تحصیل در رشته IT در آلمان به گزینه‌ای پرطرفدار میان دانشجویان بین المللی تبدیل شده است؛ چرا که با پیشرفت سریع تکنولوژی اهمیت و تقاضای شغلی آن در آینده بسیار بیشتر خواهد شد. با گسترش ارتباطات در سراسر جهان، علم IT هر روزه مهم‌تر خواهد شد و از تلفن‌های همراه تا رباتیک، داشتن پایه‌ی محکمی در زمینه IT به دانشجویان کمک بزرگی خواهد کرد. 

در این مطلب از مجله لتس گو یونی، ما اطلاعات لازم در مورد تحصیل رشته IT در آلمان را ارائه خواهیم داد. به دلیل اهمیت زیادی که به فناوری در کشور آلمان

داده می‌شود، دانشگاه‌ها نیز توجه ویژه‌ای به این رشته داشته و دوره‌های مختلفی در تمامی سطوح ارائه می‌دهند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود می‌توانید شانس خود را برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های این کشور بسنجید. 

رشته it در آلمان

رشته it در آلمان مزایای زیادی نسبت به سایر کشورهای همسایه خود دارد. IT یکی از بهترین رشته‌هایی است که می‌توانید در هر کشوری پیدا کنید و یکی از بهترین رشته های تحصیلی در آلمان محسوب می‌شود. این کشور دوره‌های زیادی در این حوزه ارائه میدهد که شامل توسعه نرم‌افزار، بازاریابی، حسابداری مالی، حقوق تجارت و علوم کامپیوتر است و در تمام این رشته‌ها رنگ IT کاملا مشخص است.  

مدت زمان رشته‌های کارشناسی ۳ تا ۴ سال و دوره کارشناسی ارشد حدود ۲ سال طول می‌کشند و به صورت تمام وقت یا پاره وقت نیز ارائه می‌شود. در بخش زیر تعدادی از رشته‌های حوزه IT را بررسی میکنیم:

- کارشناسی علوم در بازرگانی دیجیتال

- کارشناسی در مهندسی برق و IT

- کارشناسی هنر در مدیریت ایمنی

- کارشناسی امنیت IT و سیستم‌های تلفن همراه

- کارشناسی علوم در اطلاعات تجاری

- کارشناسی داده‌شناسی زیستی

- کارشناسی ارشد در مهندسی داده‌ها

- کارشناسی ارشد در ابر داده و تجزیه و تحلیل بازرگانی

- کارشناسی ارشد در مدیریت امنیت فناوری اطلاعات

- کارشناسی ارشد در امنیت سایبری و حکمرانی داده‌ها

- کارشناسی ارشد در زیرساخت‌های ابری و شبکه (CNI) 

- کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر - تمرکز بر امنیت سایبری

- کارشناسی ارشد در مدیریت ابر داده‌ها

- کارشناسی ارشد اطلاعات تجاری و مدیریت فناوری اطلاعات

- کارشناسی ارشد در فناوری نرم‌افزار

- کارشناسی ارشد در مهندسی ارتباطات و رسانه

یکی از دلایلی که آلمان انتخاب اول دانشجویان بین‌المللی در بسیاری از حوزه‌ها محسوب می‌شود، فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در آن است. این کشور بخاطر دانشگاه‌های عالی خود شهرت زیادی دارد و چندین موسسه برجسته در حوزه رشته it فعالیت می‌کنند. در بخش زیر برخی از بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته it آورده شده است: 

1. دانشگاه فنی مونیخ

2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

3. دانشگاه فنی آخن (RWTH) 

4. دانشگاه فنی برلین 

5. دانشگاه هومبولت برلین

تحصیل رشته IT در آلمان

تحصیل در رشته it در آلمان

تحصیل در رشته it در آلمان انتخابی هوشمندانه برای گرفتن مدرک کارشناسی یا ارشد است. انتخاب دانشگاه‌های مورد تأیید دولت آلمان و سازمان‌های اعتبارسنجی این کشور بهترین تصمیم است. مدرک از یک موسسه معتبر، نه تنها کیفیت آموزش را تضمین می‌کند بلکه درصد استخدام فرد را نیز حتی در سطح جهانی افزایش می‌دهد. این کشور دلیل زیادی برای انتخاب‌اش به شما می‌دهد که در بخش زیر به آن‌ها می‌پردازیم: 

۱. فناوری

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است و دیجیتالیزاسیون یا دیجیتالی‌سازی در آن همیشه در حال رشد بوده و حتی در برخی موارد جلوتر از همتایان اروپایی‌اش است و یک مدرک IT تضمین می‌کند که فرد همراه این موج خواهد شد. دانشگاه‌های این کشور نه تنها دوره‌هایی در زمینه IT ارائه می‌دهند، بلکه آموزش‌های صنعتی و تجارب عملی نیز برای دانشجویان در نظر می‌گیرند.

۲. شغل‌های IT در آلمان

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و سومین اقتصاد جهان را دارد و تعداد زیادی سازمان بین‌المللی در آن وجود دارد. از این رو شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فناوری زیادی در آلمان وجود دارند که فرد به راحتی می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود. شرکت‌های بین المللی همچنین دارای شعب خود در اروپا و بسیاری از کشورهای جهان هستند که دایره انتخاب فرد را زیاد می‌کنند. هر سازمان یا شرکت، بدون توجه به کاری که می‌کند، به یک دپارتمان IT نیاز دارد. 

۳. حقوق بالای IT در آلمان

علاوه بر وضعیت اشتغال خوب این رشته، حقوق بالای آن نیز نکته مثبت دیگری است. علاوه بر این، کمبود نیروی it در اروپا و آمریکا کاملا حس می‌شود و این کمبود باعث حقوق بالای این حوزه می‌شود. 

۴. تحصیل IT در آلمان به زبان انگلیسی

همانطور که بالاتر گفتیم، یکی از مزایای تحصیل رشته it  در کشور آلمان این است که فرد نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارد. البته، دانستن زبانی دیگر مزیت بزرگی است و به فرد در این کشور کمک خواهد کرد، با این حال، برای تحصیل این رشته، آشنایی با زبان آلمانی الزامی نیست. تعداد زیادی از دوره‌های درسی رشته فناوری اطلاعات به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های برتر این کشور ارائه می‌شود. 

۵. شهریه و سایر هزینه‌های مقرون به صرفه 

بیشتر دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند، بخصوص در دوره‌های ارشد اما دانشگاه‌های خصوصی هم شهریه‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند. این شهریه‌ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای انگلیس‌زبان مانند کانادا، آمریکا و انگلستان بسیار مناسب‌تر هستند. همچنین، نسبت به کشورهای همسایه‌اش در اروپا، هزینه زندگی در این کشور نیز مقرون به صرفه است. فرد می‌تواند در این کشور همزمان فناوری اطلاعات بخواند و کار کند تا به راحتی از پس هزینه‌های زندگی خود بر بیاید. 

الزامات پذیرش رشته IT در آلمان

فرآیند درخواست برای دانشگاه‌ها در کشور آلمان بسیار ساده است. ددلاین‌های درخواست برای دوره‌های it در دانشگاه‌های آلمان معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: ددلاین تابستانی و ددلاین زمستانی. داوطلبان باید مجموعه‌ای از اسناد را ارائه دهند تا بتوانند نامه پذیرش دانشگاه و ویزای خود را اخذ کنند. برای گرفتن پذیرش تحصیلی در این رشته الزامات زیر مورد نیاز است: 

- باید ۱۲ سال تحصیل خود را با موفقیت به پایان رسانده باشند. 

- باید دانش پایه‌ای از کامپیوتر داشته باشند که البته می‌توانند آن را در دوره‌های آمادگی نیز کسب کنند. 

- باید مدرک زبان آزمون‌های استانداردی مانند آیلتس، پی تی ای یا تافل را داشته باشند. آن‌ها باید حداقل نمره ۶.۰ تا ۷.۰ در آیلتس یا ۷۰ در پی تی ای یا ۸۰-۹۰ در تافل داشته باشند. 

- برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدرک زبان آلمانی با سطح C۱ تا B۱ نیز بخواهند. 

- SOP (انگیزه نامه) 

- توصیه نامه

درآمد رشته IT در آلمان

بورسیه‌ های رشته IT در آلمان

بورسیه‌های رشته IT در آلمان برای دانشجویان بین المللی در دسترس هستند. این بورسیه‌ها شرایط ویژه‌ای برای آن‌ها ایجاد کرده و فرایند تحصیل را راحت‌تر میکنند. این بورسیه‌ها توسط دولت این کشور و گاها خود دانشگاه تامین می‌شوند. در زیر برخی از بورسیه‌های موجود آورده شده است: 

1. بورسیه کامل ISM برای دانشجویان ارشد یا دکتری: این بورسیه به دانشجویانی با معدل کارشناسی خوب اهدا می‌شود و تقریباً ۱۰.۸۰۰ یورو ارزش دارد. 

2. بورسیه‌های برتر یا Merit Scholarships برای دانشجویان بین‌المللی: این بورسیه برای تمام دانشجویان دکتری با سوابق تحصیلی خوب در دانشگاه هامبورگ قابل دسترس است و حدود ۱۰۰۰ یورو ارزش دارد. 

3. بورسیه DAAD: این بورسیه برای دانشجویان ارشد و دکتری با معدل خوب در دسترس است و شامل کمک هزینه ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ یورویی، به همراه پوشش بیمه و بلیط، می‌شود. 

درامد رشته it در آلمان

درامد رشته it در آلمان نسبتا بالا است و مبلغ حدودی آن به عواملی مانند صلاحیت‌های فردی، تجربه و سازمانی که فرد در آن استخدام می‌شود، بستگی دارد. به طور میانگین، متخصصان IT در این کشور حقوق سالانه‌ای بین ۵۱.۰۰۰ یورو تا ۶۸.۰۰۰ یورو دریافت می‌کنند. به طور دقیق‌تر چند موقعیت شغلی را بررسی خواهیم کرد: 

1. مدیر پروژه: 65 هزار یورو

2. مدیر پایگاه داده: 51 هزار یورو

3. تحلیلگر بازرگانی فناوری اطلاعات: 53 هزار یورو

4. مامور امنیت اطلاعات: 68 هزار یورو

5. تستر نرم‌افزار: 54 هزار یورو

مزایای تحصیل IT در آلمان

بازار کار رشته IT در آلمان 

بازار کار رشته IT روی قطار پیشرفت قرار دارد و بسیاری از بزرگترین شرکت‌های IT جهان در این کشور مستقر هستند، از جمله SAP، Siemens و Bosch. این کشور همچنین مکان تولد چندین اختراع نوآورانه در زمینۀ IT است، از جملۀ اولین رایانه قابل برنامۀ‌ریزی (Z۳) که توسط کُنراد زوس در سال ۱۹۴۱ توسعۀ یافت و فرمت MP3 که توسط تیم مهندسان آلمانی در اواخر دهۀ ۱۹۸۰ اختراع شد. 

این کشور همچنان در جبهۀ پیشروی پیشرفت فناوری قرار دارد و تمرکزی قوی بر روی تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم دارد. شهروندان اتحادیه اروپا، لیختن‌اشتاین، ایسلند، نروژ یا سوئیس می‌توانند بدون نیاز به ویزا یا مجوز اقامت در این کشور کار کنند ولی سایر کشورها نیاز به ویزا دارند. شهرهایی مانند مونیخ و فرانکفورت بالاترین حقوق IT را دارند. 

آلمان مکان مناسبی برای تازه کارها است و تعداد زیادی موقعیت شغلی به عنوان پشتیبان یا کاراموز دارد. برای موفقیت در شغل‌های IT، فرد باید دائما مهارت‌های حرفه‌ای خود را بهبود بخشد و با آخرین فناوری‌ها و روش‌ها آشنا باشد. 

شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های شبکه‌سازی برای تبادل تجربیات نیز موثر است. همچنین فرصت‌های بسیاری برای فریلنسری وجود دارد و توسعه وب و موبایل، طراحی و مهندسی نرم‌افزار به عنوان پرطرفدارترین شغل‌های فریلنسری IT در این کشور محسوب می‌شوند. 

کلام آخر

تحصیل در رشته IT در آلمان مزایای بسیاری دارد که در این مطلب به آن پرداختیم. با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی و دیجیتالی شدن تمام خدمات در تمامی کشورها، یک مدرک IT سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود و با دانش آن می‌توان در تمام کشورهای دنیا کار کرد. دانشگاه‌های این کشور مراکز معتبری هستند و ارزش مدرک اخذ شده از آن‌ها بسیار بالا است. با کمک تیم لتس گو یونی می‌توانید برای گرفتن پذیرش تحصیلی رشته IT در این کشور اقدام نمایید.