تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان برای متقاضیانی که مشکل زبان دارند، فرصتی فوق العاده خواهد بود. روسیه دارای بیش از ۶۰۰ دانشگاه دولتی است که دانشجویان خارجی و داخلی زیادی را برای گذراندن دوره‌های مختلف تحصیلی پذیرش می‌کند. با بررسی مزایا و معایب تحصیل در روسیه و حداقل معدل برای تحصیل در روسیه به شما نشان خواهیم داد چرا این کشور می‌تواند انتخابی خوب برایتان باشد. در حالی که معمولا مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها الزامی است، روسیه شرایط مختلفی را نیز ارائه می‌دهد. 

یکی از بدی‌های آزمون‌های زبان انگلیسی این است که، اگر در آزمون قبول نشوید یا نمره شما پایین‌تر از حد نصاب مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه باشد، باید تا زمان برگزاری آزمون بعدی صبر کنید. در اینجا ما راهکارهای لازم را به شما میگوییم و در آخر می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی و مشورت با مشاورین مقاصد مناسب خود را بررسی کنید. 

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان انگلیسی و روسی امکان‌پذیر است. روسیه در میان تمامی کشورهای اروپایی که پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند، از گزینه‌های محبوب به شمار می‌رود. زبان رسمی روسیه، روسی است و اکثر دوره‌های تحصیلی به این زبان ارائه می‌شوند. 

با این حال، دوره‌های تحصیلی زیادی نیز به انگلیسی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. دانشگاه‌ها همچنین دوره‌های آمادگی زبان روسی را قبل از شروع تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. پادفک معتبرین دوره پیش دانشگاهی زبان در روسیه است. 

پادفک (Подготовительный факультет) که به آن دوره پیش دانشگاهی زبان یا دوره آمادگی نیز گفته می‌شود، دوره آموزشی فشرده‌ای است که دانشجویان بین‌المللی را برای ورود به دانشگاه‌های روسیه آماده می‌کند. این دوره معمولا ۸ تا ۱۱ ماه طول می‌کشد و در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی روسیه برگزار می‌شود. معتبر بودن دوره پادفک به دانشگاهی که آن را برگزار می‌کند بستگی دارد. دانشگاه‌های دولتی روسیه معمولا دوره‌های پادفک معتبرتر و شناخته‌شده‌تری دارند. در ادامه مطلب لتس گو یونی، به معرفی جامع‌تری از این آزمون می‌پردازیم.

اهداف دوره پادفک 

آموزش زبان: هدف اصلی دوره پادفک، ارتقای سطح زبان روسی یا انگلیسی دانشجویان به حدی است که بتوانند در کلاس‌های دانشگاه شرکت کنند و به طور موثر با اساتید و همکلاسی‌های خود به زبان موردنظر ارتباط برقرار کنند. 

آشنایی با دروس تخصصی: در برخی از دوره‌های پادفک، علاوه بر زبان، دروس تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر دانشجو نیز تدریس می‌شود. این امر به دانشجویان کمک می‌کند تا با مفاهیم پایه رشته تحصیلی خود آشنا شده و برای ورود به دانشگاه در این زمینه آماده شوند. 

آشنایی با فرهنگ و جامعه روسیه: دوره پادفک فرصتی برای دانشجویان بین‌المللی است تا با فرهنگ و جامعه روسیه پس از مهاجرت تحصیلی آشنا شوند و برای زندگی در این کشور آماده شوند. 

مزایای شرکت در دوره پادفک

یادگیری زبان: دوره پادفک به دانشجویان بین المللی کمک می‌کند تا بدون مدرک زبان به روسیه آمده و بسته به دوره انتخابی، زبان انگلیسی یا روسی را بیاموزند. 

افزایش شانس قبولی در دانشگاه: دانشجویانی که در دوره پادفک شرکت می‌کنند، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه‌های روسیه دارند، زیرا در این دوره زبان خود را به سطح لازم برای تحصیل در روسیه و دانشگاه ارتقا می‌دهند. 

آشنایی با محیط دانشگاه: دوره پادفک در دانشگاه برگزار می‌شود و این امر به دانشجویان بین‌المللی فرصتی برای آشنایی با محیط دانشگاه و نحوه تحصیل در آن می‌دهد. 

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

در روسیه، مانع زبانی وجود ندارد. دانشگاه‌های روسیه دوره‌های تحصیلی به زبان‌های انگلیسی و روسی را متناسب با نیاز دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. رشته‌های مهندسی، ریاضی، بازرگانی، اقتصاد و بسیاری دیگر از رشته‌ها به انگلیسی تدریس می‌شوند. برای مقطع کارشناسی، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز نیست و دوره پادفک انگلیسی کافی است اما برای مقاطع بالاتر، گاها لازم است در یکی از آزمون‌های زیر شرکت کنید: 

  • تافل 
  • آیلتس
  • کمبریج انگلیسی: پیشرفته یا CAE

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان به طور رسمی مشخص نشده است. با این حال، طبق تجره تیم لتس گو یونی، متقاضیانی که معدل بالای ۱۵ دارند، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش و مهاجرت تحصیلی روسیه دارند. برای برخی رشته‌ها مانند زیرمجموعه‌های علوم پزشکی و مهندسی در مقطع کارشناسی، بهتر است با نمره معدل ۱۷ به بالا اقدام کنید. 

درک سیستم نمره دهی در روسیه نیز خالی از لطف نیست. این سیستم ۵ نقطه‌ای است و به دانش آموزان نمره‌ای بین ۱ تا ۵ اختصاص داده می‌شود که ۱ کمترین نمره و ۵ بهترین نمره محسوب می‌شود. متقاضیانی که معدل دیپلم آن‌ها بالای ۱۵ است، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در روسیه تحصیل کنند و حتی اگر معدل دیپلم شما کمتر از ۱۵ باشد، می‌توانید با ایجاد یک رزومه علمی قوی برای تحصیل در این کشور و مهاجرت تحصیلی اقدام کنید. 

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

مزایا و معایب تحصیل در روسیه قطعا دید بازتری به شما برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی‌ تان خواهد داد. تحصیل در این کشور مزایای بسیاری را به همراه دارد. در وهله اول، این کشور دارای دانشگاه‌های برتر با دانشکده‌های تراز اول و فرصت‌های تحقیقاتی پیشرفته است. دوم، تجربه فرهنگی متنوع در روسیه باعث رشد شخصی و درک جهانی می‌شود. علاوه بر این، تحصیل مقرون به صرفه و بورسیه‌های تحصیلی، دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. 

در ذهن بسیاری از دانش‌آموزان، تحصیل در اروپا، آمریکا، کانادا یا استرالیا ایده‌آل است. با این حال، هزینه‌های تحصیل در این کشورها و مهاجرت تحصیلی به آنها روز به روز در حال افزایش است. گرچه کیفیت آموزش در این کشورها بدون شک خوب است، اما برای بسیاری از دانشجویان طبقه متوسط ​​غیرقابل دسترس است. از طرف دیگر، وضعیت تحصیلات عالی در کشورهایی مانند مالزی یا سنگاپور در سال‌های اخیر چندان امیدوارکننده نبوده است. از این منظر، چشم‌انداز تحصیلات عالی در روسیه بسیار مطلوب به نظر می‌رسد. 

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

مهاجرت تحصیلی به این کشور نیز مانند هر کشور دیگری معایبی دارد. اولین مشکل می‌تواند مانع زبانی باشد، چرا که زبان اصلی تحصیل، روسی است و برای برای کسانی که به این زبان مسلط نیستند، چالش‌هایی به وجود می‌آورد. مردم روسیه معمولاً تمایل زیادی به برقراری ارتباط به انگلیسی ندارند. بنابراین، اگر به زبان روسی تسلط نداشته باشید، احتمالاً در برقراری ارتباط با مردم احساس راحتی نخواهید کرد. 

دومین مورد، شرایط آب و هوایی سخت است که برای برخی دانشجویان بین‌المللی طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. همچنین، فرآیندهای اداری پیچیده می‌توانند زمان‌بر و خسته‌کننده باشند. با این حال، با آمادگی و پشتکار مناسب، تحصیل در این کشور همچنان می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند باشد. 

همچنین، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی که فرصت‌های زیادی برای کار دانشجویی به صورت پاره وقت وجود دارد، امکان کار کردن برای دانشجویان خارجی در روسیه بسیار کم است. سیستم حمل و نقل عمومی در روسیه، به ویژه ایستگاه‌های مترو در مسکو، نیز ممکن است بعد از مهاجرت تحصیلی چندان راحت و مطلوب نباشد. 

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی در روسیه تحصیل کنید، می‌توانید از بین بیش از ۵۰۰ دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انتخاب کنید و این تعداد هر سال در حال افزایش است. مدارک تحصیلی دانشگاه‌های روسیه در سطح جهانی شناخته شده است، به خصوص مدارک تحصیلی رشته‌های علوم و مهندسی از دانشگاه‌های روسیه مورد احترام کارفرمایان در سراسر جهان قرار دارد. 

یک ابزار جستجوی مفید برای یافتن دوره‌های تحصیلی به انگلیسی در دانشگاه‌های روسیه در وب سایت رسمی StudyinRussia.ru وجود دارد. این وب سایت به شما امکان می‌دهد تا جستجوی خود را بر اساس مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، شیوه تحصیل، مدت دوره، شهر و ترجیحاً زبان مورد نظر خود محدود کنید. تیم لتس گو یونی می تواند، با بررسی شرایط شما بهترین گزینه های موجود را به شما پیشنهاد دهد.

نکات قابل توجه: 

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر فرصت‌های تحصیلی به زبان انگلیسی برای دوره‌های کارشناسی ارشد است، بنابراین ممکن است نیاز به انعطاف بیشتری در انتخاب رشته تحصیلی خود داشته باشید. 

با این حال، برخی از دانشگاه‌ها، به ویژه در رشته‌های علوم، دوره‌های کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. 

دوره‌های کارشناسی در روسیه چهار سال به طول می‌انجامد. 

نمونه‌هایی از دانشگاه‌های دارای دوره‌های کارشناسی انگلیسی زبان: 

موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT): این موسسه دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در رشته‌های مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی و علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد. شهریه این دوره‌ها حدود ۶ هزار دلار آمریکا است. 

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPhI (موسسه مهندسی فیزیک مسکو): این دانشگاه دوره‌های دو زبانه انگلیسی/روسی در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. شهریه این دوره‌ها از حدود ۳ هزار دلار آمریکا در سال شروع می‌شود. 

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

دانشگاه ملی تحقیقاتی مدرسه عالی اقتصاد (HSE): دوره‌های کارشناسی به زبان انگلیسی در رشته‌های ریاضی، علوم سیاسی، مطالعات روسیه، بازرگانی، مدیریت و اقتصاد ارائه می‌شود. برخی از این دوره‌ها به صورت دوگانه و با همکاری دانشگاه لندن برگزار می‌شوند. 

دانشگاه دوستی ملل روسیه (دانشگاه RUDN): این دانشگاه یکی از معدود دانشگاه‌های روسیه است که دوره‌های تحصیلی به انگلیسی در رشته‌های علوم انسانی (تاریخ، علوم سیاسی) و همچنین زبان‌شناسی، مطالعات منطقه‌ای و مدیریت دولتی و شهرداری ارائه می‌دهد. شهریه این دوره‌ها از ۳ هزار دلار آمریکا شروع می‌شود. 

دانشگاه پلی‌تکنیک پتر کبیر سنت پترزبورگ: این دانشگاه دوره کارشناسی به انگلیسی در رشته تجارت بین‌الملل ارائه می‌دهد که شهریه آن برای دانشجویان خارجی حدود ۴.۰۰۰ دلار در سال است. 

دانشگاه‌های روسیه با دوره‌های ارشد و دکتری به زبان انگلیسی: 

دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونوسوف: این دانشگاه دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشکده‌های زیست‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، دانشکده بازرگانی و سایر دانشکده‌ها ارائه می‌دهد. 

موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT): دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در رشته‌های ریاضی، علوم کامپیوتر، آیرودینامیک و موارد دیگر در این موسسه ارائه می‌شود. شهریه این دوره‌ها در حال حاضر حدود ۶ هزار دلار آمریکا است. 

دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری و علوم میسیس (MISiS): دوره‌های ارشد و دکتری به انگلیسی در این دانشگاه شامل دوره فیزیک ماده چگال و فناوری‌های کوانتومی است که در حوزه‌های فیزیک و نجوم و فناوری مواد ارائه می‌شود. 

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک: این دانشگاه پنج دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد، از جمله ادبیات کلاسیک، علوم مواد و مدیریت مالی. شهریه این دوره‌ها از حدود ۴ هزار دلار آمریکا در سال شروع می‌شود. 

دانشگاه دوستی ملل روسیه (دانشگاه RUDN): این دانشگاه دوره‌های کارشناسی ارشد مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد، مانند کشاورزی ارگانیک، شیمی، اقتصاد، حقوق و روابط بین‌الملل. شهریه این دوره‌ها از ۳.۵۰۰ دلار آمریکا در سال شروع می‌شود. 

دانشگاه پلی‌تکنیک پتر کبیر سنت پترزبورگ: این دانشگاه طیف وسیعی از دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را در رشته‌های مهندسی، علوم طبیعی و مدیریت ارائه می‌دهد. شهریه این دوره‌ها از حدود ۴ هزار دلار آمریکا است. دانشگاه فدرال اورال: این دانشگاه ۱۳ دوره کارشناسی ارشد به طور کامل به زبان انگلیسی و یک دوره به صورت ترکیبی از انگلیسی و روسی ارائه می‌دهد. شهریه این دوره‌ها از حدود ۳ هزار دلار در سال شروع می‌شود، اگرچه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا ممکن است بتوانند تخفیف دریافت کنند. 

سخن پایانی

روسیه به عنوان یک مقصد مهاجرت تحصیلی در حال رونق، پذیرای دانشجویانی از سراسر جهان است. این کشور با دارا بودن محیطی غنی از تنوع فرهنگی، تجربه‌ای منحصر به فرد و باکیفیت را برای دانشجویان بین‌المللی رقم می‌زند. در این مطلب لتس گو یونی سعی شد به راه‌هایی که امکان تحصیل بدون مدرک زبان را برای شما ممکن می‌سازد اشاره شود. با اینکه هنگام اپلای، داشتن مدرک زبان یک مزیت حساب می‌شود اما امروزه دیگر اپلای بدون مدرک زبان نیز غیرممکن نیست.