اگر به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه های با کیفیت  یک کشور اروپایی و کم‌هزینه‌ هستید، تحصیل در کشور و جزیره مدیترانه‌ای قبرس بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. البته هزینه تحصیل در قبرس، تنها مزیت تحصیلی این کشور خوش آب و هوا، تاریخی، توریستی و زیبا نیست، بلکه می‌توان به کیفیت بالای سیستم آموزشی، ارائه دروس به زبان انگلیسی، هزینه پایین اجاره اقامتگاه مسکونی، بازار کار بین‌المللی و پر رونق، جاذبه‌های گردشگری و نزدیکی به ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر کانادا و یا انگلیس اشاره کرد.

اما سوالی که برای خیلی از متقاضیان ادامه تحصیل در قبرس به وجود می‌آید اینست که آیا می‌توان بدون مدرک دانشگاهی و با در دست داشتن مدرک دیپلم برای تحصیل در بهترین دانشگاه های قبرس  اقدام کرد؟ و اینکه هزینه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم (یعنی برای مقطع لیسانس و یا همان کارشناسی) چقدر است؟

بنابر آمار وزارت آموزش و پرورش قبرس در سال 2023 و 2024، از جمعیت 1 میلیون و دویست هزار نفری قبرس قریب به 51.086 دانشجو وجود داشته که از این میان 23.872 نفر دانشجوی بومی قبرس، 17.959 هزار نفر دانشجویان بین‌المللی سایر کشورهای اروپایی و 9.255 هزار نفر از سایر نقاط دنیا هستند. این بدین معنی است که تحصیل در قبرس شما را در محیطی جذاب، چندفرهنگی ، کم جمعیت و البته کم هزینه قرار خواهد داد.

تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم

تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم

پیش از تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم (مقطع کارشناسی)، بد نیست با شرایط کلی تحصیل کارشناسی در این کشور از نگاه دانشگاه معروف قبرس UOC آشنا شویم:

• سال تحصیلی از دو ترم پاییز (ماه سپتامبر تا دسامبر) و ترم بهار (ماه ژانویه تا می) تشکیل شده

• سیستم آموزشی قبرس بیشتر بر مبنای آزمون، مقالات پژوهشی و پروژه های عملی و گروهی است و معیار اصلی، دریافت نمره قبولی در امتحان نهایی نیست

• در هر ترم تحصیلی دانشجویان در اواسط و انتهای هر ترم دو ارزیابی کلی عملکرد از دانشگاه دریافت می‌کنند

• مقطع کارشناسی یک دوره معمولاً 4ساله است

• حضور دانشجو در دانشگاه الزامی بوده و دروس به صورت غیرحضوری ارائه نمی‌گردد

• معمولاً 8 ترم تحصیلی برای فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی مورد نیاز است، اما در برخی موارد خاص ممکن است بازه زمانی تحصیل دانشجوی بین‌المللی دارای مدرک دیپلم به 12 ترم نیز تمدید شود.

• دروس تحصیلی بر مبنای واحد درسی ECTS هستند 

• در مجموع پاس کردن 240 واحد درسی برای فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی و ارتقای مدرک دیپلم به لیسانس دانشگاه های قبرس مورد نیاز است

• یک سال تحصیلی تمام وقت در قبرس و مقطع کارشناسی برابر با پاس کردن 60 واحد درسی است

• به طور معمول دانشگاه های دولتی قبرس دروس رشته‌های کارشناسی خود را به زبان یونانی ارائه می‌دهند و رشته‌های محدودی در این مقطع تحصیلی به انگلیسی ارائه می‌شود

• برای تحصیل در قبرس به زبان انگلیسی با مدرک دیپلم، دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان قبرس پیشنهاد می‌شود.

پذیرش تحصیلی با مدرک دیپلم در قبرس

بنابر اطلاعات ارائه شده در دانشگاه فناوری قبرس CUT، متقاضیان ادامه تحصیل در قبرس (به استثنای شهروندان قبرس و یونان) تحت شرایط زیر دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند:

• از سطح متوسطه یک مدرسه قابل شناسایی و تائید فارغ التحصیل شده و مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشند و یا اینکه چند واحد درسی و یا ترم تحصیلی را در دانشگاه گذرانده باشند.

• دارای مهارت بالا در یک زبان بین‌المللی باشند، معمولاً رشته‌های کارشناسی دانشگاه های دولتی قبرس به زبان یونانی ارائه می‌شوند، اما در صورت درخواست پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه خصوصی در قبرس، داشتن مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز است.
پذیرش متقاضیان می‌تواند براساس امتحان GCE/GCSE و یا کارشناسی بین‌المللی IB، مدرک دیپلم، امتحانات معادل و یا نتیجه امتحان ورودی تنظیم شده توسط دانشگاه در قبرس باشد.

به استثنای دانشگاه های خصوصی قبرس، ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در دپارتمان‌های مطالعات انگلیسی، دپارتمان زبان فرانسوی، مطالعات اروپایی و دپارتمان مطالعات ترکیه‌ای به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ترکی تدریس می‌شوند.

از این رو متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در قبرس باید به وب‌سایت دانشگاهی موسسه آموزشی مربوطه مراجعه کرده و ضمن تکمیل فرم درخواست پذیرش آنلاین، نسبت به پرداخت هزینه بررسی و ارسال مدارک مرتبط تحصیلی خود به دپارتمان پذیرش، پیش از ددلاین تعیین شده دانشگاه اقدام کنند. مدارک تحصیلی و پشتیبان پذیرش تحصیلی قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

• اسکن پاسپورت معتبر و ترجمه مدارک هویتی دانشجو

• مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا یونانی (تافل با نمره 79 و یا حداقل نمره 6.5 آیلتس) 

• ترجمه رسمی و تائید شده ریز نمرات و آخرین مدارک تحصیلی دانشجو

• نامه تمکن مالی و ریز گردش حساب 2ماهه اخیر

• رسید پرداخت درخواست پذیرش admission fee (52 یورو برای دانشگاه اروپایی قبرس)

• فرم درخواست تکمیل و امضا شده

• دو قطعه عکس رنگی جدید در قطع پاسپورت

در برخی از دانشگاه های قبرس از جمله دانشگاه اروپایی قبرس، باید پس از دریافت نامه پذیرش نسبت به پرداخت مبلغی به دانشگاه به عنوان پیش پرداخت (برای مثال 1100 یورو) اقدام کنید.

جهت آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم و یا مقاطع بالاتر نظیر کارشناسی ارشد و دکترا، خواندن مطلب راهنمای جامع تحصیل در قبرس 2024را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

همچنین این امکان را دارید تا در صورت تمایل به مجله تحصیلی lets go uni مراجعه کرده و از اطلاعات ارائه شده در مورد دانشگاه های قبرس، شرایط پذیرش، هزینه های تحصیلی و رشته ها و مقاطع در دسترس مطلع گردید.

تحصیل در دانشگاه های قبرس با مدرک دیپلم

ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم در قبرس

در صورت موفقیت در دریافت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه خود در قبرس، نوبت به دریافت ویزای تحصیلی کشور اروپایی قبرس می‌رسد. برای انجام اینکار شما نیازمند آماده‌سازی مدارک زیر و ارسال آن به سفارت قبرس هستید: 

• ترجمه رسمی ریز نمرات و آخرین مدارک تحصیلی دانشجو (نظیر دیپلم)

• کپی تائید شده پاسپورت با حداقل 2سال اعتبار

• گواهی عدم سوءپیشینه حداکثر 6 ماه گذشته

• آزمایش مدیکال (برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، C، سفیلیس و گزارش اشعه ایکس قفسه سینه( ارسالی توسط بیمارستان های دولتی داخل کشور و حداکثر 4 ماه پیش از ارسال مدارک ویزا)

• نامه تمکن مالی دانشجو و یا والدین با حداقل موجودی 7 هزار یورو(حداکثر 6ماه گذشته)

• نامه پذیرش دانشگاه 

• رسید پرداخت هزینه ویزا (175 یورو)

به طور معمول درخواست پذیرش شما برای تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم در دانشگاهی نظیر EUC باید به تائید وزارت آموزش و فرهنگ و دفتر مهاجرت قبرس برسد. ویزای دانشجویی متقاضی در قبرس صادر شده و در صورت تائید یک کپی از مجوز ورود (Blue Slip) توسط دپارتمان پذیرش برای متقاضی ارسال می‌شود.

با حضور دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه و تکمیل سایر مراحل پذیرش، ثبت‌نام و پرداخت شهریه دوره تمام‌وقت (حداقل 12 واحد در هر ترم)،مجوز اقامت موقت (کارت ویزای تحصیلی) برای وی صادر می‌شود. 

با ورود به قبرس، تمام دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم باید موارد زیر را به همراه داشته باشند:

• نسخه اصلی یا کپی مجوز ورود (Blue Slip) 

• رسید پرداخت هزینه ویزا، ثبت‌نام و شهریه دانشگاه در قبرس

• رسید رسمی بانک برای اثبات وجه پرداختی به دانشگاه

• داشتن حداقل 2000 یورو وجه نقد برای پوشش هزینه‌های اولیه (اقامتگاه، غذا و سایر موارد)

• نامه پذیرش دانشگاه

• پاسپورت معتبر دانشجو

هزینه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم

به طور معمول تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم (برای مقطع کارشناسی) نسبت به نوع رشته و دانشگاه (خصوصی و یا دولتی) متغیر است. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط یکی از دانشگاه های معروف قبرس (نیکوزیا) در سال تحصیلی 2023 - 2024 ، هر ترم تحصیلی معادل 60 واحد ECTS درسی است و شهریه سالانه تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی نظیر حسابداری، بازاریابی و یا گردشگری معادل 9120 یورو در سال است. هزینه تحصیل رشته‌های آنلاین و از راه دور نیز به طور سالانه در حدود 6300 یورو است.

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی و پایین بودن هزینه شهریه به نسبت سایر مقاصد تحصیلی مطرح در دنیا از جمله اروپا، انگلیس و استرالیا، یکی از مزایای رقابتی و ممتاز تحصیل در قبرس است.

البته برای تحصیل در رشته های تخصصی داروسازی و یا پزشکی این مبلغ به طور میانگین بین 18 تا 30 هزار یورو در سال خواهد بود. همچنین این امکان وجود دارد که بنابر نوع دانشگاه و زبان ارائه شده برای تدریس (یونانی و یا انگلیسی)، شهریه تحصیلی برای دانشجوی بین‌المللی کاهش یا افزایش یابد.

تحصیل دانشجویان بین المللی قبرس با دیپلم

هزینه زندگی در قبرس با مدرک دیپلم

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در هزینه زندگی دانشجویی در قبرس، هزینه اقامتگاه مسکونی متقاضی ادامه تحصیل با مدرک دیپلم است. به طور معمول اجاره خانه و یا اقامتگاه های دانشجویی در شهرهای کوچک‌تر قبرس کمتر از شهرهای بزرگ این کشور است.
از این رو اجاره خانه در پایتخت قبرس یعنی نیکوزیا گران‌تر از سایر شهرهای این کشور بوده و در قیاس با سایر کشورهای اروپایی کمتر است. به بیانی دیگر شما این امکان را دارید تا با پرداخت ماهانه 250 تا 490 یورو از امکانات یک آپارتمان مجهز در این کشور برخوردار شوید.

البته هزینه قبوض آب و برق و گاز در اجاره لحاظ نشده و به صورت جداگانه حساب می‌شود. شما این امکان را دارید تا یک خانه مستقل تک خوابه را در مجاورت دانشگاه با میانگین مبلغ 300 تا 500 یورو اجاره کنید. در صورت اجاره خانه اشتراکی و زندگی در کنار چندین دوست و هم دانشگاهی اجاره ماهانه شما به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

در عین حال سایر هزینه های زندگی سالانه دانشجو کاملا وابسته به سبک زندگی وی بوده و در حالت کلی به صورت میانگین معادل 10.711 یورو در سال است.

کار دانشجویی در قبرس با مدرک دیپلم

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان ادامه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم (کارشناسی) توانایی پوشش بخشی از هزینه‌های سالانه زندگی در این کشور بوده است. خوشبختانه قبرس از فرصت‌های کاری زیادی برای دانشجویان بین‌المللی برخوردار است و دانشجویان می‌توانند در خلال تحصیل مشغول به کار پاره وقت با حداکثر قرارداد 6ماهه شوند.

معمولاً فرصت های کاری زیادی در حوزه مهمانداری و گردشگری و حوزه سلامت و بهداشت قبرس وجود داشته و امکان انجام کارآموزی و دریافت حقوق قابل قبول در حوزه IT و یا مالی وجود دارد. از این رو دانشجویان می‌توانند با میانگین مجاز 20 تا 30 ساعت کار در هفته از حقوق 500 تا 870 یورویی در ماه برخوردار شده و مالیات کمی برای آن بپردازند.

برترین دانشگاه های قبرس در سال 2024 

در حال حاضر دانشگاه های دولتی فناوری قبرس CUT، دانشگاه نیکوزیا و دانشگاه آزاد قبرس OUC جزو موسسات برتر آموزشی قبرس محسوب می‌شوند، اما به دلیل ارائه اغلب رشته‌ها و دروس دانشگاهی در مقطع کارشناسی به زبان یونانی، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی ترجیح به ثبت نام در دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان زیر می‌گیرند:

• دانشگاه اروپایی قبرس EUC

• دانشگاه فردریک

• دانشگاه نیاپلیس NUP

• دانشگاه مرکزی لنکشایر UCLan

• دانشگاه نیکوزیا

• دانشگاه آمریکایی قبرس AUC

شما می‌توانید در صورت تمایل برای ادامه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم و یا مقاطع بالاتری نظیر ارشد و دکترا از مشاوره و ارزیابی تحصیلی lets go uni در این زمینه استفاده کرده و انجام امور دریافت پذیرش تحصیلی، آماده سازی و ارسال مدارک، ثبت نام دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی قبرس را به ما بسپارید.