در این مطلب قصد داریم تا راهنمای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 2024 را در اختیار علاقه مندان تحصیل در رشته دندانپزشکی ترکیه و همچنین علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی قرار دهیم تا با توجه به شرایط فردی خود برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه با کمک گروه آموزشی لتس گو یونی اقدام کنند.

پذیرش در رشته دندانپزشکی نیز همانند رشته پزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران دشوار است و متقاضیان باید با قبولی در آزمون‌های ورودی همچون کنکور و با رتبه بالا، پا به دنیای علم دندانپزشکی بگذارند. اما از آنجایی که قبولی در رشته دندانپزشکی در کشورهای دیگر همچون ترکیه مزایای خاصی دارد، به همین علت علاقه مندان این حرفه، گزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند.

تحصیل در کشور ترکیه به دلایل متعدد همواره یکی از مناسب ترین انتخاب‌ها برای مهاجرت تحصیلی ایرانی‌ها بوده است. همچنین تحصیل دندانپزشکی در ترکیه هم از لحاظ کیفیت آموزشی در رتبه‌های خوب جهان قرار دارد و هم رویای دندانپزشک شدن علاقه مندان به این حوزه را به تحقق می‌رساند.

برای آشنایی بیشتر با تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه با ادامه مطلب همراه ما در لتسگو یونی باشید.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، فرصتی عالی برای ایرانیان جهت ورود به دنیای پرچالش و پویای دندانپزشکی با امکانات مدرن و هزینه‌های مناسب است. رشته دندانپزشکی یک موضوع گسترده است که هم به سلامت دندان‌ها مربوط است و هم به تمام موضوعات مربوط به جمجمه انسان، فک و همچنین سلامت ناحیه صورت. دندانپزشکان برای اطمینان از اینکه همه ساختارهای فک و صورت در کنار هم با ارتباط دقیق وظایف خود را انجام می‌دهند و همه چیز سالم و در جای خود نگهداری می‌شود، نقشی حیاتی دارند.

برای اینکه فردی بتواند وارد دنیای دندانپزشکی شود و به یک دندانپزشک حاذق تبدیل شود، تحصیل این رشته در کشور ترکیه یک گزینه مناسب است که افراد می‌توانند آن را انتخاب کنند. برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه افراد می‌توانند هم به صورت ناپیوسته و هم به صورت پیوسته تحصیلات خود را انجام دهند. 

در گزینه تحصیل به روش ناپیوسته، متقاضی در ابتدا در مقطع کارشناسی سپس ارشد و در نهایت برای گرفتن تخصص‌های خاص مقطع دکترا را برای تحصیل انتخاب می‌کند. تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دندانپزشکی در ترکیه به شما این امکان را می‌دهد که به صورت کامل آناتومی سر و گردن، تکنیک‌های جراحی، ایمپلنت و بیماری‌های دهان و دندان تخصص کسب کنید.

آموزش دندانپزشکی

در طول دوره تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، افراد مهارت‌های دستی، حل مسئله و حافظه بصری را یاد می‌گیرند و با سلامت کلی حفره دهان آشنا می‌شوند. همچنین روش‌های تشخیص و درمان و ابزارهای لازم برای استفاده از آن‌ها در طول دوره درمان را نیز یاد می‌گیرند.

برنامه تحصیلی در رشته دندانپزشکی معمولا برای دو سال اول مربوط به مباحث تئوری و در زمینه علوم پایه طبیعی، آناتومی بدن انسان، فیزیولوژی، بافت شناسی و داروسازی است که این مرحله آموزشی به مرحله پیش بالینی معروف است و در سال‌های بعد بیشتر دروس عملی و تخصصی مربوط به حوزه دهان و دندان تدریس می‌شود که به مرحله آموزش‌های بالینی معروف‌اند.

از آنجایی که رشته دندانپزشکی یک از رشته‌های محبوب در جهان است، تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی ترکیه نیز سال به سال در حال افزایش است تا تمام خواسته‌های ملی و بین المللی آموزش با کیفیت بالا را پاسخگو باشند. و لازم به ذکر است که کیفیت دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور ترکیه در سطح بسیار بالایی قرار دارند و کاملا رقابتی عمل می‌کنند. 

درحال حاضر تعداد 51 برنامه کارشناسی دندانپزشکی در 51 دانشگاه ترکیه برای علاقه مندان به تحصیل در رشته دندانپزشکی وجود دارد و همچنین تعداد 42 برنامه کارشناسی ارشد دندانپزشکی و 8 برنامه دکترای دندانپزشکی در دانشگاه‌های مشهور و با کیفیت کشور ترکیه ارائه می‌شود.

رشته ی دندانزشکی در ترکیه چند سال است؟

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ترکیه متقاضی باید برای دوره‌های کارشناسی دندانپزشکی پذیرش تحصیلی بگیرد که یک دوره 5 ساله است و شامل 10 ترم تحصیلی می‌شود.

در دو سال ابتدایی دروس تئوری و مباحث پایه ای ارائه می‌شود و در سه سال بعد دروس اکثر عملی و تخصصی و کلینیکال می‌شوند که دانشجو باید بتواند به خوبی از پس این 5 سال برآید تا موفق به گرفتن مدرک دندانپزشکی شود.

شرایط پذیرش رشته دندانپزشکی در ترکیه

شرایط پذیرش رشته دندانپزشکی در ترکیه بسته به نوع هر دانشگاه متفاوت از دیگری است. پس برای موفقیت در گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید به سایت رسمی آن دانشگاه مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق درمورد مدارک لازم برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در آن دانشگاه را کسب کنید.

اما به صورت کلی یک سری پیش شرط برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد که دو مورد از آن‌ها بسیار مهم هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اولین شرط برای انتخاب رشته دندانپزشکی در ترکیه داشتن مدرک دیپلم دوره متوسطه است و دومین شرط که در موفقیت فرد بسیار تاثیرگذار است، داشتن معدل بسیار خوب در مقطع متوسطه می‌باشد.

در زمان ثبت نام علاوه بر موارد فوق، مدارک شناسنامه‌ای و هویتی فرد متقاضی، سوابق تحصیلی دوره دبیرستان، پاسپورت، عکس و ترجمه رسمی کلیه مدارک متقاضی به زبان انگلیسی و یا ترکی نیز مورد نیاز است و از متقاضی دریافت می‌شود.

همچنین رشته دندانپزشکی در ترکیه هم به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و هم به زبان ترکی. پس مهارت و تسلط به یکی از این دو زبان برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه لازم است. البته داشتن مدرک زبان برای متقاضیان الزامی نیست ولی اگر یکی از مدارک آزمون‌های TOEFL ، IELTS و یا TÖMER را داشته باشد، در روند اخذ پذیرش تاثیر مثبت دارد.

بهتر است بدانید که اگر قصد ماندن در کشور ترکیه به عنوان یک دندانپزشک را دارید، داشتن مهارت و مدرک زبان ترکی یک از لازمه‌های آن است. پس اگر به زبان ترکی تسلط ندارید بهتر است از همان ابتدای دوره تحصیل خود در کلاس‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنید و یکی از مدارک زبان ترکی را به دست آورید.

از آنجایی که لتس گو یونی نماینده رسمی تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه در ایران است، یکی از خدمات خاصی که در اختیار متقاضیان تحصیل در ترکیه قرار داده است، گزینه خدمات پذیرش تحصیلی رایگان می‌باشد که در این روش، با انتخاب هر یک از این دانشگاه‌ها، متقاضی بدون پرداخت هیچ مبلغی می‌تواند از آن دانشگاه نامه پذیرش خود را دریافت کند.

لوازم دندانپزشکی

لیست دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

لیست دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه شامل دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران می‌شود. دانشگاه‌های بسیاری در ترکیه هستند که رشته دندانپزشکی را برای علاقه مندان به این حوزه ارائه می‌کنند که در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه رشته دندانپزشکی را ارائه می‌دهیم:

•    دانشگاه İstanbul Okan 

•    دانشگاه Yeditepe

•    دانشگاه BAU

•    دانشگاه İstanbul Kent

•    دانشگاه Altinbas

•    دانشگاه Hacettepe

•    دانشگاه İstanbul Aydin

•    دانشگاه Beykent

•    دانشگاه Lokman Hekim

•    دانشگاه Ankara

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه فقط کافیست وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی خود را رزرو کنید و با کارشناسان باتجربه لتس گو یونی شرایط خود را بررسی کنید. سپس براساس شرایط شما و علاقه مندی شما بهترین گزینه را انتخاب کنید و مابقی کارهای پذیرش را به ما بسپارید.

هزینه رشته دندانپزشکی در ترکیه

هزینه رشته دندانپزشکی در ترکیه بسیار با اهمیت است چرا که فرد باید یک برنامه مالی دقیقی داشته باشد و براساس آن زندگی در یک کشور دیگر را آغاز کند. از این رو داشتن اطلاعات دقیق در خصوص مبلغ شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه و اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه ملزومات تحصیل و ... بسیار با اهمیت است. 

رشته دندانپزشکی در ترکیه یکی از رشته‌های پرخرج به حساب می‌آید، چرا که فرد برای تحصیل در این رشته به ملزومات زیادی نیاز دارد که تقریبا گران هستند و در نتیجه به نسبت تحصیل در رشته‌هایی همچون: فلسفه، فیزیک، حقوق و ... هزینه بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

اما درخصوص شهریه دانشگاه‌های ترکیه باید گفت که شهریه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بصورت تقریبی از مبلغ 10 هزار دلار در سال شروع می‌شود و در برخی از دانشگاه‌های تا حدود 27 هزار دلار در سال نیز می‌رسد که گاها در برخی از دانشگاه‌ها هزینه ملزومات تحصیلی نیز در مبلغ شهریه هر فرد گنجانده شده است.

در ادامه به مبلغ شهریه رشته دندانپزشکی در برخی از دانشگاه‌های ترکیه اشاره می‌کنیم:

•    شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه İstanbul Kent برای یک سال تحصیلی در حدود 15 هزار دلار است.

•    شهریه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه Altinbas برای یک سال تحصیلی در حدود 20 هزار دلار است.

•    رشته دندانپزشکی در دانشگاه İstanbul Okan برای یک سال تحصیلی از دانشجویان خود مبلغ 22 هزار دلار دریافت می‌کند.

•    در دانشگاه Beykent برای تحصیل در رشته دندانپزشکی مبلغی در حدود 29 هزار دلار اخذ می‌شود.

دندانپزشکی

درامد رشته دندانپزشکی در ترکیه

درامد رشته دندانپزشکی در ترکیه به عوامل مختلفی از جمله سابقه کار، تخصص، محل کار و نوع کار (دولتی یا خصوصی) بستگی دارد. دانشجویی که تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه را انتخاب می‌کند، می‌تواند پس از اتمام دوره تحصیلی خود و با گذراندن دوره‌های تکمیلی و همچنین کسب مدرک زبان ترکی وارد بازار کار کشور ترکیه و دیگر کشورها شود که به طور متوسط حقوق ماهیانه یک دندانپزشک در کشور ترکیه از حداقل 1.500 دلار در ماه شروع می‌شود و تا حدود 4 هزار دلار در ماه نیز می‌رسد.

درآمد دندانپزشکان در ترکیه به تجربه کاری فرد بستگی دارد. یعنی اگر فردی سابقه کاری کمتر از دو سال داشته باشند میانگین حقوقی او در حدود 1.400 دلار در ماه است و از طرف دیگر اگر سابقه فرد بین 2 تا 5 سال باشد، حقوق فرد تا حدود 2 هزار دلار در ماه می‌رسد و هرچه میزان سابقه کار بیشتر شود مبلغ حقوق فرد نیز افزایش می‌یابد.

البته باید به نکته هم اشاره کرد که دانشجوی دندانپزشکی در ترکیه می‌تواند پس از اتمام تحصیل خود در ترکیه به دیگر کشورها همچون: کشورهای اروپایی، آمریکا، امارات و حتی ایران برود و در آن کشورها مشغول به کار شود چرا که مدارک تحصیلی ترکیه در این کشورها اعتبار دارند.

یکی از انواع اقامت ترکیه، مهاجرت از طریق تحصیل است و اگر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه تصمیم نهایی خود را گرفته‌اید، بهتر است فرصت را از دست ندهید و صفر تا صد کار را به ما در شرکت let's go uni بسپارید.

فقط کافیست با همراهی مشاوران لتس گو یونی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه را بررسی با کمک ما ارسال کنید تا با موفقیت نامه پذیرش تحصیلی را دریافت کنید.