وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی شامل اقلام ضروری می‌شود و متقاضی باید از اضافه بار تا جایی که امکان دارد جلوگیری کند. زمانی که متقاضی پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی خود را گرفته است و خیالش از بابت همه چیز راحت است، تنها یک مرحله باقی مانده است و آن بستن چمدان هاست. اما متقاضی چه چیزهایی را باید به خانه جدید خود ببرد؟ 

شاید این کار ترسناک به نظر برسد، اما بستن چمدان ساده‌تر از آن است که دانشجو فکر می‌کند. با این راهنما، ما نشان می‌دهیم که چه چیزهایی را برای تحصیل در خارج از کشور واقعا لازم دارید. همچنین می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی لتس گو یونی، آخرین مدارک‌تان را هنگام مهاجرت تحصیلی خود چک کنید. 

لیست وسایل مهاجرت

لیست وسایل مهاجرت برای هر شخص، هر مقصد و هر هدفی متفاوت است، زیرا هر کس سبک زندگی و شرایط متفاوتی دارد. مثلا هنگام مهاجرت تحصیلی نکات ریزی وجود دارد که باید حتما رعایت شوند. اما برخی موارد هستند که برای تمامی انواع مهاجرت یکسان هستند که عبارتند از: 

  • اسناد مهم 
  • داروها 
  • وسایل الکترونیکی 
  • لباس 
  • لوازم بهداشتی و شخصی

در ادامه مطلب به بررسی دقیق وسایل مورد نیاز هنگام مهاجرت تحصیلی می‌پردازیم. 

وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی

وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی باید ابتدا بر روی چک لیستی آورده شوند تا استرس پروسه را برای متقاضیان کم کنند؛ چرا که جزئیات زیادی دخیل بوده و دقت زیادی نیاز است. با درست کردن یک چک لیست، همه چیز روی برنامه پیش می‌رود و شخص به راحتی می‌تواند سفر کند. 

برخی لوازم بسیار ضروری بوده و باید در کیف دستی دانشجو قرار بگیرند، اما باقی لوازم زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دانشجو مستقر شود. پس ابتدا متقاضی باید بداند که چه وسایلی را داخل کیف دستی که می‌تواند داخل هواپیما همراه خود داشته باشد بگذارد و چه وسایلی را داخل چمدان‌های خودش. 

انتخاب کیف دستی، کوله پشتی یا کری آن/ carry-on بسیار مهم است؛ چرا که فرد قرار است مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل خود را داخل آن بگذارد. با انتخاب یک کیف بزرگ‌تر می‌توان وسایل بیشتری داخل آن جا داد و کنترل بیشتری بر اضافه بارها داشت. از طرف دیگر، می‌توان کوله را جوری انتخاب کرد که برای تحصیل روزانه نیز مناسب باشد تا متقاضی مجبور نشود یک کوله پشتی اضافه نیز با خود ببرد. 

لیست وسایل مهاجرت

مدارک مورد نیاز و ضروری: 

گذرنامه: مهمترین مدرک مورد نیاز گذرنامه است که حتما باید همراه متقاضی باشد و توصیه می‌شود یک کپی نیز از آن به همراه داشته باشد. حتی بهتر است نسخه‌های الکترونیکی آن را هم در گوشی یا ایمیل خود ذخیره داشته باشد، تا اگر نیاز به پرینت بود بتواند سریعا اقدام کند. گذرنامه آنقدر مهم است که ما حتی یک بخش جدا به آن اختصاص دادیم! 

مدارک دیگر: در زیر به مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی می‌پردازیم، اما قبل از آن متقاضی باید به خاطر داشته باشد که کپی گرفتن و نگهداری الکترونیک تک تک این مدارک الزامی است! بهتر است برای امنیت و استرس کمتر، هر یک از این مدارک در جای مختلفی نگهداری شوند. بجز پاسپورت، باقی مدارک عبارتند از: 

  • بلیط پرواز
  • ویزای دانشجویی
  • شناسنامه 
  • سوء پیشینه FBI (در صورت نیاز) 
  • گواهینامه رانندگی 
  • نامه تایید ثبت‌نام دانشگاه یا نامه پذیرش تحصیلی
  • قرارداد مسکن یا رسید خوابگاه
  • ریزنمرات دانشگاهی
  • مجوز الکترونیکی سفر (در صورت نیاز) 
  • بیمه پزشکی و بیمه سفر
  • شماره تلفن و/یا ایمیل سفارت/کنسولگری
  • مدارک پزشکی: کپی از سوابق پزشکی، گواهی‌های واکسیناسیون
  • صورت‌حساب بانکی (اگر لازم باشد برای نشان دادن مدارک مالی) 

وسایل شخصی مورد نیاز: 

حوله، لباس، پتو و کفش: با توجه به آب و هوای مقصد

لوازم بهداشتی و آرایشی: شامپو، شامپو بدن/ صابون، مسواک و خمیر دندان، برس و شانه، ضد تعریق، اسپری و عطر، لوازم آرایش

وسایل الکترونیکی: لپ‌تاپ، موبایل، شارژرهای ضروری و آداپتورهای مورد استفاده در کشور مقصد، هندزفری یا ایرپاد، ساعت، پاوربانک و غیره

موارد دیگر: یک جعبه کمک‌های اولیه کوچک و داروهای بدون نسخه یا OTC مانند، مسکن ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های ضد اسهال/ وسایل آشپزخانه ضروری/ کیسه نایلون/ مقداری پول به ارز کشور مقصد/ تنقلات و میان وعده‌های خانگی/ یادگاری‌ها و هدایای مهم/ لوازم‌التحریر مورد نیاز

بستن چمدان برای مهاجرت تحصیلی

بستن چمدان برای مهاجرت تحصیلی بسیار مهم است زیرا هنگام مهاجرت وسایل بسیار زیاد و مقدار باری که متقاضی می‌تواند حمل کند بسیار کم است. از آنجایی که خرید اضافه بار نیز هزینه بسیار زیادی دارد، بهتر است فرد چمدان‌هایش را جوری بچیند که نیاز به این کار نباشد. 

پس فرد باید به خوبی بداند که چه چیزی را همراه خود ببرد و چه چیزی را نبرد. لازم است قبل از پرواز، چند بار هر چمدان چیده و وزن آن چک شود. عقب انداختن این پروسه تا روزهای آخر قطعا استرس زیادی را به شخص خواهد داد. تا جایی که امکان دارد بهتر است همه چیز برده شود، زیرا به دلیل نوسان بازار ارز و بی‌ثباتی اولیه دانشجو در مقصد جدید، ممکن است فرد کمی در مضیقه مالی باشد. 

بستن چمدان برای مهاجرت تحصیلی

اما اگر وسیله‌ای داخل چمدان جا نشد، جای نگرانی نیست؛ چرا که همه چیز یا حداقل مشابه آن، در کشور مقصد نیز قطعا وجود خواهد داشت. مقدار وزنی که فرد می‌تواند با خودش ببرد، بستگی به مقصد و شرکت هواپیمایی او دارد. در بخش زیر به چند ترفند برای بستن بهتر چمدان اشاره می‌کنیم: 

استفاده از پک‌های نظم دهنده چمدان: امروزه پک‌های بسیار مفیدی برای نظم دهی چمدان‌ها روی کار آمده‌اند، که با گرفتن کمترین فضا، می‌توانند وسایلی زیادی در خود جا دهند. 

استفاده از کیسه وکیوم: کیسه وکیوم به فرد کمک می‌کند تا لباس‌ها یا وسایلی که هوای زیادی داخل خود دارند و جاگیر هستند، کم جا و قابل چیدن شوند. 

رول کردن: بهترین راه برای فشرده‌سازی پارچه‌های نازک، رول کردن است. لباس‌های رول شده فضای کمتری را اشغال می‌کنند و چروک نمی‌شوند. 

گذاشتن اقلام کوچک در کفش‌ها یا ظروف: از فضای موجود در کفش‌ها و ظروف در دار می‌شود به خوبی استفاده کرد و وسایل کوچک مانند جوراب یا کمربند و غیره را داخل آن‌ها قرار داد. علاوه بر ذخیره فضا، با این روش کفش‌ها نیز شکل خود را حفظ خواهند کرد. 

به طور کلی فرد باید سعی کند چیزهای کوچک‌تر را داخل وسایل بزرگتر بگذارد و خلاقانه عمل کند! 

استفاده از زیپ کیف‌ها و پلاستیک‌های حباب دار: با کمک زیپ کیف‌ها می‌توان یکجا از تمیزی وسایل زیادی اطمینان یافت. همچنین استفاده از پلاستیک‌های حباب دار یا حتی روزنامه کمک خواهد کرد وسایل شکننده یا حساس آسیبی نبینند. همچنین پیشنهاد می‌شود مایعات یا وسایلی مانند شامپو را نیز بسته‌بندی کرده چرا که ممکن است باقی وسایل را کثیف کنند. 

جا دادن لباس‌ها شاید بزرگترین نگرانی متقاضیان هنگام بستن چمدان باشد. پس در بخش زیر اختصاصا به این موضوع می‌پردازیم. 

ابتدا باید آب و هوای کشور مقصد را در نظر گرفت و مطابق با آن لباس‌ها را انتخاب کرد. اگر فرد به جای گرمی می‌رود، باید لباس‌های سبک و خنک را اولویت قرار دهد و بالعکس. هنگام مهاجرت تحصیلی به کشورهای سردسیری مانند کانادا، بهتر است کاپشن‌ها و لباس‌های پشمی را از خود همان کشور خرید؛ چرا که آن‌ها گرمای بیشتری دارند نسبت به کاپشن‌هایی که به طور مثال در ایران فروخته می‌شوند. 

کارایی لباس‌ها مهم‌تر از خوش‌پوش بودن است اما بهتر است تا جای ممکن لباس‌هایی برداشت که بتوان آن‌ها را با هم ست کرد و تناژ رنگی یکسانی دارند. همچنین، احترام به فرهنگ محلی برای دانشجویان بین‌المللی و انتخاب پوشش مناسب و توجه به رسوم آن‌ها نیز تا حدی مهم است؛ بخصوص برای محیط‌های دولتی، رسمی و دانشگاهی. 

وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی

توجه به در دسترس بودن اتاق شست و شو و لاندری نیز مهم است؛ چرا که اگر امکان شست و شوی زیاد و سریع لباس‌ها نباشد، بهتر است فرد لباس‌هایی انتخاب کند که در آن‌ها از مواد مصنوعی کمتری استفاده شده و کمتر بو می‌گیرند. هنگام انتخاب کفش‌ها نیز فرد باید سراغ گزینه‌های متنوع برود؛ مثلا یک کفش رسمی بردارد، یک کتانی، یک سندل، یک دمپایی و غیره. چیزی که هم راجع به کفش صدق می‌کند هم لباس، این است که فرد باید به دنبال مواردی باشد که چندمنظوره هستند و می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. 

انتخاب چمدان مناسب مهاجرت تحصیلی

انتخاب چمدان مناسب موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که فرد هنگام مهاجرت تحصیلی تنها لوازم ضروری خود را می‌برد و اگر چمدان‌ها مناسب نباشند، فرد محتمل ضررهای زیادی می‌شود. هنگام خرید چمدان مناسب لازم است به نکاتی توجه ویژه‌تری شود که عبارتند از: 

دوام: فرد باید چمدانی محکم و مقاوم در برابر ضربه‌های شدید که ایرلاین‌ها ممکن است به آن وارد کنند، انتخاب کند. برای حرکت راحت‌تر، انتخاب چمدان ۴ چرخ بجای ۲ چرخ پیشنهاد می‌شود. 

وزن: از آنجایی که خود وسایل به اندازه کافی سنگین هستند، فرد باید چمدانی بخرد که تا جای ممکن مقاوم اما سبک باشد تا بتواند وسایل بیشتری حمل کند. 

امنیت: در شلوغی فرودگاه، ممکن است چمدان فرد گم یا جابجا شود. حتی امکان دزدی نیز وجود دارد؛ پس پیشنهاد می‌شود چمدانی خریداری شود که قفل دارد. اگر چمدان منتخب فرد قفل نداشت، خود شخص می‌تواند قفلی بر روی آن تعبیه کند. 

بهتر است قبل از ورود به فرودگاه، فرد روی چمدان خود علامتی بگذارد که نشان دهد این چمدان اوست و بتواند هنگام گرفتن آن، راحت‌تر آن را پیدا کند. پیشنهاد ما بستن یک روبان رنگی است. 

وسایلی غیرضروری برای مهاجرت تحصیلی 

به دلیل کمبود جا، هنگام نوشتن چک لیست و بستن چمدان، حتما باید بیخیال وسایل غیرضروری شد. وسواس بیش از حد در بسته‌بندی همه چیز، باعث اضافه وزن بار فرد خواهد شد. برای افرادی که مشکل مالی ندارند، کم کردن موارد آسان‌تر است، چرا که می‌توانند آن را در کشور مقصد خریداری کنند، اما افرادی که کمی مشکل مالی دارند باید توجه بیشتری داشته باشند. برخی اقلام غیرضروری را در زیر آورده ایم: 

۱. غذا یا تنقلات زیادی: ممکن است مادربزرگ فرد بخواهد تمام خوراکی‌های محبوب او را برایش بسته‌بندی کند! اما او خود باید به خوبی بداند که جای زیادی برای غذا و تنقلات ندارد. با این حال، برداشتن مقدار کمی خوراکی محلی و بومی پیشنهاد می‌شود؛ چیزی که در کشور مقصد کمتر پیدا شود. 

۲. کتاب‌ها: ممکن است این مورد کمی برای افراد کتاب خوان ناخوشایند بنظر برسد، اما متاسفانه باید بگوییم فرد باید کتاب‌های عزیز خود را پشت سر رها کند، زیرا آن‌ها بسیار سنگین هستند! 

۳. تشک و پتو: بردن تشک، پتو یا متکای زیاد، بسیار جاگیر است و وزن زیادی نیز اشغال می‌کند. اگر متقاضی فرد حساسی است، می‌تواند تنها چیزی که روی آن حساسیت دارد بردارد. 

۴. اشیاء ارزشمند و لوکس: به جای مواردی مانند ساعت لوکس، کیف پول لاکچری و عینک آفتابی و غیره فرد باید از نسخه‌های ارزان‌تر اما کارآمد آن‌ها استفاده کند. همچنین، بردن طلا و جواهر نیز تصمیم اشتباهی است. 

۵. لوازم مراقبت پوستی و آرایشی: احتمالا دخترها هنگام رسیدن به این بخش، صفحه خود را ببندند؛ اما در روزها و ماه‌های اولیه حضور در مقصد جدید، باید کمی مینیمال‌تر زندگی کرد. این وسایل ضروری نیستند و برداشتن تعداد زیادی از آن‌ها جای زیادی خواهد گرفت. 

کلام آخر

دانشجویان بین‌المللی که در حال آغاز سفر خود به خارج از کشور هستند، باید به یاد داشته باشند که مهاجرت و آماده شدن برای آن می‌تواند پیچیده باشد. ایجاد یک چک‌لیست برای نظم دادن به کارها و جلوگیری از سردرگمی و استرس لحظه آخری، ضروری است. بهتر است، از مدت‌ها قبل وقت گذاشته شود و ضروری‌ترین وسایل بسته‌بندی گردد. در صورت هرگونه ابهام یا سوالی می‌توانید با موسسه اعزام دانشجو لتس گو یونی در ارتباط باشید.