تحصیل در کشور هلند علاوه بر کیفیت بالای آموزش و همچنین ساختار استاندارد آموزشی، فرصت‌های متعدد شغلی متناسب با سیستم آموزشی در این کشور را به فارغ التحصیلان خود ارائه می‌دهد. هر ساله تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه‌های هلند به منظور اخذ اقامت این کشور اروپایی وارد بازار کار کشور هلند می‌شوند.

یکی از مهمترین روش‌های موفقیت برای اخذ اقامت کشور هلند برای دانشجویان بین المللی، پیدا کردن شغل مناسب پس از اتمام دوره تحصیل خود در این کشور می‌باشد که شرایط خاص خود را دارد. در این مطلب از مجله مهاجرتی لتس گو یونی قصد داریم تا به نحوه گرفتن اقامت بعد از تحصیل در هلند بپردازیم، پس تا انتهای این پست همراه ما باشید و با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های هلند اقدام کنید.

اقامت پس از تحصیل در هلند

اقامت پس از تحصیل در هلند به روش های گوناگونی قابل اخذ است. تحصیل در هلند یکی از راه‌های خوب برای کسب دانش و مهارت‌های جدید و آشنایی با فرهنگ‌های جدید است. حتی یک سال تحصیل در هلند، فرصتی عالی برای به دست آوردن تجربه‌ای پویا است که می‌تواند به طور قابل توجهی زندگی کاری و شخصی فرد را پربارتر کند. میتوان لیست بلند بالایی از مزایایی که هنگام تحصیل در هلند می‌توان به دست آورد درست کرد. 

تحصیل در هلند یکی از بهترین روش های مهاجرت به هلند است. وقتی به عنوان یک دانشجوی خارجی تحصیلات خود را در هلند آغاز می‌کنید، معمولاً مجوز اقامت تحصیلی به شما داده می‌شود و پس از فارغ‌التحصیلی، افراد فرصتی چند ماهه دارند تا باید برای ماندن در آن کشور، شغلی پیدا کنند و یا از طریق دیگر روش‌ها اقامت خود را تمدید کنند.

پیدا کردن شغل در عرض چند ماه همیشه ساده نیست؛ مخصوصا در یک کشور خارجی. برخی از کشورها  از جمله هلند به دانشجویان فارغ التحصیل اجازه می‌دهند برای یک سال دیگر پس از فارغ‌التحصیلی در آنجا بمانند تا شغلی پیدا کنند. 

اقامت بعد از تحصیل در هلند

همچنین دانشجویان خارجی برای دوره تحصیلات ارشد خود مجوز اقامت تحصیلی دریافت خواهند کرد که معمولاً این مجوز اقامت تحصیلی تا زمان دریافت مدرک و چند ماه بعد از آن معتبر است. اگر دانشجویان بین المللی تا قبل از زمان انقضای مجوز اقامت‌ تحصیلی خود خوش شانس باشند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند، می توانند از طریق آن شغل مجوز اقامت جدید دریافت کنند. 

یکی از مهمترین سیاست‌های دولت هلند در قبال دانشجویان بین المللی، اجازه ماندن یک ساله پس از تحصیل در این کشور است تا افراد فارغ التحصیل از دانشگاه‌های هلند این فرصت را داشته باشند که شغل مناسب با شرایط خود را پیدا کنند و یا بتوانند استارت آپ و بیزینس خود را در این کشور شروع کنند.

فارغ التحصیلان باید پس از اتمام دوره تحصیل خود برای مجوز سال تحصیلی یا orientation year اقدام کنند تا بتوانند برای مدت یک سال در کشور هلند بمانند و شغل مناسب خود را در این بازه زمانی پیدا کنند. هزینه درخواست مجوز سال تحصیلی 192 یورو است که حداکثر 12 ماه اعتبار دارد و افراد با داشتن این مجوز دسترسی نامحدودی به بازار کار هلند دارند.

نکته بسیار مهم درخصوص مجوز سال تحصیلی این است که این مجوز قابل تمدید نیست و اگر فرد در طول این سال در هلند شغلی پیدا نکرد، یا باید هلند را ترک کند یا نوع دیگری از مجوز اقامت را دریافت کند.

برای دریافت این مجوز افراد پس از دریافت مدرک و قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی خود، باید به دفتر مهاجرت بروند و برای ویزای دانشجویی سال تحقیق یا سال تحصیلی درخواست دهند. الزامات درخواست این نوع ویزای هلند بسیار آسان است، که فقط نیاز به مدرک تحصیلی معتبر این کشور دارد که پس از درخواست، مهر جدیدی در پاسپورت متقاضی زده می‌شود. 

این مهر به متقاضیان حق کار در هلند را می‌دهد و خیلی زود مجوز اقامت جدید نیز قابل دریافت است که تا یک سال نیز معتبر خواهد بود. طی این یک سال افراد می‌توانند به دنبال شغلی مناسب گشته تا شرایط اقامت خود در هلند پس از این یک سال را فراهم کند. 

شرایط زندگی در هلند

برای اقامت بهتر در هلند مهم است شرایط زندگی و فرهنگ این کشور را بشناسید. در این بخش از لتس گو یونی به این مسئله به طور دقیق‌تر خواهیم پرداخت. حتی اگر درآمد خوبی داشته باشید، خواهید یافت که زندگی در این کشور گران است. 

این کشور در سال 2023 بر اساس چندین عامل از جمله هزینه زندگی، نرخ جرم، سلامتی، زمان سفر و آلودگی محیطی، در رتبه یک کیفیت زندگی قرار گرفته است. دانمارک و سوئیس به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ادامه مطلب را بخوانید تا درباره مزایای زندگی در هلند آگاه شوید. 

مزیت های زندگی در هلند 

  • استانداردهای زندگی بالا
  • کشوری اجتماعی
  • دسترسی مسافتی مناسب به اکثر کشورهای دنیا
  •  دانشگاه‌های عالی با امکان اخذ پذیرش تحصیلی

معایب زندگی در هلند 

  • یادگیری زبان محلی 
  • کمبود مسکن
  •  ترافیک زیاد

هزینه زندگی در هلند

مردم هلند استاندارد زندگی بسیار بالایی دارند. این کشور یکی از بهترین مکان‌ها از نظر کیفیت زندگی و استانداردهای آموزشی است. هزینه‌های معمول برای یک آپارتمان سه اتاقه در ماه حدود ۱۶۵ یورو است. هر کشوری تخمینی از مقدار هزینه‌های زندگی خود را دارد. 

هزینه زندگی در این کشور تقریباً بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است که شامل غذا، اجاره، حمل و نقل و سایر هزینه‌هاست. سبک زندگی شما تعیین کننده میزان هزینه‌هایتان است و از فرد به فرد متفاوت است. هزینه‌ها بر اساس شهر نیز متغیر است، زیرا بعضی شهرها ممکن است برای زندگی گرانتر باشند.

شرایط کار در هلند برای ایرانیان

شرایط کار در هلند برای ایرانیان به طور کلی بستگی به موارد مهمی دارد. برای کار در این کشور بعد از تحصیل، باید مجوز کار مناسب بگیرید. ایرانیان می‌توانند به عنوان پناهنده، پیمانکار یا دانشجو به هلند بیایند و مجوز کار را دریافت کنند. داشتن تحصیلات بالا و دانش تخصصی در زمینه‌هایی که در این کشور مورد نیاز است، می‌تواند فرصت‌های شغلی بهتری را برای ایرانیان فراهم کند. 

توصیه می‌شود قبل از تصمیم گیری برای کار در هلند، با مراجع مهاجرتی و نیز منابع رسمی دیگر مانند سفارت هلند در ایران تماس بگیرید تا درباره شرایط دقیق و الزامات رسمی مورد نیاز برای کار در این کشور اطلاعات کاملتری کسب کنید. لتس گو یونی میتواند به شما در این راه پر چالش کمک کند. 

اقامت پس از تحصیل در هلند

نرخ بیکاری هلند میان کشورهای اتحادیه اروپا جزو پایین‌ترین نرخ‌ها است. ساعت کاری هفتگی در این کشور به طور متوسط ۴۰ ساعت است. در بسیاری از شرکت‌ها، استراحت و ناهار به عنوان بخشی از ساعات کاری رسمی در نظر گرفته نمی‌شود. از آنجایی که انگلیسی یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است، ایرانیان برای کار در آمستردام نیازی به صحبت کردن زبان هلندی ندارند. 

البته، اگر بتوانید به زبان هلندی صحبت کنید یا با مردم محلی در ارتباط باشید، همیشه فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما موجود خواهد بود. اگر بعد از تحصیل در هلند شما با شرکتی عقد قرارداد کنید، وظیفه و مسئولیت آن‌ها است که به نمایندگی شما درخواست اقامت را ارسال کنند. 

در بیشتر موارد، همچنین، شرکت باید مدرک مناسبی ارائه داده تا نشان دهد که آن‌ها قادر به پیدا کردن شهروند هلندی مناسبی برای این موقعیت شغلی نبوده و به جای آن شما را منصوب کرده‌اند. اما این موضوع جای نگرانی ندارد، زیرا کاملاً وظیفه آن‌ها است. اما برای همه دانشجویانی که تابعیت اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا/سوئیس را ندارند، گرفتن مجوز اقامت تحصیلی الزامی است. 

به منظور واجد شرایط بودن برای این نوع مجوز کار، باید جزئیات کسب و کار خود، نوع عملکرد آن و مدرکی که نشان دهد کسب و کار آن‌ها می‌تواند به اقتصاد این کشور سود قابل توجهی برساند، ارائه دهند. این درخواست به وزارت امور اقتصاد هلند برای تایید ارائه خواهد شد. وزارت این عوامل را برای تایید درخواست شما مورد بررسی قرار می‌دهد: 

  • تجربه شخصی، توانایی، تجربه کاری، کارآفرینی
  • تحلیل بازار کاری فرد درخواست کننده، قیمت محصولات و خدمات، جزئیات سازمانی، مدرک تمکن مالی
  • پتانسیل آن در رساندن سود به سرمایه‌گذارها، اقتصاد، ایجاد اشتغال و نوآوری در هلند

اقامت دائم پس از تحصیل در هلند

اقامت دائم پس از تحصیل در هلند مراحل و شرایط خاصی دارد که متقاضیان اقامت دائم هلند باید این شرایط را داشته باشند. یکی از بهترین پاسپورت‌های جهان به کشور هلند تعلق دارد و بسیاری از مهاجران خارجی در این کشور برای گرفتن پاسپورت و اقامت دائم هلند تلاش می‌کنند. 

اما قبل از هر چیز، باید بدانید که در بین انواع مختلف پاسپورت‌ها در جهان، پاسپورت هلندی در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۵ قرار دارد و این نشان می‌دهد که این پاسپورت چقدر ارزشمند است. 

به طور کلی، افراد می‌توانند پس از ۳ تا ۵ سال زندگی در کشور هلند، در صورتی که شرایط دریافت تابعیت این کشور را داشته باشند، برای دریافت تابعیت اقدام کنند. همچنین، افرادی که یکی از اعضای خانواده تابعیت هلندی دارند، نیز می‌توانند برای کسب تابعیت این کشور اقدام نمایند. 

اقامت دائم هلند بعد از تحصیل

در صورتی که متقاضی شرایط لازم و کافی برای اخذ تابعیت هلند را نداشته باشد، می‌تواند برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهد. اجازه اقامت باید هر ۵ سال یکبار تمدید شود. افراد می‌توانند پس از ۱۰ اقامت قانونی در هلند، برای تابعیت هلند درخواست دهند که داشتن شرایط زیر الزامی است:  

  • ۱۸ سال به بالا 
  • کارت اقامت دائم هلند
  • اثبات تسلط به زبان هلندی 
  • فرم عدم سوء پیشینه در هلند

کلام آخر

اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در هلند را دارید و دغدغه گرفتن اقامت این کشور پس از اتمام دوره تحصیل خود را دارید، می‌توانید از طریق روش‌هایی که در این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی به آن‌ها اشاره شد به مهم دست پیدا کنید.  تیم با تجربه لتس گو یونی با حضور متخصصان در این حوزه، آماده است تا شما را در فرایند دریافت ویزای تحصیلی هلند همراهی کند. از انتخاب دانشگاه و گرفتن پذیرش تحصیلی تا ارسال مدارک و راهنمایی در مراحل بعدی، کنار شما خواهیم بود.