تحصیل در حوزه شینگن می‌تواند یک مسیر طلایی برای دانشجویان بین‌المللی باشد. برای آگاهی از شرایط ویزای تحصیلی شینگن با لتسگو یونی همراه باشید. احتمالاً همه‌ی ما با کسانی که به راحتی بین چندین کشور اروپایی مدام در حال سفر و جابه‌جایی هستند برخورد داشته‌ایم. آن‌ها چگونه به راحتی از یک کشور اروپایی به کشوری دیگر در اروپا سفر می‌کنند؟ با ویزای شینگن! 

اما حوزه شینگن کجاست و ویزای آن چیست؟ شینگن منطقه اروپایی متشکل از 26 کشور است که با هدف افزایش مراودات سیاسی و تسهیل روابط تجاری، در طی یک توافقنامه مرزهای داخلی خود را لغو کرده و امکان جابه‌جایی بین یکدیگر را به آسانی فراهم نموده‌اند. شهروندان این حوزه و کسانی که ویزای شینگن دارند می‌توانند به راحتی از یک کشور به کشوری دیگر در داخل این قلمرو نقل مکان کنند، گویی که کل حوزه یک کشور واحد است. 

حوزه شینگن، بخش عمده‌ای از قاره اروپا را در برمی‌گیرد و قدیمی‌ترین و قدرت‌مندترین کشورهای این قاره سبز را در خود جای داده است. دقت داشته باشیم که تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این حوزه حضور ندارند بلکه کشورهایی مانند سوئیس و لیختن اشتاین که عضو اتحادیه نیز نیستند، در منطقه شینگن قرار دارند. امروزه بالغ بر 400 میلیون نفر در این حوزه زندگی می‌کنند و سالانه بالغ بر 1.2 میلیارد سفر تجاری و تحصیلی در این محدوده صورت می‌گیرد. 

کشورهای عضو پیمان شینگن عبارتند از:
اتریش 
بلژیک
جمهوری چک
دانمارک
استونی
فنلاند
فرانسه
آلمان
یونان
مجارستان
ایسلند
ایتالیا
لتونی
لیختن اشتاین
لیتوانی
لوکزامبورگ
مالت
هلند
نروژ
لهستان
کشور پرتغال
اسلواکی
اسلوونی
اسپانیا
سوئد
سوئیس

حال باید بدانیم برای اینکه بتوانیم به عنوان یک شهروند خارجی، به راحتی در این حوزه سفر کنیم چه باید بکنیم. بدون شک دریافت ویزای شینگن اقدام اصلی است که باید صورت بگیرد. این ویزا مجوزی است که از سوی یکی از کشورهای این حوزه با دو هدف صادر می‌شود:

  • ویزای اقامت کوتاه : اقامت مورد نظر می‌تواند به مدت حداکثر 90 روز در هر دوره‌ی 180 روزه باشد
  • ویزای ترانزیت فرودگاهی: مجوز ترانزیت از طریق مناطق ترانزیت بین‌المللی فرودگاه‌‌های کشورهای عضو پیمان

جهت دریافت ویزای شینگن ابتدا باید بدانیم که هدف اصلی ما از انجام این سفر چیست. اهداف کاری و توریستی را دنبال می‌کنیم یا تصمیم داریم که با ویزای تحصیلی در منطقه شینگن حضور داشته باشیم. در این مقاله به دنبال بررسی شرایط و مدارک لازم برای هدف سوم یعنی تحصیل در حوزه شینگن هستیم که از طریق دریافت ویزای تحصیلی این منطقه امکان‌پذیر می‌باشد.

تحصیل در حوزه شینگن

ادامه تحصیل در منطقه شینگن می‌تواند یکی از بهترین مسیرهای مهاجرت تحصیلی برای ورود به بازار کار جهانی باشد زیرا یک دانشجوی بین‌المللی از این طریق می‌تواند به طور همزمان در 26 کشور ثروتمند و پیشرفته اروپایی در رفت و آمد بوده و شرایط را برای انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی و اقامتی خود در آینده ارزیابی نماید. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم انواع مختلفی ویزا برای حضور در این منطقه وجود دارد که ادامه تحصیل در حوزه شینگن از طریق دریافت ویزای تحصیلی آن میسر است. 

این نوع ویزای تحصیلی برای دانشجویان غیر اروپایی صادر شده و مجوز لازم برای اقامت دانشجو به مدت حداکثر 9 ماه برای تحصیل در یک برنامه آموزشی 6 ماهه در این منطقه می‌باشد اما با توجه به اینکه دوره تحصیلی معمولاً خیلی بیشتر از 6 ماه بوده و دانشجو نیاز دارد که بیش از 9 ماه در این حوزه اقامت داشته باشد برای تحصیل در حوزه شینگن از ویزای ملی یا همان ویزای شینگن از نوع D استفاده می‌کنند که یک ویزای طولانی مدت بوده و مجوز چند بار ورود به منطقه را برای دانشجوی صادر می‌نماید. 

تحصیل در حوزه شینگن با ویزای نوع D شامل حال دانشجویانی می‌شود که در یکی از گروه‌های زیر قرار داشته باشند:

  • دانشجویان بین‌المللی که تصمیم به تحصیل در یکی از برنامه‌های تحصیلی کشورهای حوزه شینگن را دارند. 
  • دانشجویان بین‌المللی که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای مدتی کمتر از یک سال به یکی از کشورهای این حوزه سفر می‌کنند.
  • دانشجویان و متخصصان بین‌المللی که برای انجام یک پژوه علمی و یا ارائه یک آموزش تخصصی در یکی از واحدهای تحقیقاتی و دانش بنیان حوزه شینگن به یکی از کشورهای این منطقه سفر می‌کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی شینگن

مزایای تحصیل در حوزه شینگن 

سوالی که برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در حوزه شینگن مثلاً برای تحصیل در آلمان برایشان پیش می‌آید این است که اگر قرار است برای تحصیل در یک کشور خاص اروپایی که عضو پیمان شینگن نیز هست اقدام کنیم چه مزیتی دارد که به جای دریافت ویزای همان کشور ویزای تحصیلی شینگن را داشته باشیم؟

بدون شک در دست داشتن مجوزی که به ما امکان حضور و فعالیت در منطقه یکپارچه و متحد سیاسی و اقتصادی 26 کشور اروپایی را می‌دهد در مقایسه با امکان حضور و فعالیت در یک کشور خاص متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در منطقه شینگن برای دانشجویان بین‌المللی خارج از این حوزه، اشاره می‌کنیم:

تردد آسان
تا زمانی که ویزای تحصیلی شینگن شما اعتبار دارد می‌توانید بدون نیاز به هیچ ویزای دیگری بین کشورهای منطقه سفر کنید.

عدم اتلاف وقت در مرزها
عبور از مرزهای داخلی بین کشورهای عضو در حوزه شینگن برای کسانی که ویزای تحصیلی آن را دارند و مدام سفر می‌کنند بسیار سریع و بدون اتلاف وقت در بازرسی‌ها انجام می‌شود.

فرصت حضور در بهترین کشورهای جهان
اکثر کشورهای عضو شینگن کشورهایی ثروتمند و توسعه یافته هستند که زندگی در آن‌ها فرصتی کم نظیر برای برخورداری از اقامت و در واقع مهاجرت و تحصیلی بسیار باکیفیت خواهد بود.

امکان اشتغال سریع و آسان 
یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در حوزه شینگن امکان اشتغال سریع و آسان پس از فارغ‌التحصیلی است. اکثر کشورهای این منطقه نرخ اشتغال بالایی دارند و یک دانشجوی بین‌المللی می‌تواند اطمینان داشته باشد که پس از تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های این منطقه به آسانی وارد بازار کار جهانی خواهد شد.

نظام آموزشی باکیفیت
به حرات می‌توان گفت که کشورهای حوزه شینگن مجموعه‌ای از بهترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان را در خود جای داده‌اند. تحصیل در هر یک از این دانشگاه‌های معتبر فرصت دریافت مدرکی بین‌المللی با اعتباری جهانی را برای دانشجو به همراه خواهد داشت. 

تحصیل مقرون به صرفه
اگرچه اکثر دانشگاه‌های حوزه شینگن آموزشی در سطح جهانی را ارائه می‌دهند اما هزینه تحصیل در آن‌ها بسیار کمتر از تحصیل در کانادا، آمریکا و یا کشور انگلیس است. دانشجویان بین‌المللی با تحصیل در حوزه شینگن می‌توانند از فرصت تحصیل در بهترین مراکز علمی جهان با هزینه‌ای مقرون به صرفه و قابل پرداخت بهره‌مند شوند.

آینده پژوهی
از جمله مزایای تحصیل در منطقه شینگن این است که دانشجو در معرض برنامه‌های علمی و تحقیقاتی قرار دارد که نگاهی به آینده دارند و با هدف تاثیر بر پژوهش های علمی و پیشرفت‌های فناوری تعریف شده‌اند. تمرکز بر نوآوری و پیشرفت تکنولوژی از جمله اهداف و چشم‌اندازهای اصلی تحصیل در موسسات آموزش عالی کشورهای این حوزه است.

امکان اشتغال پاره وقت 
بسیاری از کشورهای حوزه شینگن به دانشجویان بین‌المللی این اجازه را می‌دهند که در طول دوران تحصیلی خود در این منطقه با در نظر داشتن قوانین، به صورت پاره وقت مشغول به کار دانشجویی باشند.

یادگیری زبان‌های متعدد
اگرچه با تسلط بر زبان انگلیسی می‌توانید تا حد زیادی نیاز تحصیلی خود در منطقه شینگن را بر طرف نمایید اما تحصیل در این حوزه‌ جغرافیایی می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای یادگیری سایر زبان‌های رایج دنیا از جمله المانی، فرانسوی، ایتالیایی و یا اسپانیایی باشد.

ویزای تحصیلی شینگن

ویزای تحصیلی شینگن 

تا به اینجا دریافتیم که اگر به عنوان یک دانشجوی خارجی که شهروند یکی از کشورهای عضو حوزه شینگن نیستیم، متقاضی تحصیل در این منطقه و یا مشارکت در یک پروژه علمی و تحقیقاتی با یکی از مراکز علمی کشورهای عضو پیمان شینگن هستیم، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی شینگن داریم. حال باید بدانیم که دریافت این ویزای تحصیلی چه شرایطی دارد؟

شرایط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی شینگن 

دانشجوی متقاضی برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی خود را دریافت کند باید واجد شرایطی باشد که از سوی پیمان‌نامه کشورهای این حوزه تعیین شده است. تعدادی از اصلی‌ترین شرایط لازم عبارتند از:

  • متقاضی باید بتواند انگیزه‌نامه‌ای ارائه دهد که نشان دهنده بازگشت او به کشور خود پس از اتمام دوره تحصیل در حوزه شینگن ‌باشد.
  • متقاضی باید مبلغی معادل هزینه دوره تحصیلی خود با ویزای شینگن را به عنوان تمکن مالی ارائه دهد.
  •  ارائه بیمه درمانی
  •  داشتن سابقه سفر به کشورهای اروپایی در طی 5 سال گذشته امتیاز بسیار مهمی برای دریافت ویزای تحصیلی شینگن محسوب می‌شود
  • متقاضیانی که سن کمتر از 30 سال دارند از شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی شینگن برخوردار هستند

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی شینگن 

  • مدارکی که ارائه آن‌ها از سوی فرد متقاضی دریافت این نوع ویزا الزامی است عبارتند از:
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • دو قطعه عکس مطابق ضوابط عکس ویزای شینگن که در سه ماه اخیر گرفته شده باشد
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 3 ماه پس از پایان سفر به حوزه شینگن
  • یک کپی از اطلاعات بیومتریک پاسپورت
  • ارائه مدرکی که اثبات کند فرد متقاضی شهروند قانونی کشور محل زندگی خود است
  • ارائه اسناد برنامه سفر جهت تحصیل در شینگن (رزرو بلیط، تایید پرواز، تاریخ ورود و ....)
  • بیمه درمانی مسافرتی (این سند بیمه از سوی سازمان سلامت اروپا صادر شده و تایید می‌کند که فرد متقاضی در کل اقامت خود در کشورهای حوزه شینگن تا 30000 یورو امکان استفاده از بیمه خدمات درمانی دارد)
  • ارائه مدارک چگونگی و محل اقامت در طول دوره تحصیلی در کشورهای شینگن (قرارداد امضا شده خوابگاه دانشجویی، قرارداد امضا شده با مالک یک خانه استیجاری ، دعوتنامه فرستاده شده از سوی یکی از ساکنان کشور مقصد که تایید می‌کند شما در طول دوران تحصیل خود در منزل او اقامت خواهید داشت.)
  • ارائه نامه‌ی پذیرش در دانشگاه مورد نظر
  • ارائه مدارک تحصیلی 
  • اثبات تمکن مالی (در صورت دریافت بورسیه‌ی تحصیلی از سوی دانشگاه، مدارک آن باید ارائه شود)
  • فیش پرداخت هزینه ویزای شینگن

دقت داشته باشید در صورتی که هم‌زمان با دانشجو بودن و ارائه درخواست جهت دریافت ویزای تحصیلی شینگن، شاغل هستید و یا به صورت خود اشتغالی فعالیت می‌کنید باید مدارک مبنی بر چگونگی اشتغال خود را به شرح زیر ارائه دهید:

در صورت شاغل بودن:

  • قرارداد استخدام
  • اجازه ترک شغل از سوی کارفرما
  •  اظهارنامه مالیاتی

در صورت خود اشتغالی:

  • ارائه مدارک مجوز کسب و کار شخصی
  • صورت حساب بانکی 6 ماه اخیر
  •  اظهارنامه مالیاتی

زمان درخواست ویزای تحصیلی شینگن 

در گام نخست، زمان مناسب برای درخواست ویزای شینگن، بستگی به برنامه آموزشی دانشگاهی دارد که دانشجو از آن پذیرش گرفته است اما طبق قوانین شینگن جهت ارائه درخواست ویزای تحصیلی در این منطقه، دو بازه زمانی وجود دارد:

  • سه ماه پیش از زمان سفر 
  •  15 روز پیش از زمان سفر 

به طور کلی توصیه می‌شود که حدود 4 هفته قبل از سفر، درخواست خود را ارائه دهید زیرا در این صورت زمان کافی برای دریافت ویزا را خواهید داشت و سفر شما با اطمینان بیشتری برنامه‌ریزی می‌شود.

هزینه ویزای تحصیلی شینگن 

هزینه‌های ویزای شینگن بر اساس نوع ویزا، سن متقاضی و برخی استثناء‌های قانونی دیگر تا حدودی متفاوت می‌باشد. دقت داشته باشید که هزینه ویزای تحصیلی شینگن به سفارت کشور مقصد پرداخت شده و به هیچ وجه حتی در صورت رجکت شدن درخواست، قابل بازگشت نمی‌باشد. در حال حاضر هزینه ویزای دانشجویی شینگن 90 یورو است. با این وجود لازم است پیش از پرداخت مبلغ مورد نظر از سوی سفارت کشور مقصد در خصوص هزینه دقیق آن کسب اطلاع نمایید. 

مدت اعتبار ویزای تحصیلی شینگن

مدت اعتبار ویزای تحصیلی شینگن 

اعتبار ویزای کوتاه مدت تحصیلی شینگن 3 ماه در یک بازه زمانی 6 ماهه است اما در صورتی که دانشجوی متقاضی برای یک دوره تحصیلی بلند مدت پذیرش دریافت کرده باشد ویزای بلند مدت نوع D برای او صادر خواهد شد که معمولا به اندازه طول دوره تحصیلی دانشجو اعتبار دارد. 

مدت زمان لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی شینگن 

مدت زمانی که طول می‌کشد تا درخواست یک ویزای دانشجویی شینگن مورد بررسی قرار بگیرد به طور معمول 15 روز کاری است اما این بازه زمانی تحت تاثیر شرایط سیاسی حاکم، شرایط فرد متقاضی و کشور مبدا ارائه کننده درخواست بستگی دارد بنابراین در موراد فوق‌العاده ممکن است بررسی و صدور این ویزای تحصیلی از 30 تا 60 روز به طول بیانجامد.

کار با ویزای تحصیلی شینگن 

اگر به دنبال پاسخ به این پرسش هستید که آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی شینگن در اروپا کار کنم یا خیر؟ جواب شما بستگی به شرایط و قوانین کشوری دارد که در آن مشغول به تحصیل هستید. برخی از ویزاهای تحصیلی طولانی مدت این امکان را به دانشجو می‌دهد که تا ساعات محدود و مشخصی در طول هفته کار کنند. 

ویزای همراه از طریق ویزای تحصیلی شینگن 

توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی شما در منطقه شینگن نمی‌تواند مجوزی جهت صدور ویزای همراه برای اعضای خانواده شما باشد. اعضای خانواده دانشجو تنها می‌توانند از طریق ویزای توریستی یا ویزای بازدید از خانواده درخواست دهند.

سخن پایانی

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشورهای منطقه شینگن از کیفیت بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند و دریافت مدرک از این واحدهای آموزشی می‌تواند آغاز یک مسیر طلایی برای اشتغال و پیشرفت در بازار کار جهانی باشد. اگر تصمیم دارید که از طریق ادامه تحصیل در یک کشور اروپایی پیشرفته، آینده خود را رقم بزنید تحصیل در حوزه شینگن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو باشد. جهت دریافت اطلاع دقیق در این خصوص با مشاوران تیم مجرب لتسگو یونی در ارتباط باشید.