امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان در سال 2023 و 2024 کدام کشورها هستند؟ اگر قصد سفر و یا مهاجرت به خارج از کشور را دارید جواب این سوال احتمالاً برای شما جالب خواهد بود و حتی بیشتر از این حرف‌ها! برایتان مهم خواهد بود. چرا که امنیت از مهم‌ترین نکات برای سفر و گردشگری و یا زندگی در یک کشور است. معمولا میزان امن بودن یک کشور بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی می‌شود و هر ساله مجلات و سایت‌های معتبری لیستی از امن ترین و خطرناک ترین کشورها در جهان بر اساس این معیارها ارائه می‌کنند.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی نا امن ترین و امن ترین کشورهای جهان در سال 2023 و 2024 را معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم علاقه‌مند به شناختن این کشورها هستید و یا به دنبال امن ترین و بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی هستید با ما همراه باشید.

هرساله شاخص Global peace Index کشورهای جهان را از نظر امن و نا امن بودن و میزان خشونتی که در کشورشان وجود دارد و یا تأثیری که بر صلح و آرامش جهانی می‌گذارند بررسی و رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص توسط یک موسسه در زمینه صلح و اقتصاد منتشر می‌شود که کاملا مستقل است و هیچ‌گونه سودی از سازمان و یا کشور خاصی دریافت نمی‌کند.

بررسی انجام شده توسط این موسسه، بین 163 کشور و بر اساس 23 فاکتور انجام شده که از جمله این فاکتورها می‌توان به میزان امنیت اجتماعی مردم در یک کشور، میزان خشونت داخلی و خارجی یک کشور، ناپایداری سیاسی، پتانسیل انجام اقدامات تروریستی اشاره کرد. جالب است بدانید بیشترین تعداد از 25 کشور امن دنیا در اروپا قرار دارند و اروپا تنها قاره ای است که از سال 2009 کاهشی در میزان شاخص ایمن بودن نداشته است.

همچنین تمام کشورهای اروپای شمالی از جمله نروژ، سوئد، دانمارک، ایسلند و فنلاند جزو کشورهای امن جهان هستند. شاید تعجب کنید اگر بگوییم دومین قاره از نظر داشتن کشورهای امن آسیاست! اما این حقیقت دارد. با این تفاسیر در ادامه به بررسی و معرفی خطرناک ترین و امن ترین کشورهای دنیا می‌پردازیم.

امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان 2022

امن ترین کشورهای جهان در سال 2024

ایسلند

طبق شاخص Global peace Index ایسلند 13 سال متوالی به عنوان امن ترین کشور جهان بوده است. ایسلند در اروپای شمالی قرار دارد و بسیار کم جمعیت است (340 هزار نفر). نرخ جرم و جنایت در ایسلند بسیار پایین است و استانداردهای زندگی در این کشور بالاست. میزان اعتماد مردم نسبت به یکدیگر، نیروی پلیس کارآزموده و نبودن فشار اقتصادی از دلایل امن بودن ایسلند است؛ به طوری که کشور ایسلند نیروی ارتش نداشته و پلیس با خود سلاح گرم حمل نمی‎کند.

نیوزیلند

دومین کشور امن جهان نیوزیلند است. مانند ایسلند، کشور نیوزیلند نرخ جرم و جنایت پایینی دارد؛ به خصوص نرخ خشونت در این کشور پایین است ولی دزدی به خصوص برای توریست‌ها اتفاق می‌افتد. در نیوزیلند، برخلاف کشور همسایه‌اش استرالیا که به داشتن حیات وحش خطرناک معروف است، حیوانات کشنده و خطرناک وجود ندارد. البته بعد از حمله ترور در دو مسجد در نیوزیلند در سال 2019 که منجر به کشته شدن 51 نفر شد، رتبه امن بودن نیوزیلند کمی سقوط کرده است اما این کشور به آزادی بیان احترام زیادی می‌گذارد و قوانین سختی در مقابله با آزار و اذیت افراد برای داشتن آزادی بیان و احساسات دارد. مانند ایسلند نیروی پلیس نیوزیلند با خود سلاح گرم حمل نمی‌کند.

پرتغال

کشور پرتغال سومین کشور امن جهان است. این در حالیست که در سال 2014 ، در رتبه 18 در بین ایمن ترین کشورهای دنیا قرار داشت و تا به امروز تغییرات زیادی برای قرار گرفتن در رتبه 3 کرده است. بر خلاف دو کشور قبل، ایسلند و نیوزیلند، کشور پرتغال دارای نیروی پلیس مسلح است که البته به دلیل کاهش نرخ جرم در این کشور، استفاده از اسلحه توسط پلیس بسیار کاهش پیدا کرده است. در 6 سال اخیر پرتغال تغییرات مثبت اقتصادی زیادی کرده است و نرخ بیکاری از 17 درصد به زیر 7 درصد رسیده است. به دلیل میزان امن بودن این کشور، بر اساس شاخص Annual Global Retirement Index، پرتغال به عنوان بهترین کشور برای سپری کردن بازنشستگی در سال 2020 شناخته شد.

اتریش

اتریش چهارمین کشور امن جهان رتبه‌بندی شده است. در سال 2017 به دلیل جشن انتخابات صدر اعظم این کشور و ایجاد هرج و مرج شاخص اعمال خشونت در این کشور بالا رفت اما همچنان اتریش به عنوان یکی از آرام و ایمن ترین کشورهای جهان برای گردشگری شناخته می‌شود. جرم و جنایات جدی در اتریش به ندرت اتفاق می‌افتد و فقط باید مراقب جیب‌برها و سارقین خیابانی باشید.

دانمارک

به عنوان پنجمین کشور، دانمارک یکی از امن و شادترین کشورهای دنیاست. این کشور یکی از معدود کشورهایی است که مردمش و حتی کودکان ابراز احساس امنیت در هر ساعت از شبانه روز دارند. دانمارک کیفیت زندگی و سطح رفاه بالایی دارد که همین دو عامل باعث افزایش سطح شاخص ایمنی و شادی در دانمارک شده است. در دانمارک به عنوان یک کشور مرفه، شهروندان خدمات اجتماعی و رفاهی رایگان دریافت می‌کنند، تمام افراد به خدمات مراقبت سلامت بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی دسترسی دارند و سالمندان هم از خدمات مراقبت در منزل بهره‌مند هستند.

امن ترین کشورهای جهان 2022

کانادا

از سال 2019 طبق شاخص Global peace Index، کانادا به عنوان ششمین کشور امن در بین کشورهای جهان قرار دارد. در این شاخص کانادا نمره خوبی از نظر میزان نرخ جرم و جنایت، ثبات سیاسی و کشمکش‌های داخلی دارد. به علاوه فرصت‌های شغلی خوب، دسترسی به خدمات بهداشتی و دولت خوب کانادا باعث شده تا کانادا مردمی بسیار مهربان و خونگرم داشته باشد و یکی از علت هایی که دانشجویان به سمت تحصیل در کانادا کشیده می‌شوند نیز امنیت کشور کاناداست. میزان نرخ جرم و جنایت در کانادا یک سوم میزان کشور همسایه اش امریکاست. طبق یک نظرسنجی در سال 2018، 84 درصد از مردم کاناد در این کشور احساس امنیت داشتند.

سنگاپور

و اما هفتمین کشور امن جهان، سنگاپور، که یک کشور آسیایی است. در نظرسنجی انجام شده در سال 2018 مردم سنگاپور احساس امنیت بالایی در کشورشان داشتند و از شرایط و قوانین موجود در این کشور بسیار راضی بودند. این کشور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرم و جنایت در بین سایر کشورها را دارد که این مسأله به دلیل مجازات‌های سختی است که دولت در مقابل کوچکترین جرم وضع کرده است. دولت سنگاپور به شدت حمل اسلحه را کنترل می‌کند و به همین دلیل میزان خشونت در سنگاپور بسیار پایین است. در جزئیات این رتبه‌بندی سنگاپور رتبه اول در امنیت فردی، رتبه دوم در امنیت دیجیتال و رتبه هشتم در امنیت سلامت را دارد.

جمهوری چک

جمهوری چک از نظر امنیت در سال 2019 از رتبه 10 به 8 جهان رسید. میزان جرم و جنایت در سال‌های اخیر در این کشور کاهش پیدا کرده است به خصوص آمار خشونت کاهش چشم‌گیری داشته و این در حالیست که هر فرد در جمهوری چک می‌تواند به راحتی به اسلحه دسترسی پیدا کند. رتبه این کشور می‌توانست بهتر هم باشد اما به دلیل تنش‌های خارجی، تعداد نسبتاً زیاد زندانیان و میزان دخالت نیروهای پلیس، این کشور فعلاً جایگاه هشتم در جهان را دارد.

ژاپن

نهمین کشور امن جهان ژاپن، 13 سال متوالی در بین ده کشور امن جهان قرار دارد. از دلایل این اتفاق می‌توان به سیاست‌های خارجی و صلح‌طلب ژاپن و آمار پایین جرم و جنایت اشاره کرد. ژاپن در دنیا به پایین بودن نرخ مهاجرت و دسترسی محدود به سلاح معروف است. در این کشور قانون منع حمل اسلحه وجود دارد. همچنین طبق شاخص Safe Cities Index، توکیو امن ترین شهر دنیا معرفی شده است.

سوئیس

در انتهای این لیست، سوئیس در رتبه ده قرار دارد. در سال 2019 جایگاه این کشور یک رتبه سقوط کرد. به این دلیل که در کنار امن و آرام‌ترین کشورهای دنیا، سوئیس در 5 سال گذشته آمار نسبتا بالایی در استفاده از اسلحه داشته است. اما خوشبختانه این کشور چهارمین کشور از نظر امنیت غذایی را دارد و در بین 10 کشور برتر دنیا از نظر میزان جنایت و کشمکش‌های داخلی است.

نا امن ترین کشورهای جهان 2022

نا امن ترین کشورهای جهان در سال 2024

علاوه بر این شاخص Global peace Index هرساله نا امن ترین کشورهای جهان را هم بر اساس معیارهایی که قبلا به آن اشاره کردیم اعلام می‌کند که جزء خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای سفر و زندگی محسوب می‌شوند. افغانستان امسال و برای 5 سال متوالی به عنوان خطرناک‌ترین کشور جهان شناخته شده است. در سال 2023 به دلیل جنگ بین اوکراین و روسیه، اوکراین یکی از کشورهای نا امن جهان اعلام شده است و روسیه هم با سقوط 17 رتبه در جایگاه 153 کشورهای جهان از نظر امن بودن قرار گرفته است. یمن هم در جایگاه دوم نا امن ترین کشورهای جهان و سوریه در رتبه سوم قرار دارد.

با این توضیحات نا امن ترین کشورهای جهان به ترتیب عبارتند از:

  1. افغانستان
  2. یمن
  3. سوریه
  4. روسیه
  5. سودان جنوبی
  6. جمهوری کنگو
  7. عراق
  8. سومالی
  9. جمهوری آفریقای مرکزی
  10. سودان

سخن پایانی

این نکته قابل انکار نیست که امنیت از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک مقصد گردشگری و مهاجرتی است. حتی جذاب‌ترین کشورها هم اگر در تأمین امنیت شهروندان و مسافران خود ناکام باشند، به سرعت فراموش می‌شوند و حتی با درست کردن اوضاع نیز تصویر نامناسبی در ذهن افراد شکل گرفته است که تغییر آن نیازمند تلاش‌های زیاد خواهد بود. این رتبه‌بندی‌‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در سفر به برخی مقاصد، جانب احتیاط را رعایت کنید.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی نا امن ترین و امن ترین کشورهای جهان در سال 2024 را معرفی و بررسی کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشید. در ضمن، برای هرگونه سوال و یا اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.