اقامت پس از تحصیل در سوئیس یکی از عبارات پر سرچ این روزهای ایرانیان می‌باشد. سوئیس یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است و بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، در تولید ناخالص داخلی هشتمین سرانه برتر را دارد. شهرهای ژنو و زوریخ در میان بهترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی بوده و این‌ها فقط بخشی از دلایلی هستند که این کشور را به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده‌اند. 

می‌خواهید اطلاعاتی در مورد نحوه تبدیل شدن به یک شهروند سوئیسی کسب کنید؟ این مقاله نمای کاملی از نحوه گرفتن اقامت پس از تحصیل در سوئیس، تحصیل در سوئیس به زبان انگلیسی و شرایط اقامت در سوئیس برای ایرانیان به شما می‎دهد. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید و اگر هرگونه سوالی برایتان باقی ماند، با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود شخصا با مشاورین لتس گو یونی در ارتباط باشید. 

اقامت پس از تحصیل در سوئیس

اقامت پس از تحصیل در سوئیس دیگر رویایی دور از دسترس نیست و مهاجرت تحصیلی یکی از روش‌های مهاجرت به سوئیس می‌باشد. دانشگاه‌های جهانی سطح اول سوئیس، دانشجویان سراسر جهان را که به دنبال تحصیلات عالی با کیفیت هستند، جذب می‌کنند. این کشور یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان را داشته و در زمینه‌هایی مانند آموزش، تحقیقات و نوآوری و همچنین بخش‌های صنعتی و خدماتی، شهرت جهانی دارد و مقصدی برجسته برای تحصیل و زندگی است. 

در ابتدا فرد باید متوجه باشد که نیاز به چه نوع ویزا یا مجوز اقامتی دارد و در نظر بگیرد که باید حداقل ۱۰ سال به طرق مختلف در سوئیس زندگی و به یکی از زبان‌های رسمی کشور مسلط باشد. پس از اتمام تحصیلات، راه‌های متعددی برای تمدید اقامت در کشور وجود دارد که در زیر به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

اقامت پس از تحصیل در سوئیس از طریق کار

در وهله اول، فرد مجاز است جهت پیدا کردن کار، شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی در کشور بماند. برای درخواست این امر، نیاز است به دفاتر مهاجرتی کانتون مربوطه مراجعه کرده و مدرک تکمیل دوره تحصیلی، مدارک تمکن مالی در طول این دوره و مدرک داشتن مکان مناسب برای اقامت را ارائه دهد. کانتون به تقسیمات کشوری برخی کشورها گفته می‌شود که از نظر مساحت و جمعیت از شهرها و استان‌ها کوچک‌ترند.

اگر فرد در زمان داده شده، موفق به پیدا کردن کار شود، واجد شرایط دریافت مجوز L سوئیس می‌شود که تا یک سال معتبر است و به مدت قرارداد کاری فرد بستگی دارد. در موارد استثنایی، چنین مجوزی می‌تواند تا ۲۴ ماه با همان کارفرما تمدید شود. گزینه دیگر، مجوز B است که در ابتدا به مدت یک سال معتبر است و معمولاً به صورت سالانه تمدید می‌شود، مگر آنکه مشکل قانونی پیش بیاید. با این حال، این مجوز سهمیه‌بندی شده است و به کانتون صادرکننده و کارفرمای مشخص شده، بستگی دارد. 

اقامت پس از تحصیل در سوئیس از طریق ازدواج

یکی از روش‌های نسبتا آسان جهت گرفتن اقامت پس از تحصیل، ازدواج با یک شهروند سوئیسی می‌باشد و مواردی هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در ابتدا باید توجه کنید که همسر شما باید به مدت پنج سال در سوئیس سکونت داشته و شهروند این کشور محسوب شود. همچنین، باید سال قبل از ارسال درخواست را در سوئیس سپری کرده باشد. علاوه بر این، ازدواج بین فرد خارجی و شهروند سوئیس باید حداقل سه سال برقرار بوده و در طول این مدت با یکدیگر زندگی کرده باشند. 

درست است که این روش جزو روش‌های کم دردسرتر محسوب می‌شود اما باید به قوانین آن مسلط باشید. به عنوان مثال، اگر زوجین در زمان ازدواج شهروند خارجی بودند و یکی از آن‌ها پس از ازدواج تابعیت سوئیس را از طریق روش‌های دیگر کسب کرده باشد، به مشکل بر میخورند. نکته دیگر این است که همسری که اقامت این کشور را دارد، قبل از ارسال درخواست فوت کند. در چنین مواردی، امکان گرفتن اقامت از طریق ازدواج ممکن نخواهد بود.

اقامت پس از تحصیل در سوئیس از طریق سرمایه گذاری

اقامت پس از تحصیل در سوئیس از طریق سرمایه گذاری

سوئیس فرصت طلایی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال دریافت تابعیت سوئیس پس از تحصیل هستند، ارائه می‌دهد. برنامه ویزای طلایی سوئیس یا Swiss Golden Visa، یکی از مسیرهای راحت برای کسب تابعیت سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری است. در این برنامه، سرمایه‌گذارانی که شرایط سرمایه‌گذاری مشخصی را برآورده کنند، می‌توانند برای اقامت دائم در سوئیس و در نهایت، تابعیت سوئیسی درخواست دهند. 

برنامه ویزای طلایی سوئیس معمولاً با راه اندازی یک پروژه تجاری یا خرید ملک شروع می‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در کشور است. میزان سرمایه بستگی به کانتونی دارد که سرمایه‌گذاری در آن صورت می‌گیرد؛ اما به طور کلی بین ۱ تا ۲ میلیون فرانک برای شروع یک بیزینس و حدود ۵ میلیون فرانک برای خرید املاک و مستغلات نیاز است. علاوه بر داشتن سرمایه، نداشتن سابقه کیفری و سلامتی نیز بسیار مهم است. 

فرد باید نشان دهد که با این سرمایه‌گذاری قرار است شغل‌های جدیدی ایجاد کند و تاثیر مثبتی بر کشور بگذارد. همچنین، متقاضیان باید اثبات کنند که هدف اصلی آن‌ها زندگی و اقامت در سوئیس است و به همین دلیل، آن‌ها مجبورند حداقل ۶ ماه در سال در این کشور حضور داشته باشند. 

بعد از دریافت اقامت دائم، سرمایه‌گذاران باید حداقل ۱۰ سال در سوئیس سکونت داشته باشند تا برای دریافت تابعیت سوئیس واجد شرایط شوند. با این حال، برنامه ویزای طلایی سوئیس مسیری ساده‌تر برای کسب تابعیت سوئیس نسبت به سایر روش‌ها دارد و مزایای زیادی نیز دارد؛ از جمله امکان سفر آزادانه در منطقه شنگن و دسترسی کامل به سیستم‌های بهداشتی و آموزشی سوئیس. 

فرآیند درخواست ویزای طلایی سوئیس ممکن است تا ۵ ماه طول بکشد و شامل چندین مرحله است، از جمله انتخاب گزینه سرمایه‌گذاری، گرفتن تایید از مقامات سوئیسی، درخواست ویزا و در نهایت، درخواست اقامت دائم یا تابعیت سوئیس.

سایر روش های موجود برای گرفتن اقامت 

از طریق تولد، پناهندگی یا داشتن والدی که تابعیت سوئیس دارد نیز می‌توان اقامت سوئیس را گرفت. با این حال، در مواقعی که کسی برای تحصیل به سوئیس می‌آید، استفاده از این روش‌ها به ندرت رخ می‌دهد و توصیه می‌شود که از طریق روش‌های قانونی دیگر اقدام کنید. مخصوصا سراغ درخواست پناهندگی نروید، زیرا در صورتی که ادعای درخواست دهنده دروغین باشد، ممکن است او را به کشور خود برگردانند و منجر به عواقب ناخوشایندی شود. 

برای اقامت بلند مدت، مجوز C سوئیس گزینه‌ای دیگر است و برای اتباع کشورهای ثالث که ده سال متوالی در این کشور زندگی کرده‌اند، در دسترس است. دارندگان مجوز C از آزادی عمل بیشتری برخورداراند و می‌توانند با خیال بال شغل‌شان را عوض کرده و در هر کانتونی که می‌خواهند زندگی کنند. 

در نهایت، پس از ۱۲ سال زندگی در سوئیس و داشتن مجوز اقامت، می‌توان برای گرفتن تابعیت این کشور اقدام کرد. برای موفقیت، فرد باید در تمام سال‌های اقامت، شهروندی نمونه بوده، قانون را رعایت کرده و ثابت کرده باشد که برای امنیت داخلی و خارجی کشور تهدیدی محسوب نمیشود.

اقامت پس از تحصیل در سوئیس

تحصیل در سوئیس

دانشجویان بین‌المللی به دلایل مختلف به دنبال تحصیل در سوئیس هستند و برای این امر باید ویزای نوع D بگیرند. این ویزا به آن‌ها اجازه می‌دهد که هنگام تحصیل در مؤسسه‌ای شناخته شده در کشور اقامت کنند و معمولاً طبق مدت زمان دوره تحصیلی صادر می‌شود. در حالی که ویزای دانشجویی به فرد اجازه ورود به سوئیس را می‌دهد، باید ظرف ۱۴ روز پس از ورود برای مجوز اقامت اقدام شود و نوع مجوز اقامتی که دریافت می‌کنید بستگی به مدت تحصیلات‌تان دارد که پیش‌تر معرفی کردیم: 

مجوز L: برای دوره‌هایی که کمتر از یک سال طول می‌کشند. 

مجوز B: برای دوره‌هایی که بیشتر از یک سال طول می‌کشند. 

مجوز C: برای اقامت دائم، که ممکن است پس از چندین سال اقامت قانونی در سوئیس اعطا شود. 

مجوز اقامت به فرد اجازه می‌دهد برای مدت زمان تحصیلات خود در این کشور مانده و به صورت پاره وقت کار کند. دانشجویان بین المللی می‌توانند تا ۱۵ ساعت در هفته در طول ترم و به صورت تمام وقت در طول تعطیلات ترمی کار کنند. رعایت این مقررات برای حفظ وضعیت دانشجویی فرد ضروری است و اگر دوره تحصیلی فرد بیشتر از اعتبار ویزا و مجوز اقامت اولیه طول بکشد، باید قبل از انقضای آن برای تمدید اقدام کند. 

بهتر است این فرایند زودتر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید. حین تحصیل، با توجه به ساعاتی که فرد اجازه کار دارد، توصیه می‌شود که یک دوره کارآموزی گذرانده یا در شرکتی آموزش ببینید تا پس از تحصیلات همان شرکت بتواند از ویزای کاری شما حمایت کند یا تجربه کاری‌تان در رزومه ثبت شود. 

شرایط اقامت در سوئیس برای ایرانیان

شرایط اقامت در سوئیس برای ایرانیان پیچیدگی خاصی ندارد، زیرا دولت این کشور محدودیت خاصی برای ایرانیان نگذاشته است. همانند ملیت‌های دیگر، ایرانیان نیز می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی که پیش‌تر مطرح کردیم برای اقامت این کشور اقدام کنند. تیم لتس گو یونی می‌تواند به ایرانیانی که در پی تحصیل در این کشور هستند کمک کند تا ویزای تحصیلی این کشور را بگیرند. همچنین، این تیم مشاوره‌هایی جهت گرفتن اقامت پس از تحصیل نیز ارائه می‌دهد.

سرمایه برای مهاجرت به سوئیس

حداقل سرمایه برای مهاجرت به سوئیس

حداقل سرمایه برای مهاجرت به سوئیس بستگی به روش انتخابی شما دارد. مهاجرت می تواند از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری یا ازدواج صورت گیرد و از آنجایی که این مطلب بیشتر به اقامت پس از تحصیل می پردازد، بصورت مفصل راجع به هزینه های تحصیل صحبت خواهیم کرد و باقی موارد را به اختصار خواهیم پرداخت.

حداقل سرمایه برای مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل

حداقل سرمایه برای مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل در اکثر مواقع موردی نگران کننده برای دانشجویان ایرانی می‌باشد. شهریه‌ها نقش حیاتی در هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی دارند و با توجه به دانشگاه، دوره تحصیلی و سبک زندگی فرد متفاوت هستند. عوامل مختلفی هزینه‌های زندگی را تعیین می‌کنند و برای بیشتر دانشجویان، هزینه‌های اصلی شامل اجاره محل اقامت، حمل و نقل، هزینه‌های متفرقه، اینترنت و غذا می‌شود. 

برای برآورد هزینه‌های مهاجرت تحصیلی، ابتدا باید شهریه را در نظر گرفت. شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ برای هر ترم متغیر است، در حالی که شهریه موسسات خصوصی ممکن است گاها از ۹۵۰۰ فرانک نیز بالاتر بروند. 

شهریه‌های دوره‌های پزشکی یا MBSS به طور متوسط بین ۱۶۰۰ تا ۶۵۰۰ فرانک در سال متغیر است. در دانشگاه‌های عمومی، دوره‌های دکتری با هزینه متوسطی بین ۵۰۰ تا ۱.۵۰۰ و در دانشگاه‌های خصوصی با هزینه متوسطی بین ۵.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ فرانک ارائه می‌شوند. 

اتباع کشورهای خارجی همچنین باید بین ۳۰ تا ۳۵ هزار فرانک تمکن مالی نشان دهند. دانشجویان موظف‌اند هنگام تمدید ویزای خود باز هم تمکن مالی مورد نظر را نشان دهند و علاوه بر منابع شخصی، جزئیات وام‌های تحصیلی یا بورسیه‌های دریافتی خود را نیز ارائه دهند. اگر دانشجویی کمک هزینه نداشته باشد، باید مدرکی ارائه دهد که خودش منابع کافی (نقدی یا دارایی‌های دیگر مانند اوراق بهادار) را دارد. 

هزینه‌های اضافی دیگری نیز برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. هزینه ویزای تحصیلی این کشور برای ویزای نوع D حدود ۹۰ فرانک و بیمه سلامت چیزی بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ فرانک است. همچنین، دانشجویان باید هزینه غیرقابل استرداد درخواست خود یا Application Fee را نیز پرداخت کنند که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ فرانک متغیر است. هرچند باید بدانید که سرمایه‌ی کمتری هنگام مهاجرت تحصیلی نیاز است، چرا که دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌ها اقامت کنند یا از تخفیفات و کمک هزینه‌های دانشجویی بهره‌مند شوند.

تحصیل در سوئیس

حداقل سرمایه برای مهاجرت به سوئیس از طریق کار و سرمایه گذاری

بجز مهاجرت تحصیلی، فرد از طریق کار و سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند به سوئیس مهاجرت کند؛ به طور مثال، حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰.۰۰۰ فرانک می‌باشد. شما می‌توانید این سرمایه را در هر کانتونی به جز زوریخ سرمایه‌گذاری کنید و با هر تمدید باید نشان دهید که حداقل ۱ میلیون فرانک درآمد سالیانه داشته اید. 

پرداخت یکجا مالیات، lump-sum taxation معروف به «forfait fiscal»، سیستمی است که این کشور برای جذب اقامت مالیاتی افراد خارجی در این کشور طراحی کرده است. در این سیستم، افراد واجد شرایط باید حداقل ۱۰ سال در خارج از کشور زندگی کرده باشند و بتوانند از درآمد و ثروت خود برای مالیات استفاده کنند. 

برای واجد شرایط بودن، آن‌ها باید از انجام مشاغل سودآور در این کشور خودداری کنند. اگرچه قوانین و حداقل نیازهای مالیاتی برای هر کانتون متفاوت است، حداقل مالیات سالیانه اغلب حدود ۲۵۰.۰۰۰ تا ۳۰۰.۰۰۰ فرانک برای شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا/اتحادیه آزاد تجاری اروپا می‌باشد. 

همچنین، متقاضیان باید هزینه‌های تامین اجتماعی سوئیس را به میزان حدود ۲۵.۰۰۰ فرانک در سال برای هر فرد سالانه پرداخت کنند. این مبلغ بر اساس نرخ متوسط در این کشور محاسبه می‌شود و می‌تواند در هر سال تغییر کند. علاوه بر این هزینه ها، هزینه درخواست ویزا، بلیط هواپیما و مسکن و غیره نیز باید محاسبه شود. 

هنگام در نظر گرفتن مهاجرت کاری به این کشور، هزینه‌های مختلفی باید مد نظر قرار گیرند که این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی برای درخواست ویزای کار، خرید بلیط هواپیما، مسکن، و همچنین هزینه‌های مرتبط با کار می‌شوند. هزینه‌های مرتبط با مهاجرت کاری به سوئیس به طور کلی بالا است و ضروری است که دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای بازار کار این کشور را داشته باشید. 

در سال ۲۰۱۷، دولت سوئیس تغییرات جدیدی در قوانین مهاجرت کاری اجرا کرد و سهمیه‌هایی برای تعداد مهاجران کاری معرفی شد. طبق این قانون، تنها ۳۰۰۰ نفر برای ویزای کار بلندمدت و ۴۵۰۰ نفر برای ویزای کار کوتاه مدت پذیرفته می‌شوند و پس از ارائه مدارک مورد نیاز توسط کارفرما، متقاضی نیز باید مدارک ترجمه شده خود را به سفارت سوئیس ارسال کند. برخی از هزینه‌های مربوطه عبارتند از: 

- ویزای کار: هزینه ویزا بستگی به نوع و مدت اعتبار آن دارد و معمولاً بین ۵۰ تا ۵۰۰ فرانک سوئیس است. 

- هزینه ترجمه: ممکن است نیاز به ترجمه مدارک تحصیلی و کاری خود به یکی از زبان‌های رسمی سوئیس مانند آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی داشته باشید. هزینه این مرحله نیز متغیر است. 

- هزینه‌های مهاجرت و اقامت: مهاجرت به سوئیس برای کار شامل هزینه‌های مربوط به اقامت و مهاجرت است که شامل مدارک درخواست اقامت، نامه معرفی کار و بیمه می‌شود. 

- آماده‌سازی شغلی: برخی شغل‌ها ممکن است نیازمند آماده‌سازی و تجهیزات خاصی باشند که باید در دیدگاه کلی هزینه‌ها در نظر گرفته شوند. 

سوئیس به خاطر کیفیت زندگی بالای خود شناخته شده است و یکی از گران‌ترین کشورها برای زندگی محسوب می‌شود. اما به طور میانگین، پس از تحصیل، هزینه‌های ماهانه هر نفر تقریباً ۴.۳۰۰ و هر خانواده چهار نفره حدود ۷.۳۰۰ فرانک سوئیس محاسبه شده است. 

پس از مهاجرت، مسکن نیز جز حیاتی‌ترین موارد محسوب می‌شود و اجاره ماهیانه یک آپارتمان ۸۵ متری مبله در منطقه‌ای گران قیمت حدود ۳.۷۰۰ و در منطقه‌ای معمولی حدود ۳.۰۰۰ فرانک سوئیس آب میخورد. غذا نیز تقریبا گران است و ناهاری ساده حدود ۲۷ و وعده‌ای فست فود حدود ۱۶ فرانک سوئیس هزینه دارد. 

هزینه بلیط ماهانه حمل و نقل عمومی نیز حدود ۸۰ فرانک سوئیس است. اگرچه این هزینه‌ها ممکن است بالا به نظر برسد، حقوق در این کشور نیز جزء بالاترین حقوق‌ها در جهان است و اگر شما موفق به اشتغال در این مقصد شوید، مشکلی از بابت هزینه‌های زندگی نخواهید داشت.

کلام آخر

به طور خلاصه، برای تمدید اقامت تحصیلی خود در سوئیس، راه‌های بسیاری وجود دارد و سعی شد در این مطلب تا جای ممکن اطلاعات لازم را به شما بدهیم. پس، مهم است که گزینه‌های خود را به دقت بررسی کنید و از مشاوران مشورت بگیرید تا بهترین مسیر را با توجه به شرایط و اهداف‌تان به شما معرفی کنند.