در طول این پُست از لتسگویونی قصد داریم تا به بررسی معایب و مزایای زندگی در سوئیس پرداخته و به شما برای تصمیم‌گیری بهتر جهت مهاجرت کمک کنیم. سوئیس میزبان فرهنگ‌‌‌ها، ملیت‌‌‌ها و آداب و رسوم متنوعی است و زندگی و اقامت در این کشور با سختی‌‌‌ها و لذت‌های خاص خود همراه است که ‌می‌توانید در صورت آگاهی از مشکلات موجود بهتر با آن‌‌‌ها مقابله کنید.

همان طور که مطلع هستید، همه از کیفیت بالای زندگی و امنیت اجتماعی در سوئیس صحبت ‌می‌کنند و حقیقتاً کیفیت زندگی در کشور سوئیس با هیچ کجای دیگر قابل قیاس نیست. سوئیس مانند کارت پستالی زیبا در قلب اروپا است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و باعث شده تا رویای زندگی  و اقامت در کشور سوئیس را داشته باشند. 

زندگی در سوئیس

بیایید قبل از بررسی معایب و مزایای زندگی در سوئیس، ابتدا نگاهی کوتاه به این کشور اروپایی بیندازیم. سوئیس یکی از کشورهای مهاجرپذیر و در عین حال لوکس و گران قیمت در دنیا است. سوئیس را خاستگاه تورهای زمستانی و اسکی روی کوه‌های آلپ ‌می‌دانند که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان ‌می‌باشد.

وجود زیرساخت‌های مناسب، امنیت و آموزش‌های استاندارد از جمله عواملی است که باعث شده تا زندگی و اقامت در سوئیس به تجربه‌ای بی بدیل تبدیل شود.

سوئیس کشوری چند زبانه و متشکل از 26 کانتون است که توسط حکومت فدرال (برن) اداره ‌می‌شود. اغلب مراکز مهم اقتصادی کشور، در شهرهای زوریخ، ژنو و بازل قرار دارند. رفاه اجتماعی و امید به زندگی بالا، توان اقتصادی ساکنان، کیفیت بالای زندگی، خدمات دولتی و سایر شاخصه‌های دیگر هر ساله سوئیس را در میان 10 کشور برتر دنیا برای زندگی قرار ‌می‌دهد.

اگر شما هم به دنبال مهاجرت به سوئیس هستید، با ما همراه باشید تا دقیق‌تر مزایا و معایب زندگی در کشور ساعت‌‌‌ها را بررسی کنیم.

مزایای زندگی در سوئیس

همواره مهاجرت به کشوری جدید با چالش‌‌‌ها و تجربه‌های جدیدی همراه است که با توجه به شرایط و روحیات افراد ‌می‌توانند مثبت و یا منفی باشند. برای آگاهی از مزایای زندگی و اقامت در یک کشور نباید تنها به مطالب نوشته شده و تجارب دیگر شهروندان خارجی اکتفا کرد؛ چرا که تجربه هر فرد از اقامت در یک کشور با فردی دیگر متفاوت خواهد بود. به صورت کلی، مزایای زندگی در کشور سوئیس نسبت به معایب آن بیشتر است.

اگر شما هم رویای مهاجرت و اقامت در کشور سوئیس را در سر دارید، با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نکات مثبت کشور سوئیس را بررسی کنیم.

کیفیت بالای زندگی

جای تعجب نیست که سوئیس به طور مداوم یکی از بهترین مکان‌های جهان برای زندگی شناخته ‌می‌شود. شاخص زندگی OECD نشان ‌می‌دهد که سوئیس از نظر فرصت‌های کاری و درآمد، وضعیت سلامت، ارتباطات اجتماعی، کیفیت زندگی، آموزش و پرورش، تعادل بین زندگی و کار، مسکن و امنیت شخصی بالاتر از سایر کشورها قرار دارد.

مردم سوئیس به طور متوسط 84 سال زندگی ‌می‌کنند که چهار سال از میانگین OECD بالاتر است و نشان دهنده امید به زندگی بالای ساکنان آن است. در مقیاس صفر تا 10، رتبه و کیفیت زندگی در کشور سوئیس 7.5 ‌می‌باشد. علاوه بر این، سوئیس امتیاز 10 برای ثبات اقتصادی و ثبات سیاسی را به دست آورده است.

وقت شناسی 

اگر وقت شناسی و نظم برای شما مهم است، شاید هیچ یک از مزایای زندگی در سوئیس به این اندازه برایتان مهم نباشد. این ساعت سازان معروف جهان به شدت به مقوله وقت شناسی و نظم اهمیت ‌می‌دهند. این اخلاق در تمام جنبه‌های زندگی مردم نمایان است. مثلاً، اگر بخواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید باید حتماً وقت شناسی را در خود تقویت کنید. 

حتی سیستم حمل و نقل عمو‌می ‌نیز دارای نظم و انضباط هستند و وسایل نقلیه رأس زمان‌های مشخص حرکت و به مقصد ‌می‌رسند. سوئیس دارای بهترین سیستم ریلی در جهان است و راه آهن سوئیس از امنیت بالایی برخوردار ‌می‌باشد. نظم و انضباط باعث شده تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری و راندمان کارها افزایش یابد.

مزایای زندگی در سوئیس

طبیعت بی نظیر

چشم انداز پر رمز و راز سوئیس باعث شده تا همچون جواهری درخشان در سراسر اروپا ‌بدرخشد. طبیعت زیبای این کشور در نگاه اول ما را به یاد کارتون ‌هایدی خواهد انداخت. سوئیس کشوری ایده آل برای طبیعت دوستان و علاقمندان به ورزش‌های زمستانی است. رشته کوه‌های آلپ بخش عظیمی از مناظر طبیعی کشور را پوشش داده و در حدود دو سوم از کل مساحت کشور سوئیس را به خود اختصاص داده‌اند.

یک سوم مابقی از مساحت کشور توسط جنگل‌‌‌ها پوشیده شده است. بیش از 50 هزار گونه گیاهی، حیوانی و قارچ‌‌‌ها و همچنین 6 درصد از ذخایر آب شیرین اروپا در سوئیس قرار دارد.

تنوع فرهنگی

یکی دیگر از مزایای زندگی در سوئیس تنوع فرهنگی بالای آن است. مسلماً زندگی در کشوری با 4 زبان رسمی (آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش) ‌می‌تواند تجربه فرهنگی بی نظیری را برای شما به دنبال داشته باشد. در عین حال، 26 کانتون یا ایالت کشور به صورت خودمختار عمل ‌می‌کنند که باعث ‌می‌شود با فرهنگ‌های متنوعی آشنا شوید.

حضور شرکت‌های معتبر بین المللی و دانشگاه‌های با رتبه برتر نیز سبب شده تا مهاجران زیادی با هدف کار و تحصیل وارد کشور شده و بر تنوع فرهنگی آن بیفزایند.

امنیت

سوئیس به خاطر ثبات سیاسی، بی طرفی و میزان جرایم خشونت آمیز آن مشهور است. ارتش سوئیس آخرین درگیری را در سال 1847 تجربه کرد. با توجه به شاخص صلح جهانی، سوئیس جزو 7 کشور امن جهان ‌می‌باشد. با این حال، مانند سایر کشورهای دنیا جرایم خرد مانند کیف قاپی نیز وجود دارد.

محصولات و خدمات با کیفیت

‌می‌گویند چیزهای خوب نصیب کسانی ‌می‌شود که صبر ‌می‌کنند و به نظر ‌می‌رسد که مردم سوئیس از روحیه صبوری برخوردارند. ممکن است مدتی را صرف دریافت یک محصول یا خدمات کنید؛ اما در عین حال ‌می‌توانید مطمئن باشید که محصول یا خدمات دریافتی با کیفیت است و ساعت‌های زیادی برای رسیدن به کیفیت مطلوب صرف شده است. 

درآمد بالا

در فهرست کشورهای با بالاترین تولید ناخالص داخلی، سوئیس همیشه در جایگاه اول قرار دارد. ساعت‌های لوکس، بانک‌‌‌ها، شکلات، هتل‌‌‌ها، صنایع دارویی و بسیاری از چیزهای دیگر این کشور در جهان اولین هستند. میزان حقوق دریافتی ساکنان در کل اروپا در بالاترین سطح قرار دارد. متوسط حقوق در سوئیس حدود 4500 یورو است؛ اما اگر شما یک دانشمند یا متخصص فناوری اطلاعات هستید درآمد 7,000 تا 10,000 یورو در هر ماه دور از دسترس نیست. 

مدارس و دانشگاه‌‌‌ها

یکی از اصلی‌ترین مزایای زندگی در سوئیس برای افرادی که قصد ادامه تحصیل را دارند، سطح بالای آموزشی است. البته بهتر است بدانید که شرایط تحصیل در دانشگاه مانند فرانسه و آلمان کم هزینه و یا کاملاً رایگان نیست. با این حال، بورسیه و کمک هزینه‌های مختلفی از سوی دانشگاه‌‌‌ها برای کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی در نظر گرفته شده است. 

معایب زندگی در سوئیس

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، زندگی و اقامت در این کشور سراسر مزایا و نکات مثبت نیست. در این بخش قصد داریم تا معایب زندگی در سوئیس را بررسی کنیم.

هزینه زندگی

بدون شک یکی از اصلی‌ترین معایب زندگی در سوئیس هزینه‌های بالای زندگی است. طبق آخرین آمار سایت US News شهرهای ژنو و زوریخ جزو گران‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته‌اند. میزان بدهی ‌های مالی ساکنان کشور نسبت به میانگین OECD بالاتر است و باعث شده تا شکاف قابل توجهی میان قشر ثروتمند و فقیر جامعه باشد.

میزان هزینه‌های بیمه درمانی نیز نسبت به کل اروپا در بالاترین سطح قرار داشته و افراد مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی خواهند بود. 

مزایا و معایب زندگی در سوئیس

رفتار محافظه کارانه

در حالی که نظم و انضباط جزئی مهم از فرهنگ سوئیسی است؛ اما این موضوع ‌می‌تواند برای مهاجران به عنوان یکی از معایب زندگی در سوئیس شناخته شود. ساکنان کشور بسیار مؤدب و در عین حال محافظه کار هستند. یادتان باشد که باید در محیط‌های کاری از نام خانوادگی و القاب رسمی ‌مانند Lei، Vous و Sie استفاده کنید و تا هنگا‌می ‌که از شما خواسته نشده نباید همکارانتان را به اسم کوچک صدا بزنید.

سلسله مراتب در شرکت‌‌‌ها به شدت اجرا ‌می‌شود و افرادی که دارای رتبه و مقام بالاتری هستند تصمیم نهایی را ‌می‌گیرند؛ البته در کانتون‌های ایتالیایی و فرانسوی فرهنگ کار کمی ساده تر است. این رفتارهای محافظه کارانه در روابط شخصی آن‌‌‌ها نیز تأثیر گذاشته؛ به طوری که طبق یک نظرسنجی 62 درصد از مهاجران به سختی توانسته دوستی در سوئیس پیدا کنند. این رفتار به این خاطر است که سوئیسی‌‌‌ها دوستان قدیمی خود را به دوستان جدید و خارجی ترجیح ‌می‌دهند.

دیدگاه‌های سنتی

فرهنگ مردم کشور به آهستگی دستخوش تغییر ‌می‌شود و اگر بخواهید در روستاهای کشور ساکن شوید، احساس ‌می‌کنید که به زمان قدیم برگشته‌اید. از دیگر معایب زندگی در سوئیس تبعیض جنسیتی است؛ مبارزه‌های طولانی و بلند مدتی برای برابری و حقوق زنان در جریان بوده است. خوشبختانه، در سال‌های اخیر این روند سرعت گرفته و زنان موفق شده‌‌اند ‌تا 40 درصد از کرسی‌های پارلمانی را در دست بگیرند. به طور کلی نمی‌توان منکر وجود شکاف‌های جنسیتی در بخش‌های مختلف جامعه و نابرابری میزان درآمد زنان شد. در واقع، میزان درآمد زنان سوئیسی 19 درصد کمتر از مردان ‌می‌باشد.

مشکلات کاری

در حالی که تا چند سال پیش سوئیس جزو بهترین مقاصد کاری اروپا محسوب ‌می‌شد؛ اما امروزه برخی از جذابیت‌های خود را در این زمینه از دست داده است. پیدا کردن کار مناسب در این کشور به یکی از چالش‌های اصلی مهاجران تبدیل شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، اغلب مهاجران از شغل و ساعات کاری خود ناراضی هستند که ‌می‌تواند معضلی جدی برای آن‌‌‌ها باشد.

زبان

یکی دیگر از معایب زندگی در سوئیس، مشکلات زبان است. شاید خیال کنید که آشنایی به زبان انگلیسی کافی است و دیگر نیازی به یادگیری زبان رسمی ‌کشور نیست. باید به خاطر داشته باشید که به کشوری مهاجرت ‌می‌کنید که دارای 4 زبان رسمی ‌است و قرار است مدام به چالش کشیده شوید و از این رو برقرای ارتباط با مردم جامعه سخت خواهد بود. در حقیقت، تنها 22 درصد از مهاجران یادگیری زبان‌های جدید را برای برقراری ارتباط و یافتن شغل مناسب ساده ‌می‌دانند.

مسکن

از دیگر معایب زندگی در سوئیس بازار مسکن است که ‌می‌تواند رقابتی و گران قیمت باشد. پیدا کردن محل اقامت به عوامل مختلفی بستگی دارد و زمان قابل توجهی طول ‌می‌کشد. پیدا کردن مسکن مناسب برای حیوانات خانگی و خانه‌های با حیاط‌های خصوصی ‌می‌تواند با چالش بیشتری همراه باشد. مجتمع‌های آپارتمانی گاهی اوقات لاندری را به اشتراک گذاشته تا تما‌می ‌ساکنان از آن استفاده کنند که معمولاً با سر و صدای زیاد و قوانین رفت و آمد همراه هستند.

مالیات

قوانین مالیاتی کشور کمی پیچیده و سخت است. شما باید مالیات فدرالی و هزینه تمبر مالیاتی را در کنار مالیات‌های مخصوص هر کانتون (درآمد ماهیانه، خانه، ارث و ...) پرداخت کنید. در برخی موارد ممکن است مجبور به پرداخت مالیات برای وسایل نقیله و حتی حیوانات خانگی خود در سوئیس شوید. البته ‌می‌توانید به ازای هر فرزند وابسته (زیر سن قانونی) مبلغ مالیات پرداختی خود را کاهش دهید.

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با مزایا و معایب زندگی در کشور سوئیس آشنا کنیم. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که با توجه به فرهنگ مردم ممکن است دچار شوک فرهنگی شوید که با کسب دقیق اطلاعات درباره جو حاکم بر این کشور ‌می‌توانید تا حد بسیار زیادی از مواجه با آن جلوگیری کنید.

ناگفته نماند که مزایای متعددی برای زندگی در سوئیس وجود دارد که سبب شده تا ایرانیان زیادی رویای زندگی در این کشور را داشته باشند. اگر قصد زندگی و اقامت در سوئیس را دارید به دریافت ویزای شینگن نیاز خواهید داشت. کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی آماده ارائه راهنمایی و کمک به شما جهت امور تحصیل در سوئیس هستند.