حقوق و درآمد رشته پرستاری در ایران و کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و ترکیه چقدر است؟ اگر به عنوان یک پرستار، قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید و یا علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستید، این سوال یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، با بررسی درآمد و حقوق پرستاران در ایران و سایر کشورها به این سوال مهم پاسخ داده‌ایم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب لتسگو یونی، همراه ما باشید.

درآمد رشته پرستاری در ایران

حقوق و دستمزد پرستاران در ایران، هرساله توسط شورای عالی کار منتشر می‌شود که شامل حداقل حقوق به همراه مزایا، عیدی پایان سال، حداقل مزد روزانه، اضافه‌کاری، معافیت مالیاتی و ... است. بنابر اطلاعات به دست آمده، حداقل دستمزد یک پرستار در ایران، در سال 1401، حدود 9 میلیون تومان است و هر ساله با تصمیم وزارت بهداشت، افزایش می‌یابد. درآمد پرستاران در کشور، با توجه به محل فعالیت، تخصص و میزان تحصیلات و تجربه کاری، متفاوت است.

براساس گزارش سایت‌های خبری، سرانه پرستاری در ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. با وجود اینکه در کشور، هرساله تعداد زیادی دانشجوی پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما همچنان با کمبود نیروی پرستار مواجه هستیم. علت این مسأله، تعداد بالای تخت‌های بیمارستانی، عدم به‌کارگیری و جذب کافی پرستاران در نظام سلامت و مهاجرت این قشر اعلام شده است.

درآمد رشته پرستاری در خارج از کشور

شغل پرستاری یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین مشاغل جهان است. پرستاران وظایف مهمی مثل حفاظت از سلامت عمومی و فردی و مراقبت از بیماران و مصدومین تا مرحله بهبودی، بر عهده دارند. بحران شیوع ویروس کرونا در جهان، نیاز به پرستاران را در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته، افزایش داده و فرصت خوبی برای مهاجرت آن‌ها، ایجاد کرده است.

علاوه بر‎این ‎که مدرک تحصیلی بالاتر مثل کارشناسی ارشد، فرصت‌های شغلی و درآمد بهتری برای شما ایجاد می‌کند، در اغلب کشورهای جهان، پرستاران باید یک گواهی‎ تحت عنوان Registered Nurse را با گذراندن دوره‌های تخصصی به دست بیاورند تا بتوانند به عنوان پرستار مشغول به کار شوند. ناگفته نماند که این گواهی، مزایای زیادی مانند حقوق مناسب، افزایش تنوع حیطه‌های تخصصی برای ورود و آینده شغلی مطمئن را نیز به همراه خواهد داشت.

با توجه به نیاز عمومی به پرستاران در کشورهای توسعه ‌یافته، گزینه‌های متعددی به عنوان مقصد مهاجرت، پیش روی شما قرار دارد. در ادامه به بررسی چند کشور برای مهاجرت پرستاران بر اساس متوسط درآمد، میپردازیم.

لازم به ذکر است که مبلغ دستمزدها، بر اساس دلار آمریکا محاسبه شده‌اند.

درآمد رشته پرستاری در کشورهای مختلف

درآمد رشته پرستاری در کانادا

در کانادا میانگین حقوق سالیانه رشته پرستاری، 71,590 دلار است. کانادا، به عنوان کشوری که در آن زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی است، برای پرستارانی که مایل هستند به انگلیسی صحبت کنند، یک کشور مناسب برای مهاجرت است. همچنین کانادا، یکی از کشورهایی است که بیشترین درآمد سالیانه را برای پرستاران دارد.

متقاضیان خارجی دریافت گواهی استخدام به عنوان پرستار در کانادا، باید مراحلی شامل بررسی سابقه، مصاحبه کاری و یک آزمون را، پشت سر بگذارند. هزینه این مراحل، 340 دلار است که ممکن است برای افراد مختلف، متغیر باشد و بین 3 تا 18 ماه نیز زمان می‌برد.

شغل پرستاری در کانادا مزایای زیادی دارد. علاوه بر درآمد بالا، شیفت‌های کاری شما به صورت فشرده و خسته‌کننده نیستند و حدود 13 تا 15 روز مرخصی با حقوق در سال، برای شما در نظر گرفته می‌شود. به علاوه، برای ساعت‌های اضافه‌کاری دستمزد خوبی به شما پرداخت خواهد شد.

از دیگر مزایا، می‌توان به پوشش بیمه مناسب و برنامه‌هایی برای کاهش مالیات برای پرستاران اشاره کرد. همچنین اگر شما فرزند کوچکی داشته باشید و نیاز به کمک برای نگهداری از فرزندتان در ساعاتی که مشغول به‌ کار هستید دارید، مراکز بسیاری در کانادا امکانات مراقبت از فرزند شما را ارائه می‌کنند.

درآمد رشته پرستاری در آمریکا

حقوق و درآمد پرستار در آمریکا به‌طور میانگین، سالیانه 75,300 دلار است. این عدد، بر اساس موقعیت مکانی و محل زندگی شما در کشور آمریکا متفاوت خواهد بود. چون در هر ایالت این کشور، میزان حقوق متفاوتی برای پرستاران در نظر گرفته شده است. ولی عدد اعلام شده، میانگین دستمزد به طور کلی است و میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی باشد. ایالت کالیفرنیا، بیشترین میزان دستمزد برای پرستاران را در آمریکا دارد.

درآمد رشته پرستاری در ترکیه

درآمد رشته پرستاری در ترکیه به طور میانگین، 4,332 دلار در سال است. در کشور ترکیه میزان درآمد یک پرستار، بر اساس میزان تحصیلات، تجربه و سابقه کاری، مهارت، جنسیت و شهر محل زندگی متفاوت است. در این کشور، زنان 6 درصد بیشتر از مردان حقوق دریافت می‌کنند و هرچه سابقه، مهارت شغلی و میزان تحصیلات شما بیشتر باشد، دستمزد بیشتری خواهید گرفت.

اگر شما 2 تا 5 سال سابقه کاری داشته باشید حقوق شما 32 درصد بیشتر از فردی خواهد بود که زیر 2 سال سابقه دارد و اگر بین 5 تا 10 سال تجربه کاری داشته باشید، این میزان 34 درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند. به علاوه، پرستاران شاغل در بخش خصوصی در این کشور، 5 درصد بیشتر از نیروهای شاغل در بخش دولتی، حقوق دریافت می‌کنند.

در خصوص میزان تحصیلات، شما با مدرک کارشناسی ارشد پرستاری، حدود 50 درصد بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی، درآمد خواهید داشت و تمامی شاغلین در این رشته، حدوداً هر 18 ماه، 8 درصد افزایش حقوق دارند.

حقوق پرستار در سوئیس

در سوئیس میانگین دستمزد سالیانه رشته پرستاری، 85,927 دلار است، که این مبلغ تا 251,442 دلار می‌تواند افزایش پیدا کند. درآمد خوب، کمبود نیرو و ثبات اقتصادی، کشور سوئیس را در میان کشورهای اروپایی، به یک مقصد مهاجرتی عالی برای پرستاران تبدیل کرده است. با این حال این کشور، مقررات سختگیرانه‌ای برای مهاجرینی که به دنبال شغل هستند، در نظر گرفته است و می‌توان گفت که روند دریافت مجوز برای کار در این کشور، خسته‌کننده است.

یک پرستار در استرالیا چقدر حقوق می‌گیرد؟

استرالیا با متوسط درآمد سالیانه 75,000 دلار برای رشته پرستاری، به دلیل اینکه یک کشور انگلیسی زبان است و شرکت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی متعددی در حوزه پزشکی و سلامت دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای مهاجرت و فعالیت پرستاران باشد.

درآمد پرستاران در استرالیا

یک پرستار در ایرلند چقدر حقوق می‌گیرد؟

حقوق پرستار در کشور ایرلند به طور متوسط، 42,000 دلار است. ایرلند تقریباً مانند کشور سوئیس، مقررات سختی برای متقاضیان کار در رشته پرستاری دارد. تعداد زیادی تست و امتحان توسط برد تخصصی رشته پرستاری و مامایی ایرلند، در نظر گرفته شده است که باید برای پذیرش به عنوان یک پرستار در این کشور، از این مراحل با موفقیت عبور کنید.

درآمد رشته پرستاری در آلمان

آلمان با درآمد سالیانه 49,000 دلار برای پرستاران، یکی از کشورهایی است که در حوزه پرستاری با کمبود نیرو مواجه است و دستمزد خوبی هم به شاغلین در این رشته، پرداخت می‌کند. میزان حقوق بر اساس تجربه کاری شما متغیر است ولی دستمزد ماهانه یک پرستار در آلمان، معمولاً برای پوشش دادن مخارج زندگی وی کافیست.

پرستاران در نروژ چقدر حقوق می‌گیرند؟

میانگین دستمزد سالانه پرستار در کشور نروژ، 50,000 دلار است. نروژ هم مانند همسایه‌های خود در اسکاندیناوی، دارای ثبات اقتصادی است و طبق آمارها، ساکنین این کشور امید به زندگی بالایی دارند. در نتیجه، مشخصاً سیستم درمان و سلامت کشور نروژ، در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.

درآمد پرستار در هلند

حقوق و درآمد پرستار در هلند به طور میانگین به 60,000 دلار در سال می‌رسد. سیستم سلامت هلند، در کنار ثبات اقتصادی این کشور و مردم مهمان نوازش، اغلب به عنوان بهترین در دنیا در نظر گرفته می‌‎شود.

درآمد پرستاران در کدام کشور بیشتر است

درآمد پرستاران در کدام کشورها بیشتر است؟

به‌‎طور کلی، سوئیس با متوسط حقوق سالانه حدود 86,000 دلار و آمریکا با میانگین حقوق سالانه حدود 75,000 دلار بیشترین میزان درآمد را برای پرستاران در سال 2022 میلادی دارند. استرالیا و کانادا در رتبه‌های بعدی، به عنوان پردرآمدترین مقاصد کاری برای پرستاران هستند.

بیشترین تقاضا برای پرستار در کدام کشورها است؟

کشورهای آلمان، استرالیا، نیوزلند، ایرلند، کانادا، سوئیس و آمریکا، بیشترین نیاز و تقاضا برای نیروی پرستار را دارند.

حداکثر درآمد یک پرستار در خارج از ایران چقدر است؟

عواملی مثل مدرک تحصیلی، سابقه و تجربه کاری، بر میزان درآمد پرستاران تأثیرگذار هستند. شما به عنوان یک پرستار، با میزان تحصیلات بالاتر، سابقه کار بیشتر و رزومه درخشان‌‎تر و یا داشتن تخصص در یک زمینه مهم و ویژه می‌توانید درآمدی بالای 90,000 دلار در سال داشته باشید.

سخن آخر

بررسی درآمد رشته پرستاری در ایران و خارج از کشور می‌تواند مسیر پیش روی شما را، چه به عنوان یک پرستار که قصد مهاجرت دارد و چه به عنوان فردی که علاقه‌مند به تحصیل و کار در این رشته در خارج از ایران است، با انتخاب یک مقصد مهاجرتی مناسب مشخص‌تر کند. امیدواریم در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، با مقایسه حقوق پرستاران در ایران و کشورهای مختلف، به شما کمک کرده باشیم. همچنین می‌توانید از مشاوره تخصصی لتسگو یونی، در این مسیر استفاده کنید.