اگر علاقه‌مند به مهاجرت به مجارستان هستید اطلاع داشتن از بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی به شما برای یک مهاجرت موفق کمک بسیاری خواهد کرد. مجارستان یک کشور اروپایی است که در واقع مانند یک پل اروپای غربی و شرقی را به هم متصل کرده است، اما با این حال این کشور دارای فرهنگ منحصر به فرد خودش است. این کشور دانشگاه‌های خوبی برای تحصیل دارد و هزینه‌های زندگی در آن نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

به علاوه، مجارستان دارای شهرهای دانشجویی فراوانی است که تصمیم داریم در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تعدادی از آنها را به عنوان بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در مجارستان با کارشناسان ما در لتسگو یونی در تماس باشید.

بهترین شهرهای مجارستان

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی است و جمعیتی حدود 9.7 میلیون نفر دارد. این کشور از شمال با اسلواکی، شمال شرقی با اکراین، شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی، از غرب و جنوب با اتریش و اسلونی هم مرز و همسایه است. کشور مجارستان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپاست که قدمتی بیشتر از فرانسه، آلمان و انگلیس دارد. مجارستان دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی از جمله تعداد زیادی قلعه‌های تاریخی است و از لحاظ معماری نیز منحصر به فرد است. این کشور برای بسیاری از دانشجویان یکی از گزینه‌های خوب برای مهاجرت است.

چرا که مجارستان علاوه بر این جاذبه‌های دیدنی، دارای دانشگاه‌های خوبی است که دارای رتبه‌های جهانی هستند و هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی موفق به دریافت پذیرش از آنها می‌شوند. وجود تمام این موارد در کنار هزینه‌های پایین زندگی باعث افزایش محبوبیت کشور مجارستان به عنوان مقصد مهاجرتی برای دانشجویان شده است. انتخاب مجارستان به شما فرصت تجربه زندگی و دیدن از یک کشور زیبا و استفاده از خدمات آموزشی با کیفیت را می‌دهد. بنابراین در ادامه به معرفی بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی می‌پردازیم تا بیشتر با این کشور آشنا شوید.

بهترین شهرهای مجارستان

شهر بوداپست (Budapest)

یکی از بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی شهر بوداپست، پایتخت مجارستان است و بدون شک یکی از زیباترین و بهترین شهرهای اروپاست. این شهر به دو قسمت به نام‌های Buda و Pest تقسیم شده است که در دو طرف رودخانه‌ای به اسم دانوب واقع شده‌اند. بوداپست به دلیل ارزش تاریخی معماری که دارد در لیست میراث تاریخی یونسکو (UNESCO) قرار گرفته و در این لیست به عنوان یکی از برجسته‌ترین مناظر شهری طبقه‌بندی شده است. لازم است بدانید که بوداپست فقط به دلیل جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و معماری‌اش زیبا و مطرح نیست.

بلکه این شهر برای دانشجویان خارجی هم یک مکان مناسب برای زندگی است. چرا که دارای امکانات تفریحی زیادی است؛ به عنوان مثال گالری‌های هنر، موسیقی کلاسیک، کافه و رستوران‌هایی که در طول روز و شب باز هستند و دارای طراحی‌ داخلی دیدنی هستند. یکی از بهترین رویدادهای فرهنگی در بوداپست فستیوال موسیقی Sziget است و هر سال در ماه آگوست برگزار می‌شود؛ ولی علاوه بر این جشنواره‌، رویدادهای دیگری هم در طول سال در بوداپست جریان دارند.

به جز این جاذبه‌ها، دانشگاه‌های بسیار خوبی در بوداپست برای تحصیل دانشجویان وجود دارد که 3 مورد از این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی QS دارای رتبه جهانی هستند. این 3 دانشگاه عبارتند از: دانشگاه Eotvos Lorand (رتبه 601-650)، دانشگاه Corvinus (رتبه 701+) و دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست (رتبه 701+).
سایر دانشگاه‌های برتر بوداپست هم شامل موارد زیر هستند:

  • مدرسه اقتصاد بوداپست (Budapest Business School)
  • دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان (Hungarian University of Fine Arts)
  • دانشگاه سملویس (Semmelweis University)
  • دانشگاه اوبودا (Obuda University)
  • دانشگاه اروپای مرکزی که در بین 50 مدرسه سیاسی برتر دنیا قرار دارد. (Central European University)

شهر دبرسن (Debrecen)

دبرسن با 250 هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ مجارستان است که به مدت 2 دوره کوتاه پایتخت این کشور بوده است. امروزه دبرسن به عنوان مرکز آموزشی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فناوری قسمت شرقی مجارستان شناخته می‌شود و مانند هر شهر مدرن دیگر دارای مزایای بسیاری مانند تئاتر، موسیقی زنده و رستوران‌های عالی است. این شهر چشمه‌های آب گرم طبیعی و زیبایی دارد و به دلیل برگزاری جشنواره سالانه گل و گیاه در ماه آگوست، بسیار معروف است. در این جشنواره از میلیون‌ها گل برای تزئین شهر استفاده می‌شود.

با این توضیحات شهر دبرسن برای دانشجویانی که به دنبال یک محل تحصیل و زندگی زیبا هستند عالی به نظر می‌رسد. دبرسن دارای دو دانشگاه معروف است و دانشگاه دبرسن (University of Debrecen) محبوب‌ترین آن است. دانشگاه معارف دبرسن (Debrecen Reformed Theological University) هم دومین دانشگاه برتر در این شهر است.

زندگی در مجارستان

شهر سگد (Szeged)

سگد هم از بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی و سومین شهر بزرگ این کشور است و در منطقه جنوبی مجارستان و در حاشیه رودخانه تیسا واقع شده است. همچنین این شهر به دلیل آب و هوای گرم و روزهای آفتابی که دارد “شهر آفتاب” هم نامیده می‌شود. در طول تابستان شما این شانس را دارید تا به تماشای تئاترهای خیابانی در این شهر بنشینید و یا شاهد برگزاری جشنواره سالانه "هوای آزاد" در سگد باشید. به همین دلیل است که سگد به عنوان قطب فرهنگی مجارستان شناخته می‌شود.

سگد همچنین به عنوان یک شهر دانشجویی با کافه‌ها و رستوران‌های شبانه‌روزی و انواع غذاهای محلی خوشمزه معروف است. یکی از بهترین و معروف‌ترین غذاهای محلی سگد برای افراد خوش‌خوراک، سوپ سالامی و فیشرمن است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید! سگد علاوه بر قطب فرهنگی به عنوان مرکز آموزشی جنوب مجارستان هم معرفی می‌شود. به این دلیل که این شهر میزبان دانشگاه خوب و برتر مجارستان، دانشگاه سگد (University of Szeged) با رتبه 501-550 و کالج  Eötvös József  است.

شهر پچ (Pecs)

شهر پچ یکی از شهرهای جنوبی مجارستان است که نزدیک به مرز کرواسی قرار دارد. این شهر به دلیل وجود مسجد قاضی پاشا که در قرن 16 ساخته شده بسیار مشهور است. پچ به عنوان چهارمین شهر دانشجویی مجارستان شناخته می‌شود، که نه تنها دارای سبک زندگی خوبی است بلکه دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی هم هست. پچ دارای یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور مجارستان است.

دانشگاه پچ که در رشته‌های پزشکی، تاریخ و ادبیات زبان انگلیسی دارای رتبه 150 تا 250 در بین دانشگاه‌های دنیا است و بر اساس رتبه بندی QS در رتبه 750+ در بین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرد.

شهر میسکلک (Miskolc)

میسکلک هم یکی دیگر از بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی است و دارای ارزش فرهنگی و تجاری بسیاری است. این شهر برای دانشجویانی که به مناطق کم رفت و آمد علاقه دارند گزینه خوبی است. میسکلک به دلیل امکاناتی که دارد پنجمین شهر برتر در مجارستان برای دانشجویان شناخته می‌شود و دانشگاه میسکلک در آن واقع شده است. دانشگاه میسکلک رشته‌های مهندسی، حقوق، اقتصاد، هنرهای زیبا و مواد را ارائه می‌کند.

مهاجرت به مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان چقدر است؟

کشور مجارستان به ارائه خدمات باکیفیت زندگی و تحصیل با هزینه‌های قابل قبول و به‌صرفه شناخته می‌شود. شهریه و هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های مجارستان برای اکثر رشته‌ها 1,200 تا 5,000 یورو و برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی 12,000 تا 16,000 یورو در سال است. هزینه زندگی برای یک دانشجو در مجارستان بر اساس اجاره خانه و نوع مکانی که برای سکونت انتخاب می‌کنید متغیر است، اما به طور کلی این هزینه بین 375 تا 700 یورو در ماه خواهد بود.

بیشترین مقدار هزینه در مجارستان صرف خرید از سوپرمارکت می‌شود، که این مورد در اکثر کشورها یکسان است. بعد از آن بیشترین هزینه به اجاره خانه تعلق دارد. در بین شهرهای معروف این کشور، شاخص هزینه در بوداپست، به عنوان معروف‌ترین شهر مجارستان، برابر با 43.74، در دبرسن برابر با 38.05 و در سگد 38.41 است. بنابراین با اینکه تفاوت هزینه و مخارج در شهرهای مجارستان زیاد نیست، اما شهر دبرسن دارای هزینه‌های پایین‌تری نسبت به سایر شهرهاست.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب بهترین شهر برای تحصیل و زندگی از نکات مهمی است که متقاضیان باید وقت تصمیم‌گیری برای مهاجرت در نظر داشته باشند. چرا که محل زندگی و تحصیل ارتباط مستقیمی با آرامش و آسایش دانشجویان دارد. از جمله ویژگی‌های یک شهر خوب دانشجویی، وجود دانشگاه‌های برتر، وجود امکانات تفریحی و فرهنگی، هزینه‌های مقرون به صرفه و کیفیت خوب زندگی است.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، با توجه به این موارد بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل و زندگی را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم برایتان مفید باشد. اگر در مسیر مهاجرت به مجارستان هستید و برای آماده کردن مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور نیاز به کمک داشتید می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.