study plan استادی پلن چیست؟ درباره استادی پلن یا برنامه تحصیلی در مجله لتسگویونی بیشتر بدانید و نمونه استادی پلن را نیز به شما در قالب نکات نگارشی عنوان میکنیم تا با نگارش استادی پلن آشنا شوید.

استادی پلن

به جداولی که ساعات درسی و اهداف آموزشی را برای دوره‌ها و یا کلاسهای مشخصی تعیین میکنند، برنامه تحصیلی یا استادی پلن می‌گویند که می‌توان به عنوان یک جدول کاری و آموزشی، برنامه دقیقی را برحسب روزها و دوره‌های معین زمانی طرح‌ریزی کرد.

برای فعالیت سازمان یافته‌تر، کافیست تا یک استادی پلن تهیه کرده و از این طریق مسئولیت اهداف آموزشی شخص خودتان را به عهده بگیرید. به طور معمول و بنابر تجربه let’s go uni، زمانی که برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و یا دریافت کمک هزینه تحصیلی اقدام می‌کنید، به احتمال زیاد نیاز به ارائه استادی پلن study plan خواهید داشت، برنامه‌ای که اهداف و مقاصد شما را به طور دقیق برای دوره تحصیلی پیش رو مشخص کند. 

در ادامه این مطلب، نخست به نکات نگارش استادی پلن پرداخته، سپس جزئیات آماده‌سازی study plan را برای ادامه تحصیل در کشوری نظیر کانادا (از جنبه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی) با یکدیگر مرور می‌کنیم.

نوشتن برنامه تحصیلی

راهنمای نگارش study plan

study plan شما باید شامل حداقل 9 فاکتور مهم باشد:

1.نام کامل (نام و نام خانوادگی)

2.آخرین وضعیت تحصیلی

3.خلاصه ای از دستاوردهای آموزشی و تحصیلی

4.تعیین اهداف آموزشی جدول‌بندی شده (درصورت وجود)

5.بازده هدف گذاری شده و مورد انتظار دانشجو

6.اهداف و چشم‌انداز تحصیلی آینده دانشجو

7.اشاره به هرگونه تغییر در عادات مطالعه

8.بیان نقاط قوت فردی

9.اشاره به نقاط ضعف و برنامه‌هایی برای مقابله و حل آنها

برنامه تحصیلی روزانه

5 قدم برای تهیه یک استادی پلن کاربردی

در تنظیم و نگارش استادی پلن study plan دقیق و قابل قبول بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

قدم اول: هدف study plan

در مرحله اول، هدف خود از تهیه این برنامه را تعریف کنید. اینکه آیا برای دوره های کالج، پذیرش و ویزای تحصیلی است یا دریافت کمک هزینه آموزشی؟ این بدین خاطر است که برنامه تحصیلی دریافت کمک هزینه یا همان بورسیه، نیازمند گذاشتن زمان و تحقیق بیشتری نسبت به study plan مربوط به دوره‌های کالج است.

در این راستا، توصیه می‌شود تا به تمامی اطلاعات مناسب و مربوط به هدف خود از برنامه پیش رو اشاره کنید. 

قدم دوم: جدول زمانی برنامه تحصیلی

جدول زمانی این امکان را به شما می‌دهد تا از مدت زمان مورد نیاز برای هر یک از فعالیت‌های روزمره خود مطلع شوید. برای مثال: شاید شما 2 ساعت از روز را با سگتان در پارک گردش کنید. از این رو یک جدول زمانی تهیه کرده و درمورد همه کارهای خود در محل کار، خانه، مدرسه یا دانشگاه نکاتی را یادداشت کنید.

به طور معمول و بنابر تجربه کاری لتس گو یونی، نکات اشاره‌ شده باید از جزئیات کاملی برخوردار باشد، تا از این طریق بتوانید در آینده به جدول خود نگاهی انداخته و درمورد 1 ساعت مطالعه بیشتر و یا اینکه کجا و در چه زمانی در حال هدر دادن وقتتان هستید، تصمیم بگیرید. (در عین حال وجود جزئیات دقیق در بالا بردن شانس موفقیت دریافت پذیرش و در پی آن ویزای تحصیلی تاثیر فراوانی دارد)

آماده‌سازی برنامه تحصیلی

قدم سوم: جدول‌بندی همه آیتم های برنامه تحصیلی 

جدول زمانی می تواند به شما در تعیین و سازماندهی روزها و ساعت‌های مناسب مطالعه کمک کند. کافیست تا این تاریخ‌ها را درنظر گرفته و آنها را در جدول ماهیانه استادی پلن خود به روزرسانی کنید. 

بنابراین، اگر جدول زمانی شما این طور نشان می‌دهد که روزهای چهارشنبه و جمعه بین 12 تا 2 بعد از ظهر بهترین زمان برای مطالعه است، حتما این ساعت ها را در تقویم ماهیانه خود آزاد بگذارید.

یادداشت کردن در تقویم نه تنها به شما کمک می‌کند تا این زمان را به یاد داشته باشید، بلکه اهمیت آن را نیز برای شما حفظ خواهد کرد، این موضوع دقیقا مثل زمانی است که برای دکتر رفتن وقت رزرو کرده‌اید.    

قدم چهارم: تعریف اهداف تحصیلی در برنامه 

پیشنهاد Let’s go uni به شما این است که از ابتدای هر هفته یا جلسه‌ای که می‌خواهید مطالعه خود را شروع کنید، دلیل مطالعه را مشخص نمایید، اینکه بیشتر از همه باید چه چیزی را مطالعه کنید، در کدام زمینه نیاز به پیشرفت داشته و به دنبال دستیابی به کدام اهداف برنامه خود هستید. 

قدم پنجم: پیگیری جداول تحصیلی برنامه 

شاید این موضوع ساده به نظر برسد که برنامه درسی خودتان را رها کرده و با دوستانتان به سینما بروید، ولی جبران آن زمان در هفته آینده می‌تواند برای شما استرس‌زا باشد. بر همین اساس، به جدول زمانی و تقویم خود متعهد باشید. اگر یک بار از آن بگذرید، احتمال بیشتری برای دوباره نادیده گرفتن آن وجود دارد. پس تمام تلاشتان را بکنید که از برنامه تحصیلی عقب نمانید.

پیگیری برنامه تحصیلی

چرا به study plan نیاز داریم؟

بنابر نظر lets go uni، برنامه تحصیلی ابزاری فوق‌العاده برای کمک به شماست تا در مسیر تلاش خود در زمینه تحصیل به موفقیت برسید. این برنامه جداول زمانی را سازماندهی کرده و یک احساس مسئولیت برای انجام آن به شما القا می‌کند. همچنین برنامه تحصیلی در یادآوری تاریخ‌های مهم به شما کمک می‌نماید.

شخصی‌سازی برنامه نیازمند آن است که در جایی نشسته و با تمرکز درمورد مهارت‌های خود در زمینه مدیریت زمان فکر کنید. 

به بیانی دیگر، study plan شما را ملزم می‌کند تا از خودتان این سوالات را بپرسید: "آیا اخیرا به اندازه کافی برای مطالعه وقت گذاشته‌ام؟ و یا "آیا برای آخرین امتحانم به جای درس خواندن بیشتر زمانم را با دوستانم گذراندم ؟" 

با پاسخگویی به این گونه سوالات می‌توانید به یک آگاهی کلی در مورد مهارت خود در زمینه مدیریت زمان دست پیدا کنید. از این رو ممکن است متوجه این موضوع شوید که زمانی را که با دوستانتان سپری کرده و یا سرگرم بازیهای کامپیوتری هستید، سه برابر زمانی است که در طول هفته به مطالعه می‌پردازید.

یک study plan شخصی‌سازی شده و واقع‌گرایانه، شانس موفقیت بیشتری در نزد دپارتمان پذیرش دانشگاه داشته و در پی آن در دریافت ویزای تحصیلی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نگارش استادی پلن

برای نگارش استادی پلن study plan موارد مهمی وجود دارد که در ادامه آنها را با بیان چند نکته نگارشی مهم با یکدیگر مرور می‌کنیم.

تاریخ ها و روزها را بیش از اندازه پر نکنید

به طور کلی باید روزهای سبک و روزهای شلوغ در استادی پلن مشخص شوند. بدین ترتیب در روزهایی که کار کمتری دارید می‌توانید زمانی‌ را برای مطالعه درسی اختصاص دهید.  

اما روزهایی که کار زیادی برای انجام دادن داشته و جدول برنامه تکمیل است، این امکان را دارید تا 2 ساعت از زمان مطالعه درسی خودتان را حذف کنید. بنابراین مطمئن شوید که همه چیز را درمورد اتفاقات آتی لحاظ کرده و تمامی پروژه ها و امتحانات را به خاطر سپرده اید، تنها دراین صورت است که می توانید از بخش زیادی از زمان خود استفاده بهینه کنید. 

شخصی سازی برنامه تحصیلی

استادی پلن خود را شخصی‌سازی کنید

بنابر تجارب لتس گو یونی یک استادی پلن شخصی‌سازی شده این امکان را به شما می دهد تا از زمان مورد نیاز برای یادگیری و درک موثر یک موضوع آگاه شوید. این بدین خاطر است که دانشجویان با یکدیگر متفاوت بوده و توانایی یادگیری برخی از آنها خیلی سریع تر از دیگران است. 

بر همین اساس، آن دسته از دانشجویانی که با سرعت کمتری یاد می‌گیرند، نیاز به زمان بیشتری برای ثبت اهداف آموزشی دارند، زیرا مغز آنها توانایی پردازش اطلاعات با سرعت دانشجویانی که سریع یاد میگیرند را ندارد. در نظر گرفتن این موضوع برای آن دسته از متقاضیانی که قصد دریافت پذیرش، ویزای تحصیلی و تحصیل در کشوری خارجی را دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

در برخی مواقع، شاید متوجه این موضوع شوید که به جای مطالعه شبانه درسی برای مدت زمان 45 دقیقه‌، بهتر است برای 3 شب در هفته 2 تا 3 ساعت بیشتر مطالعه کنید. 

استادی پلن خود را به روز نگه دارید

Let’s go uni به شما پیشنهاد می‌کند که پیش از هر دوره تحصیلی، برای مشخص کردن اهداف، بازده آموزشی، اهداف کلی و تجهیزات مورد نیاز ترم تحصیلی، برنامه خود را به روزرسانی کنید. بنابراین باید برنامه‌ای تنظیم کنید که مشخص کند چرا درس می‌خوانید، در چه زمینه‌ای می‌خواهید پیشرفت کنید و چه مواردی را باید طبق برنامه یاد بگیرید.

اطلاعات به روز رسانی شده و انجام تحقیق جامع درباره ترم و مقطع تحصیلی، اعتبار و ارزش استادی پلن را بالا برده و در دریافت پذیرش تحصیلی به دانشجو کمک می‌کند.

اثربخشی استادی پلن را بیشتر کنید

اگر نمی‌خواهید خودتان را با درس خواندن خسته کرده و در عین حال از زمان‌بندی برنامه تحصیلی خود تخطی کنید، بهتر است منطقی باشید و بین مطالعات درسی، زمانی را به زنگ تفریح اختصاص داده و استراحت نمایید. 

در ضمن چنانچه برای درس خواندن به کمک بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید از معلم خصوصی استفاده کرده و یا با یک دوست درس بخوانید. در واقع داشتن یک همراه به هنگام درس خواندن، بحث هایی را ایجاد می کند که فرآیند یادگیری را برای شما تسهیل خواهد کرد.

اما استادی پلن تنها به موارد اشاره شده در بالا ختم نمی‌شود، بلکه زمانی که قصد تحصیل در کشوری خارجی نظیر کانادا و درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشید، نیاز به تنظیم و ارسال یک study plan دقیق و موجه به همراه سایر مدارک و رزومه تحصیلی خود به  آفیسر صادرکننده ویزای کانادا خواهید داشت.

استادی پلن به افسر پرونده ویزای تحصیلی توضیح می‌دهد که چرا می‌خواهید به تحصیل در کانادا بپردازید و چگونه این برنامه با اهداف آینده شما تناسب دارد.

رعایت این موضوع بسیار مهم است که برنامه تحصیلی شما شفاف، دقیق و مشخص باشد. از این رو لازم نیست که در آن تمام تاریخچه زندگی خود را توضیح دهید. به جای آن بهتر است به توضیح این موضوع بپردازید که چگونه ادامه تحصیل در کانادا به مطالعات دانشگاهی و تجربیات شغلی شما کمک خواهد کرد.

با توجه به تمامی جزئیات ارائه شده در رابطه با نگارش study plan، درصد موفقیت اخذ پذیرش تحصیلی خود را بالا ببرید.

اما پیش از پرداختن به سوالات مهمی که باید در هنگام نوشتن برنامه تحصیلی خود به آنها پاسخ دهید، بد نیست به موارد زیر نگاهی بیاندازید:

نکات نگارش study plan

1. از نوشتن برنامه تحصیلی در بیشتر از یک صفحه فراتر نروید.

2. برنامه تحصیلی شما باید واقعی و عملی باشد.

3. مستقیم و صریح برنامه خود را بازگو کنید و از نوشتن رویاهای خود درباره تحصیل در کشوری نظیر کانادا اجتناب نمایید. به جای آن، در مورد این موضوع بنویسید که چگونه دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا موجب پیشرفت شغلی شما به گونه‌ای می‌شود که حصول آن در کشور محل سکونت ممکن نیست.

4. پس از اتمام تنظیم و نگارش استادی پلن مورد نظر خود از کمک و راهنمایی فردی که دارای مهارت قوی در گرامر و نوشتار انگلیسی است بهره برده و بگذارید تا آنرا برای شما ویرایش کند.

نکات نوشتاری برنامه تحصیلی

چرا قصد دارید در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید؟

شما این فرصت را دارید تا برای موفقیت هر چه بیشتر در دریافت پذیرش تحصیلی، دلایل پشت پرده ادامه تحصیل در کانادا را در هنگام نگارش استادی پلن توضیح دهید. اینکه صرفاً بخاطر کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور است؟ یا جامعه چندملیتی؟ و اینکه چرا کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید؟

هدف کلی شما از تحصیل چیست؟

پیشنهاد lets go uni به شما اینست که وارد جزئیات شوید و در مورد هدف خود توضیح دهید. اینکه ادامه تحصیل شما، مستقیما بعد از دوران متوسطه است؟ و یا شاید برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد و تکمیلی و برای توسعه دانش در زمینه تحصیلی است. 

شما همچنین می‌توانید با صحبت درباره زمینه تحصیلی موردعلاقه خود و اینکه این مسیر تحصیلی چگونه شما را به اهداف شغلی در آینده خواهد رساند، از پاسخ‌های خود در استادی پلن پشتیبانی کرده و خود را یک قدم به دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی نزدیک‌تر کنید.

حتی این امکان را دارید تا در مورد نوع صنعتی که می‌خواهید در آن کار کنید و الزامات عمومی آن تحقیق نمایید. انجام این کار موجب می‌شود تا در مورد مطابقت برنامه‌های آموزشی با اهداف کلی شغلی، درک بهتری پیدا کنید.

چرا به ادامه تحصیل در کشور محل سکونت خود نمی‌پردازید؟

کشور کانادا برای کیفیت سیستم آموزشی در سراسر دنیا شناخته شده است. این موضوع خود به تنهایی می‌تواند دلیل انتخاب کانادا برای ادامه تحصیل به جای تحصیل در داخل کشور باشد. همچنین ممکن است تنوع گرایش‌ها و رشته‌های مرتبط تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا به مراتب از دانشگاه‌های داخلی بیشتر باشد.

در برخی مواقع حتی ممکن است رشته موردنظر شما در داخل کشور در دسترس نباشد و تمامی این موارد دلایل خوبی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شوند.

چه پژوهشی را در رابطه با تحصیلات خود در داخل کشور انجام داده‌اید؟

تحقیقات خود را محدود نکنید. از این فرصت استفاده کرده و گزینه‌های مرتبط با دوره تحصیلی و دانشکده خود را در کشور محل سکونت خود مدنظر قرار دهید. ممکن است رشته تحصیلی مورد نظر شما در داخل کشور نیز در دسترس باشد. 

شما می‌توانید در نگارش استادی پلن دلیل ترجیح دانشگاه‌های کانادا به دانشگاه‌های داخلی را توضیح داده و یا در مورد تفاوت‌های تحصیلی در داخل و خارج از کشور صحبت کنید.

سوالات برنامه تحصیلی

چشم‌اندازهای شغلی این رشته چیست؟

شما می‌توانید در مورد موقعیت‌های شغلی که در کشور مبدا مدنظر قرار داده‌اید صحبت کنید. این امکان وجود دارد که شغل دلخواه خود را در داخل کشور پیدا کنید، اما فاقد آموزش لازم و مناسب برای درخواست آن باشید.

در این حالت، این امکان را دارید تا در نگارش استادی پلن در مورد اینکه چگونه دریافت پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در کانادا شما را برای این موقعیت شغلی در داخل کشور آماده می‌کند، صحبت کنید.

دارای چه پیوندهای خانوادگی و عاطفی در کشور مبدا هستید؟

باید برای این سوال به خصوص این موضوع را به وضوح توضیح دهید که دارای خانواده در داخل کشور هستید یا خیر؛ که می‌تواند شامل فرزند، والدین و همسر باشد.

وضعیت تمکن و دارایی‌های مالی والدین شما به چه صورت است؟

لتس گو یونی به شما پیشنهاد می‌کند که در نگارش استادی پلن وضعیت مهاجرت والدین و یا قیم قانونی خود را لحاظ کنید. همچنین شما باید نامه تمکن مالی، گردش حساب بانکی، مدارک ملکی و سرمایه‌گذاری و یا هر مدرک مرتبط دیگری که نشان دهنده وضعیت مناسب مالی والدین و یا قیم قانونی باشد را در توضیحات خود بیاورید.

آیا از سابقه سفر برخوردار هستید؟

بنابر تجربه گروه لتس گو یونی بهتر است برای بالا بردن شانس موافقت با ویزای تحصیلی به سفرهای قبلی خود اشاره کرده و در صورت امکان در مورد سابقه سفر غیرمشابه والدین نیز توضیح دهید.

اگر در گذشته سابقه سفر داشته‌اید، لیستی از آنها را در استادی پلن خود بیاورید، اگر فاقد سابقه سفر هستید، به فهرست سوابق سفر والدین و یا خواهر و برادر خود اشاره کنید. انجام این کار شانس موافقت با درخواست ویزای تحصیلی شما را افزایش می‌دهد.

چه کسی حامی مالی شما برای ادامه تحصیل در کانادا است؟

شما باید فهرست افرادی که اسپانسر تحصیلی شما هستند را در study plan خود بیاورید. این لیست ممکن است به فردی از خانواده، دانشگاه میزبان و یا یک سازمان اشاره کند. از همه مهم‌تر، شما باید به این موضوع در استادی پلن خود اشاره کنید که چرا حمایت مالی تحصیلات شما را به عهده گرفته‌اند.

ارائه جزئیات سوابق و رزومه تحصیلی

در این بخش، باید جزئیات تمامی مدارس و موسسات آموزشی که در آنها به تحصیل مشغول بوده‌اید را ارائه دهید. این جزئیات شامل شروع و پایان دوره‌های تحصیلی، اسم کامل موسسه آموزشی و آدرس می‌شود.

شما همچنین باید در صورت گذراندن دوره دانشگاهی به رشته تحصیلی خود اشاره کنید. در نهایت تجربه کاری خودتان را در برنامه تحصیلی وارد کنید. اطلاعات تجربه کاری می‌تواند شامل هر شغل و یا موقعیت داوطلبانه‌ای باشد که شما در آن بوده‌اید و اینکه چگونه در تحصیل و رسیدن به هدف نهایی به شما کمک کرده‌اند.

در نهایت پیشنهاد let’s go uni به شما اینست که study plan خود را در همین راستا به زبان انگلیسی تکمیل کرده و اهداف تحصیلی و دلایل پشتیبان ادامه تحصیل در کانادا را به صورت خلاصه ذکر کنید. همچنین متداول است که در پایان، از دپارتمان پذیرش دانشگاه به صورت رسمی تشکر کنید.

در عین حال می‌توانید در صورت تمایل، به وب‌سایت لتس گو یونی مراجعه کرده و از خدمات ارزیابی و مشاوره پذیرش تحصیلی کارشناسان ما با کیفیتی مطلوب برخوردار شوید و یا وقت مشاوره تحصیلی رزرو نمایید.