آب و هوای فرانسه در طول سال چگونه است؟ به عنوان یک متقاضی تحصیل در فرانسه، قطعا شما هم راجع به نوع آب‌و‌هوای این کشور کنجکاو هستید. فرانسه توسط چهار دریا (دریای شمال، کانال مانش، اقیانوس اطلس و مدیترانه)، سه رشته کوه (آلپ، ژورا و پیرنه) و لبه دشت‌های مرکزی اروپا احاطه شده است و دارای شرایط آب‌و‌هوایی بسیار متنوعی است که منجر به الگوهای آب‌و‌هوایی بسیار متفاوت می‌شود. هنگام بازدید یا تحصیل در فرانسه، بررسی نوع آب‌و‌هوای این کشور قطعا کمک کننده خواهد بود. 

هوای این کشور به دلیل تغییرات اقلیمی، ممکن است کمی غیرقابل پیش‌بینی باشد. اما نگران نباشید! تیم مشاوره لتسگو یونی به شما کمک می‌کند تا همه مراحل مهاجرت تحصیلی به فرانسه را با موفقیت پشت سر بگذارید. اگر پس از خواندن این مطلب باز هم برای تحصیل در فرانسه مطمئن بودید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با ما در ارتباط باشید. کلیه ارقام نوشته شده در این مطلب به درجه سانتی‌گراد هستند.

آب و هوای فرانسه در طول سال

آب و هوای فرانسه در طول سال مانند هر کشور دیگری شرایط مختلفی را تجربه می‌کند. فرانسه کشوری است که در اروپای غربی واقع شده است و بزرگترین کشور اتحادیه اروپا از نظر مساحت خشکی است. این کشور با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا هم مرز است و همچنین دارای تعدادی سرزمین‌های فرامرزی از جمله‌گویان فرانسه در آمریکای جنوبی و چندین جزیره در کارائیب و اقیانوس آرام است. 

فرانسه دارای جغرافیای متنوعی با طیف وسیعی از مناظر از جمله کوه‌ها، جنگل‌ها، دره‌ها و خطوط ساحلی است. این کشور محل قرارگیری بلندترین قله در اروپای غربی، مون بلان، واقع در آلپ فرانسه است. هوای این کشور بسته به منطقه متفاوت است، اما این کشور به طور کلی دارای آب‌و‌هوای معتدل با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم است. سواحل جنوبی فرانسه، از جمله ریویرای فرانسه، دارای آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است. قسمت شمالی کشور از جمله پاریس نیز دارای آب‌و‌هوای قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمتر است. 

به طور کلی، فرانسه دارای جغرافیای متنوع و آب‌و‌هوای معتدل است و مقصدی جذاب برای گردشگران و متقاضیان تحصیل در فرانسه از سراسر جهان است. تحصیل در فرانسه فرصتی منحصر به فرد برای پذیرش یک فرهنگ کاملاً جدید در کنار پیشرفت تحصیلات آکادمیک شما است. 

هر منطقه آب‌و‌هوای خاص خود را دارد. یکی از نکات خاص هوای این کشور در زمستان سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد! این کشور در آغوش سرمایی بی‌سابقه قرار گرفت و برف تمام کشور را فرا گرفت و دما به شدت کاهش یافت، به طوری که حتی مناطق گرم‌تر هم از این سرمای استثنایی بی‌نصیب نماندند. 

در ادامه مطلب به بررسی هوای این کشور در فصول مختلف می‌پردازیم.

آب و هوای فرانسه در طول سال

آب و هوای فرانسه در زمستان

آب و هوا در زمستان به طور کلی بسیار سرد است، حتی در مناطق ساحلی معتدل‌تر. بارش برف در خارج از مناطق کوهستانی آلپ و پیرنه نادر است. دما اغلب به زیر صفر می‌رسد، با میانگین دما بین ۰ تا ۷ درجه، بسته به منطقه. در سال‌های اخیر، دمای غیرمعمول گرمی در بسیاری از مناطق ثبت شده است. 

اما برای این فصل چه چیزهایی با خود بیارید؟ اگر به جنوب فرانسه یا سواحل غربی سفر می‌کنید، می‌توانید احتمالاً با آوردن لباس و وسایل برای شرایط زمستانی ملایم کنار بیایید. اما در صورت کاهش دما به زیر ۴ درجه، یک کت گرم، سویشرت و روسری بیاورید. برای سفر به پاریس، مرکز، شرق و شمال این مقصد، یک کت زمستانی سنگین، روسری، دستکش و کلاه بیاورید. همچنین سویشرت و جوراب گرم نیز فراموش نشود.

هوای فرانسه در بهار

هوای فرانسه در بهار بسیار مطبوع و معتدل است، با دمای سردتر در مارس و اوایل آوریل که جای خود را به هوای گرم‌تر در اواخر فصل می‌دهد. به طور کلی، بسته به مقصد و تاریخ سفر، انتظار داشته باشید که دما بین ۱۰ تا ۲۳ درجه متغیر باشد. بارندگی به خصوص در شمال و سواحل غربی زیاد است. 

اما هنگام تحصیل در فرانسه برای این فصل چه با خود بیاورید؟ همه نوع لباس! زیرا دمای بهار در طول روز بسیار متفاوت است. در صورت مهاجرت تحصیلی به شمال فرانسه یا غرب، برای صبح‌های سرد و روزهای بارانی، سویشرت گرم، جوراب، چتر و کفش ضد آب بیاورید. حتی اگر به جنوب بروید، تندبادهای بهاری گاهی اوقات شرایط را متفاوت می‌کند. پیراهن، بلوز و شلوار جین نیز برای روزهای گرم‌تر ضروری است.

آب و هوای فرانسه در تابستان

هوای فرانسه در تابستان به استثنای مناطق ساحلی غربی که تمایل به معتدل‌تر بودن دارند، معمولاً گرم یا شرجی است. دمای متوسط در پاریس حدود ۱۵ تا ۲۶ درجه است، در حالی که در نیس و سواحل جنوبی حدود ۲۶ تا ۳۲ درجه است. در سال‌های اخیر، موج‌های گرما در پاریس و سایر نقاط رکوردهای دما را شکسته است و گاهی اوقات از ۳۷ درجه نیز فراتر رفته است. طوفان‌های تابستانی نیز بسیار رایج هستند. 

اما برای تحصیل در فرانسه در این فصل بهتر است چه همراه داشته باشید؟ با آوردن لباس تابستانی سبک از جمله تی‌شرت، شلوارک و کفش‌های باز (مانند صندل)، برای شرایط گرم آماده شوید. برای طوفان‌های تابستانی، کت‌های ضد آب، کفش‌های بسته، چتر و سایر وسایل بارانی را نیز فراموش نکنید. اگر به شنا نیز علاقه‌مند هستید، لباس مناسب فراموش نشود! 

آب و هوای فرانسه در زمستان

هوای فرانسه در پاییز

هوای فرانسه در پاییز دلپذیر و معدل است، اما به تدریج سردتر و بارانی‌تر می‌شود. در سال‌های اخیر، حتی در اواخر پاییز شاهد موج‌های گرمایی بوده‌ایم. با این حال، به طور معمول، دما در این فصل بین ۴ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر است. 

برای سفر یا تحصیل در فرانسه در پاییز، چه لباسی ببریم؟ در اوایل پاییز، لباس‌های چند لایه بهترین گزینه هستند، چون هوا ممکن است متغیر باشد. اما اگر در اواخر پاییز به این کشور سفر می‌کنید، حتما به لباس‌های گرم و ضد آب نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که در مناطق مختلف این مقصد، هوا می‌تواند متفاوت باشد. 

آب و هوای فرانسه لیل

آب و هوای شهر لیل در شمال این کشور، به دلیل نزدیکی به اقیانوس اطلس و دریای شمال، اقیانوسی و به طور کلی خنک و مرطوب است. بارش باران و وزش باد در تمام طول سال به خصوص در پاییز و زمستان، ویژگی بارز آب‌و‌هوای این شهر است. اگرچه لیل به دریا نزدیک است، اما به دلیل فاصله‌اش از سواحل، آب‌و‌هوایی کمی قاره‌ای‌تر دارد و تحت تأثیر هوای خشک‌تر قاره قرار می‌گیرد. بهترین زمان برای سفر به لیل از اواسط ماه مه تا اواسط سپتامبر است که هوا گرم‌تر و آفتابی‌تر است. با این حال، حتی در این مدت، شب‌ها ممکن است کمی خنک شود، بنابراین همراه داشتن یک لباس گرم سبک مانند سویشرت یا ژاکت هنگام تحصیل در فرانسه و این شهر، خالی از لطف نیست.

هوای شهر پاریس

آب‌و‌هوای پاریس به طور کلی معتدل است و چهار فصل مشخص دارد. زمستان‌های پاریس با میانگین دمای ۸ درجه سانتی‌گراد و تابستان‌های آن با میانگین دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد همراه است. گرما و سرماهای شدید در این شهر نادرند، اما بارش باران به خصوص در طول روز، امری رایج است. 

هر فصل در پاریس، چهره متفاوتی از این شهر زیبا را به نمایش می‌گذارد. بهار و تابستان، زمانی است که پاریس با گل‌ها و درختان سرسبز، رنگارنگ و زنده می‌شود. پاییز با برگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درختان، منظره‌ای رویایی به پاریس می‌بخشد. در زمستان نیز، پاریس با حال و هوای جشن‌های سال نو، جذابیت خاصی دارد. دانشگاه PSL که در قلب پاریس واقع شده، یکی از دانشگاه‌های برتر جهان و مقاصد مهاجرت تحصیلی این کشور است. این دانشگاه با آب‌و‌هوای معتدل پاریس، محیطی عالی برای تحصیل و لذت بردن از زندگی دانشجویی فراهم می‌کند.

آب و هوای فرانسه در تابستان

هوای شهر مارسی

آب‌و‌هوای مارسی به لطف موقعیتش در ساحل مدیترانه، مدیترانه‌ای است و زمستان‌های آن ملایم و بارانی هستند، اما تابستان‌ها گرم و آفتابی‌اند. البته، گاهی اوقات در تابستان نیز هوا شرجی می‌شود. بادهای سرد و خشک شمالی به نام میسترال گاهی اوقات بر آب‌و‌هوای مارسی تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند هوا سردتر از آنچه به نظر می‌رسد، احساس شود. با این حال، برف در مارسی بسیار نادر است. 

تابستان‌های مارسی برای شنا و تفریحات آبی بسیار مناسب است، اما دمای آب دریا به دلیل بادهای سرد شمالی، خیلی بالا نیست. بهترین زمان برای سفر به مارسی فصل بهار، یعنی از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن است؛ چرا که در این فصل، هوا معتدل و دلپذیر است. ماه سپتامبر نیز انتخاب خوبی است، اما احتمال بارندگی بیشتر است. 

سخن آخر

این مقصد با تنوع آب‌و‌هوایی که دارد، گزینه‌های متعددی را برای تحصیل به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. فرقی نمی‌کند چه زمانی از سال قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، همیشه جایی در این مقصد پیدا می‌شود که از نظر آب‌و‌هوایی و امکانات آموزشی برای شما مناسب باشد. انتخاب شهری مناسب برای تحصیل، به اندازه انتخاب دانشگاه اهمیت دارد. تیم لتسگو یونی می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به علایق و ترجیحاتتان، بهترین دانشگاه و شهر را برای تحصیل در فرانسه انتخاب کنید.