رشته طراحی لباس در خارج از کشور، به خصوص در کشورهای ترکیه، آلمان و کانادا، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده تا مردم در سراسر دنیا به تنوع در پوشش و مدگرایی تمایل بیشتری نشان دهند و آینده شغلی خوبی برای این رشته رقم زده است. به همین علت تحصیل در رشته طراحی مد و لباس مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است.

با توجه به افزایش تقاضا برای مهاجرت و تحصیل در رشته‌های مربوط به مد و فشن، تصمیم گرفتیم تا در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی این رشته در خارج از ایران بپردازیم و اطلاعاتی در مورد بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس، به همراه شرایط و مدارک لازم ارائه کنیم. پس اگر جزو علاقه‌مندان به این رشته هستید با ما همراه باشید.

رشته طراحی لباس در خارج از کشور

صنعت مد در سال‌های اخیر، به یکی از موفق‌ترین تجارت‌های جهان تبدیل شده است. نیاز به طراحان لباس به دلیل موج ترندهای جدید و استایل‌های متنوع در دنیای مد و فشن، روز به روز در حال افزایش است. همین مسأله باعث شده تا تعداد علاقه‌مندان و فارغ‌التحصیلان رشته طراحی مد و لباس بیشتر شوند. طراحی لباس یک شغل هیجان انگیز و جذاب است چون شما می‌توانید خلاقیت و اشتیاق خود را در هر قسمت از چیزی که می‌سازید به نمایش بگذارید.

برای فهمیدن مفهوم این رشته، باید مفهوم زیبایی و توازن را درک کنید. چرا که هدف طراحی لباس، به وجود آوردن چیزی است که مردم دوست داشته باشند به آن نگاه کنند و آن را بپوشند. طراحان موظف هستند تا با استفاده از تمام اکسسوری‌ها، مواد و پارچه‌ای که در اختیار دارند و با تکیه بر تجربه، اصول هنری و تکنولوژی، پوشاکی را برای طیف وسیعی از مردم و موقعیت‌های مختلف خلق کنند، که هر بخش از آن خاص و شگفت‌انگیز باشد.

به دلیل توجه ویژه‌ای که به این صنعت در خارج از کشور می‌شود و محدودیت های کمتری که برای پیشرفت در آن در خارج از ایران وجود دارد، تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی و علاقه‌مند به فعالیت در این رشته، متقاضی ادامه تحصیل در کشورهای دیگر هستند. از جمله این کشورها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشته طراحی لباس در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه دوره های 2 ساله و 4 ساله برای تحصیل در رشته طراحی پارچه و لباس ارائه می‌‌کنند. بیشتر دانشجویان شهر استانبول، پایتخت کشور ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر می‌گیرند. دانشگاه‌های این کشور، از کیفیت خوبی در سیستم آموزشی برخوردارند و از این نظر با دانشگاه های خوب دنیا برابری می‌کنند.

صنعت مد در ترکیه دائماً در حال توسعه است و طراحانی که علاقه‌مند به فعالیت در این کشور هستند، باید به این مسأله دقت کنند. چون مباحث جدید مانند استفاده از مواد ارگانیک در طراحی و مد پایدار، که در ترکیه در حال گسترش هستند، نیازمند آگاهی و دانش طراحان این حوزه است. طراحی مد در ترکیه، ارتباط نزدیکی با صنعت دارد و به نوعی نیازهای آن را تأمین می‌کند. بنابراین دانشجویان بعد از اتمام تحصیل فرصت‌های شغلی خوبی در صنعت و کارخانجات خواهند داشت.

تعداد دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته طراحی پارچه، مد و لباس در ترکیه کم نیست. از بهترین مراکز آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دانشگاه آرل استانبول (Istanbul Arel University)

- دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin University)

- دانشگاه آنکارا (Ankara university)

- دانشگاه هنرهای زیبای میمار سینان (Mimar Sinan Fine Arts University)

- دانشگاه بیکنت (Beykent University)

رشته طراحی لباس در خارج از کشور

رشته طراحی لباس در آلمان

کشور آلمان علاوه بر سیستم آموزشی خوب، ارزان‌ترین دانشگاه‌ها را برای تحصیل در رشته طراحی پارچه و لباس دارد. در این کشور مراکز آموزشی دارای قانون آزادی در تدریس هستند. این قانون یکی از قوانین پایه کشور آلمان است که باعث شده استادان طراحی مد، در تدریس به دانشجویان خود متمرکز بر آزادی در هنر، انجام دادن طراحی‌های تکنیکی و چگونگی عرضه فشن به بازار شوند.

از بهترین دانشگاه‌های آلمان می‌توان دانشگاه هنر برلین (Berlin University of the Arts)، موسسه طراحی مد دوسلدورف (Fashion Design Institute in Düsseldorf) و آکادمی فشن و طراحی هامبورگ (AMD Academy of Fashion and Design, Hamburg) را نام برد. همچنین بنابر اطلاعات به دست آمده، میزان پذیرش ویزا تحصیلی برای این رشته در آلمان 90 درصد است. بنابراین، ضمن اینکه طراحی مد و لباس در این کشور در حال گسترش هست، آلمان یک مقصد مهاجرتی عالی برای دانشجویان است.

رشته طراحی لباس در کانادا

کانادا یک گزینه خوب برای مهاجرت تحصیلی در تمامی رشته‌ها از جمله طراحی لباس است. این رشته در کانادا تقاضای زیادی دارد و میزان شهریه در بهترین دانشگاه‌های این کشور نسبت به کیفیت آموزش، مبلغ قابل قبولی است. به علاوه، می‌توانید با توجه به تنوع مراکز آموزشی در این رشته بر اساس بودجه خود، دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همچنین بعد از اتمام دوره تحصیل در رشته طراحی مد، می‌‌توانید حتی بدون داشتن پیشنهاد کار (job offer) برای دریافت اقامت دائم، اقدام کنید و به لطف برنامه PGWP (Post Graduation Work Permit)، بعد از اتمام مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، اجازه کار و زندگی در کانادا به مدت 3 سال را خواهید داشت.

از بهترین مراکز آمورشی کانادا برای طراحی مد، می‌‌توان به کالج جورج براون (George Brown College) و دانشگاه رایرسون (Ryerson University – School of Fashion) در اونتاریو و دانشگاه آلبرتا (The University of Alberta) اشاره کرد.

وظایف یک طراح لباس

به طور کلی، طراحان لباس با صنعت در ارتباط هستند. یک طراح خوب باید مراقب همه چیز، از کلیات طراحی تا جزئیات آن باشد. از وظایف و مسئولیت‌های طراح مد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    انجام دادن تمام مراحل یک طراحی، از ایده اولیه تا طرح نهایی

•    مشارکت در جستجوی بازار هدف، ترندهای پارچه، تکنیک‌ها و تلاش در الهام گرفتن برای طراحی جدید

•    تغییر یک طراحی در مواقع لازم و ارائه یک ایده جدید

•    انتخاب پارچه مناسب

•    همکاری با تیم فنی برای اطمینان از صحیح بودن مجموعه اطلاعات فنی طراحی

•    آزمایش مجدد محصول قبل از ارائه به بازار

•    ارائه محصول به مشتری

بهترین دانشگاه های طراحی لباس خارج از کشور

صنعت فشن یک بازار شدیداً رقابتی است و به همین خاطر فقط بهترین‌ها در این صنعت دوام میاورند. خلاقیت، اشتیاق، استعداد و شجاعت کمک زیادی به شما در این مسیر می‌کند اما شما به دانش و مهارت طراحی هم نیاز دارید تا به یک طراح عالی تبدیل شوید. این نقطه همان جایی‌ست که نقش دانشگاه‌ها و مدارس مشخص می‌شود.

تحصیل در یک دانشگاه با سابقه درخشان، به شما اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را بیشتر و بهتر کنید و از استادان بزرگی که سال‌‌ها در این حیطه فعالیت کردند، تجربه کسب کنید.

به علاوه با اینکه اخذ مدرک از یک دانشگاه معروف، جایگزین استعداد و تلاش شما نیست اما به نوعی به شما اعتبار می‌دهد و به خصوص در شروع کار، باعث می‌‌شود تا ارتباط بهتر و بیشتری با افراد در این صنعت برقرار کنید. بیش از 340 مرکز آموزشی در مقطع کارشناسی و بیش از 180 مورد برای مقطع ارشد، در جهان برای رشته طراحی مد و لباس وجود دارد. اما از این بین باید کدامیک را انتخاب کنید؟

برای آسان‌تر شدن انتخاب، در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌ها، بر اساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در اختیارتان قرار می‌‌دهیم.

بهترین دانشگاه‌های طراحی مد بر اساس رتبه بندی مجله CEOWORLD 

این مجله بر اساس تجربه آکادمیک، شایستگی‌های لازم برای پذیرش، نرخ پیدا کردن شغل بعد از تحصیل و شهرت بین‌المللی، دانشگاه‌های برتر را طبق لیست زیر ارائه کرده است:

•    موسسه مد و تکنولوژی آمریکا (Fashion Institute of Technology, US)

•    کالج مد لندن در انگلستان (London College of Fashion, UK)

•    کالج هنر و طراحی وستفال آمریکا (Westphal College of Media Arts & Design, US)

•    مدرسه هنر، طراحی و معماری فنلاند (School of Arts, Design and Architecture, Finland)

•    دانشگاه سنترال سنت مارتینز در انگلستان (Central Saint Martins, UK)

•    مدرسه مد، هنر و طراحی پارسونز در آمریکا (Parsons: Fashion, Art and Design School, US)

•    موسسه بین‌المللی مارانگونی در ایتالیا (Iدinstitute Marangoni International, Italy)

•    کالج مد بونکا در ژاپن (Bunka Fashion College, Japan)

•    موسسه ملی فشن در هند (National Institute of Fashion Technology, India)

•    کالج هنر و طراحی ساواناه در آمریکا (Savannah College of Art and Design, US)

شرایط تحصیل در رشته طراحی لباس

شرایط تحصیل رشته طراحی لباس

اگر از متقاضیان تحصیل در رشته طراحی مد و لباس در خارج از کشور هستید، لازم است تا با شرایط ورود و توانایی‌‌های مورد نیاز آن آشنا شوید. برای فعالیت به عنوان یک طراح مد و لباس، داشتن حداقل مدرک کارشناسی الزامی است. دوره کارشناسی این رشته 3 تا 4 سال طول می‌کشد. بعد از این دوره می‌توانید به عنوان کارآموز یا طراح تازه کار، در سطوح اولیه صنعت فشن مشغول به‌ کار شوید. مشخصاً، سپری کردن دوره 2 ساله مقطع کارشناسی ارشد و اخذ مدرک آن، موقعیت‌های شغلی تخصصی‌تر و بهتری برای شما ایجاد می‌کند.

توانایی‌های مورد نیاز برای طراحی لباس

برای اینکه یک طراح موفق باشید و در این حیطه پیشرفت کنید ضروری است تا توانایی و مهارت‌هایی را به دست بیاوردید و آن ها را تقویت کنید. از جمله این مهارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    خلاقیت و هنرشناسی

•    توجه به جزئیات

•    توانایی تصمیم‌گیری

•    توانایی حل مسأله

•    مدیریت زمان

•    توانایی برقراری ارتباط

•    توانایی تجسم فکری

•    مهارت در تجارت

•    آگاهی داشتن از مد روز

•    سازش‌پذیری با تغییرات

•    مهارت انجام چند کار به صورت هم‌زمان یا اصطلاحاً مولتی تسک بودن

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

قبل از درخواست پذیرش در رشته طراحی لباس، باید در مورد مدارک مورد نیاز برای این رشته، در دانشگاه‌ها و مؤسسات اطلاعات کافی داشته باشید. نیاز به ارائه یک سری از مدارک در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. به طور مثال بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما درخواست پورتفولیو (Portfolio) و یا مصاحبه داشته باشند. پورتفولیو، رزومه تصویری و محتوایی یک آرتیست است که برای نمایش سبک کارها و نمونه‌های کارهای انجام داده شده به کار می‌رود.

به طور کلی، لیست مدارک لازم برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی به شرح زیر است:

•    توصیه نامه

•    انگیزه نامه

•    ترجمه مدرک تحصیلی قبلی و ریزنمرات

•    رزومه تحصیلی

•    مدرک زبان معتبر (آیلتس و یا تافل)

•    تکمیل فرم درخواست در سایت دانشگاه و رسید واریز پرداخت هزینه درخواست

هزینه تحصیل رشته طراحی لباس

شهریه تحصیل در دانشگاه‌‌های ارائه کننده این رشته، بر اساس مقطع و واحدهای درسی متفاوت است. در آمریکا، که از بهترین کشورها برای تحصیل و کار در رشته طراحی لباس است، در مقطع کارشناسی هزینه تحصیل سالانه بین 4,000 تا 28,000 دلار و برای کارشناسی ارشد بین 8,000 تا 30,000 دلار متغیر است. لازم به ذکر است که میزان شهریه برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر از دانشجویان بومی است. البته در اکثر مراکز آموزشی، اسکالرشیپ و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌‌شود که مبلغ آن بر اساس دانشگاه و نوع کمک هزینه تغییر می‌‌کند.

هزینه رشته طراحی لباس

آینده شغلی و بازار کار طراحی لباس

طراحی لباس یکی از رشته‌های پرتقاضا در جهان است. اگرچه طبق بررسی کارشناسان، این صنعت در یک دهه آینده رشد محدودی خواهد داشت، اما هرساله 2500 برند جدید در زمینه طراحی مد و لباس شروع به فعالیت می‌کنند. اگر در این رشته خلاق باشید، می‌توانید با استفاده از ایده‌هایی مانند ترکیب فرهنگ‌های گوناگون، تبدیل لباس‌های قدیمی به لباس‌های مد روز و بازی با رنگ‌ها یک طراح موفق شوید.

فرصت شغلی برای طراحان لباس در بخش تولید و طراحی کارخانه‌ها و برندهای بزرگ وجود دارد. در این بخش آنها پوشاک و اکسسوری‌ها را برای فروش و توزیع در فروشگاه‌ها طراحی می‌کنند. حدود یک چهارم از طراحان مد نیز، به صورت مستقل کار می‌کنند. اما در این حالت شما باید ساعت‌های بیشتری کار کنید. به طور مثال، طراحانی که برای کالکشن‌های برند‌های بزرگ یا فشن‌شوها طراحی انجام می‌دهند، گاهی اوقات ساعت‌های طولانی مجبور به کار هستند.

شغل طراحی لباس به شما احساس رضایت و اعتماد به نفس می‌دهد و دید شما را نسبت به دنیا عوض می‌کند. چرا که می‌توانید رئیس خودتان باشید و برند خود را از صفر شروع کنید. پیشرفت در این صنعت محدودیتی ندارد و می‌توانید تبدیل به یک طراح معروف در کار خود شوید. همچنین شما شانس سفر کردن به سرتاسر جهان و یا طراحی برای افراد معروف را خواهید داشت چرا که مشتری شما ممکن است هرجای دنیا و یا هر شخصی باشد.

درآمد رشته طراحی لباس

میزان درآمد این رشته، براساس میزان سابقه کاری، عنوان شغلی و مدرک تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است. اگر مدرک کارشناسی ارشد و یا سابقه کار بالای 3 سال داشته باشید، دستمزد بیشتری خواهید داشت.

طبق اطلاعات سایت salary expert، درآمد سالیانه یک طراح مد و لباس به طور میانگین، در آلمان 68,226 یورو، در ایتالیا 52,933 یورو، در فرانسه 58,034 یورو، در انگلیس 47,809 یورو، در کانادا 88,245 دلار، در آمریکا 78,954 دلار و در ترکیه 110,382 لیر است.

علیرغم رقابت تنگاتنگ کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس، از نظر میزان درآمد و فراوانی فرصت شغلی، کشور آمریکا بهترین کشور برای فعالیت در زمینه طراحی لباس است. شما می‌توانید در برندهای کوچک تا برندهای بزرگ و یا به صورت یک طراح مستقل در زمینه فشن، در آمریکا فعالیت کنید.

مزایای شغل طراحی لباس

کار کردن در صنعت مد و فشن، مزایای زیادی دارد که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    اگر مهارت‌های لازم را کسب کنید درآمد خوبی خواهید داشت.

•    معمولا از برندها مزایای و هدیه‌هایی مثل تخفیف برای خرید و خدمات دریافت خواهید کرد.

•    می‌‌توانید از ایده‌ها و خلاقیت خود بدون محدودیت استفاده کنید.

•    می‌‌توانید با برندهای خوب و مطرح همکاری کنید.

•    می‌‌توانید با افراد مستعد و سخت‌کوش در این صنعت آشنا شوید.

اما در کنار این مزایا این شغل، معایبی هم دارد از جمله:

•    ساعت کاری بالا برای تحویل دادن پروژه

•    نبودن تعادل بین اوقات فراغت و کار

•    رقابتی بودن بازار کار

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم طراحی مد و لباس در دنیا، در حال گسترش است و روز به روز به تعداد علاقه‌‌مندان این شاخه از هنر اضافه می‌‌شود و تعداد بیشتری از متقاضیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه این رشته را انتخاب می‌‌کنند. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، به طور مفصل رشته طراحی لباس در خارج از کشور را به همراه شرایط و مدارک مورد نیاز و هزینه‌ها بررسی کردیم، که امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

چنانچه قصد مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی یا کاری در این رشته را دارید، می‌توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی و راهنمایی‌های کارشناسان مجرب ما استفاده کنید.