ما در این مطلب قصد داریم با معرفی رشته مهندسی محیط زیست environmental engineering، به جزئیاتی نظیر سرفصل رشته علوم و مهندسی محیط زیست، رشته مهندسی زیست و بازار کار، میزان درآمد این رشته تحصیلی و مواردی از این قبیل بپردازیم.

همانطور که در مطلب بهترین رشته های مهندسی برای اپلای به این موضوع اشاره کردیم، این رشته مهندسی یکی از رشته های محبوب، مورد تقاضا و پول ساز حال حاضر دنیا است و می تواند گزینه بسیار خوبی برای انتخاب رشته تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور باشد.

اگر قصد دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی یک دانشگاه خارجی را دارید و در تکاپو برای انتخاب یک رشته تحصیلی ایده آل هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا بفهمید مهندسی محیط زیست، رشته تحصیلی ایده آل شما برای تحصیل در خارج از کشور خواهد بود یا خیر.

رشته مهندسی محیط زیست

رشته مهندسی محیط زیست چیست

محیط زیست یک گرایش از رشته مهندسی عمران است که برای حفاظت از مردم در برابر آثار مخرب و نامطلوب زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و بهبود کیفیت کلی محیط زیست اهمیت فراوانی قائل است.

به طور کلی مهندسان این رشته در جهت بهبود چرخه بازیافت، دفع زباله، سلامت عمومی و کنترل آلودگی آب و هوا فعالیت می‌کنند و هدف مهندسی محیط زیست اطمینان از این موضوع است که توسعه اجتماعی و استفاده از منابع آب، زمین و هوا پایدار بوده و با مدیریت بهینه، آلودگی و تخریب محیط زندگی انسان ها و حیوانات به حداقل ممکن می‌رسد.

این رشته مهندسی به تحصیل درباره مشکلات آب، خاک و هوا می‌پردازد و با توسعه راه حل‌های فنی مورد نیاز، این مشکلات را همسو با نگرانی‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی حل، تضعیف و یا کنترل می‌کند.

مهندسین عمران محیط زیست به طور اختصاصی با فعالیت های مرتبط با آبرسانی و فاضلاب، مدیریت کیفیت آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی، اصلاح سایت‌ها و منابع آلوده و مدیریت پسماند جامد در ارتباط و تعامل هستند.

فعالیت این شغل مهندسی در برنامه ریزی، طراحی، ساخت و ساز و بهره‌برداری از تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب در شهرداری های و صنایع، مدل سازی و آنالیز کیفیت آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی،  تحقیق و آموزش کاربردی، طراحی سیستم‌های خاک و بازسازی، اجرای تجهیزات، فروش و بازاریابی تجهیزات کنترل محیط زیست، برنامه ریزی برای دفع و استفاده مجدد از آب و فاضلاب و جمع آوری، انتقال، پردازش، بازیافت و دفع مواد زائد جامد طبق روش‌های مهندسی پذیرفته شده خلاصه می‌شود.

مهندسان محیط زیست نقش بسیار مهمی در حفاظت از محیط زندگی ما دارند، این بدین خاطر است که راه حل‌های مهندسی تعیین شده توسط قانون برای مطابقت با استانداردهای زیست محیطی مورد نیاز است.

این رشته تحصیلی مهندسی دامنه وسیعی از دروس شیمی، بوم شناسی، زمین شناسی، هیدرولیک، هیدرولوژی یا همان آب شناسی، میکروبیولوژی، اقتصاد و ریاضیات را در خود جای داده است. بد نیست بدانید که پیش از این در اواسط دهه 60 میلادی این رشته تحصیلی را با نام مهندسی بهداشت یا sanitary engineering میشناختند و بعدها نام آن را به مهندسی محیط زیست تغییر دادند.

رشته مهندسی محیط زیست چیست

رشته مهندسی محیط زیست کارشناسی ارشد

اگر قصد تحصیل در کانادا و یا دانشگاه های آمریکا را در رشته کارشناسی ارشد مهندسی داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید که معمولاً دو نوع کارشناسی ارشد برای این رشته مهندسی ارائه می‌شود که شامل ارشد علوم بر پایه تحقیقات و دارای پایه نامه (thesis) و ارشد محیط زیست بدون پایان نامه می‌شود.

تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مهندسی environmental نیازمند مدرک کارشناسی در زمینه علوم یا همان bachelor of science است و دارای شرایط پذیرش تحصیلی اختصاصی است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه هوستون، تکمیل مقطع ارشد مهندسی محیط زیست دارای پایان نامه نیازمند این است که هر دانشجو مجموعه تحقیقات اختصاصی را که توسط یکی از اعضای اصلی برنامه مهندسی محیطی (عضو هیئت علمی دفاع از پایان نامه) توصیه شده را به انجام برساند.

به طور معمول، عضو هیئت علمی دانشگاه و پایان نامه حمایت مالی از دانشجو و تحقیق وی به عمل می‌آورد. معمولاً مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نیازمند دو سال و یا حتی بیشتر برای تکمیل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌ریزی و اجرای تحقیقات و نوشتن و آماده سازی پایان نامه است.

عموماً کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه‌های مختلف خارجی از 24 واحد درسی و دوره تحصیلی، 6 واحد پایان نامه نظیر CIVE 6399 و CIVE 7399 در کنار حداقل دو بار ثبت نام در سمینارهای مرتبط  تشکیل می‌شود.

بنابر اطلاعات این دانشگاه، دانشجویان تمام وقت کارشناسی ارشد این رشته که از حمایت مالی دانشگاه برخوردار می شوند، باید در هر ترم پاییز و بهار 12 واحد درسی را اتخاذ کنند و برای ترم تابستان نیز 6 واحد درسی را انتخاب نمایند.

دانشجویان تمام وقت این امکان را دارند تا در هر ترم تحصیلی واحدهای درسی تحقیقاتی را جایگزین کار دوره آکادمیک خود کنند. ثبت نام در دوره های آموزشی و تحقیقاتی مهندسی دانشگاه نیازمند یک مشاور پژوهشی دانشکده است که نمرات S به معنای رضایت و یا U به معنی عدم رضایت از نتیجه کار را به شما می‌دهد. لازم به ذکر است که دوره های سطح بندی و یا پیش نیاز این دوره مشمول 12 واحد و یا 6 واحد درسی ذکر شده در بالا نمی‌شوند.

کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست بدون پایان نامه نیازمند این است که دانشجو 30 واحد درسی را اتخاذ کند. دانشجویانی که قصد دارند این مقطع تحصیلی را در خارج از کشور به صورت بدون پایان نامه یا همان Non-thesis بگذرانند، باید به صورت شخصی هزینه های مورد نیاز را تامین کرده و به طور معمول به شکل پاره وقت در سر کلاسها حاضر شوند.

به طور معمول یک دانشجوی بین المللی با برداشتن 2 کلاس درسی در یک ترم تحصیلی بلند مدت و 1 کلاس درسی در هر ترم تابستان می‌تواند مقطع کارشناسی ارشد مهندسی را در مدت زمان 2 سال به پایان برساند. همچنین دانشجوها ملزم هستند تا به عنوان بخشی از مدرک تحصیلی خود در دو سمینار درسی مرتبط با رشته شرکت کنند.

انواع گرایش های مهندسی محیط زیست

سرفصل رشته علوم و مهندسی محیط زیست

همانند سایر رشته‌های مهندسی در خارج از کشور، دوره‌های آموزشی و درسی مهندسی محیط زیست نیز گسترده بوده و با رشته های دیگری نظیر شیمی، ریاضیات، جغرافیا، تکنولوژی، بیولوژی، اقتصاد و سایر گرایش های مهندسی نظیر عمران و معدن تداخل و هم پوشانی دارد.

این رشته تحصیلی ممکن است برای آن دسته از دانشجویانی که علاقه مند به مقوله سلامت عمومی به عنوان حلقه ارتباطی بین کیفیت و کمیت محیط و سلامت هستند جالب و هیجان‌انگیز بوده و فراهم کننده فرصت های تحصیلی و آموزشی در زمینه‌های بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب، آلوده کننده‌ها و اجرای قوانین بهداشت باشد.

به طور معمول این رشته مهندسی با نیم نگاهی به قوانین اولیه مهندسی و چگونگی ارتباط آنها با محیط زندگی شروع می‌شود و به مطالعه موضوعاتی نظیر مکانیک سیالات، انتقال گرما و جرم، ریاضیات مهندسی، مهندسی ترمودینامیک، اصول مهندسی فرآیند و معرفی شیمی شروع می‌شود.

با تحصیل در این رشته شما یاد می گیرید که چگونه از این دانش برای بررسی و تحلیل موقعیت ها استفاده کنید و در مورد استفاده از بهترین فناوری برای حل چالش های زیست محیطی تصمیم گیری نمایید و از این موضوع مطمئن شوید که توسعه اجتماعی و استفاده از منابع تا حد ممکن پایدار نگه داشته شود.

در این رشته تحصیلی رویکردهای مختلفی از جمله یادگیری بر پایه مشکل، آموزش‌ها و کلاسهای آزمایشگاهی به شما آموزش داده می شود. در برخی از دانشگاه‌های خارجی این فرصت به دانشجویان داده می‌شود که یک سال از دوره آموزشی خود را در صنعت مرتبط کار کرده و یا به صورت دانشجوی انتقالی چند ترم را در یک دانشگاه و کشور دیگر بگذرانند؛ تا از این طریق دیدگاه‌های جدیدی کسب کرده و یادگیری خود را به کار گیرید.

با پیشروی در این دوره دانشگاهی و پرمخاطب، شما قادر خواهید بود تا مدرک تحصیلی خود را براساس علایق خود و ماژول‌های انتخابی تنظیم کنید و از میان موضوعات تصفیه آب، بازیافت، کنترل آلودگی، سلامت عمومی، دفع زباله، طراحی پایدار و مبحث تولید، گرایش مناسب حال خود را انتخاب نمایید و مهارت های خود را برای مشاغل آینده نظیر کارشناس کیفیت، مهندسی سیستم‌های زیست محیطی، مهندسی منابع آب و مدیریت زباله ارتقا دهند.

رشته مهندسی محیط زیست در کانادا

برای تحصیل این رشته تحصیلی در کانادا شما باید یک مقطع 4 ساله کارشناسی علوم و پس از آن یک مقطع 1 تا 2 ساله کارشناسی ارشد مهندسی را در یکی از دانشگاه های کانادا بگذرانید که به دو صورت ارشد مهندسی MEng و یا ارشد علوم کاربردی MASc با گزینه های پایان نامه و بر پایه تحقیق ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است که دو ارشد MEng و MASc به شکل دوره اصلی در مهندسی محیط زیست و یا یک تخصص در دانشکده های مهندسی عمران و یا مهندسی شیمی دانشگاه های کانادا ارائه می‌گردد.

مجموع شهریه مورد نیاز برای گذراندن مقطع ارشد مهندسی این رشته در کانادا به طور تقریبی بین 21.700 هزار دلار کانادا تا 58000 دلار است. در حال حاضر 37 موسسه آموزشی در کانادا دروس مرتبط با رشته محیط زیست را ارائه می دهند و از این میان تنها 7 موسسه آموزشی قادر به صدور مدرک دانشگاهی مهندسی محیط زیست است.

میزان درآمد تقریبی مهندسین محیط زیست MEng و MASc در کانادا به ترتیب 77.000 هزار دلار و 64.000 هزار دلار کانادا در سال است.

اگر قصد تحصیل این رشته در کانادا را دارید بد نیست با دلایل برتر تحصیل این رشته مهندسی در کانادا آشنا شوید:

  • بنابر آمار USA News، این رشته مهندسی جزو بهترین مشاغل مهندسی محسوب می شود و کشور کانادا چهارمین مقصد تحصیلی برتر در دنیا برای این رشته دانشگاهی به شمار می‌آید.
  • بنابر رتبه بندی و رنکینگ شانگهای در سال 2019، برخی از دانشگاه های کانادا نظیر آلبرتا، تورنتو و بریتیش کلمبیا در بین 50 دانشگاه برتر رشته مهندسی در دنیا قرار دارند.
  • نرخ اشتغال در بازار کار فارغ التحصیلان مقطع ارشد مهندسی این رشته تحصیلی در کانادا 89 درصد اعلام شده است.
  • میانگین درآمد تقریبی فارغ التحصیلان مقطع ارشد مهندسی محیط زیست در کانادا برابر با 97.008 هزار دلار کانادا و فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته به طور تقریبی 80.003 هزار دلار کانادا اعلام شده است.

مشاغل مهندسی محیط زیست

رشته مهندسی محیط زیست در آمریکا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت دانشگاه هوستون، برای تحصیل این رشته مهندسی در آمریکا شما باید حتماً از یک مدرک کارشناسی علوم برخوردار باشید. آن دسته از افرادی که دارای مدارک تحصیلی در رشته‌های مرتبط با این رشته هستند، این امکان را دارند تا پس از اتمام برخی از دوره‌های خاص پیش نیاز، برای پذیرش این رشته مهندسی در آمریکا اقدام کنند.

اما متقاضیانی که دارای مدارک تحصیلی کارشناسی در زمینه های تکنولوژی، مدیریت، تجارت و یا هنر هستند، باید حتما پیش از اقدام برای اپلای پذیرش تحصیلی این رشته در آمریکا یک مدرک معتبر مهندسی دریافت نمایند.

حداقل معدل GPA در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی مهندسی 3 از 4 است برای 60 واحد پایانی دروس دانشگاهی است. البته ممکن است مقدار معدل و سایر شرایط پذیرش در هر یک از دانشگاه های آمریکا تغییر داشته باشد.

به طور معمول نمرات آزمون تحصیلات تکمیلی GRE در کنار 2 تا 3 توصیه نامه از اساتید قبلی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های مهندسی آمریکا مورد نیاز است. این توصیه نامه‌ها باید به طور مستقیم از سوی اساتید به دانشگاه مربوطه ارسال شود.

در حال حاضر موسسات آموزشی زیر، برترین دانشگاه های مهندسی برای این رشته تحصیلی در آمریکا محسوب می‌شوند:

  • موسسه فناوری و مهندسی ماساچوست
  • دانشگاه کلارکسون
  • موسسه فناوری جورجیا
  • دانشگاه جان هاپکینز
  • دانشگاه مهندسی استنفورد
  • دانشگاه کلمبیا
  • موسسه پلی تکنیک رنسیلر
  • موسسه فناوری میشیگان
  • موسسه پلی تکنیک ورسستر

برای تحصیل رشته مهندسی محیط زیست در آمریکا شما باید به طور سالانه بین 28.794 هزار دلار تا 64.380 هزار دلار شهریه پرداخت کنید. شهریه تحصیلی بنابر نوع و شهرت دانشگاه های آمریکا متغیر است.

بنابر آمار وب سایت usnews میانگین درآمد مهندسی این رشته در آمریکا در سال 2018- 2019 برابر با 87.620 هزار دلار در سال است و به ترتیب شهرهای انکوریج آلاسکا با میانگین درآمد 138 هزار دلار در سال، شهر هوستون تگزاس با میانگین درآمد 123 هزار دلار در سال، بیومونت تگزاس با 121 هزار دلار، پیوریا ایلینوی با 117 هزار دلار و نیواورلانز لوئیزیانا با 116 هزار در سال، بهترین شهرهای آمریکا برای این شغل محسوب می‌شوند.

رشته مهندسی محیط زیست در المان

شرایط تحصیل و دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی آلمان چندان با سایر مقاصد تحصیلی مطرح دنیا برای رشته مهندسی محیط زیست تفاوتی ندارد. با این تفاوت که در صورت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی شنگن آلمان، شما امکان سفر به سایر کشورهای این حوزه معتبر را داشته و می توانید به سادگی برای حداکثر دو ترم تحصیلی، دوره آموزشی خود را در یکی دیگر از دانشگاه‌های اروپا بگذرانید.

در حال حاضر دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده این رشته مهندسی در آلمان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه آخن RWTH
  • موسسه فنی براونسوایگ TU
  • دانشگاه فنی دارمشتات
  • موسسه فنی هامبورگ TU
  • موسسه فنی کارلسروهه
  • دانشگاه مونیخ
  • موسسه آموزشی اشتوتگارت
  • موسسه فنی آگسبورگ HAW

به طور معمول دوره‌های کارشناسی در آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، اما بنابر اطلاعات وب سایت studyqa، دانشگاه‌های هانوفر، هوهنهایم، باوهاوس وایمار، هامبورگ، مونیخ، علمی کاربردی راین وال و دویسبورگ اسن، دوره‌های ارشد مهندسی محیط زیست را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

بنابر همین آمار، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان کم بوده و به غیر از دو دانشگاه هانوفر با هزینه 1220 دلار در سال و دانشگاه هوهنهایم با شهریه 7300  دلار در سال، الباقی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و فنی، تنها هزینه‌های اجرایی، پذیرش و ثبت نام سالانه را از دانشجویان بومی و بین‌المللی دریافت می‌کنند.

در حال حاضر میانگین درآمد مهندسی محیط زیست در آلمان به طور ماهانه 3430 یورو و در سال 41.100 یورو است. کمترین درآمد ماهانه برای این شغل در آلمان ماهی 1580 یورو و بالاترین آن ماهی 5450 یورو تعیین شده است.

مهارت های رشته مهندسی محیط زیست

رشته مهندسی محیط زیست و بازار کار

این رشته دانشگاهی جزو بهترین رشته های تحصیلی در دنیا محسوب شده و از بازار کار بسیار خوبی در کشورهای مختلف دنیا برخوردار بوده و جزو محبوب ترین و پول سازترین رشته های مهندسی محسوب می‌شود.

به طور کلی، شرکت‌های ارائه دهنده مشاوره، شهرداری‌ها، آژانس‌های دولتی، صنایع و سازمان‌های غیر دولتی و پیمانکاران تخصصی، صنایع شیمیایی، شرکت های تجهیزات آب و فاضلاب، صنایع تولیدی سوخت و انرژی، بخشهای محلی بهداشت، کارفرمایان بالقوه مهندسان عمران با تخصص محیط زیست و مهندسان این رشته تحصیلی محسوب می‌شوند.

به بیانی دیگر، فارغ التحصیلان رشته مهندسی محیط زیست می‌توانند از مهارت های شغلی زیر یکی را انتخاب کرده و به صورت تخصصی به کار در آن بپردازند:

  • مهندس محیط زیست
  • متخصص کیفیت هوا
  • دانشمند محیط زیست
  • محقق محیط زیست
  • تکنسین محیط زیست
  • مهندس فروش محیط زیست

عناوین شغلی پر تقاضا و مختص رشته مهندسی محیط زیست در بازار کار بین المللی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت پسماند جامد
  • ارزیابی و کاهش اثرات زیست محیطی
  • تامین و تصفیه آب
  • تصفیه فاضلاب
  • مدیریت آلودگی هوا
  • مشاور محیط زیست
  • مهندس سازه ها و ساختمان های سبز
  • مهندس فاضلاب
  • بازرس کیفیت هوا
  • مدیر پروژه آب

بنابر آمار دولتی آمریکا، میزان درآمد سالانه یک مهندس محیط زیست به طور تقریبی برابر 88.860 هزار دلار در سال 2019 بوده است و قرار است شغل‌های مرتبط با این رشته تحصیلی تا سال 2029 تا 3 درصد افزایش داشته باشد.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان و مشاوره تخصصی و تحصیلی لتس گو یونی در زمینه تحصیل رشته مهندسی محیط زیست در مقاصد تحصیلی برتر دنیا استفاده کرده و بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی خود و یا فرزندتان انجام دهید.