اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی و یا کاری در رشته مهندسی برق هستید، حتما به حقوق مهندس برق در ایران و سایر کشورها مانند امریکا، کانادا، آلمان و ... فکر کرده‌اید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد مهاجرت، از مهمترین مسائلی که باید بررسی کنید آینده شغلی و میزان حقوق رشته مورد نظرتان است. با اینکه مهندسی برق، رشته‌ای سخت و چالش برانگیز است اما افراد زیادی در این رشته مشغول به تحصیل هستند و در بسیاری از کشورها تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. علاوه بر این، دانشجویان مهندسی برق به دلیل گستردگی حیطه کاریشان، در صنایع و زمینه‎های مختلف می‎توانند مشغول به کار شوند.

بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به بررسی حقوق مهندس برق در ایران و سایر کشورها می‌پردازیم، تا به متقاضیان این رشته کمک کنیم. پس با ما همراه باشید و فراموش نکنید در مسیر مهاجرت تحصیلی می‌توانید روی کمک کارشناسان لتسگو یونی حساب کنید و مشاوران مجرب ما برای راهنمایی به شما همیشه آماده هستند.

حقوق مهندس برق در ایران

مهندسی برق با علم فیزیک، ریاضی، طراحی مدار، علوم کامپیوتر و ... سر و کار دارد و شامل گرایش‌های مختلفی مانند برق مخابرات، الکترونیک و قدرت است. بعد از فارغ‌التحصیلی، مهندسان برق در ایران می‌توانند بر اساس گرایش تحصیلی خود، در صنایع و زمینه‌های مختلف و در سازمان‌های خصوصی و دولتی مانند پروژه‌های برق، مخابرات، سیستم‌های ناوبری، کارخانجات و ... مشغول به کار شوند.

بنابراین میزان درآمد این رشته در ایران به گرایش و مقطع تحصیلی، سابقه کار و سازمانی که در آن استخدام هستید بستگی دارد. اما به طور کلی میانگین حقوق تعریف شده برای مهندسین برق 5 میلیون و 900 هزار تومان در ماه است. حداقل حقوق یک مهندس برق در ماه 3 میلیون و 200 هزار تومان و حداکثر آن 14 میلیون تومان است که این مبلغ شامل هزینه‌های رفت و آمد، حق بیمه و حق مسکن هم می‌شود.

حقوق مهندس برق در ایران

همانطور که گفتیم میزان حقوق مهندسین برق بر اساس سابقه کار متفاوت است. بر اساس سایت iransalary میزان حقوق یک مهندس برق با سابقه کمتر از 3 سال به طور میانگین 4 میلیون و 500 هزار تومان در ماه است و این حقوق از 3 میلیون و 200 هزار تومان تا 5 میلیون و 500 هزار تومان می‌تواند متغیر باشد. در حالی که حقوق یک فرد، با سابقه کار 3 تا 7 سال، به طور میانگین 5 میلیون تومان در ماه است و با سابقه کار بالای 7 سال به طور متوسط 9 میلیون تومان و حداکثر 14 میلیون تومان است.

همچنین درآمد بر اساس مقطع تحصیلی هم متفاوت است. میزان حقوق یک کارشناس در رشته مهندسی برق برابر با 6 میلیون و 500 هزار تومان و در مقطع ارشد این حقوق برابر با 8 میلیون و 500 هزار تومان و در سطح مدیریت برابر با 11 میلیون تومان در ماه است.

حقوق مهندس برق در سایر کشورها

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌های مورد نیاز در جهان است. بخشی از وظایف یک مهندس برق مطالعه، طراحی، ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است و این تجهیزات امروزه در صنایع مختلف کاربرد دارند. موقعیت‌های شغلی بسیاری در زمینه‌های مختلف برای مهندسی برق وجود دارد و دقیقاً به همین خاطر این رشته به عنوان یک شغل با درآمد بالا و آینده شغلی خوب باید در نظر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود که میزان به کارگیری مهندسین برق در دنیا در سال 2023 به میزان 3 درصد افزایش پیدا کند.

در خارج از ایران، رشته مهندسی برق دارای گرایش‌های مختلفی از جمله قدرت، کنترل، مخابرات، الکترونیک و نانوالکتریک، بیوالکترونیک، طراحی مدارهای یک‌پارچه و بیوالکترونیک است، که به دلیل گستردگی این گرایش‌ها و استفاده هرچه بیشتر از تجهیزات برقی در زندگی و صنایع، دانشجویان و مهندسین این رشته آینده شغلی بسیار خوبی خواهند داشت. براساس اطلاعات و آمار اداره کار امریکا (BLS)، رشد تقاضا برای به کارگیری دانشجویان رشته مهندسی برق از سال 2016 تا 2026، 7 درصد خواهد بود.

علاوه بر این توضیحات می‌توانید در مورد رشته مهندسی برق در خارج از کشور در پُست‌های قبل‌تر لتسگو یونی بیشتر بخوانید تا اطلاعات بیشتری از شرایط تحصیل در این رشته به دست بیاورید. در ادامه به بررسی میزان حقوق مهندس برق در سایر کشورها از جمله کشورهایی که تقاضا برای مهاجرت به آنها بیشتر است مثل امریکا، کانادا و آلمان می‌پردازیم.

حقوق مهندس برق در امریکا

حقوق مهندس برق در امریکا

مهندسی برق از جمله رشته‌های پردرآمد در امریکاست. به خصوص اگر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید بعد از دریافت مدرک، فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور خواهید داشت. از مشاغل پردرآمد در این رشته می‌توان به تست وسایل الکتریکی در صنایع و بررسی آنها، نوشتن گزارش از عملکرد دستگاه‌ها، تعمیر و نگهداری از تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی و همینطور انجام کارهای آکادمیک و تحقیقاتی اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات سایت indeed حقوق این رشته در امریکا به طور میانگین برابر با 87,098 در سال دلار است. افرادی که سابقه کار یک سال و یا کمتر دارند، در سال 81,018 دلار درآمد خواهند داشت و افرادی که 6 سال و بیشتر سابقه کار دارند 97,627 دلار در سال درآمد دارند. همچنین در شهرهای نیویورک، شیکاگو، سن‌دیگو و آتلانتا بیشترین حقوق به مهندسان برق پرداخت می‌شود.

حقوق رشته مهندسی برق در کانادا

کانادا از کشورهایی است که فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهندسان برق دارد و مهندسی برق پردرآمدترین شغل در کانادا است. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته در کانادا شامل اطلاعات در مورد سیستم‌ها و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، طراحی و ساخت مدارهای الکتریکی، ماشین‌آلات الکتریکی و توانایی تخمین هزینه و زمان برای طراحی و ساخت تجهیزات الکتریکی است. سایت ca.indeed حقوق و درآمد رشته مهندسی برق در کانادا را به طور میانگین 79,070 دلار در سال اعلام کرده است. بیشترین درآمد در شهرهای ویندوزر با 95,687 دلار، لندن 90,918 دلار، ونکوور 87,515 دلار و کمبریج با 84,981 دلار میانگین در سال است.

حقوق مهندس برق در آلمان

کشور آلمان دانشگاه‌های بسیاری خوبی برای تدریس رشته مهندسی برق دارد و هزینه تحصیل در این کشور بسیار ارزان است. آینده شغلی برای مهندسی برق هم در این کشور خوب است و موقعیت‌های شغلی فراوانی برای متقاضیان وجود دارد. از تجهیزات الکتریکی تا کنترل و اندازه‌گیری سیستم‌های برقی، رباتیک، انرژی‌های تجدیدپذیر و ... شما می‌توانید در بخش‌های مختلف مشغول به کار شوید. بر اساس اطلاعات سایت glassdoor درآمد یک مهندس برق در آلمان سالانه 66,672 یورو است. کمترین میزان حقوق ممکن در این کشور 56,000 یورو و بیشترین 79,000 یورو در سال است.

حقوق مهندس برق در استرالیا

فرصت‌های شغلی بسیاری در استرالیا برای رشته مهندسی برق در زمینه‌ سیستم‌های کنترل، سیستم‌های برق قدرت، الکترونیک و انرژی وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود بازار کار این رشته در استرالیا طی سال‌های آینده به میزان 8.6 درصد رشد داشته باشد. سایت au.talent میزان حقوق این رشته در استرالیا را به طور متوسط 112,085 دلار در سال اعلام کرده است که برابر با 57 دلار در ساعت می‌شود. مهندسان با سابقه کاری کم حدود 95,000 دلار در سال درآمد خواهند داشت و افراد با سابقه کاری زیاد حداکثر 150,000 دلار درآمد دارند.

حقوق مهندس برق در انگلستان

حقوق مهندس برق در انگلستان

انگستان در لیست بهترین کشورها برای مهندسان برق قرار دارد؛ چرا که این رشته در این کشور تقاضای زیادی دارد.  بر اساس سایت salaryexplorer درآمد سالیانه یک مهندس برق حدود 70,000 پوند است. از طرفی حداقل حقوق برابر با 36,600 پوند و حداکثر آن برابر با 108,000 پوند است. میزان درآمد در انگلستان در این رشته بر اساس سابقه کاری، مهارت، جنسیت و شهری که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است. افرادی که کمتر از 2 سال سابقه کاری دارند 41,600 پوند در سال و افرادی که بیشتر از 5 سال سابقه کار دارند 72,500 پوند درآمد دارند، که برابر با افزایش حقوق 30 درصدی است.

بهترین کشورها برای رشته مهندسی برق کدامند؟

همانطور که اشاره کردیم مهندسی برق از رشته‌های مورد نیاز در بین رشته‌های مهندسی در جهان است و درآمد خوبی دارد. دلیل هم واضح است؛ شما در دنیای امروز نمی‌توانید زندگی را بدون برق تصور کنید! بنابراین ما به متخصصان این رشته برای تأمین نیروی برق در بخش‌های مختلف نیاز داریم.

اما کدام کشورها بهترین مقصد مهاجرتی کاری برای مهندسان برق هستند؟ آلمان، امریکا، استرالیا، انگلستان و فرانسه به عنوان بهترین کشورها برای کار و تحصیل در این رشته معرفی شده‌اند. در این کشورها علاوه بر اینکه دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل در رشته مهندسی برق وجود دارد، بعد از فارغ التحصیلی هم می‌توانید فرصت‌های شغلی بسیاری به دست بیاورید.

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی حقوق مهندس برق در ایران و سایر کشورها را بررسی کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. رشته برق بسیار گسترده است و قطعاً اگر در این رشته و گرایش‌های مربوط به آن دارای مهارت کافی باشید می‌توانید در ایران و یا کشورهای دیگر، درآمد خوبی کسب کنید. با توجه به موقعیت‌های کاری فراوان برای این رشته در کشورهای مختلف، مهاجرت کاری و تحصیلی در رشته برق هم گزینه خوبی برای ادامه مسیر خواهد بود.