هزینه زندگی در دبی اصلی ترین موردی است که برای سفر طولانی مدت و یا مهاجرت به این کشور باید از آن مطلع باشید که در لتسگویونی آماده شده است. کشور امارات و شهر دبی طی سال‌های اخیر یکی از پرطرفدارترین مقاصا مهاجرتی شناخته شده است. شرایط مطلوب دبی باعث شده تا افراد زیادی برای مهاجرت و زندگی در این شهر ترغیب شوند. 

امارات متحده عربی متشکل از ابوظبی، ام القوین، عجمان، فجیره، رأس الخیمه، دبی و شارجه می‌باشد و اقتصاد آن بر نفت، گاز، گردشگری و ساخت و ساز استوار است. متقاضیان مهاجرت به دبی می‌توانند از طریق روش‌های گوناگونی مانند تحصیل، ازدواج، سرمایه‌گذاری و کار اقامت دریافت کنند. جذابیت اصلی زندگی در دبی آن است که مردم از پرداخت مالیات معاف هستند.

امارات علی الخصوص شهر دبی شرایطی را فراهم کرده تا نیروی کار متخصص بتوانند خیلی ساده وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. آگاهی از بهترین نقاط شهری هنگام مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تأثیر مستقیمی‌ بر تجربه زندگی افراد در مقصد داشته باشد. امروزه، بهترین منطقه برای زندگی جمیرا است؛ جایی که بسیاری از ایرانیان در آن سکونت دارند.

با این پُست از مجله لتسگو یونی همراه باشید تا از برآورد هزینه زندگی در دبی مطلع شوید.

هزینه زندگی در دبی

زمان مهاجرت به یک کشور جدید بخش مهمی‌ از برنامه ریزی‌ها، محاسبه میانگین ماهانه هزینه زندگی خواهد بود. هزینه زندگی شامل اجاره مسکن، قبوض، خورد و خوراک، حمل و نقل و البته مراقبت‌های درمانی می‌شود. اطلاع از میانگین درآمد و هزینه‌ها کمک بسیار بزرگی به افراد خواهد کرد. بررسی دقیق هزینه ها در هیچ کجای دنیا امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که در ابتدا با سبک زندگی و عادات افراد و سپس شهر محل زندگی آن‌ها مرتبط است.

شهر دبی در سال 2024 جایگاه 42 را از نظر هزینه های زندگی به خود اختصاص داده است.

در مقایسه با هنگ کنگ، لندن، نیویورک و سنگاپور، دبی از لحاظ هزینه زندگی به مراتب ارزان‌تر است. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین هزینه های زندگی اشاره می‌کنیم. 

هزینه زندگی و اجاره مسکن در دبی

هزینه اجاره خانه

اجاره مسکن بخش قابل توجهی از هزینه زندگی در دبی را به خود اختصاص می‌دهد. شهر دبی طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مسکن را ارائه می‌دهد که از نظر هزینه با توجه به منطقه، اندازه، ساختمان و یا خدمات با هم تفاوت دارند. هزینه اجاره مسکن درون دبی بسته به جایی که برای سکونت انتخاب می‌شود متفاوت است. اگر افراد می‌خواهند یک آپارتمان مدرن در آسمان خراشی در مرکز شهر اجاره کنند، مسلماً اجاره بهای بیشتری نسبت به حومه شهر پرداخت خواهند کرد. 

برخی از مناطق دبی برای مهاجران بسیار محبوب شده‌اند و بسیاری از ایرانیان تمایل دارند تا در این مناطق ساکن شوند. با توجه به LivingIndubai.org، اگر افراد بخواهند داخل مناطق مارینا یا جمیرا دبی سکونت داشته باشند سالانه هزینه‌ای حدود 100،000 تا 140،000 درهم پرداخت خواهند کرد. با این حال، اگر در مناطق القصیص یا میردف خانه‌ای را اجاره کنند، می‌توانند هزینه اجاره را به نصف کاهش دهند.

یکی از مواردی که باید دانست این است که صاحبخانه‌ها و آژانس‌های املاک اغلب کل هزینه اجاره سال و مبلغی را بابت ضمانت درخواست خواهند کرد. عموماً، قیمت اجاره آپارتمان یک و سه خوابه خارج از مرکز شهر به ترتیب از 3،354.26 و 6،801.53 درهم شروع می‌شود. 

خدمات تمیز کردن منزل نیز جزو هزینه های مسکن قرار دارد. این سرویس معمولاً مستخدم ارائه می‌شود که در دبی بسیار رایج است. نرخ ها بسته به نوع نظافت متفاوت است؛ اما به طور معمول یک مستخدم تمام وقت 2700 درهم ماهانه و یک مستخدم نیمه وقت بابت نظافت یک بار در هفته (خدمات 3 ساعته) حدود 390 درهم ماهانه دریافت خواهد کرد.

هزینه حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی‌ دبی شامل اتوبوس، تاکسی و مترو می‌شوند. دبی دارای سیستم حمل و نقل عمومی ‌فوق العاده کارآمدی است. به لطف قیمت مناسب سوخت، هزینه خرید خودرو بسیار مناسب می‌باشد. با این حال، میزان ترافیک شهری دبی بسیار بالا است و از این رو تردد هنگام ساعات شلوغی ممکن است کمی‌ دشوار باشد. خرید یک ماشین بستگی به شرایط مالی افراد دارد. به عنوان مثال، تویوتا کرولا اولین ماشین محبوب امارات متحده عربی است و ارزش 70،900 درهمی ‌دارد.

قیمت بنزین 2.51 درهم به ازای هر لیتر است. باتوجه به قیمت بنزین استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند گزینه خوبی باشد و مترو این شهر یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ریلی جهان است؛ اما متأسفانه تمام مناطق را پوشش نمی‌دهد. درصورت عدم استفاده از خودروی شخصی، رفت و آمد ماهانه تقریباً 300 درهم هزینه دارد. 

هزینه تحصیل

مهاجران مجاز به حضور در مدارس دولتی و خصوصی امارات متحده عربی هستند؛ اما شهریه مدرسه دولتی دبی تنها برای اتباع این شهر رایگان خواهد بود. متوسط شهریه مهدکودک خصوصی دبی ماهانه بین 1200 تا 4000 درهم است. برای هزینه تحصیل مهاجران در مدارس دولتی سالانه 6000 درهم در نظر گرفته شده است. دبی دارای بیش از 200 مدرسه خصوصی است که حدود 300،000 دانش آموز را پذیرش می‌کنند. دولت مدارس را از افزایش نرخ‌های بی حد و حصر هر ساله ممنوع کرده است و هزینه مدرسه بین المللی از 12،723 تا 64،093 درهمی ‌متغیر می‌باشد. 

مهاجران فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های امارات را خواهند داشت. توجه به این نکته الزامی ‌است که زبان آموزش در دانشگاه‌های دولتی عربی است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی دبی مهیا شده است. متوسط شهریه دوره کارشناسی 173،400 الی 54،800 درهم می‌باشد.

هزینه قبوض خدماتی

قبوض خدماتی نیز جزو هزینه زندگی در دبی محسوب شده و شامل برق و آب، تلفن همراه و اینترنت می‌شود. در مقایسه با سایر کشورها، هزینه های خدمات در دبی بالاتر است. مبلغ پرداختی بابت خدمات رفاهی به شرح زیر است:
•    قبض (آب، برق، سرمایش و گرمایش) برای یک خانه 85 مترمربعی: 728.28 درهم
•    بسته اینترنت: 357.10 درهم

هزینه خورد و خوراک

قیمت مواد غذایی مانند سیب، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و برنج مقرون‌به‌صرفه هستند. افراد می‌توانند آن‌ها را کمتر از 10 درهم برآورد کنند. نان، تخم مرغ و شیر نیز همین گونه بوده و از قیمت کمی برخوردار هستند. تمام اقلام را می‌توان به راحتی و با قیمتی مناسب داخل دبی یافت؛ اما اگر محصولی جزو کالاهای وارداتی باشد مبلغ بیشتری را بابت هزینه آن باید پرداخت کرد. سوپرمارکت و میوه فروشی‌های بین المللی مبالغ بیشتری را دریافت خواهند کرد.

هزینه های زندگی دبی

هزینه بیمه و مراقبت های درمانی

از دیگر موارد هزینه زندگی در دبی می‌توان به مراقبت‌های درمانی اشاره کرد. اداره بهداشت امارات متحده قوانین جدیدی را وضع کرده است، که طبق آن همه ساکنین، از جمله مهاجران باید تحت پوشش بیمه درمانی باشند. مردم محلی می‌توانند تحت طرح تأمین مالی دولت تحت پوشش قرار بگیرند و مهاجران تحت طرح های بیمه خصوصی خواهند بود. سیستم بهداشت و درمان این شهر در کل کشور بهترین شناخته می‌شود.

در حالی که دبی امکانات پزشکی را برای مردم محلی به صورت کاملاً رایگان رائه می‌دهد، مهاجران می‌تواند از طریق کارت‌های بهداشتی خود از تخفیف 50 درصدی هزینه استفاده کند. بیمه درمانی دبی برای مهاجران تا 10 سال معادل 120 و برای مهاجران 18 سال به بالا معادل 320 درهم می‌باشد.

نتیجه نهایی

مهاجرت به یک کشور جدید مستلزم داشتن اطلاعات خاص و مهارت‌های زندگی است که باعث کنترل مخارج و هزینه زندگی می‌شود؛ بنابراین اطلاع دقیق از هزینه‌های زندگی در دبی امری بسیار مهم است. اجاره مسکن بیش از 30 درصد درآمد افرادی این شهر را شامل می‌شود. امروزه، افراد زیادی به دنبال کسب اطلاع از هزینه زندگی در دبی هستند و اطلاع از این موضوع می‌تواند کمک بسیار بزرگی جهت تصمیم به مهاجرت آن‌ها کند.

اگر به فکر مهاجرت به امارات متحده عربی از طریق تحصیل هستید با ما در ارتباط بوده و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در لتسگو یونی بهره‌مند شوید.