این مطلب مخصوص افرادی است که به ماجراجویی در چین علاقه دارند. ما به صورت جامع راهنمای سفر به چین را در این مطلب نگارش کرده ایم. کشور های کمی مثل کشور چین را میتوان در جهان یافت که دارای فرهنگی متمایز باشند. چین کشوری با فرهنگ های متضاد است. این کشور کلانشهر هایی همچون پکن، شانگ های و هنگ کنگ دارد، همچنین در غرب و جنوب چین کوه ها، دره ها، رودخانه ها و دشت های زیبایی وجود دارد.

چین کشوری است که فرهنگ های متنوع، زبان ها، غذاها و قومیت های مختلفی را در خود جای داده است و همچنین توانسته با تغییرات سریعش، افرادی زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند. برای کسانی که تمایل به تدریس در خارج از کشور دارند، چین مطمئناً کشور جذابی میباشد.

کشور چین

چین کشوری در شرق آسیاست که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت را در خود جای داده است. اگر تمایل دارید ماجراجویی در چین را شروع کنید با این راهنما که در مجله مهاجرتی لتسگویونی آماده کرده ایم، میتوانید برنامه ریزی مناسبی برای سفرتان به این کشور غول پیکر و پر از جاذبه های گردشگری داشته باشید.

۱. بازدید از هنگ کنگ

هنگ کنگ کلان‌ شهر پر جمعیت کشور چین است. در هنگ کنگ ترکیبی ازبرج های زیبا و بازار های سنتی و معابد وجود دارد که میتواند شروع خوبی برای گردشگری در چین باشد.

بازدید از هنگ کنگ

در هنگ کنگ میتوانید خرید های خوب، شب‌ های جذاب و غذا های خوشمزه را تجربه کنید. هنگ کنگ به عنوان شهری شناخته میشود که در همه کشورهای دیگر طرفداران خاص خود را دارد.

۲. گردشگری در شانگهای

شانگهای از بزرگترین، پر جمعیت‌ترین و پربازدیدترین شهرهای کشور چین است. اگر با گردشگری در چین میخواهید به آینده سفر کنید، حتماً به شانگهای سفر کنید. قطارهای فوق سریع، روشنایی چشم نواز در سطح شهر، نظم فوق‌العاده و تجربه زندگی همراه با تفکر جهانی. همچنین می‌توانید برای دیدن تاریخ کشور چین به شهر قدیمی شانگهای سری بزنید و از باغ‌ های یویوان بازدید کنید. برای تجربه یک خرید عالی توصیه میکنیم به جاده نانجینگ (Nanjing Road) بروید.

۳. گردشگری در پکن

حتما بازدید از میدان تیان آنمن، شهر ممنوعه، فروشگاه‌ های فراوان، معبد بهشت​​، کاخ تابستانی و البته دیوار بزرگ چین را فراموش نکنید. در جهان هیچ جایی مثل پکن را نمی‌توانید پیدا کنید. با اینکه پکن شهر آلوده ای است، اما هنوز مکانی است که اگر می‌خواهید چین مدرن و پویا را ببینید باید از آن بازدید کنید.

اگر تا به اینجا علاقمند به تحصیل در این کشور دیدنی شده اید، به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط مزایا و معایب تحصیل در چین را مطالعه کنید، اما اگر همچنان به دنبال مکان های شگفت انگیز دیگر در کشور چین هستید، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

۴. دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر طول دارد. این دیوار بسیار طولانی و شگفت انگیز، که بخشی از آن در دسترس است در واقع ویرانه‌ای دنج از پربازدیدترین قسمت‌های دیوار اصلیست. از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس برای رفتن به دیوار بزرگ چین میتوانید استفاده کنید.

۵. دیدن شی‌آن را از دست ندهید!

شی‌آن یکی از پایتخت های باستانی کشور چین به شمار می‌رود. شی‌آن محل استقرار لشکر سفالین مشهور است که بیشتر از ۲۰۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. اگر شخص ماجراجویی هستید پیاده‌روی در کوه هوآ را هم به لیست گردشگری در چین اضافه کنید.

سایر چیزها و کارهایی که در چین باید دید و انجام داد

۱. میدان تیان آنمن

شاید این میدان را از تلویزیون یا پیج های اینستاگرام دیده باشید، اما تا در وسط این میدان نباشید، قادر به درک وسعت این میدان نخواهید بود. برج تیان آنمن، تالار بزرگ مردم، بنای یادبود قهرمانان مردم، موزه ملی و مقبره مائوتسه‌تونگ را به راحتی میتوانید در این میدان مشاهده کنید. در نظر داشته باشید عکس‌برداری در میدان مجاز است ولی در مقبره این اجازه به شما داده نمی‌شود.

۲. غذاهای متنوع

کشور چین برای غذا دوستان و افرادی که اهل شکم گردی هستند، بهشت محسوب می‌شود. به طور قطع یکی از انگیزه‌ های گردشگری چین غذاهای این کشور است. تنوع آشپزی در کشور چین، بواسطه پهناور بودن کشور، امری طبیعی است.

در سفر به چین می‌توانید تجربه لذت بخشی از چهار نوع آشپزی چینی (کانتونی، پکن، شانگهای و سیچوان) داشته باشید. افرادی که غذاهای تند را دوست دارند به سیچوان یا هونان در مرکز چین میروند.

غذاهای متنوع

برای دوستداران غذاهای شور مانند گوشت خشک و سبزیجات شور، شمال چین مکان خوبی است. در آنجا غذاهای تازه کمتر مصرف می‌شود. در شهرهایی مثل پکن، هنگ کنگ و شانگهای تقریبا همه غذاها موجود است!

همچنین کشور چین گزینه‌های زیادی برای گیاه‌خواران دارد و اگر گیاه خوار باشید میتوانید سفر دلچسبی داشته باشید و یا اگر قصد تحصیل در چین را داشته باشید بدون شک مشکلی از این موضوع نخواهید داشت.

۳. سفر دریایی به رودخانه لی

اگر می‌خواهید از طبیعت زیبای چین به معنای واقعی استفاده کنید، به رودخانه لی سری بزنید. این رودخانه با طولی برابر ۲۷۲ مایل، ده‌ها نقطه برای کشف شدن دارد. شما می‌توانید در یائولونگ، تپه لوز های و کوه‌ های کارستی نزدیک گوییلین صحنه‌ های نابی را برای عکس‌برداری شکار کنید. با توجه به نوع تور و مدت‌ زمان آن هزینه این سفر دریایی متفاوت خواهد بود. این بازدید دریاییريالريا، برای یک نفر از ۵۰۰ یوآن شروع می‌شود!

۴. بازدید از شهر ممنوعه

شهر ممنوعه از جاذبه‌های معروف پکن چین است. شهر ممنوعه کاخ امپراطوری از زمان سلسله مینگ تا سلسله چینگ (۱۹۱۲ – ۱۴۲۰ م.م) بوده است. مساحت این شهر بیش از ۱۷۵ هکتار است و جز فهرست میراث جهانی یونسکو می‌باشد. این جاذبه گردشگری سالانه پذیرای بیش از ۱۶ میلیون گردشگر است. موزه‌ای از آثار هنری در شهر ممنوعه موجود است و جای عالی برای آشنایی با تاریخ کشور چین میباشد. این بناها که در مجموع مساحتی بالغ بر ۱۸۰ هکتار دارند در دفعات متعدد بازسازی شده‌اند، اما هنوز هم مجموعه با ارزشی برای بازدید هستند.

۵. بخشی از جاده ابریشم را ببینید!

جاده ابریشم با پیشینه ۲۰۰۰ ساله که اکنون بخشی از آن برای بازدید در دسترس است. جاده ابریشم در اصل از چانگان شروع میشده و به رومن ایتالیا ختم میشده است. بازدید از غارهای موگائو در دانهوانگ، شهر باستانی تورپان و کوه های رنگین‌کمان در نزدیکی ژانگیه را از دست ندهید.

۶. کاوش در تبت

این منطقه با نام «پشت بام جهان» نیز شناخته می شود. تبت گزینه مناسبی برای گردشگری در چین است. اگر از آن دسته ماجراجویان کنجکاو هستید که به دنبال جاذبه‌ های منحصر به فرد می باشید، پیشنهاد میکنیم بازدید از تبت را فراموش نکنید. شما می‌توانید از کوه های برفی و آداب و رسوم عجیب بودیسم در این منطقه دیدن کنید. در نظر داشته باشید بازدید از این منطقه نیاز به مجوز مخصوص دارد.

۷. کاخ پوتالا

این کاخ تبتی تا سال ۱۹۵۹ محل زندگی دالایی لامای بوده است. در این کاخ تالارها، معابد و حیاط‌ های زیادی وجود دارد که از چوب و سنگ ساخته شده‌اند.

کاخ پوتالا

این کاخ در قرن هفتم به عنوان یک مکان مقدس بنا شده است. البته بنای کنونی که اکنون جز فهرست میراث جهانی یونسکو نیز می‌باشد در قرن هفدهم ساخته شده است. در زیرساخت های این بنا از مس استفاده شده که سبب مقاومت بیشتر در مقابل زلزله می‌شود.

۸. رفتن به کوه های کارست

شما می‌توانید تصویر این کوه‌ها را در پشت اسکناس ۲۰ یوانی ببینید. این کوه ها بسیار بزرگ هستند. شما در پایین رودخانه لی قادر خواهید بود از چشم‌انداز های زیبای این کوهستان لذت ببرید. همچنین می‌توانید با گرفتن یک دوچرخه اجاره‌ای با آرامش بیشتری از این چشم‌اندازها دیدن کنید. قیمت از حدود ۲۰ یوآن برای نصف روز شروع می‌شود. گوییلین یک مکان بسیار خوب برای تفریح شما است.

۹. موگائو گروتوس از دانهوانگ

این غارها، به هزار غار بودا نیز معروف هستند. در این مکان شما شاهد بزرگترین، بهترین و پرارزشترین هنرهای بودایی جهان خواهید بود. اولین غار در سال ۳۶۶ میلادی تراشیده شده است. در این منطقه حدود ۵۰۰ معبد مجزا است. اگر به دنبال مسیر مارکوپولو هستید به آنجا بروید که یکی از توقف‌گاه‌ های مهم جاده ابریشم است.

۱۰. به تور پیاده روی رایگان بروید

در همه شهرهای مهم کشور چین، انواع مختلفی از تورهای پیاده روی ارائه میشود. برخی از آنها رایگان است و ممکن است چند ساعت به طول انجامد. این پیاده روی ها شروعی عالی برای افرادی است که قصد دارند با تاریخ چین آشنا شوند. هربار که به شهر جدیدی میروید، این پیاده روی ها به شما کمک میکند که با آن شهر آشنا شوید.

در پکن، شانگهای، هنگ کنگ، شیآن و بیشتر شهرهای کشور چین تورهای رایگان پیاده روی خوبی هست. شما فقط کافی است عبارت «تور پیاده روی رایگان در X» را به انگلیسی یا چینی در گوگل جستجو کنید تا به اسامی شرکت هایی که در طول سفر شما حاضر هستند دست پیدا کنید. فقط حواستان باشد که تا پایان با راهنما همراه باشید. در پیاده روی هایی که انجام میدهید میتوانید بهترین دانشگاه های چین را نیز از نزدیک مشاهده کنید تا بتوانید دید بهتری نسبت به دانشگاه های این کشور داشته باشید.

هزینه های سفر به چین چقدر است؟

محل اقامت:

هزینه گرفتن یک اتاق ۸ تا ۱۰ تخت خوابی در بسیاری از شهرهای کوچک از حدود ۳۰ یوآن شروع میشود. در هنگ کنگ و پکن این هزینه به ۸۵ یوآن میرسد. هزینه اتاق های خصوصی از ۱۱۰ یوآن شروع میشود اگرچه دور از انتظار نیست که در شهرهای بزرگتر دو برابر باشد. اتاق های عمومی به طور معمول تجهیزات لازم را دارند، وای فای رایگان، آب آشامیدنی، کمد و حتی پتوی گرم در زمستان از امکانات این اتاق ها است. توالت های این اتاق ها، فرنگی هستند. البته در مناطق دور افتاده توالت های اسکوات رواج بیشتری دارد.

قیمت هتل ها از ۷۵ یوآن شروع میشود که در هنگ کنگ قیمت بالاتری دارند. به طور معمول امکانات هتل های معمولی عبارتست از سیستم گرمایش، حمام شخصی، کتری و تلویزیون (البته فقط شبکه های چینی نمایش داده میشوند). این نکته را نیز فراموش نکنید که در هتل هایی که صبحانه رایگان ارائه میشود، به طور معمول صبحانه چینی (پیراشکی، برنج، سبزیجات و ...) سرو میشود.

در شهرهای بزرگ چین دسترسی به Airbnb زیاد است. اگرچه در مناطق روستایی دسترسی کمتری وجود دارد. بسته به شهر و نوع آپارتمان شما میتوانید با هزینه ای بین ۱۷۵ تا ۷۵۰ یوآن محل اقامت تهیه کنید. اگر بورسیه تحصیلی چین را در شهر های بزرگ این کشور دریافت کردید، Airbnb میتوانید برای اقامت شما بهترین گزینه باشد.

همچنین در چین اردوگاه های زیادی در سراسر کشور هست که شما میتوانید با هزینه ای در حدود ۲۰ یوآن برای یک شب در آنها اقامت کنید.

غذا

غذا در کشور چین واقعاً ارزان است. شما با 7 تا 14 یوآن میتوانید از یک فروشنده خیابانی یک وعده بخرید. با این پول میتوانید، نودل، برنج، نان یا سوپ تهیه کنید. شما در یک رستوران سطح پایین میتوانید با هزینه بین ۱۵ تا ۵۴ یوآن یک وعده غذایی تهیه کنید، البته علاوه بر آن باید هزینه یک کاسه برنج و یک کاسه تمیز (بله، این هزینه اضافی!) را نیز باید بپردازید که اغلب حدود ۴ یوآن است. اگر به غذاهای محلی عادت داشته باشید، سختی را به همراه خواهید داشت. شما با هزینه کمتر از ۷۰ یوآن میتوانید غذای روزانه خود را تهیه نمایید.

غذا

در غرب، جنوب غربی و مرکز چین شما با هزینه بسیار ارزانتری (کمتر از ۳۵ یوآن) میتوانید غذا تهیه کنید. در شهرهای بزرگ در صورتی که از غذاهای خیابانی و یا رستوران های محلی استفاده کنید تقریبا هزینه غذای شما نصف خواهد شد.

اگر تمایل داشته باشید غذاهای غربی سرو کنید باید در انتظار هزینه های بسیار بالاتری باشید. بخصوص در شهرهایی که دورتر از شهرهای مدرن مثل هنگ کنگ هستند. قیمت یک ساندویچ یا غذای فست فودی به سبک غربی چیزی در حدود ۴۰ یوآن خواهد بود، یک فنجان قهوه نیز ممکن است با همین قیمت به دست شما برسد و حتی گاهی اوقات بیشتر!

گیاهخواران در این کشور به راحتی میتوانند غذا تهیه کنند زیرا بودیسم که ریشه ای تاریخی در چین دارد این کشور را دوستدار سبزیجات کرده است.

با توجه به ارزانی غذا در کشور چین شما نیازی به پختن غذا ندارید. بهتر است از غذاهای خیابانی و رستورانی استفاده کنید. علاوه بر این بسیاری از خوابگاه ها امکانات آشپزخانه ای برای پختن غذا در اختیار شما قرار نمیدهند. بنابراین غذا پختن را به شما توصیه نمیکنیم. در چین غذا ارزان و فراوان است، از آن لذت ببرید! اما اگر قصد خرید مواد غذایی را داشته باشید، شما باید بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ یوآن هزینه کنید که بسته به نوع رژیم غذایی شما دارد.

فعالیت ها:

به طور کلی، تفریح، گردشگری در چین و بازدید از مکان های دیدنی مقرون به صرفه هستند. شما با کمتر ۶۸ یوآن حتی میتوانید از دیوار بزرگ چین و یا شهر ممنوعه بازدید کنید. دیوار بزرگ یک از زیباترین مکان هاست و شما فقط با ۴۵ یوآن میتوانید از آن دیدن کنید. شما برای بازدید از شهر ممنوعه باید ۶۰ یوآن بپردازید. (اگر بین نوامبر و مارس بازدید کنید ۴۰ یوآن کافیست) معابد و جاهای کوچکتر قیمت های بسیار مناسب تری دارند و شما با هزینه ای کمتر از ۲۰ یوآن میتوانید از آنها بازدید کنید.

در حالی که هزینه نقاط گردشگری و معابد کمتر از ۷۰ یوآن هستند، پیاده روی و بازدید از فضاهای باز هزینه گرانتری دارند. اغلب، هزینه آنها به ۲۰۰ یوآن میرسد. به عنوان مثال، شما برای سفر به کوه برف جید اژدها باید حدود ۲۰۰ یوآن هزینه بپردازید. (اگر بخواهید با یک تور به آنجا بروید که کوه برفی بخشی از برنامه تور باشد هزینه شما به ۲۰۰۰ یوآن میرسد). هزینه یک رفت و آمد سه روزه به کوه های وویی در استان فوجیان ۱۴۰ یوآن است و هزینه ورود به کوه های زرد در استان  آنهوئی ۱۹۰ یوآن است.

هزینه سفر به چین چقدر است؟

در این قسمت، با برخی از هزینه های سفر آشنا میشوید تا بتوانید با توجه به نوع سفرتان برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید در صورت تمایل برای اقامت در شهرهایی مثل هنگ کنگ، پکن یا شانگهای باید حداقل ۲۰ درصد به این هزینه ها اضافه کنید.

اگر با در فکر سفر با کوله پشتی هستید باید پیش بینی ۳۰ تا ۵۰ دلار آمریکا را بکنید. این بودجه با این فرض است که از خوابگاه ها برای اقامت در کشور چین استفاده کنید، غذا را خودتان تهیه کنید و فقط گاهی اوقات غذای فست فودی بخورید، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و کارهای اصلی سفر به چین مانند بازدید از موزه ها را در برنامه هایتان داشته باشید.

بودجه پیشنهادی برای سفر به چین

در صورتی که با بودجه متوسط برای سفر به کشور چین برنامه ریزی میکنید شما باید ۶۴۵ تا ۱۰۰۰ یوآن (۹۰ تا ۱۴۰ دلار آمریکا) را برای مخارج یک روزتان در نظر بگیرید. با این بودجه شما میتوانید در هتل های مقرون به صرفه کشور چین اقامت کنید. برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده کنید. غذاهای فست فودی مصرف کنید و گردش های بیشتری را در برنامه تان قرار دهید.

و در صورتی که با بودجه لوکس برای سفر به چین برنامه ریزی میکنید باید پیش بینی ۱۵۰۰ یوآن (۲۱۰ دلار آمریکا) در روز را داشته باشید. با این بودجه شما توانایی دارید در هتل های خوب اقامت کنید، از قطارهای سریع السیر استفاده کنید، در تورهای راهنمایی شرکت کنید و وعده های غذایی خود را بیرون بخورید.

مطالب زیر به شما کمک میکند که تا بتوانید مقدار هزینه روزانه خود را مشخص کنید. فراموش نکنید که این مقادیر میانگین روزانه است بنابراین بعضی روزها بیشتر و بعضی روزها کمتر خواهد بود (و ممکن است هزینه همه روزهای شما کمتر باشد) در این مطالب قصد ما فقط ارائه یک الگوی کلی جهت تنظیم مخارج سفر شماست. قیمت ها به دلار است.

سفر به چین

در این قسمت تصمیم داریم شما را با راه کارهای کم کردن هزینه ها در سفر به چین آشنا کنیم. از آنجایی که غذا و اقامت در چین با توجه به وسعت این کشور مقرون به صرفه است، راه های زیادی برای صرفه جویی در هنگام بازدید از جاذبه های گردشگری چین وجود دارد و شما میتوانید پول خود را برای سفرهای بعدیتان پس انداز کنید.

در سفر به چین حتماً از قطارهای شبرو (قطارهای بدون درب و به همراه بستر خواب) استفاده کنید. با توجه به زیاد بودن فاصله برخی شهرها شما میتوانید برای مسافرت های یک شبه از قطارهای شبرو استفاده کنید. طبقه های پایین این قطارها قیمت های پایین تری دارند و اگر چند روز زودتر اقدام به تهیه بلیط کنید میتوانید با تهیه آنها پولتان را پس انداز کنید. برخی از ایستگاه ها دفتر بلیط برای خارجیان دارند، در صورتی که نیاز به راهنمایی برای انتخاب گزینه سفر خود داشته باشید میتوانید به آنها مراجعه کنید.

از ماهیتابه «شیائو» استفاده کنید

در صورتی که تنها غذا میخورید از ماهیتابه شیائو استفاده کنید. این ماهیتابه ها کوچک هستند و شما میتوانید با ۷۰ درصد مواد یک غذای معمولی، یک وعده غذایی تهیه کنید.

صندلی های سخت

در قطارها و اتوبوس ها بلیط صندلی های سخت را تهیه کنید. این صندلی ها ارزان و ابتدایی هستند. آنها برخلاف اسمشان که القاء سختی به شما میکنند سخت نیستند و فقط معمولی هستند.

از تورهای پیاده استفاده کنید

در اکثر شهرهای چین تورهای پیاده روی رایگان موجود است. برنامه آنها به طور معمول چند ساعت بیشتر طول نمیکشد و شما میتوانید اطلاعات خوبی در مورد شهر و موقعیت های تاریخی آن بدست آورید.

از سفر در هفته طلایی اجتناب کنید

هفته طلایی، زمانی است که کل کشور تعطیل است و شلوغ ترین هفته میباشد. هفته طلایی در ابتدای ماه اکتبر است. در این هفته قیمت ها افزایش می یابند.

از سفر در هفته طلایی اجتناب کنید

بلیط های حمل و نقل هفته ها قبل رزرو میشوند و ترافیک شهرهای بزرگ سنگین میشود. در این مدت از بازدید خودداری کنید. (یا حداقل از بازدید شهرهای بزرگ خودداری کنید!).

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

تقریباً در همه شهرهای اصلی میتوانید از اتوبوس یا مترو استفاده کنید که بسیار مقرون به صرفه است. اگر قصد صرفه جویی دارید این کار را انجام دهید.

بطری آب بزرگ بخرید

در کشور چین در اکثر مکان ها، آب لوله کشی قابل شرب نیست. به جای خرید روزانه بطری های کوچک و یکبار مصرف آب، بطری های بزرگ و قابل استفاده مجدد بخرید. سعی کنید بزرگترین ظرف های آب را پیدا کنید. آنها فقط حدود ۱۵ یوآن قیمت دارند ولی آب مورد نیاز چند هفته شما را تامین میکنند. اگر این مقدار سفر شما به طول نمی انجامد با سایر مسافران استفاده کنید تا با پول خود بطری های پلاستیکی یکبار مصرف را به زباله نریزید. شما میتوانید همراه خود نی تصفیه آب یا استریپن ببرید و آب مورد استفاده تان را تصفیه کنید.

محل اقامت در چین

در سرتاسر چین شما به خوابگاه ها دسترسی دارید. در اینجا برخی از آنها را برای اقامت در این کشور آماده کرده ایم:

  • هتل هنگ کنگ (هنگ کنگ)
  • یسین (هنگ کنگ)
  • لئو هتل (پکن)
  • حیاط کِلی (پکن)
  • ققنوس (شانگهای)
  • هتل مهمانی بین المللی شویوان (شیآن)
  • مهمانسرای باغی شییو (چنگدو)
  • خوابگاه مرکزی گویلین (گویلین)

حمل و نقل عمومی

یکی از متداول ترین اتفاقات سفر به چین، استفاده از حمل و نقل عمومی است. محبوبترین وسایل حمل و نقل، اتوبوس ها هستند که به طور معمول بین ۱ تا ۳ یوآن هزینه دارند. در شهرهای بزرگ شبکه های حمل و نقلی گسترده ای نیز وجود دارد که مسافران را با کمتر از ۶ یوآن جابجا میکنند. هزینه خط فرودگاه سفارشی پکن ۲۵ یوآن است

حمل و نقل عمومی

از بیشتر شهرهای چین میتوان به صورت پیاده بازدید کرد. البته از آنجایی که آلودگی هوا تاثیرات بدی بر روی سلامتی دارد، هر روز صبح قبل از پیاده روی، کیفیت هوا را کنترل کنید.

اتوبوس

به طور کلی برای سفرهای بین شهری، اتوبوس ها ارزانتر از قطارها هستند. بنابراین برای سفر های کوتاه (کمتر از ۸ تا ۱۰ ساعت) اتوبوس بهترین گزینه است. به عنوان مثال هزینه بلیط سفر نه ساعته از پکن تا آنشان ۲۲۰ یوآن است، در حالی که هزینه بلیط قطار ۳۵۰ یوآن است. (قطار فقط ۹۰ دقیقه زودتر میرسد.) هزینه بلیط اتوبوس برای سفر دو ساعته از پکن به تیانجین حدود ۸۰ یوآن است در حالی که هزینه بلیط قطار برای سفر سه ساعته از شانگهای به هانگژو حدود ۱۲۰ یوآن است.

قطار

قطارها برای سفرهای طولانی مدت گزینه ای مقرون به صرفه و در اکثر اوقات منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال هزینه بلیط قطار سریع السیر از پکن به شانگهای، ۵۵۵ یوآن برای قطار درجه دو، ۹۳۵ یوآن برای قطار درجه یک و ۱۸۰۰ یوآن برای یک صندلی VIP است. مدت زمان این سفر در حدود ۴.۵ ساعت میباشد.

هزینه بلیط خواب نرم برای سفری که بین ۱۴ تا ۲۲ ساعت (تمام روزه) باشد، ۵۲۵ یوآن و بلیط خواب برتر ۸۸۰ یوآن است. شما همچنین میتوانید یک صندلی معمولی با قیمت ۱۸۰ یوآن بگیرید ولی ۲۲ ساعت روی یک صندلی خیلی سخت است!
‌‌هزینه بلیط قطار درجه دو برای یک سفر ۵-۶ ساعته از پکن به‌شیان ۵۱۵ یوآن است.  برای قطار درجه یک ۸۲۵ یوآن و برای قطار وی آی پی ۱۶۳۰ یوآن است

این نکته را به یاد داشته باشید اگر قصد سفر با قطار در شب را داشتید طبقه‌ های زیرین نسبت به طبقه‌ های بالایی ارزان تر هستند زیرا در این طبقه ها صدای بیشتری وجود دارد البته در مواقعی طبقات بالا نیز دارای فضای بسیار کمی برای استراحت مسافر هستند (حتی اگر هزینه بیشتری بپردازید ) بنابراین دور از انتظار نیست که در طبقات بالا مجبور شوید تمام راه را بنشینید. در عوض شما حریم خصوصی بیشتری خواهید داشت که از نظر من ارزشش را دارد.

پروازهای داخلی و بین المللی چین

هرگاه صحبت از پرواز مطرح شود پای تعداد زیادی از شرکت های هواپیمایی در چین به میان می آید. در حقیقت، بیش از ۳۰ شرکت هواپیمایی داخلی در کشور چین وجود دارد. China Eastern ، China Southern و Southwest Airlines جز شرکت های هواپیمایی بزرگ چین محسوب‌ میشوند. فقط این نکته را فراموش نکنید که مواردی که پرواز به موقع انجام شود بسیار کم اتفاق میافتد. بنابراین در هنگام رزرو بلیط حواستان به قرارهایتان باشد.

يک پرواز دو ساعته از پکن به شانگهای ممکن است ۱۱۵۰ یوآن هزینه به‌دنبال داشته باشد.

حداقل هزینه پرواز از پکن به هنگ کنگ ۹۰۰ یوآن است. مدت زمان اين سفر کمتر از چهار ساعت است. هزینه پرواز از شی‌آن به‌شانگهای حداقل ۹۵۰ یوآن است اين سفر کمی بیشتر از دو ساعت زمان می برد. سفر سه ساعته پکن تا تایپه ۱۶۰۰ یوآن هزینه دارد.

اجاره اتومبیل

در کشور چین مجوز رانندگی بین المللی به رسمیت شناخته نمی شود، بنابراین شما قادر نخواهید بود اتومبیل اجاره کنید. شما فقط میتوانید برای گواهینامه چینی درخواست دهید. اجاره ماشین در چین جز توصيه های من به شما نیست.

جابجایی رایگان

سفر رایگان یا هیچ هایکینگ که در سالهای اخیر به بخشی از گردشگری رایگان تبدیل شده است، در کشور چین رواج ندارد. بنابراین قبل از خارج شدن از محل اقامتتان باید خود را برای پرداخت هزینه آماده کنید. در چین رانندگان معنی حرکت انگشت شست شما را که به معنای هیچ هایکینگ میباشد نمی فهمند این فرهنگ بین چینی ها رايج نیست. اگر قصد چنین سفری را دارید بر روی یک تابلو به زبان ماندارین بنویسید "سفر مفتی" و در کنار جاده نگه دارید. اين بهترین راه برای اطمینان از سوار شدن شماست. اگر بدون تابلو در کنار جاده بایستید رانندگان زیادی تلاش میکنند شما را سوار کنند.

زمان مسافرت به چین

یکی دیگر از نکات مهمی که در گردشگری چین باید در نظر داشته باشید، آب و هوا است. کشور چین به خاطر داشتن وسعت جغرافیایی دارای تنوع آب و هوایی در مناطق مختلفش است. آب و هوای گرمسیری هنگ کنگ با آب و هوای مغولستان تفاوت زیادی دارد. همچنین با آب و هوای رشته کوه های تبت و مناطق غرب چین فرق میکند. شلوغ ترین زمان سفر به چین تابستان (ژوئن-آگوست) است. (اگرچه گرمترین زمان چین است) در تابستان دمای هوای چین تا 35 درجه هم بالا میرود.

زمان مسافرت به چین

این دما میتواند رطوبت کامل نیز به همراه داشته باشد. آلودگی هوا و کیفیت پایین آن میتواند عامل دیگر نگرانی برای سفر در چنین زمانی باشد. همچنین در چنین زمانهایی افزایش قیمت ها و تردد مسافران نیز وجود دارد.

بهترین زمان سفر سپتامبر - اکتبر است البته به شرط اینکه برنامه سفرتان را در هفته طلایی که در اوایل اکتبر است قرار ندهید. در این دو ماه دمای هوا تا ۲۰ درجه (۶۸ درجه فارنهایت) نیز کاهش می یابد. پیاده روی و بازدید در این هوای خنک بسیار لذت بخش است.

سفر به چین در زمستان، طرفداران کمی دارد. البته به جز هنگ کنگ، در آنجا در زمستان دمای هوا ۲۰ درجه سانتیگراد است که دمایی مطلوب میباشد. برخی مناطق گردشگری مانند دیوار بزرگ چین در بعضی زمان های خاص به دلیل شرایط آب و هوایی بسته میشوند.

در برخی مناطق مثل تبت دمای هوا در شب حتی به منفی سیزده درجه سانتیگراد نیز میرسد. چین یک جشنواره زمستانی شاد به نام جشنواره یخ و برف هاربین برگزار می کند. در این جشنواره مجسمه های یخی بزرگی که رکورددار هستند را خواهید دید.

ایمنی در چین

کشور چین برای سفر، کشوری کاملاً امن است. در این کشور برخورد شدیدی با جرایم میشود به همین سبب نظارت کاملی بر روی کشور برقرار است. اما با این حال برای کسانی که میخواهند به چین سفر کنند توجه به نکات زیر ضروری است.

اولین نکته که باید مورد توجه قرار گیرد، مراقبت غذایی است. استاندارد های بهداشتی کشور چین دقیق نیستند بنابراین قبل از غذا خوردن در کشور چین دستانتان را ضدعفونی کنید. سعی کنید فقط به رستوران هایی بروید که از تمییزی آنها اطمینان دارید. غذاهای خیابانی اگرچه خوشمزه هستند ولی میتوانند سبب بیماری شما شوند. شما برای آشنا شدن با غذاهای محلی سازگار با خودتان نیاز به زمان خواهید داشت.

در کشور چین به طور معمول سرقت های کوچک انجام نمی شود، اما با این حال احتیاط های لازم را انجام دهید. اشیای قیمتی خود را در جیب هایی قرار دهید که دسترسی به آنها سخت باشد و آنها را در معرض دید قرار ندهید. بیشتر سرقت ها در زمانی اتفاق میافتد که مسافران توجهی به اشیاء خود ندارند. سعی کنید شما از این دسته نباشید!

در ترددتان به عنوان یک توریست به مکان های مختلف گردشگری چین انتظار قیمت های مختلف را داشته باشید. در صورتی که نیاز به خرید از بازار پیدا کردید حتماً از پرسنل مسافرخانه یا هتل خود در مورد قیمت ها راهنمایی بگیرید. شما در سوپرمارکت های تجاری و مغازه های بزرگ مشکلی نخواهید داشت ولی حواستان به بازارهای محلی و فروشگاه های کوچک باشد. ممکن است آنها گرانتر به شما بفروشند.

متاسفانه در کشور چین کلاهبرداری رواج دارد. سرقت بیشتر در زمانی اتفاق میافتد که شخصی به بهانه تمرین زبان انگلیسی به شما نزدیک میشود. (به طور معمول هنگامی که در یک کافه مشغول نوشیدن چایی یا خوردن غذا هستید، دانشجویی به شما مراجعه میکند. درخواست تمرین صحبت انگلیسی آنها را، مودبانه رد کنید.)

ترافیک در کشور چین کمی نگران کننده است. عابران پیاده حق تقدم عبور ندارند، بنابراین همیشه هنگام رد شدن از خیابان هر دو طرف را با دقت نگاه کنید. در صورت نگرانی از این موضوع سعی کنید هنگام عبور به همراه مردم محلی عبور کنید. آنها میدانند چگونه عبور کنند

ایمنی در چین

در چین استفاده از مواد مخدر مجازات سنگینی دارد. مجازات افرادی که مقادیر زیادی مواد مخدر به همراه داشته باشند سنگین و حتی اعدام است. در صورتی که به خاطر مواد مخدر گرفتار پلیس شوید ممکن است از شما تقاضای رشوه کنند. بنابراین بهترین کار این است که در زمان اقامتتان، از مواد مخدر استفاده نکنید.

در زمان بازدید از جاذبه های گردشگری چین از صحبت های سیاسی خودداری کنید. به ویژه زمانی که در مناطقی مثل تبت یا هنگ کنگ هستید. در این مناطق اطلاعات به شدت کنترل میشوند. حتی بحث های سیاسی آنلاین نیز تحت نظارت هستند. بنابراین با خیال راحت به تفریح و گردشگری در چین بپردازید و از صحبت های سیاسی اجتناب کنید.

آخرین نکته این که سعی کنید از تاکسی های غیر رسمی استفاده نکنید. تاکسی های قانونی از دستگاه های مترسنج استفاده میکنند و براساس مسافت طی شده شما، کرایه تان را تایید میکنند. بنابراین همواره از آنها استفاده کنید. (شما میتوانید از برنامه DiDi هم استفاده کنید.) هنگامی که قصد تاکسی گرفتن دارید، تاکسی های غیررسمی به شما رجوع میکنند. سعی کنید از آنها اجتناب کنید مگر اینکه در مورد کرایه با آنها به توافق برسید.