آب و هوای کانادا در طول سال چگونه است؟ گرم‌ترین شهر کانادا کدام است؟ این سوالات از جمله سوالاتی است که هنگام سفر و مهاجرت به کانادا برای اکثر افراد پیش می‌آید. اطلاع داشتن از شرایط آب و هوایی کشوری که قرار است به آن سفر کنیم و برای مدت کوتاهی در آن اقامت داشته باشیم از جمله موارد مهمی است که باید به آن دقت کرد؛ حالا تصور کنید که شما قصد مهاجرت به این کشور و اقامت طولانی مدت را دارید، این موضوع به مراتب مهم‌تر خواهد شد.

اگرچه ممکن است بررسی آب و هوای مقصد مهاجرتی مورد نظرتان در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد اما کافیست تصور کنید که قرار است مدت‌ها و شاید برای همیشه با این هوا دست و پنجه نرم کنید تا اهمیت آن را درک کنید! بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید با این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید؛ چرا که قرار است به بررسی آب و هوای کانادا در طول سال بپردازیم.

آب و هوای کانادا

کانادا دومین کشور پهناور جهان بعد از روسیه است و به دلیل همین وسعت، تفاوت در دما و آب و هوای کانادا در نقاط مختلف آن دیده می‌شود. آب و هوای کانادا از منطقه و استانی به استان دیگر متفاوت است. در مناطق شمال کانادا هوا در سال سرد و دما زیر صفر است و در سواحل شرقی و غربی و مناطق جنوبی مانند استان بریتیش کلمبیا هوا معتدل و دما معمولا در حدود 20 درجه سانتیگراد است. بنابراین بر خلاف تصور خیلی از افراد تمام کشور کانادا دارای هوای سرد و یخی مانند قطب نیست! حتی در بعضی مناطق کانادا دمای هوا به 40 درجه سانتیگراد هم در طول سال می‌رسد!

با این توضیحات امیدواریم در همین ابتدا تصورتان را نسبت به هوای کانادا عوض کرده باشیم. همانطور که می‌دانید مهاجرت تحصیلی به کانادا در سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و یکی از نکات مهم برای دانشجویان آب و هوای شهری است که در آن زندگی و تحصیل می‌کنند. درست است که در مناطق شمال کانادا که نزدیک به قطب است هوا سرد و یخبندان است اما همانطور که اشاره کردیم در مناطق ساحلی و مرزی نزدیک به آمریکا مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا هوا معتدل و گرم است.

در ادامه برای اینکه دید بهتری از آب و هوای کانادا در طول سال داشته باشید، هوای استان‌های کانادا را به تفکیک بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای کانادا

آب و هوای بریتیش کلمبیا کانادا

بریتیش کلمبیا غربی‌ترین استان کانادا است که بیشترین میزان تقاضا برای مهاجرت را دارد. این استان در بین ساحل و کوهستان قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوا در مناطق مختلف آن متفاوت است. در سواحل جنوبی بریتیش کلمبیا هوا اقیانوسی و بارانی است؛ به طوری که میانگین بارش در بعضی مناطق آن به 7,000 میلیمتر در سال هم می‌رسد و در مناطق کوهستانی هوا سردتر و نیمه خشک است. میزان بارش در این قسمت ها حدود 250 میلیمتر در سال است.

به طورکلی استان بریتیش کلمبیا یکی از معتدل‌ترین زمستان‌ها را در کانادا دارد و دما در این منطقه به ندرت به زیر صفر می‌رسد و تابستان‌ها دما در حدود 20 درجه سانتی‌گراد است. میانگین دما در سال در شهرهای پرجمعیت بریتیش کلمبیا مانند ویکتوریا، 11 درجه سانتیگراد و در شهر ونکوور که پرجمعیت ترین شهر این استان است، دما بین 6.8 تا 13.9 درجه سانتیگراد است.

در مورد ونکوور اگر بیشتر بخواهیم بگوییم این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین شهرها است. علت هم هوای بسیار معتدل و خوب آن است. ونکوور معتدل‌ترین زمستان‌ را دارد و با اینکه میزان بارش باران در تابستان کم است اما این شهر یکی از بارانی‌ترین شهرهای کاناداست و در زمستان بارش باران در فاصله بین ماه نوامبر و مارس به بیشترین میزان خود می‌رسد. میانگین بارش سالانه در شهر ونکوور کانادا 1,189 میلیمتر است.

آب و هوای انتاریو کانادا

به طور کلی انتاریو دارای هوای قاره‌ای و مرطوب است و برخلاف تصور عموم این استان در تمامی مناطق سرد نیست. در مناطق جنوبی انتاریو که تحت تأثیر نواحی Great Lakes است، آب و هوا گرم تا بسیار گرم، تابستان‌ها مرطوب و زمستان‌ها سرد است. مناطق مرکزی و شرقی انتاریو که دارای هوای مرطوب معتدل قاره‌ای است و شمال شرق انتاریو، تابستان‌های خنک‌تری دارد. بارش در انتاریو به صورت پراکنده اتفاق می‌افتد اما در تمام طول سال این بارش در مناطق مختلف آن وجود دارد.

شهر اتاوا که پایتخت کانادا است و در در ساحل جنوبی روخانه اتاوا در استان انتاریو قرار دارد دارای آب و هوای قاره‌ای و چهار فصل است؛ به طوری که در تابستان میانگین دما به 26 درجه سانتیگراد و در زمستان ممکن است به منفی 25 درجه هم برسد. بارش سالانه برف در اتاوا 224 سانتیمتر و میزان بارش باران 940 میلیمتر است.

یکی دیگر از شهرهای استان انتاریو شهر واترلو است که این شهر هم دارای هوای قاره‌ای مرطوب است. آب و هوا در تابستان ممکن است گرم و مرطوب و در زمستان ممکن است بسیار سرد باشد. زمستان واترلو معمولاً از اواسط ماه دسامبر تا اواسط مارس ادامه دارد و تابستان عموماً از اواسط ماه می تا اواخر سپتامبر طول می‌کشد. میانگین بارش در واترلو 777 میلیمتر در سال است و میانگین روزهای بارانی 119 روز در سال است.

اما معروف‌ترین شهر استان انتاریو شهر تورنتو است که مرکز این استان است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر کاناداست که در ساحل شمال غربی دریاچه‌ انتاریو قرار دارد و از شرق با استان کبک کانادا و از جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی به ترتیب با ایالت‌های نیویورک و میشیگان در آمریکا مرزهای مشترک دارد. تورنتو یکی از متنوع‌ترین آب و هوا را در سال دارد و دمای هوا به شکل روزانه و در طول سال تغییر می‌کند.

با اینکه آب و هوای تورنتو در تابستان گرم است و دما گاهی به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد اما به دلیل وجود دریاچه انتاریو و وزش بادهای خنک دما در این شهر آزاردهنده نیست. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که فصل تابستان پربارش‌ترین فصل در تورنتو نیز هست! و میانگین بارش سالانه به 831 میلی‌متر می‌رسد. معمولاَ دمای هوا در فصل‌های بهار و پاییز در تورنتو خنک‌تر و معتدل‌تر است و زمستان‌ها سرد و دمای هوا زیر صفر خواهد بود.

آب و هوای انتاریو کانادا

آب و هوای آلبرتا کانادا

استان آلبرتا زیباترین طبیعت را در کانادا دارد و یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری و مهاجرتی کاناداست. این طبیعت زیبا به دلیل آب و هوای آلبرتا ایجاد شده است که باعث به وجود آمدن مناظر طبیعی شگفت ‌انگیزی در این منطقه شده است. هوای استان آلبرتا را می‌توان از نوع اقلیم مرطوب قاره‌ای دانست. در تابستان توده‌های هوای قاره‌ای، دمای هوا را تا 32 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهند. همچنین، جریان‌های آب و هوایی سرد قطبی از سمت شمال در بعضی مواقع زمستان‌های سردی را در آلبرتا به وجود می‌آورند.

اما به طور کلی آلبرتا استانی آفتابی است که میانگین دما در زمستان بین منفی 12.5 تا منفی 3.9 درجه سانتیگراد متغیر است و در تابستان حداقل دما 14.1 درجه و حداکثر دما 23 درجه سانتیگراد است. شهر کلگری که در این استان قرار دارد شهری آفتابی با تابستان‌های خنک و دلچسب است که البته زمستان‌های سرد و خشکی دارد و دما در بعضی روزها در زمستان به منفی 22 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

میانگین بارش سالانه در کلگری کانادا حدود 418 میلی‌متر ثبت شده است که اکثر این بارش‌ها به شکل باران است ولی جالب اینکه در تمام طول سال بارش برف در این شهر دیده می‌شود.

آب و هوای کبک کانادا

کبک بزرگترین استان کانادا است که تابستان‌های طولانی، گرم و مرطوب همراه با زمستان‌های سرد از ویژگی آب و هوایی این استان است. بخش‌های غربی و جنوبی کبک پر جمعیت‌ترین مناطق کبک هستند و به دلیل اینکه زمستان هوا در این منطقه بسیار سرد است، فصل تابستان پربازدیدترین فصل این استان است. میانگین دمای هوا در تابستان در بخش‌های مختلف کبک بین 5 تا 25 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است و به طور کلی این منطقه دارای آب و هوای سرد و مرطوب است.

مونترال به عنوان دومین شهر پرجمعیت کانادا در کبک قرار دارد و دارای آب و هوای مرطوب و نسبتاً گرم است. وجود دریاچه‌های Great Lakes در منطقه آمریکای شمالی و بادهای غربی غالب، باعث شده تا دمای هوا در فصل‌های زمستان و تابستان در مونترال تا اندازه‌ای تعدیل شود. میانگین دمای هوا در ماه ژانویه حدود منفی 9 درجه سانتیگراد و میانگین دمای هوا در ماه جولای 22  درجه سانتیگراد گزارش شده است. همچنین، دما در بعضی روزهای تابستان به دلیل رطوبت زیاد به بالاتر از 30 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

آب و هوای نوا اسکوشیا کانادا

نوا اسکاشیا استانی دریایی در جنوب شرقی کانادا است. آب و هوای نوا اسکوشیا تا حدودی قاره‌ای است که با زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم و کاملاً بارانی همراه است. زمستان دمای هوا به منفی 15 درجه سانتیگراد می‌رسد و وجود اقیانوس و ناحیه ساحلی باعث شده تا هوا در این استان ملایم‌تر باشد. معمولاً دمای هوا در فصل تابستان در نوا اسکوشیا بین 14 درجه سانتیگراد الی 25 درجه سانتیگراد است. همچنین، فصل پاییز در این استان اکثراً دمایی کمتر از 5 درجه سانتیگراد و بیشتر از 20 درجه سانتیگراد را نخواهد داشت.

آب و هوای کانادا در مناطق مختلف

آب و هوای ساسکاچوان کانادا

ساسکاچوان استانی در غرب کانادا با آب و هوای 4 فصل و قاره‌ای است که زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم دارد. باران در ساسکاچوان نسبتاً کم است و بیشتر در ماه‌های تابستان می‌بارد و بیشتر میزان تابش خورشید مربوط به این استان است. دما در ماه‌های جولای و آگوست بین 15 درجه سانتیگراد الی 30 درجه سانتیگراد متغیر است  و در زمستان معمولا دما به زیر صفر درجه می‌رسد. آب و هوا در فصل بهار در این استان معتدل‌تر است.

گرم‌ترین شهرهای کانادا کدامند؟

شاید بد نباشد اگر به این سوال در این قسمت پاسخ بدهیم تا اگر قصد مهاجرت و یا سفر به کانادا دارید به جوابی روشن در این مورد برسید. به طور کلی گرم و مطبوع‌ترین هوا را استان بریتیش کلمبیا در کانادا دارد. البته بهترین دما برای هر فرد متفاوت است و کاملا سلیقه ای است اما مناطق جنوبی کانادا گرم‌تر و بارانی‌تر از سایر نقاط هستند. گرم‌ترین شهرهای کانادا شهر ویکتوریا، وست کلونا (West Kelowna)، پنتیکتن (Penticton) و ونکوور در استان بریتیش کلمبیا، شهر ویندوزر و تورنتو در استان انتاریو هستند.

همچنین اگر علاقه‌مند به دانستن جزئیات بیشتری در مورد سردترین و گرم ترین شهرهای کانادا هستید، می‌توانید در مطالب قبلی ما اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید آب و هوای کانادا در طول سال و در استان‌های مختلف این کشور متفاوت است و با نزدیک شدن به جنوب کانادا هوا گرم تر می‌شود. در این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی آب و هوای کانادا را در قسمت‌های مختلف این کشور در طول سال بررسی کردیم تا به شما در انتخاب مقصد مهاجرتی و یا گردشگری در کشور کانادا کمک کرده باشیم.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید اگر سوالی در مورد مهاجرت تحصیلی کانادا دارید می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره لتسگو یونی استفاده کنید.