تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی در سال‌های اخیر به یکی از روش های محبوب ایرانیان تبدیل شده است. کانادا یکی از زیباترین کشورهای دنیا برای گردشگری است. دریاچه‌های بی‌پایان، پارک‌ها، جنگل‌ها و بناهای تاریخی این کشور نوید یک تعطیلات به‌یادماندنی را به شما می‌دهند. 

اما در کنار تمام این زیبایی‌ها، تحصیل در کانادا نیز به علت داشتن دانشگاه‌های تراز اول و یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا محبوب است و سالانه حدود ۱۵۰.۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند. بنابراین، اگر شما یک گردشگر هستید که دانشجو هستید یا قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید، ممکن است بخواهید برای تکمیل تحصیلات خود مدت زمان اقامت‌تان در کانادا را تمدید کنید. 

با این حال، زمانی که با ویزای توریستی یا ویزیتوری در کانادا هستید و می‌خواهید برای تحصیل مدت بیشتری بمانید، باید چه کار کنید؟ آیا امکان تغییر ویزای توریستی کانادا به تحصیلی وجود دارد؟ این بستگی به دوره‌هایی که می‌گذرانید و وضعیت شما دارد. در این متن، قصد داریم به بررسی این دو نوع ویزای کانادا، دلایل و چگونگی تبدیل ویزا بپردازیم. با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی نیز می توانید به طور فردی بهترین روش را برای مهاجرت تحصیلی خود بررسی کنید.

تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی روشی است که برای برخی متقاضیان شرایط مهاجرت تحصیلی را راحت‌تر می‌کند. توریست‌هایی که می‌خواهند دوره‌ی تحصیلات کوتاه‌مدت (کمتر از ۶ ماه) را بگذرانند، نیازی به ویزای تحصیلی یا مجوز تحصیل ندارند. 

آن‌ها می‌توانند دوره را با ویزای ویزیتوری خود قبل از انقضا تکمیل کنند. اما برای گذراندن دوره‌ی تحصیلی بلندمدت که مدت آن بیش از ۶ ماه است یا از مدت مجاز اقامت شما تجاوز می‌کند، باید برای مجوز تحصیل (study permit) درخواست دهید. برای تغییر وضعیت ویزا از توریستی به تحصیلی، نیازی به ترک کانادا ندارید. 

دفترهای صدور ویزای IRCC در خارج از کشور (سفارتخانه/ کنسولگری/ کمیساریای عالی) اغلب درخواست مجوز تحصیلی متقاضیانی با مشخصات زیر را رد می‌کنند: 

  • بالای ۲۶ سال، به خصوص خانم‌های مجرد 
  • عدم توانایی در ارائه‌ی مدرک آیلتس با نمره ۷
  • فاصله‌ی ۶ ماهه در تحصیل یا اشتغال
  • داشتن همسر یا فرزند
  • تابعیت کشور با نرخ تورم بالا

با این حال، درخواست مجوز تحصیل داخل کانادا و تبدیل ویزای ویزیتوری به تحصیلی، اغلب راه‌حلی برای این نوع متقاضیان برای اخذ مجوز تحصیل کانادا است. مجوز تحصیل معمولاً به مدت طول دوره‌ی تحصیل شما (بین ۱ تا ۳ سال) به اضافه ۹۰ روز اضافی اعتبار دارد. این ۹۰ روز به شما فرصت می‌دهد تا برای ترک کانادا یا تمدید اقامت خود اقدام کنید. 

تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

چرا باید ویزای توریستی کانادا را به تحصیلی در داخل کانادا تبدیل کنم؟ 

پیش از اینکه نحوه‌ی تغییر ویزای ویزیتوری خود به ویزای تحصیلی در داخل کانادا را یاد بگیریم، بیایید در مورد مزایای آن صحبت کنیم. 

۱. صرفه‌جویی در زمان دریافت ویزای تحصیلی: 

به طور کلی، پردازش درخواست ویزای تحصیلی تا ۱۰ هفته طول می‌کشد. اما با تبدیل ویزای ویزیتوری به مجوز تحصیل (study permit)، تنها به یک ماه زمان نیاز دارید. علاوه بر این، نیازی به ترک این کشور و ورود مجدد ندارید. 

۲. مدارک مورد نیاز کمتر: 

این روش به دلیل الزامات بسیار ساده‌تر، به‌عنوان آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه مهاجرت به این کشور در نظر گرفته می‌شود. 

۳. بهره‌مندی از خدمات بهداشتی عمومی کانادا: 

دارندگان ویزای تحصیلی و خانواده آن‌ها می‌توانند برای دریافت کارت خدمات بهداشتی عمومی اقدام کنند که به کل خانواده امکان استفاده رایگان از اکثر خدمات بهداشتی را می‌دهد. 

۴. تحصیل در مدارس دولتی: 

اگر ویزای تحصیلی داشته باشید، فرزندان شما می‌توانند به صورت رایگان به مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی بروند. همچنین یارانه شیر برای دارندگان ویزای تحصیلی یا ویزای کار که بیش از ۱۸ ماه در این کشور اقامت داشته‌اند، در دسترس است. 

۵. امکان اشتغال پاره وقت: 

همانطور که می‌دانید، دارندگان ویزای ویزیتوری اجازه کار در این کشور را ندارند، چه پاره وقت و چه تمام وقت. اما دارندگان ویزای تحصیلی می‌توانند برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده، به صورت پاره وقت و تا سقف ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. 

چرا ویزای توریستی کانادا را نمی‌توان در داخل کانادا به طور مستقیم به ویزای تحصیلی تبدیل کرد؟ 

بسیاری از توریست‌ها با قصد تحصیل وارد این کشور می‌شوند. یک تصور اشتباه این است که آن‌ها می‌توانند پس از پذیرش در یک موسسه آموزشی، به سادگی برای تغییر وضعیت از «بازدیدکننده» به «دانشجو» در داخل کانادا اقدام کنند. این طرز فکر در بین شهروندان خارجی بسیار رایج است و به عنوان «قصد از پیش تعیین‌شده» شناخته می‌شود و ممکن است منجر به رد درخواست مجوز تحصیل شما شود. 

علاوه بر این، برای مقامات مرکز پردازش پرونده (CPC) انجام بررسی‌های لازم برای بازدیدکنندگان خارجی از داخل این کشور دشوار است. این امر می‌تواند روند صدور مجوز تحصیل شما را به تاخیر بیندازد که در نهایت منجر به تاخیر در دریافت ویزا خواهد شد. بنابراین، برای جلوگیری از مشکل در اعلام قصد اولیه و عدم موفقیت در بررسی پیشینه، توصیه می‌شود بازدیدکنندگان قبل از ورود به این کشور و از کشور خود برای مجوز تحصیل و ویزای S-1 اقدام کنند. 

مدارک مورد نیاز ویزا توریستی کانادا

مدارک مورد نیاز ویزا توریستی کانادا

در این بخش، به طور خلاصه به مدارک مورد نیاز ویزای ویزیتوری کانادا و شرایط تبدیل آن به ویزای تحصیلی می‌پردازیم. مراحل ذکر شده برای اکثر افراد صدق می‌کند، اما ممکن است برای برخی افراد با شرایط خاص، تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. 

گام اول: به محض ورود به این کشور با ویزای توریستی، باید با اداره پذیرش کانادا (Canadian Admission Hub) تماس بگیرید و برای مجوز تحصیل (study permit) اقدام کنید. 

گام دوم: تمام مدارک مورد نیاز برای این پروسه را جمع آوری کنید. پس از آماده کردن همه مدارک، دستورالعمل‌های مربوط به درخواست برای یک DLI را دنبال کنید. DLI مخفف «Designated Learning Institution» به معنی موسسه آموزشی تعیین شده است که شامل فهرستی از مدارس مورد تایید دولت استانی یا منطقه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی می‌شود. 

گام سوم: از کالج یا دانشگاه دولتی یا خصوصی کانادا که از لیست تایید شده DLI انتخاب کرده‌اید، درخواست پذیرش کنید. 

گام چهارم: پس از دریافت نامه پذیرش از موسسه آموزشی و ارائه مدارک لازم برای مجوز تحصیل اقدام نمایید. 

گام پنجم: مجوز تحصیل خود را از اداره پذیرش این کشور دریافت کنید و سپس می‌توانید در موسسه مورد نظر خود در کانادا به تحصیل بپردازید. 

برای درخواست مجوز تحصیل (study permit) و ویزای تحصیلی کانادا، به مدارک زیر نیاز دارید: 

  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی تعیین شده (Designated Learning Institution - DLI) 
  • اثبات تمکن مالی برای نشان دادن اینکه توانایی پرداخت شهریه، هزینه‌های زندگی و هزینه بلیط برگشت را دارید. عدم سوء پیشینه کیفری
  • معاینه پزشکی برای اثبات سلامت جسمانی
  • اثبات خروج از کانادا پس از اتمام تحصیل

پس از ارسال درخواست، باید منتظر تایید آن باشید. توجه داشته باشید که تغییر ویزای ویزیتوری به ویزای تحصیلی می‌تواند فرایندی پیچیده باشد و ممکن است بسته به شرایط خاص شما، مراحل یا الزامات بیشتری وجود داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود برای اطمینان از اینکه رویه‌های صحیح را دنبال می‌کنید و تمام شرایط لازم را دارید، با یک موسسه مهاجرتی مانند لتس گو یونی مشورت کنید. 

نکات مهم: 

ابتدا برای ویزای توریستی و سپس برای ویزای تحصیلی اقدام کنید! رد شدن ویزای ویزیتوری تاثیر کمی روی ویزای دانشجویی دارد؛ در صورت صدور ویزای توریستی، مسیر و ضمانت بیشتری برای ویزای دانشجویی در نظر گرفته می‌شود. اگر برای ویزای تحصیلی از کشور خود اقدام کردید و رد شدید، برای ویزای ویزیتوری اقدام کنید، احتمال رد شدن آن نسبت به ویزای تحصیلی پایین‌تر است. 

اگر از داخل کانادا می‌خواهید اقدام کنید، برای تبدیل ویزای توریستی به مجوز تحصیل، باید یک دوره زبان بگذرانید. طبق قانون، متقاضیان ابتدا باید دوره زبان را گذرانده و مدرک فارغ‌التحصیلی دریافت کنند. این یکی از شرایط لازم برای درخواست مجوز تحصیل است، حتی اگر از قبلاً نمره آیلتس مورد نظر موسسه را برآورده کرده باشید. این روش به خصوص برای متقاضیان سن بالا می‌تواند گزینه بهتری باشد. 

محدودیت سنی: 

موقعی که برای ویزای دانشجویی کانادا اقدام می‌کنید، سن یکی از مهم‌ترین عواملی است که افسر ویزا برای تایید پرونده شما در نظر می‌گیرد. اگر متقاضیان بیش از ۲ سال از فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته باشد یا سن‌شان بالای ۲۵ سال باشد، ریسک «سن بالا» وجود دارد. با این حال، اگر از ویزای ویزیتوری به مجوز تحصیل (استادی پرمیت) تغییر وضعیت دهید، هیچ محدودیت سنی‌ای وجود ندارد. تغییر ویزای توریستی به تحصیلی نرخ موفقیت زیادی دارد. 

هزینه‌ها: 

هزینه رسیدگی به درخواست ویزای توریستی ۱۰۰ دلار کانادا به ازای هر نفر و ۵۰۰ دلار کانادا برای یک خانواده (پنج نفر یا بیشتر) است. 

از طرف دیگر، هزینه انگشت‌نگاری ۸۵ دلار کانادا به ازای هر نفر و ۱۷۰ دلار کانادا برای یک خانواده (دو نفر یا بیشتر) است. 

ممکن است این هزینه‌ها تغییر کند و صرف‌نظر از تصمیمی که در مورد درخواست شما گرفته می‌شود، قابل استرداد نیست. همچنین، تنها روش پذیرفته‌شده برای پرداخت این هزینه‌ها به صورت آنلاین است. 

تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا

میزان تمکن مالی لازم برای ویزای توریستی کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. دارندگان اقامت موقت در این کشور باید مدارکی دال بر توانایی تأمین مالی خود و همراهانشان در طول اقامت در این کشور ارائه دهند. این مدارک می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

- پول نقد، چک تضمین‌شده، سفته بانکی یا حواله به مبلغی کافی برای پوشش تمامی مخارج منطقی در طول اقامت در کانادا. 

- نامه کتبی یا اظهارات شفاهی قابل تأیید که افسر مهاجرت را قانع کند دوستان و/یا خانواده فرد متقاضی حمایت مالی کافی برای پوشش تمامی مخارج منطقی در طول اقامت در کانادا را در نظر گرفته و ترتیب داده‌اند. 

به طور کلی، برای ویزای توریستی کانادا، موارد زیر در نظر گرفته می‌شود: 

  • حداقل تمکن مالی برای هر نفر: ۱۳.۰۰۰ دلار کانادا
  • حداقل تمکن مالی برای خانواده دو نفره: ۱۶.۰۰۰ دلار کانادا
  • حداقل تمکن مالی برای خانواده سه نفره: ۲۰.۰۰۰ دلار کانادا
  • حداقل تمکن مالی برای خانواده چهار نفره: ۲۴.۰۰۰ دلار کانادا

ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه

همچنین، هنگام درخواست ویزای دانشجویی کانادا، باید توانایی مالی خود را نیز اثبات کنید. صورت‌حساب بانکی، گواهی سرمایه‌گذاری یا گواهی تأمین مخارج معمولا به عنوان مدرکی برای اثبات تمکن مالی پذیرفته می‌شوند. دولت این کشور برای بررسی تمکن مالی شما، معمولا درخواست گردش حساب ۶ ماه گذشته شما را می‌کند. 

این کار برای اطمینان از این است که شما به اندازه کافی پول برای تامین هزینه‌های خود در طول تحصیل در کانادا را دارید. اگر دولت این کشور متقاعد نشود که برای تامین مخارج خود و همراهان‌تان در کانادا بودجه کافی دارید، ممکن است درخواست شما را رد کند. اما، شرایط مالی برای درخواست ویزای دانشجویی از داخل کانادا با تغییر وضعیت از توریستی به مجوز تحصیل، بسیار ساده‌تر است. 

ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه

ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه نیز ممکن است و داشتن آن الزامی نیست. با این حال، در برخی موارد، دولت کانادا هنگام بررسی درخواست شما، ممکن است ارائه دعوت نامه را از شما بخواهد. اگر چنین درخواستی از طرف دولت این کشور مطرح نشد، نیازی به آن ندارید. بنابراین، اگر نمی‌توانید از کسی دعوت نامه بگیرید، دلسرد نشوید؛ همچنان می‌توانید برای ویزا اقدام کنید. با وجود این، همچنان توصیه می‌شود در صورت امکان، یک دعوت نامه را برای تقویت پرونده‌ی خود به همراه مدارک‌تان ارائه دهید. 

کلام پایانی

اگر برای گردشگری به کانادا سفر کرده‌اید و تصمیم به ادامه تحصیل گرفته‌اید، یا اینکه پیش از دریافت مجوز تحصیل وارد کانادا شده‌اید، می‌توانید از داخل کانادا برای تغییر ویزای توریستی خود به تحصیلی اقدام کنید. اگر می‌خواهید سریع‌تر تحصیل خود را آغاز کنید و از نزدیک شرایط دانشگاه‌ها را بررسی کنید، تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

اما اگر به دنبال یک روش مطمئن‌تر و با احتمال موفقیت بیشتر هستید، اخذ ویزای دانشجویی به طور مستقیم را انتخاب کنید. تیم لتس گو یونی می‌تواند شرایط شما را بررسی کرده و در انتخاب بهترین روش ممکن متقاضی محترم را یاری دهد.