اگر رومانی مقصد تحصیلی شماست باید پیش از هر چیز با بهترین دانشگاه‌های رومانی آشنا شوید. در این مطلب نگاهی دقیق به برترین دانشگاه‌های این کشور خواهیم انداخت. بهتر است قبل از هرچیز بدانید، کشور رومانی محل تلاقی اروپای مرکزی و شرقی است و سیستم آموزشی دانشگاه‌های رومانی مطابق استانداردهای روز دنیاست و تنوع فرهنگی موجود در آن باعث شده تا دانشجویان بین المللی، رومانی را خانه دوم خود بدانند. 

دلیلی که باعث شده دانشگاه‌های رومانی انتخاب خوبی برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند، آموزش به زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی می‌باشد. دانشجویان بین المللی رومانی می‌توانند در طیف وسیعی از رشته های فنی و مهندسی، پزشکی، اقتصاد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، مطالعات سیاسی، مدیریت عمومی‌ و غیره تحصیل کنند.

آموزش عالی رومانی از طریق دانشگاه ها، آکادمی‌ها و موسسات ارائه می‌شود. رومانی، بیش از صد موسسه آموزش عالی معتبر دولتی و خصوصی دارد. این کشور طی سال‌های اخیر با رشد سریع تعداد دانشجویان خارجی مواجه شده و امکانات آموزشی مطلوبی را نیز به آن ها ارائه می‌دهد. اکثر برنامه‌های آموزشی مشمول پرداخت هزینه تحصیل می‌باشند که خوشبختانه، دولت رومانی درصد معینی از یارانه حمایتی را به موفقیت تحصیلی دانشجویان اختصاص می‌دهد.

دانشگاه های خصوصی از یارانه های دولتی بهره مند نیستند؛ از این رو، تمام دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی مجبور به پرداخت هزینه خواهند بود. مقدار هزینه‌ها بسته به رشته و محل تحصیل متفاوت است. به طور متوسط هزینه های تحصیلی بین 1500 تا 9000 یورو در سال خواهد بود.

اگر مایل هستید با هدف تحصیل وارد رومانی شوید، با لتسگویونی همراه باشید تا با فهرستی از بهترین دانشگاه‌های رومانی آشنا شوید.

بهترین دانشگاه های رومانی

روش های مختلفی برای مهاجرت به کشور رومانی وجود دارد و سریع‌ترین آن‌ها اخذ پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه است. بهترین دانشگاه‌های رومانی بر اساس فاکتورهایی مانند شهرت آکادمیک، پرسنل آموزشی، مقالات قابل استناد، درصد دانشجویان بین المللی و سایر موارد دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طبق جدیدترین ارزیابی‌ها بهترین دانشگاه‌های رومانی به شرح زیر می‌باشند:

دانشگاه بخارست

دانشگاه بخارست دومین مرکز آموزش عالی قدیمی کشور رومانی می‌باشد. این دانشگاه طی سال 1864 تأسیس شده و تقریباً 32،000 دانشجو را پذیرش کرده است. دانشگاه بخارست دارای 18 دانشکده است که طیف گسترده‌ای از رشته های تحصیلی را پوشش می‌دهند. این دانشگاه همکاری با بیش از 50 موسسه آموزش عالی در 40 کشور مختلف دنیا همکاری می‌کند و در برنامه هایی مانند اراسموس شرکت دارد.

دانشکده‌ها شامل کسب و کار و مدیریت، زیست شناسی، شیمی، حقوق، فلسفه، تاریخ، زمین شناسی و جغرافیا، روزنامه نگاری و ارتباطات، زبان‌های خارجی و ادبیات، ریاضیات و علوم کامپیوتر، جامعه شناسی و کار اجتماعی، علوم سیاسی، الهیات و تربیت بدنی می‌شوند. 

دانشگاه های رومانی

دانشگاه ترانسیلوانیا براشو

دانشگاه ترانسیلوانیا براشو unitbv سال 1948 داخل کشور رومانی تأسیس شده و سالانه 20،000 دانشجو در این موسسه ثبت نام می‌کنند. این مرکز آموزشی رشته‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ارائه می‌دهد. 18 دانشکده آن به ارائه 100 دوره کارشناسی و 70 دوره کارشناسی ارشد می‌پردازند. برخی از رشته های پرتقاضا شامل مهندسی مکانیک، مهندسی تکنولوژیک، مهندسی عمران، علوم مواد و مهندسی، مهندسی برق و علوم رایانه، غذا و گردشگری و جنگلداری است.

دانشگاه پلی تکنیک بخارست

دانشگاه پلی تکنیک بخارست رومانی با بیش از 190 سال سابقه جزو بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز فنی در رومانی است. تاکنون بیش از 30 هزار دانشجو در این مرکز ثبت نام و به تحصیل مشغول شده‌اند. این دانشگاه فنی دارای 15 دانشکده مختلف است که رشته هایی مانند برق و الکترونیک، ارتباطات راه دور و فناوری اطلاعات، مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و رباتیک را ارائه می‌دهند.

آکادمی ‌مطالعات اقتصادی بخارست

Bucharest University of Economic Studies یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های رومانی است که سال 1913 تأسیس شد و طیف گسترده‌ای از رشته ها را در مقاطع کارشناسی تا دکتری ارائه می‌دهد. زبان آموزش این آکادمی‌انگلیسی، آلمانی و فرانسوی می‌باشد. تقریباً 22،000 دانشجو در 12 دانشکده به تحصیل مشغول هستند که 700 نفر از آن‌ها اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند. این آکادمی‌ خدمات مختلفی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد و دانشجویان نیز این فرصت را خواهند داشت تا در دوره های آموزشی، خصوصاً آموزش زبان رومانیایی شرکت کنند.

دانشگاه بیبس بولای

دانشگاه بیبس بولای Babes-Bolyai بزرگ‌ترین مرکز آموزشی رومانی است که به طور مداوم در رتبه بندی ملی و بین المللی جایگاه خوبی را به دست می‌آورد. موسسه در شهر کلوژ، یکی از امن‌ترین شهرهای کشور واقع شده است. حدود یک پنجم ساکنان کلوژ مجارستانی هستند و زبان مجارستانی یکی از زبان‌های دانشگاه در کنار زبان های رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. نام این موسسه آموزش عالی از ویکتور بیبز (دانشمند رومانیایی) و جوناس بولای (ریاصیدان مجارستانی) گرفته شده و با داشتن 21 دانشکده جزو دانشگاه های پیشرو حوزه های تحقیقاتی کشور می‌باشد. 

دانشگاه فنی کلوژ ناپوکا

دانشگاه فنی کلوژ ناپوکا Cluj-Napoca بزرگ‌ترین دانشگاه فنی ترانسیلوانیا، رومانی است. دانشگاه فنی کلوژ ناپوکا در سال 1948 تأسیس شد و تعداد دانشجویان آن به حدود 20 هزار نفر می‌رسد. این مرکز دارای 9 دانشکده گوناگون است و به عنوان یکی از 12 مرکز پیشرفته رومانی شناخته شده است. 

دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا

دانشگاه Alexandru Ioan Cuza سال 1860 افتتاح شد. این دانشگاه یکی از معتبرترین موسسات کشور رومانی است و سال 2011 به عنوان مرکز تحقیقات و آموزش برتر توسط وزارت آموزش و پرورش رومانی طبقه بندی شد. این موسسه رشته های زیست شناسی، شیمی، حقوق، اقتصاد، تربیت بدنی، فلسفه، علوم اجتماعی، فیزیک، تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی، ریاضیات، ادبیات، روانشناسی، الهیات و مطالعات اروپایی را ارائه می‌دهد.

دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا برنامه های تحصیلی را به زبان رومانیایی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد. با بیش از 23،000 دانشجو و 745 کارمند، دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا با 400 دانشگاه جهان همکاری می‌کند.

بهترین دانشگاه رومانی

دانشگاه غربی تیمیشوارا

دانشگاه غربی تیمیشوارا Timisoara به عنوان یک موسسه دولتی طی سال 1962 در شهری با همین نام تأسیس شد. پردیس اصلی موسسه در حومه مرکز شهر قرار دارد. این موسسه آموزش عالی دارای 11 دانشکده مختلف بوده که طیف گسترده‌ای از دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. به غیر از این، مراکز تحقیقاتی متعددی تحت نظارت دانشگاه وجود دارد. برخی از دارندگان جایزه نوبل و ریاضیدانان برجسته فارغ التحصیلان این مرکز می‌باشند.

این موسسه دارای 19 برنامه تحصیلی است که به زبان های خارجی (انگلیسی، فرانسوی و آلمانی) در هر دو سطح لیسانس و کارشناسی ارشد آموزش داده می‌شوند. 

دانشگاه پلی تکنیک تیمیشوارا

دانشگاه پلی تکنیک تیمیسوارا طی سال 1920 درون رومانی تأسیس شد و یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های فنی در اروپای مرکزی و شرقی است و هر ساله حدود 12,000 دانشجو را به خود جذب می‌کند. برنامه های ارائه شده در راستای سیستم بولونیا طراحی شده‌اند. 

دانشگاه گریگور تی پوپا

Grigore T. Popa یک دانشگاه پزشکی در شهر یاش، رومانی است و تاکنون دانشجویان بین المللی 70 کشور مختلف جهان را پذیرش کرده است. دانشگاه گریگور تی پوپا تنها موسسه پزشکی در کشور رومانی است که جزو رده بندی دانشگاه های برتر جهانی قرار گرفته و می‌تواند انتخاب مناسبی برای مهاجرت به رومانی باشد. چهار دانشکده مختلف فرصت تحصیل زمینه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی زیست پزشکی فرصت تحصیل در بهترین رشته های تحصیلی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. 

اگر مایل به تحصیل در بهترین دانشگاه‌های رومانی هستید، بهتر است از ارزیابی و مشاوره تحصیلی lets go uni استفاده کرده و مطابق رزومه تحصیلی و نمرات خود جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی رومانی اقدام کنید.