کدام گرایش مهندسی برق بهتر است؟ اگر قصد ادامه تحصیل و کار در ایران در رشته مهندسی برق را دارید و یا به مهاجرت تحصیلی در این رشته فکر می‌کنید، اطلاع از بهترین گرایش‌ رشته مهندسی برق حتماً برای شما مهم خواهد بود.

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌های شاخه ریاضی و فیزیک است، که در کنار رشته مهندسی کامپیوتر از رشته‌های پرطرفدار برای ادامه تحصیل در بین دانشجویان است. مهندسی برق دارای چند گرایش است که بعضی از آنها بازار کار بهتری از سایرین دارند.

اما اگر مایلید تا بدانید کدام گرایش مهندسی برق بهتر است، با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید تا به پاسخ برسید. همچنین اگر از متقاضیان مهاجرت تحصیلی هستید، می‌توانید برای ارزیابی شرایط خود به صورت آنلاین و دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی به صورت حضوری و یا غیرحضوری، از کارشناسان ما در لتسگو یونی کمک بگیرید.

بهترین گرایش مهندسی برق

رشته مهندسی برق شامل طراحی، ساخت و نگهداری سیستم‌های کنترل الکتریکی و همچنین ماشین‌آلات یا سایر تجهیزات الکتریکی است و به طور کلی با تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی سر و کار دارد. اگر در این رشته مهارت و تخصص کسب کنید، چه در صورت استخدام در داخل ایران و چه در صورت فعالیت در رشته مهندسی برق در خارج از کشور، درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.

همانطور که گفتیم مهندسی برق از رشته‌های پرکاربرد در شاخه ریاضی و فیزیک است که زیرشاخه‌های بسیاری دارد و برای بسیاری دیگر از رشته‌ها به عنوان یک رشته مادر شناخته می‌شود. این رشته به رشته‌های دیگری از جمله مهندسی کامپیوتر، مهندسی سیستم، مهندسی نیرو، مهندسی فرکانس رادیویی، پردازش سیگنال و الکترونیک تقسیم شده است.

به علاوه بسیاری از این رشته‌ها هم با شاخه‌های دیگر مهندسی ادغام شده‌اند و تعداد زیادی از رشته‌های تخصصی دیگر از جمله مهندسی سخت‌افزار، الکترومغناطیس و امواج، مهندسی مایکروویو، فناوری نانو، الکتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مکاترونیک و علوم مواد الکتریکی را به وجود آورده‌اند.

اما می‌توان به جرأت گفت که رشته مهندسی برق یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین رشته‌های تحصیلی به خصوص در دوران کارشناسی است. بعد از قبولی در این رشته باید واحدهای زیادی ریاضی، فیزیک، آمار و دروس تخصصی در زمینه مدار و الکتریک را سپری کنید. همچنین بر اساس گرایش تحصیلی در رشته مهندسی برق، دروس شما شامل واحدهای تخصصی است که چالش‌های زیادی دارد.

بهترین گرایش مهندسی برق

بنابراین دغدغه اکثر دانشجویانی که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارند و یا افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در این رشته در خارج از کشور هستند، این است که کدام گرایش مهندسی برق بهتر است و بازار کار و درآمد بیشتری دارد؟ با توجه به تنوع گرایش‌های این رشته، مهم‌ترین فاکتوری که برای پاسخ به این سوال باید در نظر بگیرید، اول علاقه شخصی و توانایی شما و بعد بازار کار و آینده شغلی است.

طبق نظر اساتید این رشته، بهترین گرایش مهندسی برق در ایران، برق قدرت است و بازار کار بهتری دارد. اگر در فکر مهاجرت هستید بهترین گرایش مهندسی برق برای مهاجرت، گرایش برق مخابرات و الکترونیک است و این گرایش‌ها پذیرش راحت‌تر و بازار کار بهتری در خارج از کشور دارند. اما برای تصمیم‌گیری بهتر لازم است تا در مورد هریک از گرایش‌های این رشته بیشتر بدانید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع گرایش های مهندسی برق

مهندسی برق در مقطع ارشد شامل گرایش‌های بسیار گسترده‌ای است که بر اساس گرایش تحصیلی شما در مقطع کارشناسی می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید؛ از جمله مهندسی صدا، مهندسی انرژی، مهندسی فوتونیک، مهندسی نانوفناوری و ...؛ بنابراین نکته مهم،  انتخاب گرایش در مقطع کارشناسی است. به طور کلی گرایش‌های مهندسی برق در مقطع کارشناسی شامل موارد زیر است:

  • قدرت
  • الکترونیک
  • مخابرات
  • کنترل
  • مهندسی پزشکی یا بیوالکترونیک

که در ادامه برای آشنایی و اطلاع شما به بررسی هر یک از این گرایش‌ها می‌پردازیم.

برق قدرت

برق قدرت در مورد تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی در نیروگاه‌ها، شبکه‌های شهری، توزیع برای مصارف خانگی و کارخانجات، صنایع و همچنین ساخت دستگاه‌هایی مانند موتورهای الکتریکی و ژنراتورهای الکتریکی است. بنابراین در نهایت دانشجویان گرایش برق قدرت باید با روش‌های تولید و تأمین برق، نیروگاه‌های آبی و گازی و ... خطوط انتقال نیرو و سیستم‌های توزیع برق از جمله کابل‌های زمینی و هوایی آشنا باشند.

به صورت ساده گرایش برق قدرت در مورد تولید نیروی برق در منبع‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های موتورهای برق و نحوه توزیع آن در شبکه‌های مصرف‌کننده است. گرایش برق قدرت خود به زیرشاخه‌های دیگری از جمله ماشین‌های الکتریکی، سیستم‌های قدرت و فشار قوی و الکترونیک قدرت تقسیم می‌شود. این گرایش برای افرادی که به کار عملی علاقه دارند مناسب است.

فرصت‌های شغلی برای گرایش برق قدرت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی زیاد است و همچنین اگر دارای مهارت و تخصص باشید فروش تجهیزات و یا بازاریابی از کارهای پردرآمد در این گرایش است. البته میزان درآمد در گرایش برق قدرت، بستگی زیادی به میزان سابقه و مهارت شما دارد؛ اما به طور کلی در مقطع ارشد درآمد بالاتر از مقطع کارشناسی است و بسیاری از متخصصین این گرایش را در ایران در رده اول بازار کار می‌دانند.

برق الکترونیک

در بین گرایش‌های رشته مهندسی برق، الکترونیک شاخه‌ای است که اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور به عنوان مثال مهاجرت به کانادا و یا اروپا را دارید، بازار کار بهتری نسبت به سایر کشورها دارد. در داخل ایران نیز این رشته به دلیل افزایش کاربرد وسایل دیجیتال در حال گسترش است و در رده دوم در بین سایر شاخه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین برق الکترونیک، در صنایع و در تجهیزات پزشکی بسیار پرکاربرد است.

گرایش الکترونیک در عین دشوار بودن دارای محبوبیت زیادی در بین دانشجویان رشته مهندسی برق است. این گرایش در مورد کار با مدار، ساخت قطعات مختلف الکترونیکی و جایگذاری آنها در مدار است. الکترونیک خود به دو بخش مدار و سیستم‌ها و میکروالکترونیک تقسیم می‌شود. در بخش مدار و سیستم، طراحی مدارها و تجهیزات الکترونیکی انجام می‌شود و در بخش میکروالکتریک با مطالعه مواد، ساخت قطعات و فیزیک الکترونیک سر و کار خواهید داشت.

بهترین گرایش مهندسی برق برای مهاجرت

نکته‌ای که در این گرایش باید در نظر بگیرید، یادگیری نرم‌افزارهای طراحی مدار است که به پیشرفت شما در زمینه شغلی‌تان بسیار کمک خواهد کرد. همچنین اگر دارای مهارت کافی باشید بازار کار برق الکترونیک خوب است و می‌توانید در صنایع مختلف و شرکت‌های خصوصی و یا ادارات دولتی مانند وزارت دفاع و ارتباطات مشغول به کار شوید.

برق مخابرات

یکی از بهترین رشته های مهندسی برای اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور، برق مخابرات است. این گرایش به بررسی سیستم‌های مخابراتی و مغناطیسی می‌پردازد و نحوه مخابره و انتقال اطلاعات یا به طور دقیق‌تر، ارسال و دریافت اطلاعات، که این اطلاعات می‌تواند صوت، تصویر یا داده‌های کامپیوتری باشد، را در سیستم‌های مخابراتی بررسی می‌کند.

برق مخابرات دارای زیرشاخه‌هایی است؛ از جمله مخابرات میدان، مخابرات سیستم و مخابرات رمزنگاری که در امنیت اطلاعات کاربرد دارد. گرایش برق مخابرات شبیه به گرایش کنترل است و با ایجاد ارتباط امن و آسان بین دو یا چند کاربر باعث کارآمد شدن تجهیزات و ارتباط می‌شود. فعالیت رادیو، تلویزیون، ماهواره‌ها و اینترنت همه نمونه‌ای از عملکرد برق مخابرات هستند.

این رشته در ایران هم در حال پیشرفت است و با رشد و افزایش صنایع ارتباطی و مخابراتی، بازار کار آن جای پیشرفت برای مهندسین برق مخابرات را دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب ادارات پست، مخابرات و تلفن، وزارت دفاع و شرکت‌های خصوصی و دولتی شوند.

برق کنترل

گرایش برق کنترل یک گرایش بین رشته‌ای بین رشته برق و سایر رشته‌ها است و نقش مهمی در فرآیندهای تولیدی و صنعتی دارد. برای اینکه درک بهتری از این گرایش داشته باشید تصور کنید یک فرآیند در یک سیستم راه‌اندازی می‌شود و نحوه عملکرد آن مرتباً نیاز به کنترل دارد. این کار، کاری است که یک مهندس کنترل انجام می‌دهد. در تمام فرآیندهای تولیدی و واحدهای صنعتی وجود یک مهندس برق کنترل ضروری است.

در واقع مهندس کنترل یک سیستم کنترل طراحی می‌کند که یک سیستم برقی که به صورت اتوماتیک در حال کار کردن است را کنترل و پایش کند و این سیستم کنترل باید با توجه به نیاز سیستم الکتریکی و الکترونیکی پایدار بماند. بنابراین برای موفقیت در این گرایش باید دارای ریاضیات خوبی باشید.

همچنین به دلیل اهمیت طراحی سیستم کنترل، باید مبحث طراحی سیستم را به خوبی بلد باشید و با سیستم آشنا باشید. یکی از نرم‌افزارهای ضروری و مهم در طراحی سیستم‌ها نرم‌افزار Matlab است که یادگیری این نرم‌افزار برای دانشجویان گرایش برق کنترل الزامی است و به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به گستردگی زمینه کاری برق کنترل و نیاز صنایع مختلف از جمله ذوب آهن، سیمان، خودروسازی و ... و بخش‌های مختلف کشور برای نظارت و کنترل سیستم‌ها و طراحی سیستم‌های کنترلی، دانش‌آموختگان گرایش برق کنترل از شانس خوبی برای استخدام برخوردار هستند.

مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک)

گرایش بیوالکترونیک یا مهندسی پزشکی در واقع استفاده از اصول الکتریکی و مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی و استفاده از تجهیزات پزشکی است و هدف آن نگهداری، تجهیز و طراحی دستگاه‌های پزشکی و اندام‌های مصنوعی است. در واقع مهندسی پزشکی یک پل، بین پزشکی و مهندسی است که این دو حیطه را به یکدیگر مرتبط کرده است. همچنین در این رشته از الگوهای بیولوژیکی در طراحی‌های مهندسی هم استفاده می‌شود.

اما با توجه به گران بودن تجهیزات پزشکی و قطعات ساخت آنها، ترجیح مسئولان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها این است که فارغ‌التحصیلان بیوالکترونیک بیشتر تعمیرکننده تجهیزات پزشکی باشند تا طراح و سازنده تجهیزات پزشکی و به نگهداری از این تجهیزات بپردازند تا هزینه زیادی به بیمارستان وارد نشود. همچنین مهندسان بیوالکتریک می‌توانند در بخش فروش تجهیزات الکترونیکی پزشکی درآمد خوبی داشته باشند.

درآمد مهندس برق در ایران

درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

اما در این قسمت بد نیست تا در مورد درآمد رشته مهندسی برق در ایران هم اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور کلی فارغ از اینکه کدام گرایش این رشته را انتخاب می‌کنید، درآمد یک مهندس برق در ایران مقدار تعریف شده‌ای دارد که متأسفانه در اکثر موارد این درآمد در حد سختی کاری که مهندسین برق انجام می‌دهند نیست.

میانگین حقوق یک مهندس برق در ایران حدود 6 میلیون تومان در ماه است و در بالاترین مقدار بر اساس مهارت و تجربه به 14 میلیون تومان در ماه می‌رسد. میزان حقوق مهندسان برق بر اساس مقطع تحصیلی، محل استخدام، شهر و جنسیت متفاوت است. بر اساس سایت ایرانسلری میزان حقوق یک مهندس برق در سال 1401 با تجربه کمتر از 3 سال، حدود 5 میلیون تومان است.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تلاش کردیم تا به شما عزیزان توضیح دهیم کدام گرایش مهندسی برق بهتر است. همچنین توضیحاتی در مورد گرایش‌های مختلف این رشته و بازار کار آنها ارائه کردیم. امیدواریم با آشنایی بیشتر با هر یک از این زیر شاخه‌ها بتوانید انتخاب و تصمیم بهتری برای آینده تحصیلی و شغلی خود بگیرید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که مهم‌ترین فاکتور در بهتر بودن یک رشته و یا یک گرایش تحصیلی در بازار کار و یا برای مهاجرت، داشتن مهارت در آن است. اگر به گرایشی علاقه دارید می‌توانید با کسب مهارت و تخصص در آن، موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی به دست بیاورید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد مهاجرت تحصیلی در هر کدام از گرایش‌های رشته مهندسی برق را دارید، قبل از تصمیم‌گیری از مشاوره کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی استفاده کنید، تا با بررسی شرایط بهترین مسیر را به شما معرفی کنند.