اگر یک ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، اطلاع از بهترین دانشگاه های آسیا در سال 2023-2024، به شما در انتخاب مقصد مهاجرتی و دانشگاه بسیار کمک خواهد کرد. چرا که تحصیل در آسیا مزایای زیادی دارد. با تحصیل در قاره آسیا این امکان را دارید تا به دلیل نزدیکی مسیر، کمتر بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی، آسان‌تر بودن پروسه پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی و موارد دیگر، به جای تحصیل در کشورهای اروپایی و یا کانادا به فکر تحصیل در بهترین موسسات آموزشی آسیا باشید.

پیش از این در مطلب بهترین دانشگاه جهان، با شما در مورد برترین گزینه‌های تحصیلی موجود در دنیا صحبت کردیم، اما این‌بار در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی قصد داریم شما را با بهترین دانشگاه های آسیا و یا حتی به صورت تخصصی با بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا در سال جدید میلادی آشنا کنیم و از این طریق گزینه‌های تحصیلی فوق‌العاده خوب و بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های آسیا

 امروزه تحصیل در آسیا مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. در کل ممکن است که آسیا نسبت به قاره اروپا و آمریکا علاقه‌مندان کمتری برای مهاجرت تحصیلی داشته باشد اما افزایش تعداد دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی در کشورهای این قاره، آن را به یکی از گزینه‌های مورد توجه برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. بنابراین بررسی بهترین دانشگاه های آسیا در این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. این بررسی بر اساس وب‌سایت رتبه‌بندی تایمز در سال تحصیلی 2024 صورت خواهد گرفت.

وب‌سایت تایمز برای ارائه جامع‌ترین و متعادل‌ترین رتبه‌بندی، دانشگاه‌های قاره آسیا را مانند دانشگاه‌های سراسر دنیا، براساس 13 شاخص عملکرد مورد ارزیابی و سنجش قرار داده است که بعضی از این شاخص‌ها عبارتند از روش تدریس، میزان تحقیق و پژوهش، روش انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی دانشگاه. همچنین لازم به ذکر است که رنکینگ دانشگاه‌‌های برتر آسیا در وب‌سایت تایمز تنها شامل 500 دانشگاه از 30 کشور و قلمرو مختلف می‌شود.

بر همین اساس، در حال حاضر کشور چین، خانه 2 دانشگاه برتر آسیا است که رتبه اول به دانشگاه چینهوا Tsinghua و رتبه دوم به دانشگاه پکینگ Peking اختصاص دارد و دانشگاه ملی سنگاپور که در بین سال‌های 2016 تا 2018 رتبه نخست این رنکینگ را داشت، امسال در رتبه سوم در بین موسسات آموزشی آسیا قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه های آسیا

یکی از دلایلی که دانشگاه‌های برتر آسیا به اندازه رقبای غربی و اروپایی خود معروف نیستند این است که این موسسات آموزشی جدیدتر بوده و از قدمت کمتری برخوردارند. اما بدون شک، با توجه به آمار بهترین دانشگاه های آسیا در سال 2024، تحصیل در چین یک تصمیم برد–برد محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن پیشرفت‌های چشم‌گیر چند سال اخیر وضعیت سیستم آموزشی و تحصیل در چین، این کشور به طور پیوسته در حال اضافه کردن موسسات آموزشی جدید به رتبه‌بندی بهترین موسسات آموزشی آسیا و جهان است.

با این توضیحات در ادامه به بررسی و معرفی بهترین دانشگاه های آسیا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دانشگاه چینهوا، چین (Tsinghua University, China)

دانشگاه چینهوا چین رتبه اول را در بین دانشگاه های آسیا دارد. این دانشگاه در سال 1911 تأسیس شده است و در حال حاضر 51 رشته در مقطع کارشناسی و بیش از 200 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. دانشگاه چینهوا دارای موفقیت‌های بسیاری در سال جدید میلادی بوده و برخلاف سال گذشته رشد شاخص‌های ارزیابی آن باعث شده تا در بین 20 دانشگاه‌ برتر حال حاضر دنیا، بعد از دانشگاه‌های مطرحی همچون آکسفورد و کمبریج انگلیس و یا استنفورد و پرینستون آمریکا قرار گرفته بگیرد.

ساختمان دانشگاه چینهوا در شمال غربی شهر بیجینگ و یا همان پکن پایتخت چین قرار دارد و معماری آن به صورت بسیار جذاب و دیدنی، ترکیبی از معماری سنتی چین و معماری مدرن غرب است. این ساختمان در محل باغ سلطنتی سلسله چینگ ساخته شده است و یکی از زیباترین بناهای جهان است.

دانشگاه پکینگ، چین (Peking University, China)

دانشگاه پکینگ رتبه دوم را در بین دانشگاه‌های برتر آسیا دارد. محققان دلیل موفقیت دانشگاه پکینگ را بهبود شرایط تحقیقات و درآمد مضاعف آن می‌دانند. این دانشگاه، اولین دانشگاه مدرن چین است که در اواخر قرن 19 میلادی تأسیس شد و امروزه به عنوان یک دانشگاه برتر تحقیقاتی با 216 مرکز پژوهشی در جهان شناخته شده است.

اگرچه رشته‌های آموزشی دانشگاه پکینگ بیشتر حول محور علوم اجتماعی و انسانی است، اما این دانشگاه نگاه ویژه‌ای به رشته‌های مهندسی و ورزشی هم دارد و در این رشته‌ها هم مطرح شده است. همچنین کتابخانه دانشگاه پکینگ بزرگترین کتابخانه قاره آسیا است و 11 میلیون جلد کتاب در آن وجود دارد. این مرکز آموزشی دارای 2 هزار دانشجوی بین‌المللی است و دارای 3 جایزه نوبل است.

دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore)

دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان سومین دانشگاه در لیست دانشگاه‌های برتر آسیا، قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه سنگاپور است که بیشترین تعداد دانشجو را دارد. این دانشگاه به تحقیقات و اختراعات اهمیت زیادی می‌دهد و از نظر پژوهشی و دیدگاه بین‌المللی در بین 25 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

رشته‌های فنی و مهندسی، حقوق و علوم کامپیوتر از معروف‌ترین رشته‌های دانشگاه ملی سنگاپور هستند. این دانشگاه حدود 6 هزار دانشجو بین‌المللی و ساکن در خوابگاه دارد و از معروف‌ترین فارغ‌التحصیلان آن می‌توان به رئیس جمهور و نخست‌ وزیر کشور مالزی اشاره کرد.

بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا

دانشگاه هنگ کنگ (University of Hong Kong)

دانشگاه هنگ کنگ در شهر پک فولام کشور هنگ کنگ قرار دارد و در سال 1911 تأسیس شده است. این دانشگاه که چهارمین دانشگاه برتر آسیا از نگاه وب‌سایت تایمز است، فرصت بسیار عالی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. چرا که اکثر رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و شانس پذیرش بسیار خوبی دارد.

در دانشگاه هنگ کنگ دانشجویان می‌توانند به انتخاب خود واحدهای درسی را به زبان انگلیسی و یا چینی سپری کنند. تعداد کل دانشجویان این مرکز آموزشی 28 هزار نفر است که 17 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 12 هزار نفر در مقطع ارشد مشغول به تحصیل هستند.

 دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور (Nanyang Technological University, Singapore)

دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور یک دانشگاه تحقیقاتی با 3 پردیس در کشور سنگاپور است که پنجمین دانشگاه برتر آسیا در سال 2024 شناخته شده است. علاوه بر این، این دانشگاه در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و تکنولوژی هم در دنیا معروف است. این دانشگاه دارای 33 هزار دانشجو است. همچنین دارای 6 دانشکده از جمله دانشکده پزشکی لی کونگ چیان است که با همکاری کالج امپریال لندن راه‌اندازی شده است.

به جز این موسسات تحقیقاتی بسیاری زیر نظر این مرکز آموزشی مشغول به کار هستند و دوره‌های آموزشی مشترکی با دانشگاه ماساچوست آمریکا برگزار کرده است. دانشگاه صنعتی نانیانگ در سال 1991 افتتاح شد و امروزه یکی از 2 دانشگاه دولتی بزرگ و معروف کشور سنگاپور است.

سایر دانشگاه های برتر آسیا کدامند؟

علاوه بر دانشگاه‌هایی که به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفت، موسسات آموزشی دیگری هم از طرف وب‌سایت تایمز به عنوان دانشگاه برتر در آسیا معرفی شده‌اند، که به ترتیب رتبه عبارتند از:

  • دانشگاه توکیو، ژاپن (The University of Tokyo)
  • دانشگاه چینی هنگ کنگ (Chinese University of Hong Kong)
  • دانشگاه سئول کره جنوبی (Seoul National University)
  • دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (The Hong Kong University of Science and Technology)
  • دانشگاه فودان، چین (Fudan University)
  • دانشگاه ژجیانگ، چین (Zhejiang University)
  •  دانشگاه کیوتو، ژاپن (Kyoto University)
  • موسسه آموزشی جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong University)
  • موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره (Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (Hong Kong Polytechnic University)
  • دانشگاه علوم و فناوری چین (University of Science and Technology of China)
  • دانشگاه نانجینگ، چین (Nanjing University)
  • دانشگاه سونگ کیون کوان کره جنوبی (Sungkyunkwan University (SKKU))

علاوه بر این شاید برای شما جالب توجه باشد که دانشگاه مالایا مالزی نیز در رتبه 55 در بین دانشگاه‌های برتر آسیا قرار گرفته و تحصیل در مالزی هم می‌تواند گزینه بسیار ایده‌آلی باشد. در عین حال، خبر خوب دیگر این است که موسسه آموزشی مشهور سابانجی ترکیه نیز در رتبه 78 آسیا قرار گرفته و یکی از گزینه‌های بسیار عالی ادامه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. البته سایر دانشگاه‌های ترکیه نظیر کانکایا، کوچ و بیلکنت نیز در میان فهرست بهترین موسسات آموزشی آسیا در سال تحصیلی 2023 – 2024 قرار گرفته‌اند.

دانشجویان بین المللی دانشگاه های آسیا

بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا

با توجه به مزایای تحصیل در قاره آسیا، بد نیست تا در این قسمت به معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا برای علاقه‌مندان این رشته هم بپردازیم. بنابر اطلاعات وب‌سایت رنکینگ QS World در سال 2024، بهترین دانشگاه‌ های پزشکی آسیا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore) رتبه 24 جهان
  • دانشگاه ملی سئول (Seoul National University) رتبه 28 جهان
  • دانشگاه هنگ کنگ (University of Hong Kong) رده 39 جهان
  • دانشگاه توکیو (University of Tokyo) رنکینگ 29 دنیا
  • دانشگاه چینی هنگ کنگ (The Chinese University of Hong Kong) رتبه 40
  • دانشگاه ملی تایوان (National Taiwan University) رتبه 49
  • دانشکده کیوتو (Kyoto University) رنکینگ 54 جهان
    دانشگاه پکینگ چین (Peking University) رنکینگ 56
  • دانشگاه سونگ کیون کوان کره جنوبی (Sungkyunkwan University) رتبه 60
  • دانشگاه فودان چین (Fudan University) رتبه 74

همانطور که در مطلب راهنمای جامع تحصیل پزشکی در مالزی به این موضوع اشاره کردیم، چندین موسسه آموزشی در مالزی مانند مالایا UM، دانشگاه کبانگسان مالزی UKM، سینز مالزی USM و موسسه آموزش عالی پوترا UPM نیز، جزو بهترین دانشگاه‌های پزشکی آسیا محسوب می‌شوند.

اما بنابر آمار کلی، کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ دارای بیشترین دانشگاه‌ های پزشکی عالی‌رتبه در قاره آسیا هستند و پس از آن می‌توان از میان دانشگاه های پزشکی مالزی، ترکیه و قبرس نیز انتخاب خود را برای پذیرش تحصیلی انجام داد.

بد نیست در پایان از این موضوع نیز مطلع شوید که بنابر آمار وب سایت QS World، برترین مقاصد تحصیلی آسیا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مالزی
  • تایوان
  • اندونزی
  • چین
  • سنگاپور
  • ژاپن
  • کره جنوبی
  • هنگ کنگ

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، بهترین دانشگاه های آسیا و بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا را به شما عزیزان معرفی کردیم. دقت کنید که قبل از اقدام برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان حتما فرصت کافی برای آماده‌سازی مدارک تحصیلی خود در نظر بگیرید تا به بهترین شکل ممکن رزومه و مدارک خود را به دانشگاه ارائه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود. همچنین می‌توانید در صورت تمایل از خدمات مشاوره، ارزیابی آنلاین و پذیرش تحصیلی رایگان لتسگو یونی برای ادامه تحصیل خود در خارج از کشور استفاده نمایید.