در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل شرایط آب و هوای آلمان در طول سال را به شما شرح داده و روند مهاجرت به این کشور پیشرفته و اقتصادی را برای شما آسان تر کنیم.

 اگر قصد مهاجرت به آلمان و اقامت بلند مدت در این کشور اروپایی حوزه شنگن را داشته باشید، بهتر است تا در کنار اطلاع از قوانین دولتی و شرایط زندگی، از وضعیت آب و هوای آلمان نیز در طول سال باخبر شوید.

آب و هوای آلمان

آب و هوای آلمان

آلمان که به طور رسمی به نام جمهوری فدرال آلمان شناخته می شود یک کشور واقع در اروپای مرکزی است و بعد از روسیه به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپا محسوب می شود. از لحاظ جغرافیایی، این کشور از شمال بین دریای بالتیک و دریاهای شمال و از جنوب در کنار کوههای آلپ قرار گرفته و شرایط خاص آب و هوایی مختص به خود را دارد.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت weather atlas، آلمان دارای آب و هوایی عمدتاً معتدل بوده و از تابستان هایی گرم و زمستان های سرد بهره می برد.

این در حالی است که بخش های غربی و شمالی نزدیک دریای آلمان دارای شرایط آب و هوایی اقیانوسی (Köppen climate classification Cfb) و بخش مرکزی و شرقی آلمان دارای آب و هوای قاره ای معتدل (Köppen variants of Dfb, Dfc) هستند.

شرایط توپوگرافی (مکان نگاری) آلمان بسیار متنوع بوده و از دامنه ارتفاع 3.5 متر زیر سطح دریا تا 2962 متر در کوههای آلپ بخش شمالی متغیر است. در واقع، توپوگرافی آلمان شامل مناطق کم ارتفاع در شمال تا کوههای جنگلی نسبتاً مرتفع در مرکز و کوههای جنوبی می شود.

کوه ها به عنوان سدی در برابر توده های هوای گرم مدیترانه ای که از جنوب جریان دارد، عمل می کنند. جریان های اطلس شمالی نواحی نزدیک به دریای شمالی را در مقایسه با مناطق نزدیک به دریای بالتیک گرم تر نگه میدارد.

آب و هوای آلمان همواره به دلیل وجود درگیری بین توده های هوای معتدل سرد سیبری و آتلانتیک، دارای شرایط ناپایداری بوده و مواردی نظیر سرما، گرما، باران، برف و سایر شرایط، تغییرات زیادی را در آب و هوا ایجاد می کند.

به طور معمول، آب و هوای کشور آلمان در تابستان گرم و شرجی است و بارندگی نیز به میزان متوسطی رخ می دهد. 

عموماً آفتابی ترین منطقه در آلمان و فصل تابستان در جنوب و بخش کوهستانی این کشور است و درخشش آفتاب به سختی تا 8 ساعت در روز دوام می آورد. بالاترین حد گرمای آلمان در فصل تابستان، در ماه جولای رخ می دهد و در گرم ترین مناطق درجه دما حداکثر به 26.1 سانتی گراد می رسد.

این در حالی است که شبها اغلب در ارتفاعات سرد بوده و در نزدیکی سواحل شمالی آلمان گرم و راحت است. در مقوله آب و هوای آلمان می توان اینطور گفت که شکاف اقلیمی بیشتر در خطوط غرب به شرق است تا شمال به جنوب.

این بدین معنی است که زمستان های آلمان با یخ زدگی گاه به گاه در بخش شرقی سردتر از بخش غربی است. آب و هوای آلمان در فصل زمستان به گونه ای است که بادهای مرطوب غربی زمستان ها را در بخش های شمالی و شمال غربی معتدل نگه می دارد.

بادهای سرد از سمت سیبری اغلب درجه دما را در فصل زمستان به حداکثر منفی 20.6 درجه سانتی گراد کاهش می دهد. شرایط بهار و پاییز آلمان بین معتدل تا سرد است و اغلب با بارش باران و برف در اوایل و اواخر فصل همراه می شود.

معمولاً آب و هوای کشور آلمان به گونه ای است که درجه دمای هوا از نیمه دوم ماه مارچ به طور تدریجی افزایش پیدا می کند، اما باز هم به اندازه ای سرد است که حس و حال زمستان را به شما بدهد. لازم به ذکر است که بادهای گرم Fohn در فصول بهار و پاییز از جانب جنوب وزیده می شود و موجب معتدل شدن سرمای هوا می گردد.

میانگین سالانه میزان بارندگی 787.4 میلی متر است و به طور مساوی در طول سال اتفاق می افتد. طبق آمار کلی آب و هوای آلمان در طول سال، بیشترین درجه دما مربوط به ماه جولای در منطقه لینگن می شود که در سال 2019 معادل 42.6 درجه سانتی گراد بوده و سردترین زمان آلمان متعلق به فونتنسی بایرن است که در ماه دسامبر سال 2001، درجه دما به منفی 45.9 رسیده است.

اکنون قصد داریم تا در ادامه با جزئیات بیشتر و به صورت فصل به فصل آب و هوای کشور آلمان را به شما توضیح دهیم.

شرایط آب و هوای آلمان در سال

آب و هوای آلمان در زمستان

فصل زمستان آلمان به سه ماه ژانویه، فوریه و مارچ تقسیم می شود که از بین آنها، ماه ژانویه سردترین و پربرف ترین زمان سال در کشور آلمان بوده و آفتاب و گرمای کمی وجود دارد. شهر معروف هامبورگ که بین دو ساحل شمالی قرار گرفته دارای میانگین دمای منفی 1.1 تا 3.9 سانتیگراد در ماه ژانویه است و تابش خورشید به زحمت بیش از 2 ساعت در روز دوام دارد.

پایتخت آلمان یعنی شهر برلین که در بخش شمالی قرار گرفته، معمولاً در زمستان مرطوب، ابری و با دمای انجماد منفی 2.2 تا 2.8 سانتی گراد است.

آب و هوای آلمان در ماه فوریه نیز سرد و بارانی است، با این تفاوت که مقدار تابش خورشید در این ماه زمستان بهتر از سایر ماه ها است. دمای هوا در منطقه Garmisch بین منفی 5 تا 3.9 درجه سانتی گراد است و مناطق فرانکفورت و دره راین در جنوب غربی، میانگین دمای منفی 1.1 تا 6.1 سانتی گراد را تجربه می کند. لازم به ذکر است که بارش باران در این منطقه کمتر از شمال غربی آلمان در این ماه از سال است.

بنابر آمار، درجه دمای منطقه ساحلی دریای بالتیک در نزدیکی Rostock بسیار سرد بوده و به طور میانگین 2.2 سانتی گراد است.

اما آب و هوای آلمان در ماه مارچ به گونه دیگری بوده و به طور میانگین بین 7.2 تا 10 درجه سانتیگراد است، ولی باز هم دمای هوا در شب اغلب زیر صفر خواهد بود. بسیاری از مناطق شمالی آلمان در این ماه، روزانه از 4 ساعت درخشش آفتاب بهره می برند.

در حالت کلی نمی توان درجه دما را در ماه های مختلف زمستان آلمان به خوبی پیش بینی کرد و ممکن است درجه دمای هوا سردتر از مقدارهای اعلام شده باشد.

آب و هوای آلمان در بهار

اکنون نوبت به معرفی آب و هوای آلمان در فصل زیبای بهار می رسد. چیزی که واضح است این موضوع است که میزان درخشش آفتاب در این فصل به مراتب بیشتر شده و در ارتفاعات کم، برف ها به تدریج آب می شوند.

به طور میانگین، درجه دما در منطقه Kiel در نزدیکی دریای شمالی معتدل بوده و بین 3.9 تا 11.7 درجه سانتی گراد است. این در حالی است که لایپزیگ در بخش مرکزی، دارای شرایط نسبتاً مشابه آب و هوایی بوده و میانگین دمای آن بین 3.9 تا 12.8 درجه سانتی گراد است.

عموماً در ماه آپریل، می توان توقع بارندگی بین 50.8 تا 76.2 میلی متر را در سراسر کشور آلمان داشت. درجه دما در شهر فرانکفورت افزایش داشته و در شب ها بالای درجه انجماد است.

اما آب و هوای کشور آلمان در ماه می دستخوش تغییر بیشتر قرار گرفته و پذیرای آفتاب بیشتری می شود. بادهای غربی بارش برف را به باران تبدیل کرده و سواحل شمالی و آبها شروع به گرم شدن می کنند.

میانگین درجه دما در برمن و هامبورگ که در شمال آلمان قرار دارند، معتدل بوده و بین 7.2 تا 18.3 درجه سانتیگراد است. این در حالی است که شهرهای بخش جنوبی نظیر اشتوتگارت و مونیخ تفاوت زیادی در این زمینه نداشته و درجه دمای آنها بین 7.2 تا 17.8 درجه سانتی گراد است.

لازم به ذکر است که جنوب آلمان نسبت به شمال بارانی تر بوده و میانگین بارش 139.7 میلی متری را در Oberstdorf و 172.7 میلی متری در Zugspitze را تجربه می کند.

در آخرین ماه بهار یعنی جون، آب و هوای آلمان تغییر بیشتری کرده و شرایط گرم و شرجی تابستان آلمان شروع می شود. در واقع به طور میانگین درجه دما بین 10 تا 21.1 درجه سانتی گراد است و بین 6 تا 7 ساعت از روز، درخشش کامل آفتاب وجود دارد.

آب و هوای آلمان در این ماه به گونه ای است که اغلب میانگین میزان بارندگی در حدود 50.8 میلی متر تا 101.6 میلی متر خواهد بود.

آب و هوای آلمان بهار

آب و هوای آلمان در تابستان

اگر بخواهید در مورد آب و هوای کشور آلمان در فصل تابستان بدانید، باید به شما بگوییم که گرم ترین ماه سال در آلمان، ماه جولای است، اما با این حال میانگین درجه دما از 26.7 سانتی گراد فراتر نمی رود.

بد نیست بدانید که درجه دمای مناطقی نظیر فرانکفورت و Gorlitz آلمان چیزی در حدود 12.2 تا 25 درجه سانتیگراد است و می توان توقع درخشش حداکثر 225 ساعت آفتاب را در طول ماه داشت. این در حالی است که دمای آب در این ماه کم و نسبتاً خنک بوده و ممکن است حتی در تابستان نیز بادهایی از سمت ساحل بوزد.

آب و هوای آلمان در ماه آگوست نیز گرم بوده، با روزهای طولانی و شبهایی با درجه دمای ایده آل همراه است. به طور میانگین، درجه دمای منطقه گرم North Rhine-Westphalia بین 13.9 تا 23.9 درجه سانتی گراد است.

ماه سپتامبر تابستان، یکی از بهترین شرایط آب و هوای آلمان را دارد که می توان کم کم رنگ و بو و دمای متعادل پاییز را در آن دید. برای مثال میانگین دمای شهر برلین در این ماه از سال آلمان بین 10.6 تا 18.9 درجه سانتی گراد است، این در حالی است که میانگین درجه دمای شهر کلن که در بخش مرکزی قرار دارد، بین 9.4 تا 19.4 درجه سانتیگراد خواهد بود.

ممکن است بارندگی کمی نیز به اندازه 25.4 تا 76.2 میلی متر در این ماه رخ بدهد.

آب و هوای آلمان در پاییز

زمانی که حرف از آب و هوای آلمان در فصل دوست داشتنی پاییز می شود، به ماه ابری، بارانی و زیبای اکتبر می رسیم. معمولاً در این ماه میانگین درجه دما بین 5.6 تا 13.9 درجه سانتیگراد است. در ماه نوامبر دیگر برگ های درختان ریخته و میانگین دما به 1.7 تا 7.2 درجه سانتیگراد کاهش یافته است.همچنین ممکن است برخی از شب ها درجه دما به شدت کاهش بیابد.

به عنوان مثال منطقه Zugspitze جایی به شدت سرد در آلمان است که میانگین درجه دمای آن در این ماه بین منفی 9.4 تا منفی 4.4 درجه سانتی گراد است.

به طور معمول مدت زمان طول روز در این ماه کاهش یافته و مقدار درخشش خورشید کمتر از زمان های دیگر می شود. صبح ها اغلب مه آلود بوده و توده های هوای سرد به سمت شهرها سرازیر می شوند.

در ماه دسامبر آب و هوای آلمان تغییر محسوسی داشته و با نبود تابش قدرتمند آفتاب به تدریج زمستان سرد فرا می رسد. این بدین معنی است که به طور میانگین درخشش آفتاب در طول روز بین 1 تا 2 ساعت در کل کشور آلمان است و میزان بارندگی به طور تقریبی بین 50.8 تا 76.2 میلی متر خواهد بود.

میانگین درجه دما در منطقه Kiel در شمال آلمان بین 0.6 درجه تا 5 درجه سانتی گراد است و بسیاری از شب ها درجه دما زیر صفر خواهد بود. این در حالی است که میانگین دما در جنوب آلمان بین منفی 1.1 تا 3.3 درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود.

آب و هوای آلمان پاییز

بهترین زمان برای سفر به آلمان

اگر قصد سفر موقتی به کشور آلمان را داشته باشید ، بهترین آب و هوای آلمان را می توانید در اواخر بهار تا اوایل پاییز تجربه کنید. به طور معمول درجه دما بین اواسط می و سپتامبر مطلوب و ایده آل است. درجه دمای ماه می اغلب بین 12.8 تا 21.1 درجه سانتیگراد است و زمان خوبی برای سفر به این کشور اروپایی حوزه شنگن محسوب می شود.

بدترین زمان برای سفر به آلمان

در مبحث آب و هوای کشور آلمان، بدترین و سردترین زمان سفر به این کشور بین ماه های دسامبر تا فوریه است. درجه دمای شبها زیر صفر و انجماد است و روزها نیز اغلب تاریک بوده و درجه دمای نزدیک به صفر را تجربه می کند.

حتی ممکن است در برخی مواقع و مناطق کشور آلمان، درجه درمای هوا به منفی 20.6 سانتیگراد نیز برسد.

موسسه اعزام دانشجوی لتس گو یونی به شما پیشنهاد می کند تا پیش از اقدام برای سفر و یا مهاجرت، به خوبی در مورد شرایط آب و هوای آلمان تحقیق کرده و با لباس مناسب و تجهیزات کامل عازم سفر شوید.