چنانچه به فکر مهاجرت تحصیلی به اروپا و ادامه تحصیل در ایتالیا باشید، حتماً با جزئیات و سوالات زیادی از جمله محدودیت سنی برای تحصیل در ایتالیا ، شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا ، شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم و مواردی از این قبیل روبرو خواهید شد.

پیش از پرداختن به موضوعاتی نظیر شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و مهاجرت تحصیلی به این کشور زیبا و دیدنی، بد نیست بدانید که کشور ایتالیا به واسطه مزایایی نظیر سیستم آموزشی بین المللی، هزینه منطقی و اقتصادی تحصیل و فرصت های در دسترس کمک هزینه تحصیلی، میزبان بیش از 30 هزار دانشجوی بین المللی است. در عین حال این کشور، خانه قدیمی ترین دانشگاه اروپا یعنی دانشگاه بولونیا و برخی از دانشگاه های مشهور و خوش نام این قاره است.

با توجه به اینکه اغلب رشته های تحصیلی به زبان ایتالیایی تدریس می شوند، علاوه بر قرارگیری در محیط پیشرفته آموزشی، فرصت یادگیری کامل زبان ایتالیایی را در این کشور داشته و می توانید از این طریق کارفرماهای کاری خود را در آینده تحت تاثیر قرار دهید.

شما این امکان را دارید تا در کنار تحصیل دانشگاهی، در زمان های آزاد خود در ایتالیا از امکانات هیجان انگیز این کشور استفاده کرده و از اماکن دیدنی و تاریخی نظیر کلوسئوم و چشمه تروی در رم، کلیساهای سنت پیتر و سیستین در شهر واتیکان، باقیمانده های باستانی پمپئی و برج کج پیزا بازدید کنید.

شما همچنین می توانید درکنار تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، از غذاهای خوش طعم، پیاده روی و کوهنوردی در کوههای آلپ ایتالیایی، آفتاب گرفتن در کنار سواحل شنی و غرق نور، آخرین مدهای فشن و لباس در کلان شهرهایی نظیر میلان، ناپل و ونیز لذت برده و در استادیوم آلیانز تورین، مسابقات فوتبال جذاب سری A ایتالیا و تیمی نظیر یوونتوس را دنبال کنید.

از این رو، اگر رویای ادامه تحصیل در ایتالیا را در سر دارید و عزمتان را جزم کرده اید تا آنرا به واقعیت تبدیل کنید، در ادامه این مطلب همراه مجله تحصیلی لتس گو یونی باشید.

شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف ایتالیا

صفر تا صد تحصیل در ایتالیا 2021

سیستم آموزش عالی در ایتالیا به دو بخش دانشگاه و موسسات غیر دانشگاهی تقسیم می شود که شامل جزئیات زیر است:

•  دانشگاه ها شامل انواع خصوصی و دولتی و نوع دولتی از مدارس تحصیلات تکمیلی Scuola Superiore Universitaria ، دانشگاه های telematics و دانشگاه هایی که از طریق استان تامین می شوند، تشکیل می گردد. در مجموع 97 دانشگاه و 12 مرکز تحقیقات ملی در ایتالیا وجود دارد.

•  موسسات غیر دانشگاهی آکادمی های خاص آموزشی در زمینه هنر هستند که به AFAM مشهور هستند ( موسسات آموزش عالی در هنر، موسیقی و رقص). در حال حاضر 137 موسسه غیر دانشگاهی آموزشی نظیر موسسات فنی، مدارس آموزش عالی زبان میانجگری و مدارس آموزش عالی یکپارچه در ایتالیا وجود دارد

روند بولونیا  Bologna Process که استانداردسازی مدارک و شرایط آموزش عالی را در سال 1999 در قاره اروپا به انجام رساند، نام خود را از دانشگاه بولونیا در ایتالیا گرفته که در سال 1088 میلادی تاسیس شده و قدیمی ترین دانشگاه دنیا لقب گرفته است.

بنابر اصلاحیات این روند، دوره های تحصیلی در ایتالیا به شرح زیر است:

•  چرخه اول آموزشی/ Laurea Triennale : که همان مقطع کارشناسی/ لیسانس با 180 واحد درسی است و اغلب یک دوره آموزشی 3 ساله است.

•  چرخه دوم آموزشی/ Laurea Magistrale : شامل دو سال دوره آموزشی و مجموع 120 واحد درسی شده و در واقع همان مقطع کارشناسی ارشد/ فوق لیسانس است.

•  برنامه های کارشناسی ارشد تخصصی/ Master Universitario di 1° Livello : معمولاً شامل یک سال تحصیل می شود و در 60 واحد درسی دانش حرفه ای را به دانشجویان می آموزد.

•  دیپلم تحصیلات تکمیلی/ Specializzazione di 2° Livello : یک دوره آموزشی 2 ساله که به آموزش متخصصان برای بخش های خاص و حرفه ای می پردازد.

•  برنامه های کارشناسی ارشد تک چرخه/ Laurea Magistrale Ciclo Unico : یک دوره آموزشی ارشد 5 و یا 6 ساله است برای رشته هایی نظیر پزشکی، حقوق، داروسازی است که شامل 300 تا 360 واحد درسی شده و به دانشجویان مدارک آموزشی معادل خارجی و دیپلم دبیرستان اجازه تحصیل می دهد.

•  چرخه سوم آموزشی/ Dottorato di Ricerca : شامل دوره دکترا دانشگاهی و 3 ساله می شود و نیازمند امتحان ورودی است.
به طور کلی تحصیل در ایتالیا به عنوان کشوری اروپایی و عضو حوزه شنگن، نیازمند دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه و ویزای تحصیلی از سفارت این کشور است.

از این رو شما باید پیش از هر چیز شهر و دانشگاه ایتالیایی مورد نظر خود را انتخاب کرده و در مورد آن تحقیق کنید، برای مثال برای تحصیل در رم، دانشگاه ساپینزای رم با رتبه 171 رنکینگ QS World جزو انتخاب های برتر شما خواهد بود. اما سایر شهرها و نقاط این کشور نظیر میلان و بولونیا و پادوا نیز از دانشگاه های مطرحی نظیر دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا و دانشگاه پادووا برخوردار است.

شما این امکان را دارید تا برای پیگیری روند درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه، به طور شخصی این کار را انجام دهید و یا برای راحتی کار، مدیریت و پیگیری سریع‌تر و بالاتر بردن شانس موافقت با درخواست شما، انجام امور پذیرش تحصیلی خود را به lets go uni بسپارید.

از این رو باید با دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در ایتالیا به صورت آنلاین مکاتبه کرده و با توجه رشته های تحصیلی و مقاطع دانشگاهی در دسترس موسسه آموزشی مورد نظر خود، نسبت به ارسال مدارک مورد نیاز دانشگاه و هزینه ادمیشن فی اقدام نمایید.

مدارک لازم جهت تحصیل در ایتالیا

برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ایتالیایی و در ادامه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، باید مجموعه مدارک زیر را برای موسسه آموزشی مورد نظر خود در این کشور فرستاده و منتظر جواب دانشگاه باشید:

•  کپی ترجمه شده مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی

•  دو قطعه عکس رنگی جدید در اندازه پاسپورت

•  کپی پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار

•  فرم درخواست تکمیل و امضا شده پذیرش تحصیلی دانشگاه

•  برنامه تحصیلی دقیق و موجه

•  انگیزه نامه (برای مقاطع تحصیلی تکمیلی)

•  رزومه تحصیلی CV

•  رسید پرداخت ادمیشن فی

•  توصیه نامه اساتید قبلی دانشگاه(برای مقاطع تحصیلی تکمیلی)

•  مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا ایتالیایی

•  نمونه کار ( برای متقاضیان تحصیل در رشته های معماری، برنامه ریزی شهری و یا طراحی)

•  نمرات آزمون های بین المللی SAT و یا ACT در صورت درخواست دانشگاه

•  نامه تمکن مالی بانکی

•  ترجمه ریز نمرات تحصیلی دانشجو

•  ترجمه آخرین مدارک تحصیلی اعم از دیپلم، پیش دانشگاهی و یا مدارک دانشگاهی

باید بنابر ددلاین های اعلام شده توسط دانشگاه، نسبت به ارسال مدارک و درخواست پذیرش تحصیلی اقدام نمایید. برای اطلاع از این ضرب العجل ها می توانید به وبسایت دانشگاه ایتالیایی مراجعه کرده و یا از طریق وبسایت lets go uni از تمامی جوانب پذیرش تحصیلی ایتالیا باخبر شوید.

ممکن است بنابر درخواست دانشگاه، علاوه بر ارائه ترجمه کپی مدارک تحصیلی، ملزم به ارائه اصل آنها در هنگام ثبت نام دانشگاه باشید.

دانشجویان بین المللی در ایتالیا

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

شرط معدل برای پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا به نوع دانشگاه، رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و مواردی از این قبیل وابسته است و هر یک از دانشگاه های این کشور دارای شرط معدل مختص به خود هستند.

برای مثال، شرط معدل GPA دانشگاه پلی تکنیک میلان برای متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در ایتالیا، حداقل 14.5 از 20 است. در اغلب موارد شرط معدل براساس مدرک کارشناسی دانشجو و یا مدرک دیپلم محاسبه و ارزیابی می شود و میانگین معدل مدارک کاردانی و یا کارشناسی ارشد مد نظر دانشگاه نخواهد بود.

لازم به ذکر است که شرط معدل رشته های تخصصی نظیر پزشکی، معماری و یا مهندسی دانشگاه های ایتالیا بیشتر از حداقل نمره ذکر شده در بالا است و نیازمند گذراندن امتحان ورودی دانشگاه نیز خواهد بود.

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

شرط سنی و گپ تحصیلی نیز جزو مواردی است که به نسبت هر دانشگاه متغیر است، برای مثال محدوده سنی مورد قبول دانشگاه رم 18 تا 36 سال است. اما این بازه سنی برای هر رشته و مقطع دانشگاهی متفاوت خواهد بود. 

از این رو بنابر اطلاعات ارائه شده در این دانشگاه، حداکثر سن متقاضی اپلی رشته دکترا در ایتالیا 33 سال است. اما برخی از دوره های آموزشی دانشگاهی نظیر دوره معلمی زبان ایتالیایی، پذیرای دانشجویان واجد شرایط 18 تا 45 سال نیز هست.

موضوعی که در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است اینست که تنها دریافت پذیرش تحصیلی و موافقت دانشگاه ایتالیایی معیار ورود شما به این کشور و ادامه تحصیل نیست. بلکه شما باید در صورت داشتن شرط سنی و گپ تحصیلی زیاد، افسر مهاجرت ویزای تحصیلی را نیز مجاب کنید که از شرایط لازم ادامه تحصیل در این کشور برخوردار هستید.

به بیانی دیگر، در صورتی که نتوانید با ارائه سوابق کاری و یا دوره های آموزشی مرتبط، خلاء و گپ تحصیلی قابل توجه خود را به افسر مهاجرت ویزا اثبات کنید، حتی در صورت موفقیت در دریافت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه، از ادامه تحصیل در ایتالیا باز خواهید ماند و درخواست ویزای شما ریجکت خواهد شد.

شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم، نباید بیش از 3 تا 5 سال گپ تحصیلی داشته باشید و بنابر قوانین دانشگاه ایتالیایی، باید از شرط معدل برای رشته مربوطه برخوردار باشید.

برخلاف شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک کارشناسی که نیازمند توصیه نامه اساتید، انگیزه نامه و احتمالا نمرات آزمون های بین المللی GRE، SAT و غیره است؛ برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم به ارائه این نوع از مدارک نیازی نخواهید داشت.

اما باید به این موضوع توجه کنید که اغلب رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در ایتالیا به زبان ایتالیایی تدریس می شوند، از این رو ارائه مدرک زبان ایتالیایی به جای مدرک زبان انگلیسی جزو موارد الزامی برای شما خواهد بود.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

با توجه به اینکه کشور ایتالیا در حوزه شنگن واقع شده و با دریافت ویزای تحصیلی این کشور، امکان سفر به 25 کشور دیگر این حوزه برای دانشجو وجود دارد، سختگیری های زیادی بر سر موافقت با پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی متقاضیان بین المللی وجود دارد.
به بیانی دیگر، امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد، اما این موضوع اغلب مختص شهروندانی است که نیازی به دریافت ویزای تحصیلی این کشور ندارند. اما یکی از پذیرش الزامات دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان ایرانی، داشتن مدرک زبان ایتالیایی و یا انگلیسی است.

اگر حتی دانشجو برای دوره های آماده سازی زبان ایتالیایی و یا انگلیسی دانشگاه های این کشور درخواست داده باشد و موفق به دریافت پذیرش تحصیلی مشروط شده باشد، باز هم موجب شک افسر مهاجرت شده و احتمال ریجکت ویزای تحصیلی وی از سوی سفارت بسیار زیاد است.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

اگر به دنبال این هستید تا از کمک هزینه  و فاند تحصیلی ایتالیا برای رشته دانشگاهی خود استفاده کنید، باید دارای رزومه، نمرات و سوابق تحصیلی درخشان و قابل قبولی باشید. مدارک بورسیه تحصیلی ایتالیا با مدارک درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه مشترک است، اما ممکن است بنابر قوانین دانشگاه و یا سازمان ارائه دهنده کمک هزینه تحصیلی، شرط سنی، معدل، زبان و یا موارد دیگر برای متقاضیان تعیین شده باشد.

از این رو در صورتی که دارای سوابق و نمرات تحصیلی درخشان و معدل قابل قبول هستید، می توانید از طریق دپارتمان پذیرش دانشگاه، برای بورسیه تحصیلی دولتی و یا دانشگاهی پرس و جو کنید.

ممکن است بنابر قوانین دانشگاه، موعد درخواست فاند تحصیلی ایتالیا پیش از درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه و ثبت نام ترم تحصیلی باشد و یا هر دو پروسه به طور همزمان انجام شود، از این رو باید با استفاده از وبسایت دولتی بورسیه تحصیلی ایتالیا و دانشگاه مورد نظر خود، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. 

در صورتی که بنابر رشته تحصیلی (کارشناسی، ارشد و یا دکترا) موفق به دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا شوید، بخشی از شهریه دانشگاه، خوابگاه، بیمه سلامت و سایر موارد دانشجو تحت حمایت مالی قرار خواهد گرفت.

در عین حال، دانشجوی بین المللی می تواند به طور قانونی 20 ساعت در هفته را به کار دانشجویی پاره وقت بپردازد و از این طریق بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا را پوشش دهد.

شما می توانید برای اپلای پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا و ادامه تحصیل در این کشور با کارشناسان lets go uni تماس گرفته و از ارزیابی آنلاین، مشاوره تخصصی و خدمات تحصیلی این مجموعه بهره مند شوید.