نکات مهم نوشتن انگیزه نامه SOP را در این پُست لتس گو یونی نگارش شده است، که با خواندن آن می‌توانید به طور کامل با نکات sop و نوشتن انگیزه نامه تحصیلی آشنا شوید.

بیشتر دانشجویان فقط به چشم یک انشاء به آن نگاه می کنند و به سادگی از آن عبور میکنند که باعث میشود خواننده از خواندن آن کسل شود. به همین دلیل است که کمیته پذیرش دانشگاه اهمیت ویژه ای برای انگیزه نامه sop و ساختار آن قائل است. آنها می‌خواهند بدانند که آیا شما میتوانید میزان تمایلتان برای تحصیل در آن دانشگاه را بیان کنید.

در ادامه به نکات مهم در نوشتن انگیزه نامه sop اشاره داشته‌ایم که بهتر است با دقت بخوانید.

نکات SOP 

احتمالاً در ذهنتان اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه SOP بنویسیم؟ اما ممکن است اصلاً ندانید sop چیست که به شما پیشنهاد میکنیم حتماً پست مجله لتس گو یونی با عنوان sop چیست را مطالعه نمایید، همچنین در آن پست یک نمونه انگیزه نامه به تصویر کشیده شده است. بهتر است بدانید اکثر انگیزه نامه ها و یا همان sop ها که برای دریافت پذیرش تحصیلی نوشته میشوند بدین صورت آغاز می‌شوند:

"من تقاضای تحصیل در رشته ... را در مقطع ارشد در دانشگاه ... دارم چون معتقدم مهارت‌های فنی من در این رشته شکوفا خواهد شد، چرا که دروس و شرایط این دوره من را به چالش می کشد و باعث ارتقای دانش فنی و علمی من می‌شود".

و یا 

"مفتخرم که تقاضای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد علوم در دانشگاه .. را داشته باشم زیرا تا آنجا که به یاد دارم عاشق انجام امور علمی بوده ام. از زمانی که کودکی دبستانی بودم میخواستم دانشمند / مهندس شوم".

حدوداً 99% از انگیزه نامه ها ساختاری مشابه دارند و حتی گاهی انگیزه نامه دوستانشان را با اعمال تغییراتی مختصر، کپی می‌کنند که نسبت به درخواست آن ها خیلی نامرتبط و عمومی بنظر می‌رسد.

اگر در طول امتحانات بیمار بودید، اگر در آن دوران کسی را از دست داده بودید و یا اگر مجبور شدید مسئولیت های خانواده را بعهده بگیرید، میتوانید در sop خود به آن اشاره کنید. اما مهمتر این است که نباید فراموش کنید که در sop نشان دهید چطور نمره‌هایتان بعد از دوران بالا رفت و حالا میانگین نمرات شما چقدر خوب است.

اگر می خواهید در نگارش sop با خاص بودن و منحصربفرد بودن امتیاز ویژه ای کسب کنید، باید SOP عالی بنویسید که کپی نباشد و انحصاراً مربوط به خودتان باشد. 

انگیزه نامه

چطور میتوان انگیزه نامه ای متمایز نوشت؟

چطور باید انگیزه نامه ای برای دریافت ویزای تحصیلی بنویسید که هم کپی نباشد و هم اطلاعات مورد نظر کمیته پذیرش را ارائه کند؟ به سادگی.

اساساً هر دانشگاهی توقع دارد که دانشجویان به سوالات مدنظر کمیته پذیرش پاسخ دهند. آنها خیلی روشن از شما سوال نمی‌پرسند، اما موارد زیر عموماً سوالاتی است که منتظر پاسخ آن‌ها در sop هستند:

• رشته موردنظرتان برای تحصیل در دانشگاه چیست؟

• چرا فقط میخواهید این رشته را بخوانید؟

• چرا میخواهید در این کالج درس بخواهید؟ چه چیزی را در این دانشگاه دوست دارید؟

• چرا برای تحصیل این کشور را انتخاب کرده اید؟ چه چیزی را در مورد این کشور دوست دارید؟

• در رشته خود چقدر و چه تجربیاتی دارید؟

• آیا تجربیات شما به رشته ای که انتخاب کرده اید مرتبط است؟

• اگر درحال حاضر با تجربه اید؟ میخواهید چه مهارت های دیگری را در این رشته بدست آورید؟

• بعد از فارغ التحصیلی با مدرکتان چه کاری انجام خواهید داد؟

• میخواهید دوره تان را با یک شغل به پایان برسانید یا با تحقیق؟

• از دانشگاه و برنامه تحصیلی چه انتظاراتی دارید؟

• میخواهید تحت آموزش استاد خاصی تحصیل کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، چرا فقط آن استاد را انتخاب کرده اید؟

• چطور میتوانید به دانشگاه و برنامه تحصیلی ما کمک کنید؟ چه مهارت ویژه ای را برای ما بهمراه خواهید داشت؟

• جدای از کار و تحصیل، سرگرمی ها، علایق و عادات شما چه چیزهایی هستند؟ شما چچور آدمی هستید؟ از کمیته دانشجویان و فرهنگ ما په برداشتی دارید؟ چرا فکر می کنید که برای این شرایط مناسب هستید؟

• کدام ویژگی/ جنبه منحصربفرد شما هست که ما باید بدانیم؟ چه چیزی در مورد ما و همکلاسی هایتان برایتان اهمیت دارد؟

اینها سوالاتی هستند که باید پیش از شروع نگارش انگیزه نامه sop برای پذیرش تحصیلی، آنها را لحاظ کنید. پاسخ ها را جداگانه بنویسید و بکوشید داستانی با آنها بسازید که کمیته پذیرش آن را دوست داشته باشد.

به یاد داشته باشید که برعکس یک دوره MBA، نباید نظر شخصی برای این دوره تحصیلی ارائه کنید. بنابراین تنها راه متاثر کردن کارشناسان کمیته، بیان داستانتان بواسطه ی انگیزه نامه است. باید داستانتان را به بهترین شیوه ممکن در SOP بیان کنید تا کمیته شما به اندازه کافی علاقمند شناسایی کند و اگر از نظر آنها به اندازه کافی علاقمند باشید، نه تنها پذیرش که بورس تحصیلی هم خواهید گرفت.

بهتر است درباره کاور لتر نیز اطلاعات خوبی داشته باشید، اگر دوست دارید میتوانید پُست Lets go uni را مطالعه نمایید، این پُست را با عنوان چگونه کاور لتر حرفه ای بنویسیم مطالعه نمایید.

نکات مهم نوشتن انگیزه نامه

انتخاب و دنبال کردن یک استراتژی ویژه برای نوشتن انگیزه نامه sop بسیار مهم است. اگر چه اکثر دانشجویان هر آنچه به ذهنشان می رسد یا هر چیزی که در اینترنت میبینند برای نگارش sop می نویسند، اما شما مانند اکثر مردم نیستید. شما میخواهید انگیزه نامه sop شما عالی و واقعی بنظر برسد و برای دستیابی به این هدف، نیازمند بکارگیری استراتژی های مشخصی برای نگارش sop هستید که در ادامه این پُست مجله مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی به آنها اشاره داریم:

1. داستان بنویسد، نه گزارش

اگر حق انتخاب داشته باشید، دوست دارید روزنامه بخوانید یا رمان؟ بدون شک، رمان. می‌دانید چرا؟

زیرا درحالیکه که روزنامه به شما تیترهای جذاب و اخبار صرف میدهد، یک رمان برای شما داستان تعریف می کند، یک قطعه ادبی زیبا که میتوانید بصورت احساسی با آن ارتباط برقرار کنید. احساسات انسانی شما را بیرون می کشد و شما را درگیر داستان می‌کند.

شما خودتان را بجای شخصیت / راوی داستان تصور می کنید و درک می کنید که چرا این کار را انجام داد یا آن تصمیم را گرفت. ما داستان ها را خیلی راحت تر از گزارشات به خاط میسپاریم چون داستانها با ما ارتباط برقرار می کنند، اما گزارشات نه!

به عنوان مثال، اکثر مردم می‌گویند:

"من در تیم توسعه یک شرکت بین‌المللی نرم افزاری کار می‌کردم و مجبور بودم یک سری کار تکراری را هر روز انجام دهم: کد نویسی. هیچ چیزی جدیدی برای یادگیری وجود نداشت و هیچ چیز هیجان انگیزی هم برای رفتن به شرکت نبود. یک روز تصمیم گرفتم و از آنجا بیرون آمدم، برای تحصیل در کالج اقدام کردم تا مدرک بالاتری بگیرم و کار بهتری پیدا کنم".

آیا شبیه به اکثر داستان‌ها نبود؟ با وجودیکه داستانی معمولی بود. بجای این داستان، نظرتان در مورد متن زیر چیست؟

"دوشنبه شب، دیروقت بود که خودم را در محل کارم تنها، با 15,000 خط کد دیدم. با بدنی پر از کافئین و زندگی پوچ بیرون از شرکت. فهمیدم که کامپیوترها مغز من را کدنویسی می کنند و زندگی من تحت کنترل آنهاست. دیگر نمیخواستم ماشین‌ها از من تغذیه کنند. تصمیم گرفتم که به کالج بروم که میتوانست منجی من باشد".

هر دو داستان 4 خط بودند. اما بنظرتان کدام داستان ذوق خواندن را در کمیته پذیرش ایجاد می‌کرد؟ فکر می کنید بعد از خواندن 5,000 درخواست دیگر، کمیته پذیرش کدام داستان را بخاط داشته باشد.

دوباره فکر کنید. دوست دارید انگیزه نامه و یا همان sop شما مثل روزنامه خوانده شود و یا مثل یک رمان؟ اگر رمان را انتخاب می کنید، تلاش بسیاری برای نگارش sop در قالب داستان باید انجام دهید.

به این بیاندیشید که چرا میخواهید ادامه تحصیل دهید و میخواهید چه رشته ای بخوانید. آیا دلیل محمکی در پس آن است؟ آیا دلیل احساسی، اقتصادی و یا هر دلیل دیگری دارد؟ به خوبی فکر کنید، حتماً ارتباطی خواهید یافت. شاید این دلیل بطور واضحی در دیدرس شما نباشد، اما وقتی به اندازه کافی به آن بیندیشید، خواهید فهمید که دلیل محکمی برای تحصیل شما در آن رشته خاص وجود دارد. 

زمانیکه این دلیل محکم را پیدا کردید، آن را در قالب یک داستان و در قالب نگارش sop و یا همان انگیزه نامه بیان کنید. یک داستان کوتاه اما عالی درمورد آنچه که شما را به این انتخاب سوق داده است، بنویسید. در نگارش sop در مورد این بنویسید که چرا این دانشگاه و این رشته را انتخاب کرده اید. با تحت تاثیر قراردادن کمیته بواسطه داستان خلاق خود در قالب SOP، منافع بسیاری بدست می آورید که در دریافت ویزا و پذیرش تحصیلی به شما کمک خواهد کرد.

2. داستانتان را کمّی کنید

اگرچه که ما از شما میخواهیم sop را داستانی بنویسید، باید این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که داستان sop شما نباید مثل یک پایان نامه خوانده شود. sop باید بعنوان بهترین منبع برای اطلاعاتی در مورد شما عمل کند.

زمانیکه به قسمت اطلاعات انگیزه نامه sop می رسیم، اعداد نقش مهمی را ایفا می‌کنند. نه تنها داستان sop شما باید کیفی باشد، که کمّی بودن آن هم خیلی مهم است و این بدان معناست که sop شما باید بجای اینکه صرفاً یک داستان باشد، کمیت‌های قابل اندازه گیری نیز داشته باشد و اینچنین خواننده به عمق نگارش sop پی می‌برد. 

بعنوان مثال، اگر برای یک NGO محلی کار می‌کنید و به بچه ها ریاضی درس می دهید، می‌توانید اینطور بیان کنید:
"در طول روزهای مهندسی ام، با پیوستن به یک NGO محلی بعنوان معلم ریاضی، به آنها کمک میکردم و به بچه ها مفاهیم پایه‌ای ریاضی را آموزش می‌دادم".

خب حالا شاید این جمله بنظر خوب باشد اما یک تصویر کلی به خواننده نمی‌دهد و آنها قطعا نمی‌دانند که شما چقدر روی آن بچه ها تاثیر داشته‌اید.

بنابراین، میتوانید آن جملات را کمی تغییر دهید و متن زیر را برای نگارش sop بنویسید:

"در دومین سال از تحصیلات مهندسی ام، به یک NGO محلی بنام " آموزش ریاضی" پیوستم، و عضو تیم آموزش ریاضی شدم. بمدت 10 ماه، ریاضیات پایه مثل جبر، هندسه و حسابان را به بیش از 30 دانش آموز پایه ی 5ام و 6ام درس می‌دادم. نمره ریاضی آن سال همه دانش آموزانی که من به آنها درس میدادم، A شد. هرگز در زندگی ام انقدر احساس غرور نکرده بودم". 

تفاوت را دیدید؟ این اعداد ناگهان یک دید جدید در خواننده sop ایجاد می کند و احترام آنها برای شما ناگهان چند برابر می‌شود. این قدرت اعداد است. اعداد اعتبار می‌بخشند و به داستان sop شما اقتدار می‌دهند. اگر بتواند به شیوه‌ای مناسب انگیزه نامه sop خود را کمّی کنید و بجای اینکه فقط فعالیت‌هایتان را بیان کنید، نتایج را نشان دهید، کمیته پذیرش تحصیلی نام شما را فراموش نخواهد کرد.

3. خاص باشید

باید از بیان نکاتی در نگارش sop که میدانید شما را خاص نشان می دهد مطمئن باشید. در نگارش sop چیزی ننویسید که صرفاً برای تاثیرگذاری برای کمیته پذیرش تحصیلی باشد. هر آنچه در sop می گوئید، باید حتماً به جزئیاتِ آن نیز اشاره کنید. فقط نگوئید "من این رشته را انتخاب کردم چون به آن علاقه دارم". به وضوح در نگارش sop شرح دهید که چرا این رشته را دوست دارید، چه چیزی باعث شد تا تصمیم بگیرید بقیه زندگی‌تان را در این رشته فعالیت کنید و برای پذیرش تحصیلی اقدام کنید. 

4. متن خود را سفارشی کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که دانشجویان برای نگارش sop مرتکب میشوند، این است که یک قالب پایه برای sop خود آماده می‌کنند و اگر بخواهند برای چند دانشگاه درخواست بفرستند، به سادگی نام و اسامی را تغییر می‌دهند و مابقی نامه را کاملاً کپی میکنند! 

این کار اصلاً ایده ی خوبی برای نگارش sop نیست، شاید دانشگاه ها شبیه به هم بنظر برسند، اما تفاوت‌های بسیاری دارند.

بنابراین، اگر برای دانشگاهی برای اخذ پذیرش تحصیلی درخواست می‌فرستید، باید تمامی این کمیت ها را لحاظ کنید و طبق آنها sop خود را تنظیم کنید. تنها تغییر دادن اسامی و جزئیات کافی نیست.

شما باید متن sop خود را به گونه ای مناسب برای آن دانشگاه بنویسید که کارشناسان پذیرش تحصیلی فکر کنند که شما شایسته ی آن کمیته هستید. به یاد داشته باشید، هر کمیته دانشجویی مثل یک خانواده است و اگر مواردی را بروز دهید که نمیتوانید در آن خانواده خود را با آن تطبیق بدهید، به راحتی پذیرفته نخواهید شد و پذیرش تحصیلی نخواهید گرفت. 

در مورد فرهنگ باید اشاره کرد که بدیهی است که کشورهای مختلف، فرهنگ های مختلف دارند و حتی کشورهای بزرگی مثل آمریکا، در قسمت های مختلف خود فرهنگ‌های متفاوتی دارند.

بنابراین، پیش از اینکه نگارش sop را شروع کنید در مورد فرهنگ های عمومی و کلی منطقه ای که دانشگاه موردنظرتان در آنجا واقع است، تحقیق و مطالعه کنید و شاید این کار در فرآیند تصمیم گیری شما هم اثر داشته باشد، اگر فرهنگ آنجا خیلی جذبتان نکند، پس دلیلی برای ارسال درخواست پذیرش تحصیلی و نگارش sop وجود ندارد. 

5. از لحن رسمی اما محاوره ای استفاده کنید

انگیزه نامه ها که آن را با نام sop میشناسید، تقریباً به دو دسته کلی تقسیم می شوند: خیلی رسمی و خیلی دوستانه.

اولین دسته sop زمانیست که شما انگیزه نامه sop خود را بسیار رسمی می نویسید، شبیه به نامه هایی است که به ستوان خود در ارتش می نویسید.

دومین دسته sop، شبیه به یک ایمیل خودمانی است به یک دوست.

حالا، اگر بپرسیم کدام یک از این انگیزه نامه ها بهتر است، اکثر دانشجویان می‌گویند، رسمی نوشتن sop درست است و دوستانه نوشتن به هیچ وجه قابل قبول نیست و همچنان، تعدادی دانشجوی درخواست کننده فکر می کنند که می توانند با دوستانه حرف زدن و خوش رو بودن و بامزگی کمیته پذیرش تحصیلی را گول بزنند. 

اما در بازتاب های بعدی، خواهید فهمید که هیچ یک از این رویکردها برای نگارش sop ایده آل نیستند و هیچکدام نیز درست نیستند.

انگیزه نامه شما باید مثل یک رمان خوانده شود یعنی زبان اندکی رسمی اما با چاشنی شوخ طبعی و منحصربفرد بودن. این همان چیزی است که شما در نگارش sop نیاز دارید. لحن محاوره ای بهترین و امن ترین روش است. به گونه ای sop بنویسید که گویی دارید با کسی صحبت می‌کنید، اما از زبان غیر رسمی استفاده نکنید. 

تصور کنید که مشغول صحبت با مدیر کالجتان هستید. از چه زبانی استفاده می کنید؟ این زبانی است که باید در انگیزه نامه خود از آن استفاده کنید. همچنین شوخ طبعی گاهاً خوب است اما نباید خیلی شوخ و گستاخ بنظر برسید.

شوخی یا جُک بین المللی را در انگیزه نامه sop خود ننویسید و بعد از همه اینها، این یک انگیزه نامه است و هدف شما از نگارش آن دستیابی به یک مقطع تحصیلی و پذیرش تحصیلی دانشگاه است، نه اینکه دیگران را تحت تاثیر شوخ طبعی خود قرار دهید. پس، اگر میخواهید لبخندی روی لبان خواننده sop بیاورید، حتماً این کار را انجام دهید، اما نباید باعث شود آنها درخواستِ شما را دور بیاندازند.

6. تصمیم بگیرید که چطور میخواهید خود را به تصویر بکشید

یاد بگیرید چگونه بصورت غیر مستقیم این کار را انجام دهید. شما باید انگیزه نامه sop را ابزاری برای بیان طرز فکر، شخصیت و کاراکتر خود ببینید. خب اینها کلمات سنگینی هستند و روی کاغذ آوردن آنها کار دشواری است. پس، کاری که میتوانید انجام دهید این است که بیاموزید که انگیزه نامه sop چطور میتواند در مورد برخی از معیارها شما را برای کمیته پذیرش تحصیلی به تصویر بکشد:

1. بسیار علاقه مند به رشته ای انتخابی

2. دانشجوی باهوشی که حجم زیادی از برنامه های تحصیلی را تحمل کند.

3. از نظر شخصیتی و آکادمیک کاملا آماده است و شدیداتمایل دارد که دوره جدیدی را آغاز کند.

4. میتواند چالش های درس خواندن در یک دانشگاه بین المللی را مدیریت کند.

5. میتواند با استادان و همکلاسی هایش سازگاری پیدا کرده و آن را حفظ کند.

6. میتواند به موقع مقطع را به پایان برساند و با نمره خوبی فارغ التحصیل شود.

7. نماینده ی استثنایی بالقوه از آن دانشگاه در شغل خود در آینده

8. یک فارغ التحصیل موفق از آن دانشگاه که میتواند در آینده به استخدام فارغ التحصیلان کمک کند.

9. یک فارغ التحصیل مسئولیت پذیر که در آینده به افزایش بودجه دانشگاه کمک می کند، تا صرف تحقیقات، زیرسازی، تسهیلات و بورسیه دانشجویان شود.

اساساً پارامترهایی وجود دارد که کارشناسان پذیرش تحصیلی برای تصمیم گیری درمورد انتخاب افراد برای تحصیل در دانشگاه، آن ها را بررسی می کنند.

شاید شما اینطور تصور کنید که انگیزه نامه ای که باید فقط 1000 کلمه داشته باشد کار را برای این حجم از توضیحات سخت می کند. اینجا همانجایی است که مهارت شما در نگارش به کمک تان می آید.

شما نمیتوانید SOP را خیلی ساده شروع کنید و بگوئید "من علاقه بسیاری به رشته ی منتخبم دارم". این آخرین چیزی است که باید برای اضافه کردن به متن SOP به آن فکر کنید. در واقع بجای آن باید جمله ای را بنویسید که بطور غیرمستقیم مفهمومی مشابه با آن جمله داشته باشد.

باید کلمات را در نگارش sop هوشمندانه انتخاب کنید تا بطور غیرمستقیم با "اشتیاق" شما ارتباط برقرار کند. شما می‌توانید از مثال های مختصر و کوتاه در sop استفاده کنید تا نشان دهید چرا آنقدر به آن رشته علاقه دارید.

مثلاً میتوانید همچین چیزی بگوئید:

"پدربزرگ من مکانیک بود. یادم می آید وقتی نه سالم بود، برای اولین بار من را به گاراژش برد و به من نشان داد که چطور دوچرخه ام را تعمیر میکند تا بتوانم دوباره سوارش شوم. بعد از چند سال، من هم در گاراژ شروع به کار کردم و آن زمان نقطه عطف زندگی من بود. از مدرسه به آنجا می رفتم و بهترین روزهای زندگی من در آن گاراژ سپری شد، حتی در خانه هم وسایل مختلف را تعمیر می کردم. این دلیل انتخاب من برای رشته مهندسی مکانیک بود".

پاراگراف بالا نشان میدهد که چرا میخواهید رشته مهندسی مکانیک را انتخاب کنید بدون اینکه مستقیما به آن اشاره ای شود. هیچ کارشناس پذیرش دانشجویی در هیچ کجای دنیا نمیتواند چنین درخواستی را با چنین دلیل عمیقی و چنین داستان فوق العاده ای در پس آن رد کند. حالا، شما مجبور نیستید دروغ بگوئید، تلاش کنید تا داستان های زندگیتان را که باعث شدند چنین تصمیمی بگیرید، به یاد آورید و آن ها را به زیبایی به اهداف و رویاهایتان گره بزنید.  

حالا به همین صورت، "ذکاوت" خودتان را هم با نوع نگارش میتوانید بیان کنید. کیفیت انگیزه نامه sop نشان دهنده میزان هوش شماست. با نشان دادن دانش خود در مورد آن رشته و استفاده از اصطلاحات مرتبط، میتوانید نشان دهید که بخوبی آماده هستید یا نشان دادن کارهایی که درحال حاضر انجام می دهید توانایی خود را برای شرکت در چالش‌های دانشگاه بیان می کنید.

مدارک و کارهای قبلی شما توانایی تان را برای به پایان رساندن دوره تحصیلی در زمان مقرر، اثبات می کند. اینکه مثلاً در دبیرستان یا موسسات قبلی که در آنها تحصیل کرده‌اید، نماینده ستودنی مدرسه بوده اید، بر این موضوع دلالت خواهد داشت که در آینده هم یک فارغ التحصیل برجسته خواهید شد. همچنین باید بکوشید تمام اطلاعات کیفی که به آنها اشاره شد را بصورت غیرمستقیم ولی قدرتمند در sop بیان کنید. 

7. داستان سازی نکنید، خودتان باشید.

چون ما از شما خواسته ایم که برای sop و پذیرش تحصیلی داستان بنویسید، طبیعتاً این مشکل بوجود می‌آید که از خودتان داستان خلق کنید! این کار را در نگارش sop نکنید. تنها درصورتی داستان‌های عالی بنویسید که خودتان داستان‌های عالی داشته باشید.

بعضی ها ممکن است پیشینه و زندگی ساده ای داشته باشند و شاید دستاورد چشمگیری در زندگیشان نداشته اند. این موضوع کاملا قابل قبول است. اگر حرف خاصی برای گفتن ندارید، آن را در sop ننویسید. در نگارش sop معمولی باشید و داستان‌های عادی خودتان را بنویسید.

معمولی باشد بهتر است تا خوتان را به عنوان کسی که نیستید معرفی کنید. کارشناسان پذیرش دانشجو که پرونده‌های پذیرش تحصیلی را بررسی می‌کنند، روانشناسان ماهری هستند و با یک بار خواندن درخواست sop میتوانند یک درخواست واقعی را از یک درخواست ساختگی تشخیص دهند. پس با تلاش برای جازدن خودتان بجای شخصی دیگر، شانستان را برای رسیدن به دانشگاه رویایی تان از دست می دهید.

فقط خودتان باشید و چیزهایی را در sop بنویسید که برایتان اتفاق افتاده است و چیزهایی که به آنها علاقه مند هستید. 

بعنوان مثال، اینکه بگوئید "من عاشق تحقیق هستم" صرفاً چون آنها این ویژگی را دوست دارند، کمک زیادی به شما نخواهد کرد. هرآنچه که صرفاً بخاطر آنها میگوئید، جذابیتی برای کمیته نخواهد داشت، چراکه آنها بدنبال شواهدی در داستان ها و گذشته شما میگردنند. پس، حتی فکر فریب دادن کمیته پذیرش تحصیلی را هم با ساختن داستان های غیرواقعی نکنید. بکوشید در تمام متن sop خودتان باشید.

8. به مشکلاتتان اشاره کنید

نوشتن sop فرصت فوق العاده ای برای شما است که به برخی از مشکلاتتان اشاره کنید. اگر پیشینه ی تحصیلی نامشخصی دارید یا وقفه ای در طول سال های کاری خود دارید و یا مشکلاتی دارید که به کارتان مرتبط است، میتوانید در sop آنها را بیان کنید تا کمیته پذیرش تحصیلی را خاطرجمع کنید. باید تا حدامکان در نگارش sop صداقت داشته باشید.

بجای اینکه از خودتان دفاع کنید، میتوانید به دلایل واقعی مربوط به پیش آمدن آن مشکل در sop اشاره کنید، اما مورد مهم تر این است که باید نحوه تقابل خود و فائق آمدن بر آن مشکل و اینکه چه درسی از آن تجربه گرفته اید را هایلایت کنید.

مثلاً میخواهیم بگوئیم نمرات یک ترم شما همه C یا D شده اند. این نمرات درواقع نمرات خوبی نیستند که یک دانشگاه خوب آن را بپذیرد، مگراینکه دلیل محکمی برای آن وجود داشته باشد. بنابراین کمی وقت بگذارید و چند خط از نامه sop خود را به تشریح این موضوع اختصاص دهید که چرا این اتفاق افتاد. 

اگر در طول امتحانات بیمار بودید، اگر در آن دوران شکست احساسی داشتید، اگر کسی را از دست داده بودید و یا اگر مجبور شدید مسئولیت های خانواده را بعهده بگیرید، میتوانید در sop خود به آن اشاره کنید. اما مهمتر این است که در نگارش sop نباید فراموش کنید که نشان دهید چطور نمره هایتان بعد از آن دوران بالا رفت و حالا میانگین نمره انضباط شما چقدر خوب است. 

اگر بتوانید این داستان را بخوبی در نگارش sop بیان کنید، این داستان میتواند به شما کمک کنید تا کمیته شما را دانشجویی بالغ متصور شود که میتواند چالش های مازاد بر درس خواندن را هم مدیریت کند و بموقع آن ها را به پایان برساند، حتی اگر مسائلی علیه شما وجود داشته باشد. 

9. تکالیفتان را انجام دهید.

نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید برای نگارش sop تمرین کنید. باید پیش از نوشتن انگیزه نامه، جزئیات دانشگاه هایی را که میخواهید برای آن ها درخواست ارسال کنید، پیدا کنید و آن ها را طبق علاقه مندی های خود لیست کنید.

اکثر دانشجویان جملات تکراری در SOP مینویسند مثل "من تحت تاثیر اهمیتی که دانشگاه به تحقیقات می دهد، قرار گرفتم" یا "من دوست دارم در این دانشگاه درس بخوانم چون 100 تا دکترا و 20 تا برنده جایزه نوبل دارد" و غیره. نه، این جملات آنهایی نیستند که باید بنویسید.

کمیته پذیرش تحصیلی میداند که کالج شان چقدر خوب است، نیازی نیست شما دوباره یادآوری کنید! اما، آنها باید آنچه که شما واقعا درمورد آنها دوست دارید را بدانند. دلیلی که شدیداً باعث می شود شما بخواهید که آنجا باشید. جزئیات در SOP بسیار مهم هستند. 

مثلاً، میتوانید از چنین جملاتی استفاده کنید: (اصطلاحات رندوم هستند و صرفاً برای ایده دادن)

"من از منابعی که والنبرگ هال ارائه می کند استفاده می کنم، چون بطور ویژه ای به رشته شیمی مولکولی علاقه مند هستم. آزمایشگاه های 24/7 که برای دانشجویان فرآهم شده تا فرآیندهای مولکولی را انجام دهند، دقیقا همان فرصتی است که من بدنبال آن هستم و خودم را میبینم که شبانه روز در آزمایشگاه مشغول به کار هستم."

و یا متنی شبیه به این:

"من میخواهم که بطور خاص تحت تدریس استاد دکتر مارک آدامز تحصیل کنم، چرا که من یکی از پیروان مشتاق و ستایشگر ایشان در زمینه شیمی کوآنتوم هستم. رشته ای که نه تنها برای تحصیل آن را انتخاب کرده ام بلکه موضوعی است که شخصا نسبت به آن تعصب دارم و بسیار مفتخر خواهم شد اگر بتوانم ذره ای از گروه تحقیقاتی ایشان بهره ای ببرم."

دیدید چطور حرفه ای بنظر می رسید؟ این موارد در نگارش sop نشان می دهد که شما چقدر آماده اید و چقدر مشتاق هستید که در آن دانشگاه تحصیل کنید و پذیرش تحصیلی دریافت کنید.

حالا، برای نگارش چنین متنی، بدیهی است که باید تحقیقات متعددی (آنلاین و آفلاین) انجام دهید و کاملا به جزئیات دانشگاه مسلط باشید، مثل تسهیلات، دوره ها و استادان. بله، بسیار دشوار است، اما بهتر است بدانید که کاملاً ارزش سخت کار کردن را دارد چون در نهایت موفق به دریافت ویزا و پذیرش تحصیلی خواهید شد. 

10. غلط گیری، ویرایش، ویرایش مجدد

از دوستان و خانواده بخواهید که متن sop شما را ارزیابی کنند. اشتباه دیگری که دانشجویان مرتکب می شوند، این است که متنشان را فقط خودشان میخوانند و بررسی می کنند. شاید آنها خجالتی باشند یا شاید فکر کنند که خانواده و دوستانشان الزاماً در این مورد کارشناس نیستند. پس دلیلی برای برای درخواست انتقاد از آنها درخصوص متن خود نمیبینند. اشتباه است.

sop شما باید در مورد شما بعنوان یک دانشجو و  یک فرد، صحبت کند. بله، اصطلاحات فنی در متن شما وجود دارد و شاید خانواده شما درمورد آنها اطلاعاتی نداشته باشند. اما آنها در مورد "شما" کارشناس هستند. این همان چیزی است که شما دقیقاً از آنها می‌خواهید.

نه تنها آنها می توانند مواردی را ذکر کنند که به متن sop اضافه کنید، بلکه میتوانند داستان‌های ارزشمندی از دوران کودکی شما یا روزهای دانش آموزیتان که احتمالا بیاد نمی‌آورید، تعریف کنند. بعلاوه، درمورد دیگران حرف زدن کار ساده ای است، اما اینکه در مورد خودت حرف بزنی کار بسیار دشواری است.

به همین دلیل است که وقتی شخصی به شما خیلی نزدیک است، مثل دوستان یا خانواده، میتواند شما را بادقت توصیف کند. میتوانید دید جدیدی نسبت به نگارش sop پیدا کنید و گاهی بهتر از انگیزه نامه ای است که اول خودتان نوشته اید و آوردن آنها در انگیزه نامه برایتان خیلی خوب خواهد بود.

همچنین، بیاد داشته باشید که دوباره متن sop خود را غلط گیری کنید و ویرایش کنید تا جاییکه هم خودتان، هم دوستان و خانواده مطمئن شوید که این بهترین انگیزه نامه در دنیاست. 

به یاد داشته باشید که انگیزه نامه و sop شما تصویر “شما” بعنوان یک شخص را ارائه می کند و نماینده ی شماست. بنابراین، اولویت ویژه ای برای پرهیز از اشتباه تایپی، جاگذاری نامناسب نقطه و ویرگول، استفاده بیش از حد از گیومه، حرافی بیش از حد، استفاده بیش از حد از لغات و جملات پیچیده، و خیلی رک بودن درنظر بگیرید.  

دقت کنید، وقتی شروع به نوشتن sop می کنید، ایده آلیست باشید. این مورد نشان دهنده میزان اهمیت شما برای ورود حتمی به یک کالج است و وقتی همه کارها را انجام دادید، فراموش نکنید که از خانواده و دوستانتان بخواهید تا به انگیزه نامه sop شما نمره بدهند و از آنها بخواهید با دقت شما را نقد کنند، با این روش میتوانید از ثبت انگیزه نامه ای که خیلی هم معمولی نیست جلوگیری کنید. 

11. با استادتان مشورت کنید

اگر استادی در دبیرستان یا موسسه قبلی که در آن تحصیل میکردید، را میشناسید درخصوص انگیزه نامه تان با اون مشورت کنید. البته که آنها بسیار باتجربه اند و احتمالا هزاران انگیزه نامه و دانشجو در طول سال های کاری خود دیده اند. بنابراین، اشکالی ایجاد نمی شود اگر نظر آن ها را نیز جویا شوید. علاوه بر این، برخلاف اعضای خانواده، استادان نگاهی فنی به موضوع دارند و میتوانند بینشی ارزشمند درمورد نحوه بیان مهارت های فنی و شغلی شما در انگیزه نامه sop برایتان فرآهم کنند. 

بعد از همه ی این حرف ها، یک استاد می داند یک استاد دیگر بدنبال چه چیزی در یک دانشجو است و این نکته به تنهایی میتواند به شما برای تحت تاثیر قرار دادن استادان آن کالج کمک کند. و اگر استادتان به شما خیلی نزدیک باشد، میتوانید از او بخواهید که یک sop برای شما تنظیم کند. خب میبینید که با هر زاویه ای که به موضوع نگاه میکنید، استادتان فرد سودمندی برای شما خواهند بود.

نوشتن انگیزه نامه تحصیلی

در اینجا یک لیست اولیه برای نوشتن sop طراحی شده است تا به شما در نگارش پیش نویس انگیزه نامه تان کمک کند. از اینکه به روشی سازمان یافته می نویسید اطمینان حاصل کنید و نکات مدنظرتان را به ترتیب مناسبی وارد کنید.

ما لیست نوشتن sop را آماده کرد ایم تا بتوانید sop خود را بدون اینکه خودتان گیج شوید و خواننده را هم گیج کنید، بنویسید. با استفاده از این ترتیب، انگیزه نامه شما حتماً برای خواندن بهتر خواهد شد و خواننده خیلی بهتر شما و داستانتان را میشناسد و درک می کند.

میتوانید به لیست نوشتن sop موارد دیگری که فکر میکنید شانس شما را بیشتر میکند، اضافه کنید، اما بخاطر داشته باشید که sop را خیلی زیاد ننویسید چون از تعداد لغات درنظر گرفته شده برای انگیزه نامه فراتر خواهید رفت. 

• معرفی خودتان به شیوه ای منحصربفرد 

• نشان دادن اشتیاقتان برای رشته موردنظر

• داستانی درباره پیشینه تان یا تجربه تان درخصوص رشته منتخب

• توصیفی از پیشینه تحصیلی تان در رشته منتخب

• دوره ها و کلاس های خاصی که گذرانده اید و به رشته منتخبتان مربوط می‌شود.

• اسامی برخی اساتید که تحت آموزش آنها تحصیل کرده اید، مخصوصا اگر آنها افراد مشهوری در آن رشته هستند.

• کارهای فوق برنامه و آموزش های مشارکتی در زمینه رشته ای که به آن علاقه مندید.

• مقاله یا دیگر دستاوردهای حرفه ای در زمینه رشته منتخب (ارائه کنفرانس یا ارائه عمومی)

• تجربه رهبری یا ارائه خدمات در انجمن در دوران کالج

• توصیحاتی درخصوص مشکلاتی که در پیشینه شما وجود داشته است (درصورت نیاز)

• توضیحاتی درخصوص دلیل انتخاب آن دانشگاه بخصوص و دیگر سوالات مربوطه، همانطور که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم.

• اشاره به اینکه چه چیزی را در آن دانشگاه دوست دارید و چرا: تسهیلات، زیرساخت ها و غیره.

• نام بردن از استادانی در آن دانشگاه که آن ها را میشناسید و کار آن ها را تحسین می کنید و دلیل اینکه میخواهید تحت آموزش آنها تحصیل کنید.

• ویژگی‌های خاصی از برنامه تحصیلی و دانشگاه که شما را شخصا مجذوب کرده است و دلیل آن.

• دریافت توصیه‌هایی از استادانتان، خانواده، و دوستان نزدیک. از آنها بخواهید داستان هایی درمورد شما بگویند.

• غلط گیری و ویرایش. از دوستان و خانواده بخواهید تا آنها هم غلط گیری کنند.

به هر حال عناوین و مطالبی که در این پُست از مجله Lets go uni خواندید، استراتژی ها و نکاتی بودند تا بتوانید یک انگیزه نامه یا همان SOP قدرتمند بنویسید، کمیته بررسی sop را تحت تاثیر قرار دهید و بدینصورت فرآیند پذیرش تحصیلی را به سرانجام برسانید. مطمئن شوید که تمامی این نکات را انجام می‌دهید و دراینصورت از کالج رویاییتان دور نخواهید بود.