راهنمای جامع تحصیل در مدارس ایتالیا مبحث مطلب جدید لتسگو یونی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی است. اگر از یک ایتالیایی بپرسید که چرا باید به ایتالیا بیایید، احتمالا پاسخ این خواهد بود که ایتالیا بهترین غذا، زیباترین زبان، باعظمت‌ترین فرهنگ و تیم‌های فوتبال در سطح جهانی را دارد. 

خب، مخالفت با این حرف‌ها کار سختی است. این کشور مطمئنا چیزهای زیادی برای ارائه دارد! تحصیل در مدارس ایتالیا در سال‌های اخیر به گزینه مورد علاقه والدین و دانش‌آموزانی که تحصیل در خارج از کشور را در نظر می‌گیرند، تبدیل شده است. در پایان، اگر علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف بودید، می‌توانید از طریق مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با ما در ارتباط باشید.

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا و مخصوصا در مدارس دولتی برای همه دانش آموزان حتی متقاضیان خارجی رایگان است و تنها باید برای مدارس خصوصی و بین المللی هزینه پرداخت کرد. فضای مدارس ایتالیا معمولاً نسبتاً سختگیرانه است، اما الزامی برای پوشیدن لباس فرم وجود ندارد و معلمان انتظار دارند که در حین حضور در کلاس بر یادگیری خود تمرکز کنید. توصیه می‌کنیم که برای فهمیدن صحبت‌های معلمان، دانش ابتدایی از زبان کشور داشته باشید، زیرا همه چیز به زبان ایتالیایی خواهد بود. هنگام تحصیل در ایتالیا، سیستم آموزشی آن به پنج دوره تقسیم می‌شود: 

  • مهدکودک (scuola dell’infanzia) ۳ تا ۶ سال
  • دبستان (scuola primaria) ۶ تا ۱۱ سال
  • راهنمایی (scuola secondaria di primo grado) ۱۱ تا ۱۴ سال
  • دبیرستان (scuola secondaria di secondo grado) یا سیستم آموزش حرفه‌ای منطقه‌ای (Istruzione e formazione professionale) ۱۴ تا ۱۹ سال

دبیرستان در ایتالیا شامل پایه‌های ۹ تا ۱۳ است و اسکولا سِکُن داریا سوپِریوره (Scuola Secondaria Superiore) نامیده می‌شود و در اکثر آن‌ها کلاس‌ها از دوشنبه تا شنبه برگزار می‌شود، اما روزهای مدرسه نسبتاً کوتاه هستند. شما اغلب حوالی ناهار مدرسه را تمام می‌کنید و برای صرف غذا با خانواده میزبان به خانه می‌روید. وعده‌های غذایی با خانواده در ایتالیا اهمیت بسیار دارد! 

در طول دو سال اول این دوره به نام اسکولا سوپِریوره، دانش‌آموزان از برنامه درسی اجباری دولتی یکسانی استفاده می‌کنند: ایتالیایی پایه و لاتین، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، مطالعات اجتماعی، فلسفه، ریاضیات، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و یک یا چند زبان خارجی و تربیت بدنی. در سه سال بعدی، دانش‌آموزان با توجه به مهارت‌ها، ترجیحات و نیازهای خود، گرایش‌ها (indirizzi) تحصیلی و تخصص موردعلاقه‌ی خود را انتخاب خواهند کرد. برای دریافت مدرک دیپلم دبیرستان (diploma di maturità) دانش‌آموزان باید در امتحانات کتبی و شفاهی شرکت کرده و قبول شوند. 

  • اولین امتحان کتبی: یک انشا به زبان ایتالیایی در زمینه ادبیات، تاریخ، جامعه یا علوم است. 
  • دومین امتحان کتبی: یک کار تحقیقاتی/پایان‌نامه مرتبط با حوزه‌ی تخصصی انتخابی دانش‌آموز است. 
  • سومین امتحان: عمومی‌تر بوده و شامل پرسش‌هایی در مورد مسائل روز و یک زبان خارجی انتخابی دانش‌آموز می‌شود. پس از امتحانات کتبی، یک امتحان شفاهی نهایی توسط هیئتی متشکل از شش معلم برگزار می‌شود که در آن از دانش‌آموزان در مورد آموخته‌هایشان در سال آخر تحصیلی پرسیده می‌شود. 

نوع دیپلم اعطا شده به نوع مدرسه‌ی گذرانده شده بستگی دارد. مدرک دیپلم دبیرستان به طور کلی به عنوان مدرک ورود به دانشگاه در نظر گرفته می‌شود، اما بهتر است برای شرایط پذیرش با دانشگاه، مطلب تحصیل کارشناسی در ایتالیا لتسگو یونی را مطالعه نمایید. دانشگاه برای همه دانشجویانی که پنج سال دبیرستان را با موفقیت گذرانده و دیپلم دبیرستان را دریافت کرده‌اند، آزاد است و دانش‌آموزانی که در مدارس فنی حرفه‌ای تحصیل کرده‌اند نیز می‌توانند به دانشگاه بروند. اگر دانش‌آموزی در یک برنامه‌ی چهارساله دبیرستان شرکت کرده باشد، برای ورود به دانشگاه یک سال تحصیل اضافی نیاز دارد. 

انواع دبیرستان‌های ایتالیا

دبیرستان کلاسیک (Liceo Classico): تحصیل در دبیرستان کلاسیک ۵ سال به طول می‌انجامد و دانش‌آموز را برای تحصیلات دانشگاهی آماده می‌کند. ادبیات لاتین، یونانی و ایتالیایی بخش مهمی از برنامه‌ی درسی را تشکیل می‌دهند. فلسفه و تاریخ هنر نیز در سه سال آخر تدریس می‌شوند. 

دبیرستان علوم (Liceo Scientifico): این دوره ۵ساله عمدتاً بر فیزیک، شیمی و علوم طبیعی تمرکز دارد اما دانش‌آموز همچنان لاتین و یک زبان مدرن دیگر را نیز یاد خواهد گرفت. 

دبیرستان هنرهای زیبا (Liceo Artistico): تحصیل در دبیرستان‌های هنرهای زیبا می‌تواند ۴ تا ۵ سال طول بکشد و دانش‌آموزان را برای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی یا معماری آماده کند. 

مدرسه‌ی تربیت معلم (Istituto Magistrale): دوره‌ی تربیت معلم ۵ سال به طول می‌انجامد و معلمان آینده‌ی مدارس ابتدایی را آماده می‌کند. همچنین یک دوره‌ی آموزش ۳ساله برای معلمان مهدکودک وجود دارد، اما این مدرک به دانش‌آموزان حق ثبت‌نام در دانشگاه را نمی‌دهد. 

هنرستان‌ها (Istituto d’Arte): این دوره با سه سال تحصیل، دانش‌آموزان را برای کار در یک زمینه‌ی هنری آماده کرده و منجر به دریافت دیپلم صلاحیت هنری (diploma di Maestro d’Arte) می‌شود. 

موسسات فنی (Istituti Tecnici): این دوره‌ی آموزشی پنج ساله، دانش‌آموزان را هم برای تحصیلات دانشگاهی و هم برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. در مدارس فنی، اکثر دانش‌آموزان برای کار در بخش‌های فنی یا اداری کشاورزی، صنعت یا بازرگانی آماده می‌شوند. 

هنرستان‌های حرفه‌ای (Istituti Professionali): با گذراندن دوره‌های آموزشی در هنرستان‌های حرفه‌ای، طی سه یا پنج سال، شما دیپلم صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهید کرد. 

گزینه‌های اقامتی

یکی از روش‌های محبوب اقامت، ماندن با یک خانواده ایتالیایی (homestay) است. در این روش، دانش‌آموزان با خانواده‌هایی که با دقت انتخاب شده‌اند زندگی می‌کنند و می‌توانند فرهنگ و زبان ایتالیایی را بیاموزند. این روش به دانش‌آموزان اطمینان می‌دهد که در مدت‌زمان کوتاهی با منطقه‌ی زندگی خود سازگار شوند. علاوه بر این، دانش‌آموزان اتاق‌خواب خود را خواهند داشت و به‌عنوان عضوی از خانواده زندگی خواهند کرد. 

ایتالیا که به مناطق مختلف تقسیم شده است و بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید، فرصت‌های تحصیلی و اقامتی متفاوتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. شما می‌توانید در خوابگاه‌های ارائه‌شده توسط مدرسه یا دولت اقامت داشته باشید، یا در صورت تمایل خوابگاه‌های خصوصی را انتخاب کنید.

مدارک و شرایط ثبت نام در مدارس ایتالیا

معمولاً برای ثبت‌نام در مدارس ایتالیا به چند مدرک و رعایت برخی شرایط نیاز است. در حالی که جزئیات با توجه به هر مدرسه ممکن است متفاوت باشد، فرایند ثبت‌نام معمولاً ساده است و در این بخش به بررسی مدارک و شرایط معمول می پردازیم: 

  • مدارک انتقال از مدارس قبلی و ریزنمرات: سوابق تحصیلی دانش آموز برای تعیین سطح دانش و پایه تحصیلی او ضروری است.
  • گواهی واکسیناسیون: ارائه گواهی تزریق کامل واکسن های لازم برای حفظ سلامتی دانش آموزان و جامعه الزامی است.
  • انگیزه نامه: این نامه فرصتی برای دانش آموز است تا انگیزه خود از تحصیل در ایتالیا را به طور شفاف بیان کند و اهداف و برنامه های آینده خود را شرح دهد.
  • گواهی تمکن مالی: ارائه مدرکی دال بر توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی دانش آموز در ایتالیا الزامی است.
  • آزمون زبانی: ممکن است برای تایید مهارت های زبانی دانش آموز و اطمینان از توانایی او در درک و برقراری ارتباط در محیط آموزشی ایتالیا، نیاز به شرکت در آزمون زبان ایتالیایی یا انگلیسی باشد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانش آموزی ایتالیا

  • نامه پذیرش از یکی از مدارس و دبیرستان‌های ایتالیا: این نامه نشان دهنده پذیرش رسمی دانش آموز در مدرسه مورد نظر است. 
  • فرم درخواست ویزا: فرم تکمیل شده درخواست ویزا باید به صورت آنلاین در سایت سفارت ایتالیا بارگذاری شود. 
  • رسید پرداخت هزینه ویزا: هزینه صدور ویزای تحصیلی ایتالیا باید به صورت آنلاین پرداخت و رسید آن ارائه شود. 
  • چند قطعه عکس ۳*۴: عکس‌ها باید با زمینه سفید و مطابق با معیارهای عکس پرسنلی باشند. 
  • پاسپورت دارای اعتبار حداقل ۶ ماه: پاسپورت دانش آموز باید حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود به ایتالیا اعتبار داشته باشد. 
  • گواهی نشان دهنده محل اسکان: ارائه اجاره‌نامه یا نامه از مدرسه مبنی بر تعلق خوابگاه برای اثبات محل اقامت دانش آموز در ایتالیا ضروری است. 
  • گواهی تمکن مالی: ارائه مدرک دال بر توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی دانش آموز در ایتالیا الزامی است. 
  • مدرک تحصیلی مقطع قبلی: ارائه ریز نمرات و یا مدرک تحصیلی مقطع قبلی برای اثبات صلاحیت تحصیلی دانش آموز الزامی است.

مدارس بین‌المللی ایتالیا

مدارس بین‌المللی برای مهاجرانی که ممکن است اقامت بلندمدتی در ایتالیا نداشته باشند یا نگران تداوم تحصیل فرزندشان هستند، انتخابی عالی به شمار می‌روند. این مدارس مستقل، معمولاً به سایر سیستم‌های آموزشی (مانند انگلستان یا ایالات متحده) وابسته‌اند و پذیرای دانش‌آموزان از سراسر جهان در محیطی پرورش‌دهنده هستند و به خوبی به دانش‌آموزان در زمینه‌ی برقراری ارتباط با محیط جدید کمک می‌کنند. 

با توجه به شناخته‌شده بودن مدارک تحصیلی مدارس بین‌المللی در سطح جهانی، فرآیند درخواست برای دانشگاه‌های خارج از ایتالیا ساده‌تر خواهد شد. مدارس بین‌المللی اغلب برنامه‌ی دوره‌ی پیش‌دانشگاهی بین‌المللی (IB) را ارائه می‌دهند. دانش‌آموزان IB در دوره‌های ریاضیات، علوم، ادبیات و زبان شرکت می‌کنند و یک پروژه‌ی نهایی را تکمیل می‌نمایند. برنامه‌ی IB به دلیل سختی و استانداردهای آموزشی بالای خود در سطح بین‌المللی شناخته شده‌است و می‌تواند در زمان درخواست برای دانشگاه‌های سراسر جهان، فرصت‌های بیشتری را برای دانش‌آموزان فراهم کند. 

شهریه سالانه این مدارس با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است، اما می‌تواند تا ۲۵.۰۰۰ یورو هم برسد. برخی از بهترین مدارس و کالج‌های بین‌المللی و خصوصی در ایتالیا که آموزش با کیفیت بالا و در سطح جهانی را به صورت روزانه، شبانه‌روزی، تک‌جنسینی و مختلط برای دختران و پسران ارائه می‌دهند عبارتند است: 

  • مدرسه‌ی بین‌المللی میلان (International School of Milan) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی بولونیا (International School of Bologna - ISB) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی QSI بریندسی (QSI International School of Brindisi) 
  • مدرسه‌ی ابتدایی ناپل (Naples Elementary School) 
  • کالج کانادایی ایتالیا (Canadian College, Italy - CCI The Renaissance School) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی کومو (International School of Como) 
  • کالج متحد جهانی آدریاتیک، تریسته (United World College of the Adriatic, Trieste) 
  • مدرسه‌ی فرانسوی-ایتالیایی فلورانس (Ecole franco italienne de Florence/MFL) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی فلورانس (The International School of Florence) 
  • مدرسه‌ی آلمانی جنوا (Deutsche Schule, Genoa) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی در جنوا (International School in Genoa) 
  • مدرسه‌ی بین‌المللی دلدا (Deledda International School) 
  • مدرسه‌ی آمریکایی میلان (American School of Milan) 
  • مدرسه‌ی آلمانی میلان (Deutsche Schule, Milan) 
  • دبیرستان فرانسوی لیسه‌ی استاندال (Ecole Francaise Lycee Stendhal)

تحصیل در مدارس شبانه روزی ایتالیا

تحصیل در مدارس شبانه روزی ایتالیا می‌تواند بهترین گزینه برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی و تحصیلی در ایتالیا باشد. در میان انبوه گزینه‌های تحصیلی، مدارس شبانه‌روزی ایتالیا با ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد از آموزش و زندگی، خودنمایی می‌کنند. این مدارس که عمدتاً در مقطع دبیرستان دانش‌آموز می‌پذیرند، فرصتی ایده‌آل برای غرق شدن در فرهنگ غنی ایتالیا و ارتقای سطح علمی در کنار رشد شخصیتی به ارمغان می‌آورند. 

یکی از ویژگی‌های بارز مدارس شبانه روزی ایتالیا، محیط آن‌هاست. دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی در خوابگاه‌های مجهز و محوطه امن مدرسه سکونت می‌کنند و از امکانات رفاهی و خدمات آموزشی باکیفیت بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، حضور معلمان مجرب در محوطه مدرسه، حمایتی فراتر از ساعات آموزشی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. این امر، فرصتی عالی برای رفع اشکال، دریافت مشاوره پس از مهاجرت تحصیلی و ایجاد تعاملات مثبت با معلمان را به وجود می‌آورد. چند مورد از محبوب‌ترین مدارس شبانه‌روزی ایتالیا برای دانش‌آموزان بین‌المللی عبارتند است: 

مدرسه‌ی سنت استفنز، رم (St. Stephen's School, Rome): این مدرسه‌ی مختلط و انگلیسی‌زبان، برنامه‌ی تحصیلی قوی‌ای را از پیش‌دبستانی تا دبیرستان ارائه می‌دهد و دانش‌آموزان می‌توانند از بین دوره‌های مختلف دوره‌ی پیش‌دانشگاهی بین‌المللی (IB) انتخاب کنند. مدرسه‌ی سنت استفنز توجه ویژه‌ای به هنر و ورزش دارد و پردیسی زیبا در قلب شهر رم را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. 

مدرسه‌ی بین‌المللی اچ-فارم، ترویزو (H-FARM International School, Treviso): اچ-فارم، واقع در نزدیکی ونیز، یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی منحصربه‌فرد است که برنامه‌های آموزشی را با آموزش‌های عملی ترکیب می‌کند. این مدرسه علاوه بر برنامه‌ی قوی در زمینه‌ی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM)، دوره‌هایی در زمینه‌های تجارت، طراحی و برنامه‌نویسی نیز ارائه می‌دهد. اچ-فارم دارای پردیسی مدرن با امکانات پیشرفته است. 

مدرسه‌ی بین‌المللی میلان (International School of Milan - ISM): آی‌اس‌ام یک مدرسه‌ی مختلط آمادگی برای کالج است که برنامه‌ی درسی آمریکایی را ارائه می‌دهد. این مدرسه در میلان، پایتخت مد ایتالیا، واقع شده‌است و دوره‌های متنوعی را در قالب دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آمریکا (AP) ارائه می‌دهد و سابقه‌ی درخشانی در قبولی دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها دارد. 

مدرسه‌ی بین‌المللی وینز تورین (WINS – World International School of Torino): وینز یک مدرسه‌ی مختلط است که برنامه‌ی درسی ایتالیایی با رویکردی بین‌المللی را ارائه می‌دهد. این مدرسه در تورین، پایتخت صنعت خودرو ایتالیا، واقع شده‌است. وینز برنامه‌های متنوعی از جمله دبیرستان علوم تجربی ایتالیا (Liceo scientifico) و دبیرستان زبان ایتالیا (Liceo linguistico) را ارائه می‌دهد.

ویزای همراه برای تحصیل در مدارس ایتالیا

متاسفانه طبق قوانین مهاجرتی ایتالیا، تحصیل در مدارس این کشور منجر به دریافت اقامت برای والدین و سایر اعضای درجه یک خانواده دانش آموز نمی شود. به همین دلیل امکان اخذ ویزای همراه برای والدین وجود ندارد. در صورت دریافت ویزای دانش آموزی، والدین می توانند با دریافت ویزای توریستی ایتالیا به مدت 90 روز در این کشور اقامت داشته باشند و از فرزند خود دیدن کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به بررسی نظام آموزشی ایتالیا پرداخته و فرآیند ثبت‌نام دانش آموزان بین‌المللی را بررسی کنیم. موسسه لتسگو یونی می‌تواند به عنوان یک موسسه مهاجرتی قابل اعتماد هنگام انتخاب‌ها مسیرهای پیشرو برای تحصیل در ایتالیا در کنار شما باشد.