ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2023 و 2024 کدامند؟ اگر قصد سرمایه‌گذاری و یا راه‌اندازی یک کسب و کار در خارج از کشور را داشته باشید، احتمالاً این سوال یکی از سوالاتی است که در ذهن شما وجود دارد. همانطور که اطلاع دارید یکی از راه‌های مهاجرت به خارج از کشور و اخذ اقامت، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است و اطلاع داشتن از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف می‌تواند در انتخاب مقصد مهاجرتی مناسب به شما کمک زیادی کند.

اگر کنجکاو هستید کشورهای ثروتمند دنیا را بشناسید و یا قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید، توصیه می‌کنیم با این مطلب تا انتها همراه باشید چرا که در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به معرفی و بررسی ثروتمندترین کشورهای جهان بر اساس چند فاکتور می‌پردازیم و البته باید این اخطار را بدهیم که ممکن است تصوری که از ثروتمندترین کشورهای دنیا دارید را عوض کنیم!

ثروتمندترین کشورهای جهان

اکثر مردم تصور می‌کنند که ثروتمندترین کشورهای دنیا جمعیت و مساحت زیادی دارند اما شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که اتفاقاً در لیست منتشر شده توسط مجله global finance از کشورهای ثروتمند، کشور کوچکی مثل لوکزامبورگ در جایگاه اول قرار دارد. همچنین در این لیست کشورهای کوچک دیگری مثل سنگاپور، قطر، سوئیس و ایرلند هم به چشم می‌خورند. دلیل اینکه این کشورهای کوچک ثروتمند هستند این است که اقتصادشان در مقایسه با جمعیت آنها، بزرگ است.

اما منظور از یک کشور ثروتمند چیست و این کشورها بر اساس چه معیاری انتخاب می‌شوند؟ رتبه بندی کشورها از نظر ثروت ممکن است بر اساس معیارهای مختلفی انجام شود اما معتبرترین شاخص، GDP است. GDP مخفف عبارت Gross Domestic Product است و به معنای تولید ناخالص یک کشور و ارزش تمام کالاها و خدمات تولید شده در آن در طول یک سال است. معیار دیگر GDP per capita است که به معنی میانگین مقدار پولی است که هر فرد ساکن در یک کشور در یک سال دریافت می‌کند.

در اینجا این سوال پیش می آید که آیا GDP معیار کاملا درست و معتبری است و هیچ خطایی ندارد؟ در جواب باید بگوییم که هر شاخصی درصد خطایی دارد اما چیزی که اعتبار یک شاخص را از دیگر شاخص‌ها بیشتر می‌کند میزان این درصد خطاست. منابعی که از شاخص GDP برای رتبه‌بندی کشورهای ثروتمند استفاده کرده‌اند هم به این نکته اشاره دارند که در هر کشور ثروتمند هم افرادی هستند که در فقر زندگی می‌کنند و بر عکس در کشورهای فقیر هم ممکن است افرادی باشند که در ثروت زندگی کنند. اما این شاخص به عنوان یک شاخص معتبر با درصد خطای کم و عادلانه در دنیا شناخته شده است.

با توجه به نکات گفته شده، در ادامه به معرفی ثروتمندترین و پولدارترین کشورهای جهان خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که اطلاعات زیر بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول و مجله Forbes تنظیم شده‌اند.

رتبه بندی ثروتمندترین کشورها بر اساس شاخص GDP

همانطور که اشاره کردیم GDP یک شاخص معتبر برای رتبه‌بندی کشورها از نظر ثروت است که بر اساس مواردی مثل درآمدهای یک کشور، هزینه‌های دولت، میزان سرمایه‌گذاری و ارز وارد و خارج شده تعیین شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده کشورهای ثروتمند جهان در سال 2023 و ابتدای 2024 که مساحت کمی دارند بر اساس GDP و یا ارزش سرانه تولید داخلی به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

لوکزامبورگ

در پست های گذشته در مورد مهاجرت به لوکزامبورگ مفصل توضیح دادیم؛ اما امروز قصد داریم این کشور را به عنوان ثروتمندترین کشور جهان به شما معرفی کنیم. در طول شیوع ویروس کرونا کشور کوچک لوکزامبورگ توانست با مدیریت اقتصادی خوب به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا با ارزش سرانه تولید داخلی 140,694 دلار تبدیل شود. لوکزامبورگ در سال 1960 در صنعت تولید فلزات معروف بود و امروزه به دلیل ثبات اقتصادی و آمار پایین نرخ بیکاری، یکی از موفق‌ترین کشورها است. علاوه بر این، از دلایل موفقیت و ثروت لوکزامبورگ سیاست های آن در دریافت مالیات است و بیشتر مالیات آن از شاغلین و شرکت‌های خارجی مثل شرکت آمازون و اسکایپ تأمین می‌شود.

سنگاپور

ارزش سرانه تولید داخلی سنگاپور برابر با 131,580 دلار است. این کشور با اینکه هیچ منابع طبیعی شناخته شده با ارزشی ندارد اما امروزه به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است. سنگاپور یک کشور بسیار توسعه‌یافته در بین کشورهای جهان و قاره آسیا است که ثروت و جایگاه اقتصادی‌اش را مدیون تجارت آزاد و همکاری‌های تجاری با کشورهای سراسر دنیا است. در سال 2011 سنگاپور به عنوان کشوری که دارای بیشترین تعداد میلیونر در جهان است، شناخته شد.

ایرلند

ایرلند یک جزیره کوچک در اروپاست که ارزش شاخص GDP آن 124,596 دلار است و بازار اقتصادی آزادی دارد. ایرلند 6 بار متوالی به عنوان بهترین کشور برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی شناخته شده است و به خاطر وجود این شرکت‌ها و سیاست‌های دولت، اقتصاد ایرلند جایگاه خوبی پیدا کرده است. سیاست‌گذاری‌های خوب ایرلند باعث شده است تا امروز ایرلند جزو 10 کشور ثروتمند دنیا باشد. این کشور مالیات را از 35 درصد به 12,5 درصد کاهش داده و میزبان شرکت های بزرگی مثل اپل، آمازون و ... است.

قطر

قطر به عنوان چهارمین کشور ثروتمند دنیا با ارزش شاخص GDP ،112,879 دلار است که این ثروت را مدیون منابع گازی‌اش است. این کشور سومین منابع گاز جهان را دارد و علاوه بر این از فروش نفت هم برای افزایش درآمد و رفاه شهروندان خود استفاده میکند. در واقع می‌توانیم بگوییم که قطر به قدری ثروتمند هست که شهروندان آن نیازی به پرداخت مالیات نداشته باشند و به همین دلیل قطر پایین‌ترین نرخ مالیات را دارد.

سوئیس

سوئیس یک کشور اروپایی است و شاخص GDP آن، 84,658 دلار است. بعضی از شهرهای معروف و بزرگ سوئیس مانند زوریخ، ژنو و بازل از کیفیت زندگی بالایی برخوردار هستند. همچنین یکی از باثبات‌ترین سیستم اقتصادی دنیا را دارد و در سال 2020 شاخص جهانی نوآوری، اقتصاد این کشور را نوآورترین در دنیا اعلام کرد. علاوه بر این، سوئیس سرویس‌های خدماتی قوی در صنعت گردشگری، بانکداری، بیمه و ... دارد و در صنعت تولید و صادرات مواد شیمیایی، دارویی و سازهای موسیقی در حال پیشرفت است.

امارات متحد عربی

امارات متحده عربی کشوری واقع در خاورمیانه و در حاشیه خلیج فارس، که معروف ترین شهر آن دوبی است. شاخص ارزش سرانه تولید داخلی امارات برابر با 78,255 دلار است. امارات منابع عظیمی از گاز و نفت دارد که در جهان شناخته شده است. با این حال سیاست‌های دوات امارات این است که اقتصاد این کشور فقط به منابع نفتی و گازی متکی نباشد. به لطف منابع بزرگ نفت و گاز و مدیریت دولت امارات، طی 40 سال گذشته ارزش شاخص GDP امارات 3 برابر رشد کرده است.

به دلیل ثروت کشور امارات و رفاه موجود برای شهروندان، در سال‌های گذشته مهاجرین زیادی از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه، برای کار و دریافت اقامت وارد امارات شده‌اند به طوری که امروزه بیشتر جمعیت آن را افراد خارجی تشکیل می‌دهند. اگر شما هم علاقه‌مند به اقامت و کار در این کشور هستید توصیه می‌کنیم حتما مقاله ما در مورد ویزای کار امارات را مطالعه کنید.

برونی دارالسلام

برونی یک کشور اسلامی واقع در جنوب شرقی آسیا و جزیره برنو است و از جنوب با کشور مالزی همسایه شده است. این کشور دارای حکومت پادشاهی است و قبلا جزو مستعمرات انگلستان بوده است اما امروزه یک کشور مستقل است. بعد از جدایی از انگلستان، از سال 1999 تا 2008 میلادی، شاخص GDP برونی 56 درصد افزایش پیدا کرد و الان ارزش این شاخص در کشور برونی برابر با 74,953 دلار است. بیشتر موفقیت کشور برونی در اقتصاد، به دلیل منابع نفت خام این کشور است.

سن مارینو

سن مارینو کشور کوچکی در اروپاست که ادعا دارد قدیمی‌ترین جمهوری را دارد. مساحت این کشور فقط 61 کیلومتر است. اقتصاد سن مارینو در سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده و شاخص GDP آن به 70,132 دلار رسیده است. سن مارینو این پیشرفت را مدیون صنعت گردشگری، بانکداری، صادرات و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به دلیل پایین بودن مالیات در این کشور است. استانداردهای زندگی در سن مارینو بسیار بالاست و واحد پول آن یورو است.

نروژ

نروژ یک کشور کوچک با جمعیتی حدود 5.3 میلیون نفر است و از ثروتمندترین کشورهای دنیاست. شاخص GDP نروژ 77,808 دلار است. ثروت نروژ به دلیل منابع طبیعی و اقتصاد موفق آن است. دولت نروژ همیشه برنامه‌هایی برای توزیع ثروت بین جمعیت داشته است و به همین دلیل تعجبی ندارد که کیفیت زندگی در کشور نروژ بسیار بالاست. نروژ جزو بزرگترین صادرکنندگان ماهی در جهان است و معادن زیادی دارد. به علاوه دارای منابع نفت و گاز هم هست.

کشورهای وسیع و ثروتمند 2024

کشورهای کوچک و کم جمعیت به دلیل نسبت توزیع پول در جمعیتشان معمولا راحت‌تر می‌توانند به کشورهای ثروتمندی تبدیل شوند. البته این موضوع به برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های کشورها هم بستگی زیادی دارد. مثلا کشور کوچکی مثل لوکزامبورگ از نظر اقتصادی با کشوری مثل آمریکا برابری می‌کند و دلیل این مسأله هم سیاست‌های مالیاتی آن و جذب شرکت‌های معروف خارجی برای سرمایه‌گذاری است. اما شاید برایتان جالب باشد که کشورهای پهناور و ثروتمند را هم بشناسید. در ادامه به صورت موردی به معرفی این کشورها بر اساس شاخص GDP میپردازیم.

  • آمریکا (18,6 تریلیون دلار)
  • چین (11,2 تریلیون دلار)
  • ژاپن (4,9 تریلیون دلار)
  • آلمان (3,4 تریلیون دلار)
  • انگلستان (2,6 تریلیون دلار)
  • فرانسه (2,5 تریلیون دلار)
  • هند (2,2  تریلیون دلار)
  • ایتالیا (1,8 تریلیون دلار)
  • برزیل (1,8  تریلیون دلار)
  • کانادا (1,5 تریلیون دلار)

جمع بندی

این اعتقاد که پول خوشبختی نمیاورد تا حدی درست است! اما از طرفی پول می‌تواند باعث رفاه در زندگی شود که خود این موضوع می‌تواند باعث خوشبختی و خوشحالی باشد! همانطور که متوجه شدید قرار گرفتن در لیست ثروتمندترین کشورهای جهان با شاخص GDP و توزیع ارز و سرمایه در جمعیت کشورها ارتباط مستقیم دارد. کشورهای امریکا و چین دارای شاخص ثروت بالایی هستند اما در توزیع سرمایه بین جمعیت شهروندان دچار مشکل هستند. به علاوه سیاست های مالی و اقتصادی کشورها هم نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی آنها ایفا می‌کند.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی ثروتمندترین کشورهای جهان را به شما معرفی کردیم و اطلاعات مختصری از هرکدام در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد مهاجرت و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را دارید می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از مشاوره مهاجرتی مجموعه لتسگو یونی استفاده کنید.