برای مهاجرت به نروژ و آشنایی با روش‌های مهاجرت به آن یا اطلاع دقیق از جزئیات هزینه مهاجرت به این کشور همراه این پست از مجله لتسگو یونی باشید. سالیانه افراد زیادی قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی از طریق روش‌های مختلفی را دارند. نروژ نیز از جمله کشورهایی است که مقصد بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است.

نروژ از کشورهایی است که دارای سیستم اقتصادی بسیار قوی بوده و همچنین دارای جایگاه اول در اقصاد نفتی اروپاست. سازمان ملل این کشور را در صدر بهترین و با کیفت‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ استانداردهای زندگی قرار داده است. این کشور توانسته تا فضای کاری و درآمدزایی خوبی را برای خارجیان فراهم کند. کشور نروژ جزو بهترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی مهاجر از سراسر دنیاست. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا انواع روش های مهاجرتی را بررسی کنیم.

مهاجرت به نروژ

اقتصاد این کشور از سال 1960 رو به پیشرفت گذاشت و به این ترتیب نیاز به نیروی کار افزایش یافت. افراد زیادی از تمام دنیا به قصد کار وارد کشور شدند. اولین گروه مهاجران از کشورهای اروپایی بودند؛ اما از سال 1970 به بعد افراد زیادی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز به نروژ مهاجرت کردند. در آن زمان بهترین راه مهاجرت، مهاجرت از طریق کار بود. امروزه، اقامت در این کشور از طریق روش‌هایی مانند ازدواج، کار، تحصیل، تولد و سرمایه گذاری امکان‌پذیر می‌باشد. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا به بررسی هر کدام از این روش ها بپردازیم.

مهاجرت به نروژ از طریق کار

نروژ از جمله کشورهای نفت خیز در اروپاست و بیشتر درآمد و ثروت این کشور وابسته به منابع عظیم نفت و گاز است. به همین خاطر، در دهه‌های اخیر فرصت‌های شغلی مناسبی در زمینه نفت، گاز و انرژی برای افراد جویای کار ایجاد شده است. سالیانه افراد متخصص در این حوزه کاری از ایران، آمریکا، کانادا و ... قصد مهاجرت به این کشور را دارند. متقاضیان می‌توانند درخواست ویزای جستجوی کار یا job seeker را داشته باشند. مدت زمان اعتبار این ویزا یک ساله است. از آن جایی که نرخ بیکاری در کشور پایین می‌باشد؛ در نتیجه شانس یافتن کار مناسب به کمک ویزای جاب سیکری بالاست.

شرایط دریافت ویزای جستجوی کار

متقاضیانی که قصد دارند با کمک این روش مهاجرت کنند باید دارای شرایط خاصی باشند که این شرایط به شرح زیر است:
•    داشتن سابقه تحصیلی در کشور
•    حضور در کشور به عنوان یک فرد محقق و یا به صورت آزاد و مستقل
•    محقق در پژوهش ها و پروژه های دانشگاهی و موسسات علمی

روش دیگری که از طرق آن می‌توان وارد بازار کار شد. جذب نیروی کار ماهر از روش سیستم skilled workers است. در این روش، افرادی که دارای مدرک دانشگاهی بوده و یا دارای سابقه کاری خوبی هستند، اجازه ورود به کشور را دارند. مدت اعتبار این نوع اقامت سه سال خواهد بود. شرایط لازم برای ورود به کشور با سیستم اسکیل ورکرز به شرح زیر است:
•    دریافت جاب آفر یا پیشنهاد کاری از سوی کارفرما و یا شرکتی معتبر
•    داشتن پیشنهاد شغلی به صورت تمام وقت از سوی یک کارفرمای نروژی
•    سابقه شغلی و همچنین مدرک تحصیلی متقاضی جزو مشاغل مورد نیاز باشد
•    داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه
•    میزان درآمد پیشنهادی حداقل هم سطح مشاغلی متوسط در کشور باشد

بعد از گذشت سه سال متقاضیان می‌توانند برای دریافت اقامت دائم درخواست دهند. چنان چه شخصی در طول این مدت شغل خود را از دست داده و یا کارفرمای وی تغییر کند، می‌تواند در فرصتی 6 ماهه کار جدیدی پیدا کند. در هر دو روش ذکر شده امکان همراهی خانواده از همان ابتدا وجود دارد. موسسات و سایت های کاریابی معتبری در این کشور وجود دارند که پروسه یافتن کار را تا حد زیادی راحت کرده اند. برخی از آن‌ها عبارتند از:
•    Nav.no
•    Jobsinoslo.com
•    Glassdoor.com
•    Indeed.com
•    Expat.com
•    Thelocal.no

کار در کشور نروژ می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. متقاضیان کار در این کشور بایستی پس از عقد قرارداد جهت دریافت ویزا اقدام کنند. برخی از مزایای کار در این کشور شامل موارد زیر می‌شود:
•    درآمد مطلوب
•    اجازه اقامت 
•    بهره مندی از امکانات عمومی

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

در میان روش‌های مختلف مهاجرت به این کشور، مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و منطقی‌ترین راه های موجود است. متقاضیانی که قصد تحصیل رایگان در اروپا را دارند، می‌توانند کشور نروژ را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. این کشور را می‌توان هم ردیف با آلمان دانست؛ چرا که از نظر سیستم آموزشی ارائه شده و کیفیت آموزشی در یک سطح می‌باشند. متقاضیانی که قصد ورود به مدارس این کشور را دارند به ویزای تحصیلی نیاز خواهند داشت. ذکر این نکته مهم است که دانش آموزان زیر 18 سال نمی‌توانند بدون داشتن قیم قانونی وارد مدارس این کشور شوند. بنابراین، مدارس شبانه روزی می‌توانند سرپرستی دانش آموزان را بر عهده بگیرند. باید خاطر نشان کرد که به والدین دانش آموزان ویزای همراه اعطا نمی‌شود.

تحصیل در دانشگاه‌های این کشور خصوصاً در شاخه‌های پزشکی و مهندسی بسیار پرطرفدار هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرصت آموزش به زبان انگلیسی را خواهند داشت. حداقل مدرک زبان آیلتس برای این دو مقطع دانشگاهی به ترتیب 6.5 و 7 است. بهترین دانشگاه های این کشور برای ادامه تحصیل دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه علم و صنعت نروژ و دانشگاه ترمسو می‌باشند.

دولت فرصتی را مهیا کرده است که دانشجویان بین المللی دوره های مختلف امکان 20 ساعت کار در طول هفته را داشته باشند. علاوه بر این، آن‌ها امکان استفاده از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی را نیز خواهند داشت.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی نیازمند فراهم نمودن برخی مدارک است. متقاضیان باید در فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، دقت لازم را به خرج دهند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:
•    نامه قبولی از دانشگاه مورد نظر
•    گذرنامه معتبر
•    رسید پرداخت هزینه تحصیل
•    عکس پاسپورتی
•    بیمه نامه
•    ارائه آدرس محل زندگی در کشور مقصد
•    تمکن مالی
•    عدم سابقه کیفری

مهاجرت به نروژ از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در نروژ و اخذ اقامت این کشور اروپایی همواره از موضوعاتی بوده که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. هر چند که این کشور جزو بزرگ‌ترین کشورهای اروپا و در عین حال کشورهای گران محسوب می‌شود؛ اما ثبات اقتصادی و سیاسی موجود باعث شده تا از ضررهای مالی افراد جلوگیری شود. روش های سرمایه گذاری شامل خرید ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و کارآفرینی می‌شود. پنج صنعت مهم کشور شامل نفت، گاز و پتروشیمی، برق، کشتیرانی، شیلات و آب شیرین می‌شود و سرمایه گذاری در هر کدام از این صنایع می‌تواند با مزایای بی شماری همراه باشد. به طور مثال، شرکت ASA در حوزه نفت و گاز فعالیت داشته و در 41 کشور دنیا شعبه فعال دارد. این شرکت تاکنون 2،271 بشکه نفت و 3،150 متر مکعب گاز طبیعی را استخراج کرده است.

•    خرید ملک

خرید ملک یکی از کم ریسک‌ترین و کم دردسرترین روش‌های سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی از جمله نروژ است. اگر متقاضیان از قبل اقامت این کشور را از طریق روش هایی مانند تحصیل، کار و یا ازدواج به دست آورده باشند، پروسه ساده‌تری در پیش خواهند داشت. مبلغ خانه به عواملی مانند شهر، محله و سن بنا بستگی دارد. خریداران بایستی ملک خریداری شده را به مدت 5 سال در اختیار داشته باشند.

•    ثبت شرکت

ثبت شرکت در این کشور به منظور ایجاد و راه اندازی کسب و کار جدید بوده و به چند روش قابل انجام است. این روش‌ها شامل ثبت شرکت مستقل، ثبت شرکت عمومی و ثبت شعبه جدید می‌شود. هزینه ثبت شرکت مستقل از 3000 یورو آغاز می‌شود و مختص افرادی است که قصد راه اندازی کسب و کارهای کوچک را دارند.

•    خرید اوراق قرضه

متقاضیان می‌توانند با خرید اوراق قرضه دولتی تحت هر شرایطی اقامت دائم را به دست آورند. خرید اوراق به دو صورت سرمایه بازگستی و بدون سرمایه بازگشتی امکان پذیر است. در صورتی که افراد سرمایه بازگشتی را انتخاب کنند، باید حداقل 5 سال اوراقی را که خریداری کرده‌اند در اختیار دولت قرار دهند. چنان چه آن‌ها بخواهند این مدت 5 ساله را حذف کرده و در همان ابتدا اقامت را دریافت کنند دیگر سود سرمایه به آن ها تعلق نمی‌گیرد.

•    کارآفرینی

اگر شخصی قصد کارآفرینی را داشته باشد، باید در ابتدا طرح تجاری خود را برای اداره تجارت این کشور ارسال کرده و از آن ها تأییدیه دریافت کند. در صورتی که آن‌ها موفق به دریافت ویزا و مهاجرت شوند، می‌توانند پس از گذشت 3 سال درخواست اقامت دائم را داشته باشند. بهتر است در این روش حوزه هایی انتخاب شوند که امکان پیشرفت در آن‌ها وجود داشته باشد.

مزایای سرمایه گذاری 

همان طور که به آن اشاره شد، روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد. متقاضیان سرمایه گذاری اغلب خواهان دسترسی به بازار اروپا هستند. از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بدون ریسک و یا کم خطر بودن
•    کسب سریع اقامت
•    عدم نیاز به حضور در خاک کشور
•    امکان همراهی خانواده
•    عدم وجود محدودیت در خصوص ملیت متقاضیان

مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به نروژ ازدواج است که افراد می‌توانند در کمترین زمان ممکن اقامت دائم و سپس تابعیت را به دست آورند. بر اساس آمار و ارقام در سال‌های اخیر مشخص شده که مهاجرت از طریق ازدواج افزایش چشمگیری داشته است. طبق قوانین کشورهای اتحادیه اروپا و عضو شینگن، چنان چه فردی خارجی با تبعه یک کشور ازدواج کند، می‌تواند اقامت کشور همسر خود را دریافت کرده و پس از گذشت مدتی شهروند آن کشور محسوب شود.

افرادی که قصد ازدواج با تبعه این کشور را دارند باید دارای شرایطی مانند شناخت و ارتباط دو ساله باشند (برای اثبات این موضوع نیاز به ارائه مدارکی مانند عکس و فیلم است). همسر نروژی باید برای تبعه خارجی درخواست ویزای ازدواج را داشته باشد که در این صورت به وی ویزایی با اعتبار 90 روز اعطا می‌شود و پس از ثبت ازدواج اقامت دو ساله دریافت خواهد شد. تبعه نروژی بایستی درآمدی مشخص داشته باشد که بتواند هزینه های زندگی و مسکن را تأمین کند. شرایط ازدواج در این کشور به این صورت است که هر دو طرف باید بالای 21 سال سن داشته باشند (البته در برخی موارد بالای 18 سال نیز عنوان شده است).

در چند سال گذشته، ازدواج‌های ساختگی و صوری زیاد بوده است و امروزه دولت برای جلوگیری از آن‌ها شرایط سخت گیرانه تری را در نظر گرفته است. در صورتی که زوجین به صورت قانونی ازدواج کرده و صحت زندگی مشترک آن ها به تأیید دولت این کشور برسد، فرد خارجی می‌تواند اقامت دائم خود را دریافت کند. 

مهاجرت به نروژ از طریق تولد

قانون کلی برای اعطای تابعیت و شهروندی کشورهای دنیا از دو قانون خاک و خون تبعیت می‌کند. طبق قانون خون، اگر کودکی در یک کشور متولد شود بر اساس تابعیت والدین خود تابعیت آن کشور را اخذ می‌کند. بر اساس قانون خاک، اکر کودکی در خاک یک کشور متولد شود صرف نظر از تابعیت والدین می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت کند. نروژ نیز طبق قانون خون عمل می‌کند. تابعیت از سیستم خاک به ندرت اتفاق می‌افتد. چنان چه والدین کودک تازه متولد شده پناهنده باشند و در یک مرکز پذیرش پناهندگی زندگی می‌کنند، می‌توانند با ارائه سند و مراجعه به اداره منطقه ای UDI درخواست تابعیت را برای کودک خود داشته باشند. از دیگر راه‌های اخذ تابعیت فرزندخواندگی است.

مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی

به قطعیت می‌توان گفت که این روش یکی از پرخطرترین روش‌های مهاجرتی است. موسسه مهاجرتی لتسگو یونی هیچ گونه خدماتی را در زمینه پناهندگی ارائه نمی‌دهد. در مهاجرت از طریق پناهندگی افراد باید ثابت کنند که در صورت بازگشت به کشور خود مورد آسیب های جسمی و روحی، شکنجه، تهدید و یا مرگ قرار خواهند گرفت. طبق کنوانسیون پناهندگی ژنو، اگر با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود دولت این کشور باید حداقل امکانات لازم برای اقامت آن ها در کمپ های پناهندگی را فراهم کند.

راحت ترین راه مهاجرت به کشور نروژ

اگر چه شرایط اقتصادی افراد تعیین کننده آن است که کدام روش، بهترین روش مهاجرتی برای آن‌ها است؛ با این حال، این کشور به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و مورد تأیید و همچنین داشتن سطح بالای آموزشی، یک کشور مطلوب در زمینه تحصیل محسوب می‌شود. هزینه تحصیل پایین باعث شده تا مهاجرت تحصیلی به این کشور در لیست ارزان‌ترین روش های مهاجرتی قرار بگیرد و ورود به بازارهای کار را برای فارغ التحصیلان ساده‌تر کند.

مهاجرت کاری یکی دیگر از بهترین روش‌هاست؛ چرا که فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد. در کشور امنیت شغلی بالایی وجود داشته، یعنی قراردادهای کاری زیر نظر دولت است و از این رو نگرانی بابت از دست دادن شغل وجود نخواهد داشت. میزان حقوق دریافتی افراد رابطه مستقیمی با میزان تجربه آن ها دارد.

میزان رضایت مهاجران از کشور نروژ

رفاه عمومی در این کشور بسیار بالاست و مردم از سطح زندگی خوبی برخوردار می‌باشند. حقوق شهروندی در این کشور بسیار رعایت می‌شود و مردم آن جزو شادترین مردم دنیا هستند. شهروندان آرام و صبور هستند و خبری از صدای بلند و یا زندگی پرتنش نیست. یکی از دلایل رضایت مهاجران و شهروندان، وجود آزادی مذهبی است به طوری که عقیده هرکسی محترم شمرده می‌شود. امنیت اجتماعی بسیار بالاست و پلیس های محلی در سطح شهر وجود دارند و برای حفظ آرامش و کاهش میزان جرم و جنایت در تلاش هستند. وضعیت سلامت و بیمه های درمانی بسیار عالی است و رفاه شهروندی رشد 28 درصدی به نسبت سال‌های قبل داشته است.

شهرهای مهاجرپذیر نروژ

تعداد شهروندانی که وارد این کشور شده اند، رو به افزایش است. بهترین شهرهایی که مهاجران می‌توانند در آن‌ها کار و زندگی داشته باشند به شرح زیر می‌باشد:

•    اسلو

اسلو بزرگ‌ترین شهر و همچنین پایتخت این کشور است. این شهر نه تنها یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی است، بلکه دومین شهر سالم دنیا نیز محسوب می‌شود. این شهر به دلیل آب و هوای پاک، فرصت‌های شغلی فراوان، دستمزدهای بالا، نرخ پایین جرم و جنایت و تعادل عالی در زندگی مشهور است. اسلو مکانی عالی برای نقل مکان جوانانی است که به دنبال تحصیلات عالی رایگان یا برخی از پیشنهادات شغلی با درآمد بالا هستند. 

•    برگن

برگن شهری بزرگ است که در ساحل غربی واقع شده است. این شهر پایتخت هنر خیابانی کشور به حساب می‌آید؛ چرا که سال‌ها پیش خود بنکسی از این شهر دیدن کرد و آثاری از هنر خود به جای گذاشت. برگن را می‌توان با داشتن چندین دانشگاه از جمله آکادمی ملی هنر برگن یکی از بهترین شهرهای دانشجویی کشور دانست. برگن یکی از شهرهای نروژ است که در سال 2000 عنوان " شهر فرهنگی اروپا ' را به دست آورد؛ اما پیش از آن به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور شناخته می‌شد.

•    تروندهایم 

تروندهایم یکی دیگر از شهرهای بزرگ است که در شمال کشور واقع شده است. تروندهایم شهری عالی برای خانواده‌ها نیز است. فرصت‌های بسیار خوبی برای تحصیل و کار وجود دارد، مردم نسبت به افراد غیر بومی رفتار دوستانه‌ای دارند و این مکان توسط طبیعت احاطه شده است تا افراد در طول سفر به گشت و گذار بپردازند. تروندهایم یکی از بهترین مقاصد برای زندگی در نروژ برای علاقه مندان به فناوری است. دانشگاه‌های NTNU و HiST برخی از بهترین آموزش‌ها را در این زمینه ارائه می‌دهند و خود شهر به شدت به سمت نوآوری‌های فناوری و رویدادهای مشابه گرایش دارد.

سخن آخر

در این مقاله مهاجرت به نروژ و انواع روش های مهاجرت به این کشور مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی، می‌توان مهاجرت تحصیلی و کاری را یکی از سریع ترین روش‌ها و مهاجرت از طریق پناهندگی را یکی از پرخطرترین روش های مهاجرتی دانست. سرمایه گذاری در این کشور به طرق مختلفی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر در مورد اخذ اقامت در این کشور نیازمند کسب اطلاعات بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی لتسگویونی در ارتباط باشید و از جدیدترین اخبار در این خصوص مطلع شوید.