تحصیل داروسازی در مجارستان امروزه به یکی از انتخاب‌های متقاضیان این رشته برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. شغل داروسازی در این کشور به شدت تحت نظارت است و هر ساله حدود ۳۰۰ دانشجو تحصیلات داروسازی خود را در مجارستان به پایان می‌رسانند. مجارستان یکی از کشورهایی است که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست. زبان و تحصیلات از جمله مسائل مهم در این کشور واقع در اروپای مرکزی است. 

مدرک دانشگاهی که در مجارستان، کشوری عضو اتحادیه اروپا، اخذ شود، مورد شناسایی و تایید تمامی کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب بیشتر در مورد مسیرهای تحصیل در رشته داروسازی در این کشور صحبت خواهیم کرد. این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد دوره‌های برتر داروسازی، شهریه، الزامات و غیره است. همچنین با رزرو یک وقت مشاوره مهاجرتی لتس گو یونی می‌توانید برای اپلای این رشته اقدام کنید. 

تحصیل داروسازی در مجارستان 

داروسازی یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در مجارستان است. دلایل زیادی برای تحصیل این رشته در مجارستان وجود دارد. اولا، داروسازی در مجارستان یک رشته کاملا تحت نظارت است، بنابراین کیفیت آموزش عالی است. علاوه بر این، هزینه‌ها مقرون به صرفه است و همه دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. 

دوره ورودی رشته داروسازی در مجارستان Pharm D نامیده می‌شود که یک دوره کارشناسی ارشد یکپارچه است. به این معنی که مدرک آن ترکیبی از کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و کل دوره پنج سال به طول می‌انجامد و شامل ۱۰ ترم است. دانشجویان فقط پس از قبولی در آزمون ورودی یا مصاحبه شخصی می‌توانند وارد دانشکده داروسازی در این کشور شوند. سرفصل‌های آزمون و مصاحبه شامل دو درس زیست‌شناسی و شیمی یا فیزیک است. 

دو سال اول به یادگیری علوم پایه دارویی اختصاص دارد و سال سوم و چهارم شامل آموزش تخصصی و عملی است. در سال آخر، داروسازان آینده باید یک پایان نامه بنویسند و ۴ ماه کارآموزی را در داروخانه‌های دولتی و بیمارستانی بگذرانند. در نهایت، آن‌ها باید در یک آزمون دولتی (به صورت تئوری و عملی) قبول شوند. دانشجویانی که در این آزمون قبول شوند، مدرک Pharm D خود را دریافت می‌کنند که به آن‌ها حق استفاده از عنوان «دکتر» قبل از نامشان را می‌دهد. 

پس از اخذ مدرک، دانشجویان می‌توانند برای دوره دکترا (PhD) به مدت ۴ سال اقدام کنند. دو سال آخر دوره دکترا شامل تحقیق و ارائه پایان نامه است و در صورتی که دانشجویی نتواند پایان نامه خود را تا پایان سال چهارم به اتمام برساند، می‌تواند یک سال تمدید دریافت کند. 

داروسازی دانشگاه سملوایز

بهترین دانشگاه‌ های داروسازی مجارستان

مجارستان گزینه‌های عالی برای دانشجویان بین المللی که به دنبال مدرک داروسازی هستند ارائه می‌دهد. در اینجا سه دانشگاه برتر به دوره‌های رشته دارو خود شهرت دارند را بررسی میکنیم: 

دانشگاه سِگِد (SZTE): این دانشگاه که به طور مداوم در لیست‌های جهانی (مانند رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS) رتبه بالایی دارد، دارای دانشکده داروسازی قوی با دوره پنج‌ساله دکترای داروسازی (Pharm. D.) است. دوره آن‌ها بر هر دو جنبه دانش تئوری و مهارت‌های عملی تأکید می‌کند و فارغ التحصیلان را برای مشاغل متنوع در زمینه داروآماده می‌سازد. 

دانشگاه پِچ (PTE): دانشکده داروسازی دانشگاه پچ یک دوره پنج‌ساله دکترای داروسازی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه به دلیل رویکرد بین المللی خود شناخته شده و دانشجویانی را از سراسر جهان جذب می‌کند. 

در تیتر بعدی به طور مفصل به معرفی دانشگاه سملوایز می‌پردازیم چرا که یکی از انتخاب‌های متقاضیان ایرانی است. 

اینها تنها چند مورد از دانشگاه‌ های برتر مجارستان برای تحصیل در رشته داروسازی هستند. در اینجا مواردی که هنگام انتخاب دانشگاه باید در نظر بگیرید آورده شده است: 

تمرکز دوره: دوره‌های پژوهشی مانند دانشگاه پچ ممکن است برای علاقه مندان به کارهای دانشگاهی مناسب باشد، در حالی که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه سِگِد برای کسانی که به دنبال پایه عملی قوی هستند، گزینه بهتری می‌باشد. 

مکان: بوداپست شهری بزرگ و شلوغ است، در حالی که شهرهای سِگِد و پِچ فضایی آرام‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهند. 

داروسازی دانشگاه سملوایز

بخش‌های دانشکده داروسازی دانشگاه سملوایز تحقیقات قابل توجهی انجام می‌دهند و دانشجویانی که به زبان مجارستانی، انگلیسی یا آلمانی تحصیل می‌کنند، از بهترین و پرطرفدارترین متخصصان هستند. علاوه بر این، این دوره آموزشی تا حد امکان آن‌ها را برای چالش‌های جدید صنعت دارو در آینده دور آماده می‌کند. 

این دانشکده تنها دانشکده داروسازی در جهان است که آموزش به دو زبان خارجی را ارائه می‌دهد: مجارستانی، انگلیسی و آلمانی. 

این دانشکده که در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد، دوره‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی (MSc)، کارشناسی ارشد (تخصصی) و دکتری ارائه می‌دهد. دانشکده علوم دارویی این مرکز در زمینه تحقیق و آموزش، با دانشگاه‌ها و مراکز علمی متعددی در اروپا و سایر نقاط جهان همکاری‌های بین‌المللی دارد. 

این همکاری‌ها شامل تبادل دانشجو، استاد و محقق، انجام پروژه‌های مشترک و برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی می‌شود. هم‌اکنون، این دانشکده روابط قوی و فعالی با دانشگاه‌های کالیفرنیا، لوون، کوئینز بلفاست، بازل و کالج امپریال لندن دارد. این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم دارویی، داروسازی بالینی، و فارماکولوژی انجام می‌شود. 

شرایط تحصیل داروسازی در مجارستان

شرایط تحصیل داروسازی در مجارستان

شرایط تحصیل داروسازی در مجارستان برای دانش آموزان دارای مدرک دیپلم دبیرستان (۱۰+۲) سر راست است و آن‌ها می‌توانند برای دوره‌های داروسازی (Pharm D) در مجارستان درخواست دهند. آن‌ها قبل از پذیرش باید در یک آزمون ورودی کوتاه به صورت امتحان کتبی یا شفاهی شرکت کنند و در زیست شناسی، شیمی و فیزیک مهارت داشته باشند زیرا این مواد در آزمون گنجانده شده است. الزامات پذیرش برای دانشکده‌های داروسازی مجارستان را خلاصه کرده ایم: 

  • دیپلم دبیرستان یا متوسطه (۱۲+) 
  • ریزنمرات رسمی
  • آزمون ورودی دانشگاه یا مصاحبه شخصی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • ویزای دانشجویی
  • مدرک زبان انگلیسی (سطح B۲ یا نمره ۵.۵ در آزمون آیلتس یا تافل ۷۲) 
  • فرم معاینه پزشکی
  • مدارک اثبات تمکن مالی

دانشجویان باید مستقیماً از طریق درگاه آنلاین دانشگاه مورد نظر درخواست دهند و سیستم درخواست متمرکزی وجود ندارد. بنابراین، دانشجویان در صورت تمایل به درخواست برای چندین دانشگاه، باید به صورت جداگانه درخواست دهند. متقاضیان می‌توانند از خدمات پذیرش لتس گو یونی برای افزایش شانس پذیرش خود استفاده کنند. ما همچنین خدمات ویزا را برای کمک به دانشجویان جهت دریافت سریعتر ویزای دانشجویی ارائه می‌دهیم. 

درامد داروسازی در مجارستان

میزان درامد داروسازی در مجارستان به عوامل مختلفی مانند تجربه، تخصص، محل کار و نوع کار (دولتی یا خصوصی) بستگی دارد و متوسط حقوق ماهانه افراد این حوزه عبارت است از: 

  • داروسازان عمومی: ۱.۳ میلیون فورینت مجارستان 
  • داروسازان متخصص: ۱.۵ میلیون فورینت مجارستان 
  • مدیران داروخانه: ۲ میلیون فورینت مجارستان

با گذراندن دوره دکترای داروسازی (Pharm D) در مجارستان، دانشجویان پس از ثبت نام می‌توانند به عنوان داروساز شروع به کار کنند و زمینه‌های کاری آن‌ها به شرح زیر است: 

  • داروخانه دولتی
  • داروخانه بیمارستانی
  • داروخانه خصوصی
  • مدرس دانشگاه
  • صاحب داروخانه
  • صنعت داروسازی

قوانین مربوط به حرفه داروسازی در این کشور در سال‌های اخیر سختگیرانه‌تر شده است و از داروسازان مجارستانی انتظار می‌رود هر پنج سال یکبار مجوز خود را تمدید کنند. داروسازان بخش دولتی و بیمارستانی برای تمدید مجوز خود موظف هستند هر ۵ سال ۲۵۰ امتیاز کسب کنند. 

آن‌ها می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش مداوم به این امتیاز برسند. این امتیازات از دو نوع هستند: امتیازات عملی و نظری. امتیازات عملی با کار تمام وقت یا پاره وقت راحت‌تر جمع آوری می‌شوند. برای کسب امتیاز تئوری، داروسازان باید در دوره‌هایی که توسط دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کنند، مانند: 

  • دوره‌های اجباری
  • دوره‌های انتخابی اجباری
  • دوره‌های انتخابی آزاد

همچنین داروسازانی که دوره دکترا را به اتمام برسانند، امتیازات ویژه‌ای دریافت می‌کنند. 

درامد داروسازی در مجارستان

شهریه رشته داروسازی در مجارستان

شهریه دوره‌های این رشته در مجارستان برای دانشجویان بین المللی بسته به دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی برای مدرک دکترای داروسازی (Pharm. D.) که معمولا ۵ سال طول می‌کشد، از ۶۰۰۰ تا ۱۰۸۳۱ دلار آمریکا در سال متغیر است. 

دوره‌های دکترا می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد؛ از ۸۳۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار آمریکا در سال. این هزینه‌ها معمولا فقط شامل شهریه می‌شود و ممکن است شامل هزینه‌های دیگری مانند هزینه‌های درخواست، بیمه درمانی، کتاب‌های درسی، اقامت و هزینه‌های زندگی نشود. 

بورسیه تحصیلی رشته داروسازی مجارستان

مجارستان بورسیه‌های زیادی را به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته داروسازی ارائه می‌دهد. بسیاری از این بورسیه‌ها بسیار سخاوتمندانه هستند و هزینه‌های تحصیل و زندگی را نیز پوشش می‌دهند. بیایید در مورد آن‌ها با جزئیات بیشتری صحبت کنیم: 

بورسیه تحصیلی استیپندیوم هنگاریکوم (Stipendium Hungaricum): 

این بورسیه که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، یکی از بهترین بورسیه‌ها برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مجارستان است و دولت مجارستان برای بین المللی کردن آموزش عالی این کشور آن را تأمین می‌کند. این بورسیه برای تمام دوره‌های تحصیلی قابل اعمال است و هزینه‌های تحصیل، اقامت، بیمه درمانی و یک کمک هزینه ماهانه برای پوشش هزینه‌های زندگی را شامل می‌شود. 

بورسیه تحصیلی مجارستانی برای دانشجویان دیاسپورا: 

بودجه بورسیه تحصیلی دیاسپورا از دولت مجارستان تأمین می‌شود و دانشجویانی که واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند از پرداخت شهریه معاف هستند. این بورسیه برای تمام مقاطع تحصیلی قابل اعمال است. دانشجویان با مشکلات مالی همچنین می‌توانند از طریق این بورسیه برای کمک هزینه معیشتی درخواست دهند. 

سخن پایانی

این مقاله اطلاعات لازم برای تحصیل در رشته داروسازی در این کشور را به شما ارائه داد. مجارستان به عنوان یکی از مقاصد اروپایی مقرون به صرفه، انتخابی ایده‌آل برای دانشجویان متقاضی این رشته است. با این حال، شرایط هر فرد برای تحصیل در این کشور متفاوت است. برای انتخاب مسیر درست و کسب اطلاعات دقیق، بهتر است با یک تیم مشاوره قوی مانند لتس گو یونی در ارتباط باشید.