رشته پرستاری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دنیا است که علاوه بر موقعیت اجتماعی از مزیت‌های شغلی فراوانی بهره‌مند است و علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان تحصیلات تکمیلی خود را در این رشته تحصیلی انجام می‌دهند. در کشور ایران نیز همانند دیگر کشورهای دنیا، این رشته تحصیلی علاقه مندان بسیاری دارد و افراد زیادی برای ورود به این حوزه آموزشی تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می‌کنند.

اگر شما نیز در گروه علاقه مندان تحصیل پرستاری در خارج از کشور هستید تا انتهای این مقاله همراه مجله مهاجرتی لتس گو یونی باشید و برای انجام اولین اقدامات مربوط به پروسه مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی از برترین دانشگاه‌های جهان در رشته پرستاری، وقت مشاوره مهاجرتی خود را با گروه مهاجرتی لتس گو یونی رزرو کنید.

مهاجرت تحصیلی رشته پرستاری

مهاجرت تحصیلی رشته پرستاری یکی از مهمترین گزینه‌های پیش روی علاقه‌مندان تحصیل در زمینه گروه‌های پزشکی و بهداشت و درمان است و افراد بسیاری نیز که در ایران موفق به ورود به این رشته تحصیلی نشده‌اند، گزینه مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کنند. 
پرستاران نقش مهمی را در تیم های مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کنند و مسئولیت درمان بیماران را بر عهده می‌گیرند. پرستاران اغلب نقطه تماس اصلی هستند و تداوم مراقبت را ارائه می‌دهند و با طیف وسیعی از پزشکان دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. 

دوره‌های لیسانس پرستاری حرفه‌ای هستند، به این معنی که افراد مستقیماً برای تبدیل شدن به پرستار واجد شرایط در پایان مدرک خود آموزش خواهند دید. آموزش با ارائه پایه‌ای از دانش و مهارت‌های اساسی مورد نیاز همه پرستاران، از جمله چگونگی داشتن یک روش خوب کنار تخت، مشاهده نحوه پاسخ بیماران به درمان و نحوه تجویز دارو آغاز می‌شود.

سپس مدرک پرستاری به شما این امکان را می‌دهد که آنچه را که آموخته‌اید در یک محیط عملی مانند بخش بیمارستان به کار ببرید و همچنین به شما امکان می‌دهد در شاخه خاصی از پرستاری که مورد علاقه‌تان است تخصص داشته باشید.

افراد در طول دوره تحصیل در رشته پرستاری علاوه بر دروس پایه مهارت‌های خاصی را کسب می‌کنند که در آینده شغلی این افراد بسیار نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مهارت‌هایی که در مدرک لیسانس پرستاری به دست می‌آید عبارتند از:

توانایی کار در یک تیم چند رشته‌ای، انعطاف پذیری، سازگاری، همدلی، دلسوزی، مهارت‌های ارتباطی، سازماندهی و مدیریت زمان، رهبری، اراده و انگیزه، تفکر انتقادی، مهارت مشاهده، توانایی انجام تحقیق، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری.

ساختار دوره لیسانس پرستاری در دانشکده‌های مختلف پرستاری در سراسر جهان متفاوت است، اما به طور کلی طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی پرستاری سه تا چهار سال طول خواهد کشید. همچنین مسیر دانشجویان پرستاری در کانادا با کشورهای دیگر متفاوت است و برای تبدیل شدن به پرستار واجد شرایط نیز تفاوت دارد. 

به عنوان مثال، در ایالات متحده، پرستار ثبت نام شده (RN) نیازی به تحصیل در رشته پرستاری ندارید. به جای آن می توانید یک دیپلم دو یا سه ساله یا مدرک کاردانی در رشته پرستاری بخوانید که هر دوی آنها شما را برای شرکت در آزمون مجوز شورای ملی (NCLEX) برای پرستار دارای مجوز آماده می کند. با این حال، برخی از دانشجویان پرستاری در ایالات متحده ممکن است ترجیح دهند دوره لیسانس پرستاری را بخوانند تا شانس خود را برای پیشرفت در زمینه‌های تخصصی این حرفه، مانند فارماکولوژی یا مدیریت پرستاری افزایش دهند.

تحصیل پرستاری در خارج

پس بهتر است بدانید برای اینکه یک پرستار موفق و قابل قبول از سوی مراجع بهداشتی کشورهای جهان، مطمئن شوید که رشته پرستاری انتخاب شده توسط مرجع مربوطه در کشوری که می‌خواهید در آن کار کنید به رسمیت شناخته شده باشد.  در انگلستان، متقاضیان باید دوره‌ای را مطالعه کنند که توسط شورای پرستاری و مامایی به رسمیت شناخته شده است. 

انتخاب رشته پرستاری در خارج از کشور به این معنی است که افراد می‌توانند به برخی از بهترین برنامه‌ها از سراسر جهان و فرصت‌های شغلی عالی پس از فارغ التحصیلی دسترسی داشته باشند. اگر رویای کار به عنوان پرستار در یک کشور خاص را دارید، تحصیل و دریافت مدرک در آنجا کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

تحصیل در خارج از کشور مزایای بسیار دیگری دارد که آن را به یک تجربه ارزشمند تبدیل می‌کند. دانشجویان بین المللی می‌توانند همه چیز را در مورد فرهنگ دیگری بیاموزند، مهارت‌های زبانی خود را بهبود ببخشند، دوستان جدیدی از سراسر جهان پیدا کنند و آموزش عالی دریافت کنند. 

شرایط تحصیل پرستاری در خارج از کشور

از آنجایی که رشته پرستاری جزو رشته‌های محبوب گروه بهداشت و پزشکی قرار می‌گیرید، علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشکده‌های پرستاری در دنیا هستند. لذا سوابق تحصیلی درخشان در موفقیت این افراد در اخذ پذیرش تحصیلی بی تاثیر نیست و داشتن دیگر الزامات نیز در این امر لازم است.

رونوشت رسمی سوابق (لیست نمره)

نمرات معدل

رزومه ای با تجربه مرتبط در زمینه پرستاری

توصیه نامه از معلمان یا کارفرمایان گذشته

یک انگیزه نامه یا مقاله شخصی

مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه درخواست (در صورت وجود)

مدرک معتبر زبان انگلیسی

البته باید بدانید برخی از دانشگاه‌های معتبر در دنیا برای تحصیل رشته پرستاری، شرایط و الزامات خاص خود را دارند و افراد باید قبل از اقدام با ورود به سایت معتبر دانشگاه مورد نظر الزامات پذیرش تحصیلی آن دانشگاه را بررسی کنند تا در روند اخذ پذیرش تحصیلی به مشکل برخورد نکنند.

هزینه تحصیل پرستاری در خارج 

هزینه تحصیل پرستاری در خارج از کشور به نسبت بسیاری از رشته‌های تحصیلی به مراتب بالاتر است چرا که در این رشته تحصیلی افراد با دید تضمین شغلی وارد می‌شوند. پس انتظار می‌رود که افراد برای تحصیل این رشته تحصیلی در کشورهای مختلف دنیا هزینه‌ بیشتری پرداخت کنند.

اما نکته مهم و قابل توجه در خصوص هزینه‌های تحصیل در رشته پرستاری، کشور انتخابی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی است. به طور مثال هزینه تحصیل پرستاری در کشور آمریکا بسیار بیشتر از تحصیل پرستاری در کانادا است. از طرف دیگر نیز رشته پرستاری در ترکیه و سایر کشورهای اروپایی به مراتب مقرون به صرفه‌تر هستند.

رشته پرستاری در خارج از کشور

چند کشور برای تحصیل پرستاری در خارج از کشور وجود دارند، مانند مجارستان، لهستان، لیتوانی، حتی ایتالیا، با برنامه‌های پرستاری کم هزینه، از سال 2024 - شهریه 6000 یورو در سال (برای برنامه های 3-4 ساله). همچنین، توجه به این نکته مهم است که برخی از مدارس مرتبط با این برنامه‌ها در سطح بین المللی رتبه بالایی دارند.

از سوی دیگر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا نیز در حدود 30 هزار دلار تا 80 هزار دلار در سال متغیر است. همچنین هزینه تحصیل پرستاری در کانادا بسته به دانشگاه مد نظر و مقطع تحصیلی دارای رنج شهریه مختلفی است اما بطور میانگین هزینه تحصیل پرستاری در کانادا بین 21 تا 40 هزار دلار در سال می‌باشد.

متوسط هزینه تحصیل رشته پرستاری در استرالیا نیز بین 27 تا 35 هزار دلار استرالیا در سال است که به نسبت دیگر رشته‌های پیرامون پزشکی و سلامت در استرالیا دارای شهریه کمتری است. در انگلستان نیز متوسط هزینه تحصیل رشته پرستاری بین 35 تا 51 هزار پوند در سال است.

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد مختلفی را بررسی کرد و سپس براساس شرایط شخصی هم فرد بهترین گزینه را انتخاب کرد. اما به طور کلی تحصیل پرستاری در برخی از کشورها از مزیت‌های بیشتری برخوردار است. 

همچنین زمانی که تصمیم می گیرید در کدام کشور پرستاری بخوانید، باید در مورد آن فکر کنید. در اینجا برخی از مواردی که برای کمک به تصمیم گیری شما ارزش در نظر گرفتن دارد آمده است:

جایی که می‌خواهید کار کنید

تحصیل در همان کشوری که می‌خواهید در آن کار کنید، گرفتن موقعیت شغلی پرستاری را بسیار آسان‌تر می‌کند، بنابراین به این فکر کنید که می‌خواهید پس از فارغ التحصیلی کجا زندگی کنید.

چقدر سریع می‌خواهید واجد شرایط شوید

طول مدت تحصیل شما می‌تواند بسته به کشوری که در آن تحصیل می‌کنید متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است طی دو سال در ایالات متحده یک پرستار ثبت نام شده باشید، اما در بریتانیا معمولاً سه سال طول می‌کشد.

جایی که می‌خواهید زندگی کنید

به چیزهایی مانند آب و هوا، فرهنگ و سیاست محل زندگی و تحصیل فکر کنید. به یاد داشته باشید که چندین سال در آنجا زندگی خواهید کرد، بنابراین باید جایی باشد که خوشحال باشید.

پس با توجه به موارد ذکر شده در بالا انتخاب محل تحصیل کاملا به شرایط هر فرد بستگی دارد. اما رشته پرستاری به دلیل محبوبیت و حساسیت بالا در گروه رشته‌های مهم در دنیا قرار می‌گیرد و برخی از کشورها در زمینه این رشته تحصیلی به صورت تخصصی‌تر علم کرده‌اند و در دنیا به عنوان بهترین کشورها برای تحصیل پرستاری شناخته شده اند که عبارت‌اند از: ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، نیوزلند، نروژ و هلند.

کلام پایانی

تحصیل پرستاری در خارج از کشور یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دنیای امروز است که افراد بسیاری در سراسر دنیا ادامه تحصیل خود در مقاطع بالاتر را در این رشته تحصیلی انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز از علاقه مندان تحصیل رشته پرستاری هستید و شرایط مورد نیاز این رشته را دارید، با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی از برترین دانشگاه‌های پرستاری جهان پذیرش تحصیلی خود را بگیرید و اولین قدم مهاجرت تحصیلی خود را با لتس گو یونی بردارید.