تحصیل در گرجستان به عنوان یک کشور نیمه اروپایی و نیمه آسیایی، یک گزینه جذاب برای علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور است که شرایطی بسیار مناسب برای بسیاری از افراد دارد و در سال‌های اخیر استقبال بسیار خوبی از این کشور برای تحصیل شده است.

اگر شما نیز دلایلی همچون: مسافت و هزینه را مانعی در راه مهاجرت تحصیلی خود می‌دانید، گزینه تحصیل در گرجستان می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما باشد. برای این منظور و کسب اطلاع از شرایط تحصیل در گرجستان تا انتهای این مطلب همراه مجله لتس گو یونی باشید و در صورت تمایل با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود یک برنامه دقیق برای آینده تحصیلی خود آماده کنید.

تحصیل در گرجستان

تحصیل در گرجستان همانند بسیاری از کشورهای دنیا در سال‌های اخیر از لحاظ کیفیت آموزشی رشد به سزایی داشته است و افراد بسیاری این کشور زیبا را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده‌اند. کشور گرجستان همانند کشور ترکیه در یک موقعیت جغرافیایی خاص واقع شده است. این کشور همانند ترکیه در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است و از این جهت بسیار مهم است.

گرجستان در چند سال اخیر به طور پیوسته به یکی از مقاصد مورد تقاضا برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است. این کشور دارای تاریخی است که قدمت آن به قرن پنجم می‌رسد. ترکیب زیبایی‌های بومی و مناظر طبیعی آن جذابیت و چشم انداز بی نظیری به آن بخشیده است. 

آموزش عالی در گرجستان نه تنها قابل توجه است، بلکه قدمت آن به زمان‌های گذشته باز می‌گردد و در دوران مدرن همچنان مطابق با استانداردهای بین المللی باقی مانده است. برنامه‌های آموزشی در گرجستان از مدل‌ها و مواد آموزشی بسیار مدرن استفاده می‌کنند که هدف آن‌ها متمایز کردن دانش آموزان و کمک به موفقیت آنها در دنیای مدرن است. همچنین اکثر برنامه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های گرجستان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

کشور گرجستان یک مکان متمایز برای تحصیل در خارج از کشور است، به ویژه برای دانشجویانی که ترجیح می‌دهند از شلوغی مکان‌های تحصیلی بین المللی خودداری کنند، ایده آل است. سیستم آموزشی گرجستان به طور مداوم در حال تحول است و هر ساله دانشجویان بین المللی بیشتری را برای ثبت نام در دانشگاه‌های این کشور جذب می‌کند. داوطلبان گستره وسیعی از گزینه‌های دانشگاهی، از جمله مدیریت بازرگانی، گردشگری و سفر، روابط عمومی و بازاریابی، علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی را در اختیار دارند.

کشور گرجستان دارای میراث فرهنگی و تاریخی فراوانی است و به خاطر سنت‌های مهمان نوازی و غذا در دنیا مشهور است. این کشور زیبا حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت و بزرگترین شهر آن تفلیس است، شهری که حدود یک سوم جمعیت گرجستان در آن زندگی می‌کنند. 

تحصیل در گرجستان

در کشور گرجستان بیش از 60 موسسه آموزش عالی وجود دارد که به طور رسمی توسط دولت به رسمیت شناخته شده‌اند و برخی از آن‌ها دولتی و برخی دیگر خصوصی هستند. همچنین تعداد زیادی رشته تحصیلی در مقاطع مختلف برای علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور ارائه می‌شود که افراد به راحتی می‌توانند در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند. تحصیل در گرجستان مزیت‌هایی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شهریه مقرون به صرفه: متوسط ​​شهریه برنامه MBBS (پزشکی و دندانپزشکی) در گرجستان 4500 دلار در هر سال تحصیلی و 3000 دلار برای برنامه‌های غیر MBBS مانند تجارت، پرستاری، مهندسی و فناوری اطلاعات است.

کشور امن: گرجستان یکی از امن ترین کشورهای دنیاست و برای مهاجرت تحصیلی یک گزینه بسیار مناسب است. گرجستان در میان 125 کشور در شاخص جرم و جنایت در سال 2018 رتبه پنجم را از آن خود کرد که نشان‌دهنده امنیت بالا در این کشور است.

اعتباربخشی بین المللی: دانشگاه‌های گرجستان دارای اعتبار بین المللی توسط اتحادیه اروپا، ENC/NARIC، MCI، WHO، ECFMG، ME و ETC هستند و از لحاظ سطح علمی در سطح دانشگاه‌های اروپایی خدمات آموزشی را ارائه می‌کنند.

هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه‌: هزینه‌های زندگی در گرجستان در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌تر است که طبق آمار منتشر شده حداقل سطح هزینه برای یک ماه حدود 300 دلار در ماه با احتساب هزینه‌های اقامت و زندگی خواهد بود

فرصتی برای کار و رشد: گرجستان به همه دانشجویان بین المللی خود اجازه می‌دهد تا زمانی که در گرجستان هستند بدون محدودیت ساعت کاری کار کنند تا بتوانند هزینه تحصیل خود را کاهش دهند.

اخذ پذیرش ساده: برخلاف موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها در ایالات متحده، بریتانیا یا کانادا، دانشگاه‌های گرجستان فرآیند درخواست طولانی یا طاقت‌فرسایی ندارند و دانشجویان به راحتی می‌توانند از دانشگاه‌های این کشور پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند.

تحصیل در گرجستان پزشکی

تحصیل پزشکی در گرجستان یک دوره پنج ساله دارد و به زبان انگلیسی نیز تدریس ارائه می‌شود. تحصیل پزشکی در گرجستان یک فرصت عالی است. تحصیل در کالج‌های پزشکی گرجستان کیفیت بسیار بالایی در آموزش، یادگیری، تشخیص، آموزش آسیب شناسی، مراقبت از بیماران، انجام مراقبت‌های پزشکی و دیگر موارد را ارائه می‌کند.

دانشگاه‌های پزشکی گرجستان توسط کمیسیون ملی پزشکی (NMC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر سازمان‌های پزشکی نمایندگی می‌شوند و در بالاترین استاندارد جهانی آموزش پزشکی را ارائه می‌دهند.

دانشجویان بین المللی به فرصت‌های ویژه در کالج‌های پزشکی تخصصی به راحتی دسترسی دارند و همچنین دانشجویان این دانشگاه‌ها پس از فارغ التحصیلی نباید برای یافتن مشاغل بهداشتی دچار مشکل شوند. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان 5 سال آکادمیک و یک سال به صورت کارآموزی است.

تحصیل در گرجستان به زبان انگلیسی

از آنجایی که زبان رسمی کشور گرجستان گرجی نام دارد و از این زبان فقط در کشور گرجستان استفاده می‌شود، زبان تحصیل در دانشگاه‌های گرجستان عموما انگلیسی یا روسی می‌باشد. پس علاقه مندان به تحصیل در گرجستان می‌توانند به راحتی در هر رشته تحصیلی که علاقه دارند به زبان انگلیسی و بدون داشتن مدرک زبان تحصیل کنند.

خوشبختانه نکته بسیار مهم در خصوص تحصیل به زبان انگلیسی در گرجستان این است که افراد در صورت تسلط به زبان انگلیسی در حد مکالمه و خواندن و نوشتن، به مدرک زبان آیلتس و تافل برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های گرجستان نیاز ندارند و همچنین آزمون ورودی نیز برای اکثر رشته‌ها از دانشجویان گرفته نمی‌شود. 

تحصیل گرجستان

هزینه تحصیل در گرجستان

تصور کنید که در برخی از بهترین دانشگاه‌ها با امکانات مدرن و اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های مطرح جهان، همه با هزینه بسیار کم یا حتی بدون هزینه تحصیل می‌کنید. این همان چیزی است که گرجستان به طور معمول ارائه می‌دهد. هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی که کیفیت یکسانی را ارائه می‌دهند بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه های زندگی در گرجستان نیز بسیار مطلوب است، دانشجویان نیازی به صرف هزینه زیاد برای زندگی روزمره خود و تحصیل در این کشور ندارند. دانشجویان به طور متوسط ​​حدود 100 تا 300 دلار در ماه برای هزینه‌های زندگی خود لازم دارند و این اغلب شامل خوابگاه یا اجاره خانه می‌شود.

تحصیل در گرجستان بسیار مقرون به صرفه است و افراد به راحتی می‌توانند از پس هزینه‌های تحصیل خود در این کشور برآیند. به طور مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه بین 1500 تا 3000 دلار هزینه لازم است و برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد در حدود 4500 دلار در سال هزینه دارد. 

همچنین متوسط ​​شهریه برای برنامه‌های MBBS (پزشکی و دندانپزشکی) در گرجستان حدود 4500 دلار در هر سال تحصیلی است که ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها کمی متفاوت اعلام شود. 

علاوه بر هزینه شهریه اکثر دانشگاه‌ها صرف نظر از اینکه دانشجو در چه مقطعی تحصیل می‌کند، دانشجویان را ملزم می‌کنند که علاوه بر شهریه هزینه‌ای جزئی برای خوابگاه نیز بپردازند.  دانشجویان بین المللی ممکن است بتوانند برای انواع بورسیه‌های تحصیلی در کالج‌های گرجستان درخواست دهند که معروف‌ترین آنها بورسیه یادبود ARRL Charles Clarke Cordle Memorial است.

سخن آخر

اگر کشور گرجستان مقصد مهاجرتی شما نیست و به آن فکر نکرده‌اید، بهتر است این گزینه تحصیل در گرجستان را به لیست مهاجرتی خود اضافه کنید چرا که تحصیل در گرجستان یک گزینه بسیار راحت، قابل قبول و مقرون به صرفه برای تحصیل در خارج از کشور است و افراد به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود این کشور را به مقصد یک کشور بهتر ترک کنند. گروه مهاجرتی لتس گو یونی در این مسیر همراه شماست.