تحصیل کارشناسی در استرالیا و آشنایی با شرایط تحصیل کارشناسی در استرالیا و هزینه‌های آن را در این مطلب به طور جامع بررسی خواهیم کرد. انتخاب کشوری که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، نقش مهمی در مهاجرت تحصیلی شما دارد. سبک زندگی، فرهنگ، کیفیت آموزش و فرصت‌های شغلی برخی از ملاحظاتی هستند که باید هنگام جستجوی مقصد مهاجرت تحصیلی مناسب در نظر بگیرید. 

استرالیا در حال حاضر به عنوان سومین مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در دنیای انگلیسی‌زبان‌ها شناخته می‌شود. با قرار گرفتن شهرهای سیدنی و ملبورن در بین ۴ شهر برتر قابل سکونت در جهان، جای تعجبی نیست که چرا استرالیا همچنان مقصد تحصیلی پرطرفداری باقی مانده است. اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا را دارید، می‌توانید از طریق لینک مشاوره مهاجرتی لتس گو یونی اولین قدم را بردارید.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا برای متقاضیان بین المللی غالبا از مقطع کارشناسی شروع می‌شود. بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش استرالیا، تعداد دانشجویان بین‌المللی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که ۷۴۶.۰۸۰ دانشجو بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ وارد این کشور شده‌اند؛ که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته است.

تحصیل کارشناسی در استرالیا

تحصیل کارشناسی در استرالیا بسیار پر متقاضی است و باعث شده است تا این کشور پس از آمریکا و انگلستان، سومین کشور پرطرفدار برای دانشجویان خارجی در سراسر جهان باشد. قبل از درخواست پذیرش برای دوره کارشناسی، باید درک کاملی از الزامات دانشگاه مورد نظر خود داشته باشید. پیش‌نیازها بسته به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است، اما معیارهای اساسی پذیرش در موسسات معتبر ثابت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

هر ساله، نزدیک به ۷۰۰.۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در برخی از برترین دانشگاه‌های استرالیا مانند ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه نیو ساوت ولز و دانشگاه موناش ثبت‌نام می‌کنند. حقوق سالانه برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی در این کشور بین ۴۵.۰۰۰ تا ۷۵.۰۰۰ دلار استرالیا است و فارغ التحصیلان این دوره، بیشترین استخدامی را در کشور دارند. 

در مقطع کارشناسی، تحصیل همزمان دو رشته یا رشته‌های ترکیبی نیز بسیار رایج است، به این صورت که دانشجویان می‌توانند دو رشته مانند هنر و علوم، هنر و حقوق، یا بازرگانی و مهندسی را انتخاب کنند. مدرک کارشناسی به طور معمول سه سال طول می‌کشد، اما دوره‌های ترکیبی و برخی رشته‌های خاص ممکن است زمان بیشتری طول بکشند. 

استرالیا گزینه‌ای ایده‌آل برای دانشجویانی است که می‌خواهند سریع‌تر از مدرک کارشناسی چهارساله از آمریکا تخصص پیدا کنند، اما در عین حال انعطاف‌پذیری برای تحصیل در بیش از یک رشته را داشته باشند. در سال اول، شما مجموعه‌ای از دروس را خواهید گذراند و حدود چهار درس در هر ترم خواهید داشت. دوره کارشناسی بهترین انتخاب است؛ چرا که شانس ویزای تحصیلی استرالیا شما نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین استرالیا به دلیل فارغ‌التحصیلی بیش از ۱۵ برنده جایزه نوبل از دانشگاه‌های استرالیا، سرزمین نوبل‌گرفته‌ها نامیده می‌شود. در بخش زیر، دلایل محبوبیت این مقصد مهاجرت تحصیلی را به اختصار بررسی می‌کنیم. 

دانشگاه‌های تراز اول جهانی

دانشگاه‌های استرالیا در سطح جهان به خاطر کیفیت آموزش، رضایت دانشجویان و جایگاه کلی جهانی در میان بهترین‌ها قرار دارند. مدارک تحصیلی دانشگاه‌های استرالیا با تقاضای زیاد برای فارغ‌التحصیلان در هر دو بازار بین‌المللی و محلی، می‌تواند فرصت‌های شغلی جهانی را برای شما به ارمغان بیاورد. 

سبک زندگی

استرالیا کشوری امن با فرهنگی گرم و پذیرا است که دانشجویان سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. با زندگی و تحصیل در استرالیا می‌توانید انتظار یک سبک زندگی آرام، آب و هوای گرم و لذت بخش و بهره‌مندی از فعالیت‌های متنوع در فضای باز و سواحل شنی سفید را داشته باشید. انگلیسی‌زبان بودن این کشور نیز مزایایی برای دانشجویان بین‌المللی دارد که می‌خواهند مهارت‌های زبان خود را تقویت کرده و راحت‌تر با جامعه اخت شوند. 

تنوع فرهنگی

استرالیا کشوری جوان است که تنوع فرهنگی آن بخش اساسی هویت‌اش است. تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت آن خارج از استرالیا متولد شده‌اند که همین می‌تواند باعث شود تجربه‌ای تحصیلی واقعاً منحصر به فرد را برای دانشجویان رقم بخورد. 

کیفیت بالای زندگی

استرالیا با ترکیب تعادل میان کار و زندگی، مراقبت‌های درمانی عالی، آموزش و فرصت‌های شغلی، کیفیت زندگی استثنایی را ارائه می‌دهد. 

فرصت‌های کاری

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در حین تحصیل، کار کنند؛ که این امر به آن‌ها فرصت می‌دهد تا در حین تحصیل، تجربه کاری ارزشمندی کسب کنند و درآمد اضافی به دست آورند.

تحصیل کارشناسی در استرالیا

شرایط تحصیل کارشناسی در استرالیا

شرایط تحصیل کارشناسی در استرالیا و آگاهی از آن‌ها برای موفقیت در این مسیر الزامی است. مدرک کارشناسی اغلب حداقل الزام برای مشاغل حرفه‌ای یا تحصیلات تکمیلی است. این دوره‌ها اغلب تئوری و عملی را با هم ترکیب می‌کنند تا دانش وسیعی را در زمینه تحصیلی شما به شما ارائه دهند. برای گذراندن دوره کارشناسی در این کشور، متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد: 

  • گذراندن دوره پیش دانشگاهی از یک مرکز آموزشی شناخته شده
  • مطابقت مدارک تحصیلی با الزامات دانشگاه
  • مدرک زبان انگلیسی

حداقل نمرات آزمون‌های زبان انگلیسی برای کارشناسی

  • حداقل نمره آیلتس: اکثر دانشگاه‌ها حداقل نمره ۶.۵ را می‌پذیرند. 
  • حداقل نمره تافل: اکثر دانشگاه‌ها حداقل نمره ۸۰ را می‌پذیرند. 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره کارشناسی

  • تمامی ریزنمرات تحصیلی
  • انگیزه‌نامه (SOP) 
  • توصیه‌نامه (LOR) 
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی
  • پاسپورت
  • ویزای دانشجویی

اکثر دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، میانگین معدل (GPA) بین ۲.۸ تا ۳.۳ (تقریبی) را می‌پذیرند. برای اطلاع از الزامات دقیق معدل دانشگاه مورد نظر خود، باید با آن‌ها در ارتباط باشید. 

روند دریافت ویزا

روند دریافت ویزا برای مهاجرت تحصیلی پس از پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های استرالیا و دریافت تاییدیه ثبت‌نام آغاز می‌شود. پس از تایید ویزا، دانشجو باید مدارک زیر را ارائه دهد: 

  • مشخصات پاسپورت
  • مدرکی دال بر تاییدیه ثبت‌نام (CoE) 
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش شهریه و هزینه‌های زندگی
  • بیمه سلامت خارج از کشور
  • رزومه کاری (CV) 
  • ریزنمرات تحصیلی رسمی تایید شده

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا در رشته‌های علوم انسانی، هنر و آموزش معمولا کمتر از رشته‌های مهندسی و پزشکی است. اما، هزینه ارشد و دکتری معمولا در مقایسه با سایر مقاطع تحصیلی گران‌تر است و بسته به دوره تحصیلی شما متغیر است. شهریه دوره‌های کارشناسی به طور کلی بین ۲۰.۰۰۰ تا ۴۵.۰۰۰ دلار استرالیا است. 

هزینه زندگی در این کشور نیز نسبت به آمریکا و انگلستان پایین‌تر است، اما از کانادا گران‌تر است. با این حال، استرالیا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان، هزینه زندگی معقولی را ارائه می‌دهد که این برای دانشجویان بین‌المللی با بودجه محدود بسیار مهم است. هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا به طور کامل در مقالات دیگر لتس گو یونی بررسی شده است.

بهترین رشته برای تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی

بهترین رشته برای تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بین المللی بسیار مهم است زیرا آن‌ها دوست دارند رشته‌ای انتخاب کنند که بازار کار خوبی داشته باشد. استرالیا به دلیل تعداد زیاد دوره‌های کارشناسی (لیسانس) یا کاردانی که در رشته‌های مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد، شهرت دارد. برخی از رشته‌های تحصیلی معروف در این کشور عبارتند از: 

  • باستان‌شناسی و انسان‌شناسی
  • علوم کامپیوتر
  • فناوری اطلاعات
  • حقوق
  • موسیقی و هنر
  • ادبیات
  • پزشکی
  • پرستاری
  • علوم زیست‌محیطی
  • ریاضیات
  • بازرگانی
  • زمین‌شناسی

چگونه از دانشگاه های استرالیا پذیرش بگیریم

چگونه از دانشگاه‌ های استرالیا در دوره کارشناسی پذیرش بگیریم؟ در مقطع کارشناسی لازم است برخی نکات به خوبی رعایت شوند. درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها، به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی که با روند کار در کشور جدیدی آشنا نیستند، می‌تواند دلهره‌آور باشد. برای دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در استرالیا درخواست می‌دهند، سیستم درخواست متمرکزی وجود ندارد؛ که این بدین معناست که شما باید به صورت مستقیم و از طریق آنلاین یا پست، برای هر دانشگاه به طور جداگانه درخواست کنید. 

در سیستم آموزشی استرالیا، شما این امکان را دارید که تحصیل خود را در ترم اول (اسفند تا شهریور) یا ترم دوم (مهر تا دی) آغاز کنید. اگر می‌خواهید در ترم اول شروع کنید، حداکثر تا آذرماه باید به دانشگاه درخواست دهید. اکثر دانشجویان داخلی درخواست خود را خیلی زودتر ارائه می‌دهند و این کار توصیه می‌شود، زیرا دانشگاه‌ها می‌توانند تنها چند هفته بعد تصمیم خود را به شما اعلام کنند. 

شرایط تحصیل کارشناسی در استرالیا

آخرین مهلت درخواست برای شروع در ترم دوم، اردیبهشت ماه است، اما باز هم بهتر است که کار را به آن زمان نرسانید. علاوه بر تکمیل فرم درخواست، ممکن است مجبور باشید هزینه یک‌باره‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار استرالیا (۲۵ تا ۵۰ پوند) برای درخواست بپردازید. 

پس از دریافت درخواست شما توسط دانشگاه، مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه به شما اطلاع داده می‌شود. ممکن است چند هفته طول بکشد تا درخواست شما پردازش شود و در صورت پذیرش درخواست، نامه پذیرش و فرم تاییدیه را دریافت خواهید کرد. قبل از پذیرش، باید نامه پذیرش را به دقت مطالعه کرده و هرگونه شرایطی که ممکن است اعمال شود را بررسی کنید. شما باید قبل از اینکه دانشگاه تأییدیه ثبت‌نام (CoE) را صادر کند، این شرایط را مهیا کنید. همچنین ممکن است قبل از صدور CoE توسط دانشگاه، ملزم به پرداخت شهریه باشید. 

درخواست همزمان برای چندین دانشگاه می‌تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد و همچنین به شما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب ارائه دهد. توصیه می‌شود برای افزایش شانس پذیرش، به حداقل سه یا چهار دانشگاه درخواست دهید. پس از ارسال درخواست، مهم است که با دانشگاه ارتباط بگیرید تا مطمئن شوید درخواست شما دریافت و در حال بررسی است. این کار همچنین می‌تواند علاقه و تعهد شما را نشان دهد.

کار همزمان و پس از تحصیل کارشناسی در استرالیا

بر اساس گزارش وزارت امور داخلی استرالیا، دانشجویان دارای ویزای دانشجویی در این کشور مجاز هستند در حین تحصیل تا سقف ۴۸ ساعت در هر دو هفته کار کنند. ویزای کار پس از تحصیل ۴۸۵ ویزای استرالیایی است که به دانشجویان بین‌المللی که به تازگی از یک موسسه استرالیایی فارغ التحصیل شده‌اند، اجازه می‌دهد به طور موقت در این کشور اقامت داشته و کار کنند. این ویزا برای ارائه تجربه کاری ارزشمند مرتبط با رشته تحصیلی به فارغ التحصیلان واجد شرایط طراحی شده است. مدت زمان ویزا بستگی به سطح مدرکی دارد که فرد در استرالیا گذرانده است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا اطلاعات کافی برای اپلای در مقطع کارشناسی و تحصیل در استرالیا به شما داده شود. ورود به یک دانشگاه استرالیایی فراتر از داشتن نمرات خوب است. فرآیند پذیرش، کلید ورود شما به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر است. اگر قصد تحصیل در استرالیا بعد از اتمام دوره دبیرستان (دوازدهم) را دارید، می‌توانید از راهنمایی یک متخصص در زمینه تحصیل در خارج از کشور استفاده کنید. در این زمینه، تیم لتس گو یونی می‌تواند بهترین گزینه برای انجام کارهای اپلای شما در مقطع کارشناسی باشد.