Readwise مهاجرت تحصیلی را آسان تر میکند؛ اما چطور؟ طی کردن مراحل پذیرش و دریافت ویزا یک بخش مهم از مهاجرت تحصیلی است؛ اما بعد از ورود به دانشگاه مورد نظرتان در خارج از کشور، به عنوان یک دانشجو ممکن است با چالش‌های دیگری هم رو به رو شوید.

یکی از این چالش‌ها یادگیری و خواندن مقالات، کتاب‌ها و نکات درسی به زبان جدید است. برنامه ریدوایز (Readwise) در این مرحله به شما کمک می‌کند تا نکات مهم در مطالعه خود را به راحتی دسته‌بندی و مرور کنید. به علاوه، این برنامه برای نکته‌برداری از فایل‌های صوتی بسیار مفید است.

همچنین اگر در مرحله خواندن زبان و آمادگی برای آزمون‌های زبان هستید، Readwise در مرور لغات و نکات بسیار کاربردی است. اگر کنجکاو شدید تا در مورد ریدوایز بیشتر بدانید، با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید تا متوجه شوید چطور ریدوایز مهاجرت تحصیلی را آسان تر میکند.

مهاجرت تحصیلی آسان تر با Readwise

مهاجرت تحصیلی آسان تر با ریدوایز به چه معنی است؟ اگر دانشجو و یا دانش‌آموز هستید، حتما تأیید می‌کنید که یادگیری و مرور مطالب درسی و یا نکته‌برداری از کتاب و مقالات کار آسانی نیست و هر چقدر هم که ضریب هوشی بالا و قدرت یادگیری خوبی داشته باشیم، گاهی در این‌باره دچار مشکل می‌شویم. نه فقط دانشجویان و دانش‌آموزان بلکه هر فردی که به دنبال یادگیری و یا نکته‌برداری از یک مطلب و مقاله باشد هم با این چالش رو به رو می‌شود.

تصور کنید که در پروسه یادگیری زبان برای مهاجرت از ایران هستید و یا در حال گوش دادن به یک فایل صوتی درسی و یا یک پادکست آموزنده هستید و دوست دارید نکاتی که می‌شنوید را برای مرور در جایی ذخیره کنید و در دسترس داشته باشید و از جزوه‌نویسی و یادداشت‌برداری هم خسته هستید.

اینجاست که نرم افزار ریدوایز (Readwise) می‌تواند وارد عمل شود و نقش خود را در مهاجرت تحصیلی آسان تر ایفا کند! چرا که به قول سازندگان این برنامه، هدف ریدوایز این است که با ایجاد سهولت در بازبینی و یادگیری نکات ضروری، بیشترین بهره را از مطالعه کتاب‌ها و مقالات الکترونیکی خود ببرید.

 چیست؟ readwise

اکنون که درک کلی از Readwise دارید و متوجه شدید چطور ریدوایز مهاجرت تحصیلی را آسان تر میکند، زمان آن رسیده است که به کمک Readwise فرآیند مطالعه‌تان را آغاز کنید. برای این منظور بهتر است بررسی کنیم که برنامه ریدوایز چطور کار می‌کند و چگونه می‌تواند به یادگیری و مرور مطالب کمک کند. با ما همراه باشید.

نحوه کار با Readwise

پس از نصب ریدوایز، هنگامی که در Readwise ثبت‌نام می‌کنید، حساب کاربری‌تان را در این برنامه به هریک از پلتفرم‌های مطالعه‌تان متصل کنید. سپس Readwise تمام بخش‌های ذخیره شده قبلی شما را دریافت و هر بخش جدید را به صورت دوره‌ای وارد برنامه می‌کند. پس از آن، می‌توانید یادداشت‌ها و تگ‌ها را اضافه کرده تا آنها را سازماندهی و بازیابی آنها را ساده‌تر کنید.

به بطورکلی Readwise شامل سه مرحله است:

1. وارد کردن نکات مهم

2. مرور و ادغام 

3. استخراج

که در ادامه این مراحل را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

1. وارد کردن نکات مهم

Readwise توسط یک فرآیند علمی به نام Spaced Repetition مشکل فراموشی مطالب را برطرف می‌کند و از طریق اتصال به پلتفرم یا منبع‌های مطالعه نکات مهم و یادداشت‌های شما را داخل یک مکان به راحتی توسط ایمیل و وب اَپ یادآوری می‌کند و در نهایت شما با مرور بیشتر آنها، دانش خود را در طول زمان افزایش می‌دهید.

همچنین ریدوایز به شما این امکان را می‌دهد که با جمع‌آوری نکات ضروری و مهم در یک مکان، ایده‌ها را به روش‌های جدید سازماندهی و به هم مرتبط کنید، از سرچ برای یافتن یک هایلایت یا نکته استفاده کنید، آن را تگ کنید و سپس حاشیه‌نویسی خود را به آن اضافه کنید.

فهرست پلتفرم‌ها و یا منابعی که Readwise می‌تواند از آن‌ها مطالب را وارد کند، چشمگیر است و تنها چند کلیک برای راه‌اندازی آنها لازم است. شنوندگان پادکست و کتاب‌های صوتی و طرفداران کتاب‌های فیزیکی و مقالات نیز می‌توانند با برنامه Readwise نکات بااهمیت مطلبی که در حال یادگیری و مطالعه آن هستند را وارد کنند.

نحوه وارد کردن نکات مهم یا هایلایت کردن از طریق هر کدام از پلتفرم‌ها و منابع اطلاعاتی به صورت زیر است:

  • کتاب‌های فیزیکی: برنامه Readwise به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از دوربین و تشخیص نوریِ کاراکتر (OCR) نکات ضروری کتاب‌های فیزیکی را ثبت کنید.
  • کتاب‌های صوتی: نمی‌توانید یک کتاب صوتی را هایلایت کنید (حداقل هنوز)، اما می‌توانید کتاب‌های صوتی را به کتابخانه خود در Readwise  اضافه کنید. سپس Readwise  به طور خودکار نکات بااهمیت آن کتاب‌ها را بر اساس هایلایت‌های محبوبی که از سایر خوانندگان منبع تهیه شده است، پیشنهاد می‌کند.
  • پادکست‌ها: اگر کاربر iOS هستید، می‌توانید Readwise را با Air همگام‌سازی کنید تا لحظات مورد علاقه پادکست مورد علاقه‌تان را هایلایت کنید.
  • توییتر: توییتر، درست مانند کتاب‌ها و مقالات، می‌تواند منبع عمیقی از دانش و مملو از مطالبی باشد که ارزش بازبینی دارند. می‌توانید توییت‌های جداگانه و کل موضوعات توییتر را در Readwise ذخیره کنید.
  • Kindle: اگر کتاب الکترونیکی را مستقیماً از آمازون خریداری کرده باشید، هر هایلایتی که در کتاب الکترونیکی Kindle دریافت می‌کنید، به طور خودکار با ابر آمازون همگام می‌شود.
  • Instapaper: هر مقاله‌ای که در Instapaper هایلایت شود، به طور خودکار با Readwise همگام می‌شود.
  • PDF: پشتیبانی از هایلایت‌ها از فایل‌های PDF یکی از ویژگی‌های درخواستی است؛ اما متأسفانه فایل‌های PDF یک فرمت فایل فوق‌العاده بی‌ثبات هستند و هیچ راه‌حلی برای هایلایت کردن و انتقال آنها از PDF وجود ندارد.

مهاجرت تحصیلی آسان تر با ریدوایز

همچنین به جز این موارد دو روش دیگر برای وارد کردن نکات لازم و مهم وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • وارد کردن دستی نکات مهم: علاوه بر همگام‌سازی هایلایت‌ها از انواع پلتفرم‌های مطالعه دیجیتال، می‌توانید به صورت دستی هایلایت‌ها را داخل Readwise تایپ یا جای‌گذاری کنید، همچنین می‌توانید به صورت دستی یک کتاب در Readwise ایجاد کرده و با انتخاب Import از داشبورد Readwise و کلیک روی پیوند Freeform Input شروع به اضافه کردن هایلایت‌ها کنید.
  • وارد کردن دستی نکات مهم به صورت انبوه با CSV: اگر هایلایتی از یک منبع مبهم دارید، اغلب می‌توانید آنها را با یک فایل CSV (مقادیر جدا شده با کاما) به Readwise وارد کنید. با انتخاب Import از داشبورد Readwise و کلیک کردن روی پیوند CSV Import می‌توانید یک فایل CSV آپلود کنید. از آنجا، باید دستورالعمل‌ها و مثال‌هایی را در مورد چگونگی ساختار صحیح داده‌های خود دنبال کنید.

2. مرور و ادغام

Readwise به شما کمک می‌کند تا توسط دو اصل علوم شناختی، مطالعات بیشتری را به خاطر بسپارید این دو اصل عبارتند از مرور و ادغام. مرور، یک روش علمی اثبات شده برای یادگیری کارآمد است. اساساً، اگر مطالب را به جای انباشته کردن در طول زمان مرور کنیم، آنها را بهتر به خاطر می آوریم.

به طور مثال اگر شما در حال آماده شدن برای آزمون‌های زبان و یا آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های خارج از کشور هستید، با این روش کیفیت یادگیری شما بالاتر رفته و در نهایت می‌توانید در بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی پذیرش بگیرید.

مطالعه یک کتاب به نوعی شبیه به جمع آوری است. ما برای چند هفته به شدت در مورد یک موضوع واحد یاد می‌گیریم، سپس به سراغ کتاب بعدی می رویم. Readwise از نکات لازم هر کتابی که خوانده‌اید تا ابد استفاده می‌کند. نتیجه این است که شما عمیقاً مطالبی را که می‌خوانید حفظ می‌کنید.

همچنان بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند نکات ضروری را از یک کتاب یا مقاله از ابتدا تا انتها مرور کنند. مرور نکات یک کتاب در مدت زمان کوتاهی پس از اتمام آن، یکی از بهترین راه‌ها برای استحکام بخشیدن به تمام برداشت‌هایتان از آن کتاب است. اگر نکات ضروری زیادی برای «پردازش» دارید، Readwise به خاطر می‌آورد که کجا مطالعه را ترک کرده‌اید تا بتوانید در آینده فرآیند مطالعه را ادامه دهید.

برای مرور به ترتیب نکات یک کتاب یا مقاله خاص، می‌توانید از طریق بخش کتاب‌ها در داشبورد Readwise به آن رجوع کنید. علاوه بر کتاب‌ها، می‌توانید نکات مهم مقالاتی که خوانده‌اید و هایلایت‌های Instapaper، Pocket، Medium و ده‌ها مورد دیگر را هم مرور کنید. درست مانند مشاهده کتاب‌ها، شما با کلیک روی پیوند مقالات در داشبورد Readwise به مقالات خود دسترسی خواهید داشت.

در مرحله مرور و ادغام دو فرآیند بسیار مهم و کاربردی وجود دارند که عبارتند از:

  • جستجو: یکی از چیزهای خوب در مورد همگام‌‌سازی تمام هایلایت‌های خود در یک پوشه این است که بازیابی گزیده‌ای که به دنبال آن هستید آسان است. می‌توانید با مرور کتاب یا مقاله‌ای خاص، با تگ‌های خود، یا البته با استفاده از جستجو، هایلایتی خاص را جستجو کنید. یک کادر جستجو در گوشه سمت راست بالای اکثر صفحات Readwise نمایش داده می‌شود. از طرف دیگر، می‌توانید به صفحه جستجو بروید تا کل کاتالوگ Readwise را بازجویی کنید.
  • تگ‌گذاری: تگ‌ها روشی عالی برای سازماندهی هایلایت‌های شما بر اساس موضوع، کلمه کلیدی یا موارد استفاده دیگر هستند. شما می‌توانید در ایمیل Readwsie با کلیک روی پیوند Tag زیر هر هایلایت، تگ‌گذاری کنید و یا در وب اَپ Readwise با کلیک روی "Add tags" یا به وسیله میانبر صفحه کلید t تگ‌گذاری کنید. سپس می‌توانید با انتخاب تگ‌ها از داشبورد Readwise، هایلایت‌ها را تگ به تگ مرور کنید.

مهاجرت تحصیلی آسان تر با ریدوایز

3. استخراج

این مرحله مربوط به چگونگی اشتراک‌گذاری داده‌ها و نکات در سایر برنامه‌ها و پلتفرم‌ها است که از روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • انتقال به Kindle: در بسیاری از مواقع هایلایت شدن مجدد در Readwise کافی نخواهد بود. در صورتی‌ که بخواهید به هایلایتی در محتوای کتاب یا مقاله بازگردید، می‌توانید به‌صورت خودکار برنامه Kindle را راه‌اندازی کرده (با فرض بر اینکه نصب شده باشد) و با کلیک بر روی فلش رو به پایین در سمت راست بالای هر هایلایت و انتخاب «Open this book in Kindle»، کتاب را در مکان مناسب باز کنید. توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت‌های فنی، این مورد فقط روی دسکتاپ (نه موبایل) و فقط از طریق وب اَپ (نه ایمیل) کار می‌کند.
  • انتقال به Evernote: اگر از دوستداران Evernote هستید، می‌توانید از Readwise برای انتقال خودکار و مداوم تمام هایلایت‌های خود از همه منابع به Evernote استفاده کنید. به سادگی گزینه Evernote Export را از داشبورد Readwise انتخاب کنید و دستورالعمل‌ها را از آنجا دنبال کنید.
  • انتقال به Markdown: بسیاری از برنامه‌های یادداشت‌‌برداری مدرن مانند Notion (برنامه مورد علاقه ما!) Markdown را به‌عنوان فرمت واردات انتخابی خود می‌پذیرند. بر این اساس، Readwise شما را قادر می‌سازد تا تمام یادداشت‌ها و هایلایت‌های خود را به صورت کتاب برای استفاده در جاهای دیگر به Markdown صادر کنید. از داشبورد Readwise به منوی کتاب‌ها یا مقالات بروید و روی فلش رو به پایین کلیک کنید.
  • انتقال به Notion: برای شروع با Notion sync، پیوند Notion Export را از داشبورد Readwise خود انتخاب کنید. اولین باری که Readwise با Notion همگام‌سازی می‌شود، یک جدول جدید در یک صفحه خصوصی از فضای کاری Notion انتخابی شما ایجاد می‌شود. بسته به تعداد کتاب، مقاله، توییت و نکات لازم و مهم شما در کتابخانه، ممکن است چندین دقیقه طول بکشد. سپس نکات برجسته جدید به طور خودکار در طول روز به صورت دوره‌ای با Notion همگام‌سازی می‌شوند.
  • به‌طور پیش‌فرض، جدول Readwise در Notion به نماهای فیلتر شده از صفحات کتاب، مقاله و توییت تفکیک می‌شود که هر کدام حاوی تمام نکات مهم شما برای آن ورودی است. البته می‌توانید این جدول را با تمام قدرتی که Notion به ارمغان می‌آورد فیلتر، مرتب کرده و جستجو کنید.
  • اشتراک‌گذاری در توییتر یا فیس‌بوک: اشتراک‌گذاری هایلایت‌ها به خصوص در توییتر و فیس‌بوک از طریق Readwise آسان است. به سادگی روی پیوند Share زیر هایلایت موردنظر در ایمیل Readwise کلیک کنید یا روی نماد Share در وب اَپ Readwise کلیک کرده و دستورالعمل‌ها را از آنجا دنبال کنید. (همچنین می‌توانید از میانبر صفحه کلید s نیز استفاده کنید). Readwise یک "تصویر متن" برای تفسیرتان اضافه می‌کند. توصیه می‌کنیم نویسنده اصلی را برای تقویت ایشان تگ کنید.

نحوه کار با readwise

در ادامه پاسخ بعضی از سوالات پرتکرار در مورد ریدوایز را با هم بررسی می‌کنیم.

مدیریت حساب Readwise چیست؟

منوی تنظیمات حساب جایی است که می‌توانید اشتراک خود را تغییر دهید، اطلاعات صورتحسابتان را به‌روز کنید، تمام داده‌های خود را صادر و حسابتان را حذف کنید و می‌توانید از طریق داشبورد Readwise به تنظیمات حساب خود دست یابید. توجه کنید که اگر حساب خود را حذف کنید، تمام اطلاعات شما برای همیشه از سرورهای Readwise پاک می شود و قابل بازیابی نیست.

استفاده از Readwise بر روی گوشی چگونه است؟

Readwise برنامه تلفن همراه برای iOS و Android را هم ارائه می‌دهد. برنامه تلفن همراه، همانند وب اَپ و موارد دیگر قادر به انجام تمامی کارهاست. از طرفی، اپلیکیشن موبایل شما را قادر می‌سازد تا کتاب‌های فیزیکی را با دوربین گوشی خود (OCR) هایلایت کنید. در iOS، می‌توانید ویجتی نصب کنید که هایلایت‌های مختلف را در طول روز روی صفحه اصلی شما می‌چرخاند. می‌توانید پیوندهای هر پلتفرم را در Readwise Mobile Apps بیابید.

کپی کردن هایلایت در کلیپ بورد Readwise چگونه است؟

آیا می‌خواهید سریعا هایلایتی را برای استفاده در جاهای دیگر مانند مقاله‌ای که می‌نویسید یا یک بحث Slack یا یک بحث توییتری کپی و جایگذاری کنید؟ به سادگی روی فلش رو به پایین در سمت راست بالای هر هایلایت کلیلک کرده و "Copy highlight text" را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از میانبرهای صفحه کلید cc و cx برای کپی کردن هایلایت در کلیپ بورد استفاده کنید.

سخن پایانی

در این پُست از لتسگو یونی، بررسی کردیم که ریدوایز چگونه مهاجرت تحصیلی را آسان تر میکند. درنهایت، اگر قصد دارید کتاب‌های غیرداستانی یا محتوای آنلاین زیادی را در وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و خبرنامه‌ها بخوانید و یا در پروسه مهاجرت تحصیلی هستید و برای آزمون‌های زبان مانند آزمون آیلتس آماده می‌شوید، توصیه می‌کنیم Readwise را حتما امتحان کنید.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که از همان ابتدا نیاز به داشتن یک سیستم کامل ندارید. تنها هایلایت کردن بخش‌های مورد علاقه خود و جمع‌آوری آنها در یک پایگاه داده مرکزی کافی است و تأثیر زیادی در کیفیت مطالعه شما دارد. این امر یادگیری شما را تسریع کرده و سبب افزایش بهره‌وری شما از مطالعه می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.