تمکن مالی برای تحصیل در هلند یکی از مدارکی است که هیچ جوره نمی‌توانید از زیر آن در بروید. زندگی و تحصیل در این کشور یک گزینه ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی است و هلند به دلیل رویکرد مهمان‌نوازانه خود نسبت به دانشجویان بین‌المللی، مقرون‌به‌صرفه بودن و دانشگاه‌های معروف خود که به ارائه آموزش با کیفیت بالا و طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی عالی شناخته شده‌اند، بسیار تحسین می‌شود. 

برای درخواست مجوز اقامت و ویزای دانشجویی هلند، دفتر خدمات مهاجرت هلند به چندین مدرک نیاز دارد. تمکن مالی یکی از اصلی‌ترین مدارک لازم برای ویزای تحصیلی هلند است. در این مطلب به میزان تمکن لازم و نکات ضروری این پروسه می‌پردازیم. اگر شما هم یکی از متقاضیان تحصیل در هلند هستید، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، رزومه خود را بررسی و استارت کار خود را بزنید. 

تمکن مالی برای تحصیل در هلند

تمکن مالی برای تحصیل در هلند از اصلی‌ترین مدارکی است که باید برای ویزای دانشجویی خود آماده کنید. مسئولیت درخواست ویزا برای دانشجویان بین‌المللی بر عهده دانشگاه‌های هلند است. به همین دلیل، دانشجویان بین‌المللی موظف هستند در زمان ثبت‌نام، حدود ۲۰۰ یورو برای هزینه‌های پردازش ویزا بپردازند. ویزای دانشجویی هلند یک فرآیند دو مرحله‌ای است که شامل موارد زیر می‌شود: 

  • MVV یا ویزای ورود برای ورود به هلند
  • VVR یا مجوز اقامت که ظرف یک ماه پس از ورود به کشور به دانشجویان اعطا می‌شود

در چارچوب روند TEV، دانشگاه از شما درخواست می‌کند مدارک لازم را ارائه دهید و فرم را به نمایندگی از شما به IND (سازمان مهاجرت و تابعیت هلند) ارسال می‌کند. پس از تایید، MVV (مجوز اقامت موقت) را به شما اعطا می‌کند که به مدت ۳ ماه معتبر است. اما اینجاست که برای درخواست ویزا و/یا مجوز اقامت، شما باید اثبات کنید که از تمکن کافی برخوردارید و IND در این مورد بسیار سختگیر است. مدارک مالی شما باید تمام الزامات را برآورده کنند، در غیر این صورت IND مجوز اقامت شما را صادر نخواهد کرد. 

IND نیاز دارد تا مدرکی ارائه کنید که نشان دهد می‌توانید در طول اقامت و تحصیل در هلند از نظر مالی خود را تامین کنید. IND یک حداقل مبلغ ماهانه تعیین کرده است که دانشجویان باید برای زندگی داشته باشند که این مبلغ شامل هزینه‌های مسکن و زندگی است. حداقل مبلغ مورد نیاز ۱۲۲۵ یورو در ماه است. 

برای دانشجویان دوره‌های دانشگاهی، این مبلغ علاوه بر هزینه‌های تحصیلی است؛ یعنی شما باید حداقل ۱۲ برابر ۱۲۲۵ یورو که می‌شود ۱۴۷۰۰ یورو در دسترس داشته باشید و نباید این پول را برای پرداخت شهریه استفاده کرده باشید. تمام این مبلغ باید از قبل در حساب بانکی شما باشد. برای مثال، یک صورت‌حساب بانکی با مانده ۱۰.۰۰۰ یورو و یک ایمیل که می‌گوید ۴۷۰۰ یوروی دیگر را در ماه ژوئیه دریافت خواهید کرد، توسط IND پذیرفته نخواهد شد. 

سه روش برای اثبات تمکن مالی شما وجود دارد: 

  • بورسیه تحصیلی
  • تمکن مالی شخصی
  • داشتن حامی مالی (مانند یکی از اعضای خانواده) که در هلند زندگی نمی‌کند

امکان ترکیب منابع مالی از تمامی روش‌ها نیز وجود دارد. 

تمکن مالی برای تحصیل در هلند

صورت‌حساب بانکی باید شامل اطلاعات زیر باشد: 

  • نام و آدرس بانک
  • ارز
  • نام دارنده (های) حساب؛ اگر حساب مشترک دارید، باید موافقت کتبی از دارنده دوم حساب ارائه دهید
  • موجودی
  • شماره کامل حساب
  • نوع حساب
  • تاریخ

علاوه بر این، باید کمتر از دو ماه از تاریخ صدور مدارک گذشته باشد و اگر شهریه خود را پرداخت کرده‌اید، تاریخ صدور مدارک بانکی باید بعد از تاریخ پرداخت باشد. همچنین، مدارک نباید نشان دهد که وجوه به طور موقت یا مشروط نگهداری می‌شوند (مانند سپرده‌های مدت‌دار یا سهام). 

تمکن باید موجودی کافی برای کل مدت اقامت شما، یا حداقل برای اولین سال را نشان دهد و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، هلندی یا آلمانی صادر شده باشد. در غیر این صورت، مدارک باید توسط مترجم رسمی ترجمه شوند. پول در حساب شما تا زمان ورود به هلند نگهداری می‌شود و پس از ورود، باید یک حساب بانکی در هلند باز کنید تا تمکن مالی شما بازگردانده شود. 

تمکن مالی همراه هلند

تمکن مالی همراه هلند نیز مدرکی است که باید هنگام درخواست ویزای همراه ارائه دهید. همسر ثبت‌شده متقاضی تحصیل در هلند می‌تواند واجد شرایط همراهی وی در هلند باشد؛ به شرط آنکه دانشجو معیارهای خاصی که توسط مقامات مهاجرتی هلند تعیین شده، را رعایت کند. 

کودکان زیر ۱۸ سال نیز ممکن است تحت شرایطی مجاز به همراهی والدین خود باشند. اگر شما و خانواده‌تان به ویزا و/یا مجوز اقامت نیاز دارید، ISD می‌تواند برای همسر و/یا فرزند (ان) شما همراه با درخواست ویزا و مجوز اقامت شما اقدام کند. با این حال، در دوره‌های شلوغ، ISD باید به درخواست‌های کارکنان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان اولویت دهد. بنابراین، گاها ممکن است قبل از خانواده‌تان به هلند سفر کنید. 

اگر در حال حاضر مشغول تحصیل در هلند هستید و مایلید اعضای خانواده خود را برای زندگی در کنار خود به هلند بیاورید، ISD نیز در زمینه درخواست‌های آن‌ها به شما کمک خواهد کرد. برای درخواست ویزای همراه (برای همسر یا فرزندان) در هلند تحت ویزای دانشجویی، باید الزامات مالی خاصی را برآورده کنید تا ثابت کنید که می‌توانید بدون استفاده از منابع عمومی از آن‌ها حمایت کنید که این الزامات عبارتند از: 

تمکن مالی همراه هلند

برای همسر: از سال ۲۰۲۴، باید اثبات کنید که حداقل ۱۳۰۰ یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی دارید. 

برای فرزندان: هر کودک به طور جدا نیاز به اثبات تمکن مالی اضافی دارد و باید حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو در ماه برای هر کودک برای پوشش هزینه‌های زندگی برنامه‌ریزی کنید. 

روش‌های قابل قبول برای اثبات تمکن: 

- صورت‌حساب بانکی که مانده کافی را برای حداقل سه ماه گذشته نشان می‌دهد. 

- مدارک بورسیه‌ها یا حمایت‌های مالی، در صورت وجود. 

- مدارک وام‌های تحصیلی یا سپرده‌های ثابت.

سخن پایانی

تمکن مالی برای تحصیل در هلند یکی از اساسی‌ترین مدارکی است که باید تمام متقاضیان مهاجرت تحصیلی به هلند آن را ارائه دهند. وقتی به هلند فکر می‌کنید، اولین تصویری که در ذهنتان ظاهر می‌شود، مناظر بندری زیبا و تعداد زیادی دوچرخه است. این کشور علاوه بر اینکه محل موزه معروف آنه فرانک و بزرگ‌ترین بندر جهان است، دارای بسیاری از دانشگاه‌های مشهور جهانی با رتبه‌های بالا است و قطعا گرفتن ویزای تحصیلی آن با مدارک درست و کامل تاثیر مثبتی بر زندگی شما خواهد داشت.