ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند گزینه‌ی مناسبی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی است که از لحاظ بودجه کمی دچار مشکل هستند. کشور هلند دارای دانشگاه‌های معتبر زیادی است که آموزش با کیفیت بالا را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند. با داشتن اقتصادی بسیار توسعه یافته و فرصت‌های شغلی گسترده، دنبال کردن تحصیلات خود در هلند شما را برای یک حرفه درخشان آماده می‌کند. اگر می‌خواهید در هلند تحصیل کنید اما محدودیت مالی دارید، نگران نباشید.  

ما در این مطلب از مجله لتس گو یونی، لیستی از بهترین دانشگاه‌های ارزان هلند برای دانشجویان بین المللی جمع آوری کرده ایم. این موسسات به دلیل ارائه آموزش عالی با شهریه مناسب شناخته شده اند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی می‌توانید شرایط و رزومه خود را برای حضور در این دانشگاه‌های نسبتا ارزان ارزیابی کنید.

انواع دانشگاه های هلند

در هلند دو نوع اصلی از موسسات آموزش عالی وجود دارد که به طور گسترده به عنوان دانشگاه‌های پژوهشی و دانشگاه‌های علوم کاربردی (Hogeschool به زبان هلندی) شناخته می‌شوند. در همین حال، بخش کوچکتری از آموزش توسط موسسات آموزش بین المللی ارائه می‌شود که دوره‌هایی را به طور خاص برای دانشجویان خارجی طراحی کرده اند. 

علاوه بر دو نوع اصلی دانشگاه‌های دولتی، متقاضیان تحصیل در هلند می‌توانند تعداد محدودی از دانشگاه‌های خصوصی را در هلند پیدا کنند. اکثر آن‌ها دوره‌های تخصصی در یک زمینه خاص ارائه می‌دهند و شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند. 

با پیروی از سیستم بولونیا، دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های پژوهشی هلند سه سال طول می‌کشد و دوره‌های کارشناسی ارشد دو سال به طول می‌انجامد. دانشگاه‌های پژوهشی شامل آموزش و دوره‌های سختگیرانه‌تری هستند که بر روی موضوعات خاص تمرکز دارند و در اکثر آن‌ها می‌توانید دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی پیدا کنید. 

دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های پژوهشی به طور معمول سه سال طول می‌کشد و معمولاً شامل تجربه کاری نمی‌شود. در هلند ۱۳ دانشگاه پژوهشی وجود دارد و ۱۲ دانشگاه از آن‌ها مدرک کارشناسی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. هجده دانشگاه پژوهشی در هلند وجود دارد که دوره‌های بین المللی ارائه می‌دهند که اکثرشان دولتی هستند. دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های علوم کاربردی می‌تواند سه یا چهار سال طول بکشد و همیشه شامل یک دوره کارآموزی می‌شود. 

شش موسسه بزرگ آموزش بین المللی وجود دارد که انواع مختلفی از دوره‌ها از جمله دوره‌های کوتاه، کارشناسی ارشد و گاهی اوقات دوره‌های دکتری را ارائه می‌دهند. برخی از دانشگاه‌های هلند دارای کالج‌های یکپارچه آموزش عالی هستند که دوره‌های تحصیلی کارشناسی را ارائه می‌دهند که مانند مدرک کارشناسی، سه سال به طول می‌انجامد. برخلاف دانشگاه ها، کالج‌ها سبک آموزشی هنرهای آزاد را ارائه می‌دهند که این بدان معناست که دانشجویان دانش عمومی را از چندین موضوع یاد می‌گیرند و مخصوص کسانی است که هنوز تصمیم نگرفته‌اند که در مقطع تحصیلات تکمیلی روی کدام رشته تمرکز کنند.

انواع دانشگاه های هلند

ارزان ترین دانشگاه های هلند

ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های هلند گزینه‌های بسیار خوبی برای متقاضیان تحصیل در هلند محسوب می‌شوند. هزینه تحصیل در هلند نسبت به سایر مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی نسبتاً کم است و آن را به گزینه‌ای جذاب برای تحصیل در خارج از کشور با بودجه محدود تبدیل می‌کند. اگرچه آموزش در هلند نسبتاً ارزانتر است، اما دانشجویان بین المللی باید هزینه‌ای را به دانشگاه پرداخت کنند که برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. در برخی از دانشگاه ها، شهریه به طور قابل توجهی بالا است که می‌تواند باعث خالی شدن جیب شما شود. 

به عنوان مثال، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مالی از مدرسه بازرگانی و جامعه TIAS حدود ۳۵۰۰۰ یورو هزینه دارد، در حالی که همین مدرک از یک دانشگاه دولتی مانند دانشگاه تیلبرگ تنها حدود ۱۵۰۰۰ یورو هزینه دارد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد تحصیل در هلند، ارزیابی دقیق گزینه‌های مختلف بسیار مهم است. با این وجود، دانشگاه‌های ارزان قیمت زیادی در هلند وجود دارند که می‌توانند نیازهای آموزشی شما را برآورده کنند. در اینجا چند مورد از ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین المللی در هلند آورده شده است: 

دانشگاه توئنته

دانشگاه توئنته یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند است. این دانشگاه که در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد، دوره‌های پرطرفداری مانند مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و غیره را با شهریه‌ای نسبتاً مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. همچنین دوره‌های میان رشته‌ای زیادی را ارائه می‌دهد که دست دانشجو را برای انتخاب باز می‌گذارد. 

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیو اِس ۲۰۲۴: رتبه ۲۱۰

دوره‌های محبوب: کارشناسی مهندسی صنایع و مدیریت، فناوری پیشرفته، مهندسی عمران، علوم ارتباطات، مهندسی مکانیک، علوم بهداشت/  کارشناسی ارشد رباتیک، ریاضیات کاربردی، مهندسی مکانیک، مهندسی زیست پزشکی، علوم کامپیوتر، مدیریت دولتی

میانگین شهریه: کارشناسی ۹۰۰۰ – ۱۳۰۰۰ یورو در سال و کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۰۰ – ۱۷۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه ماستریخت

یکی دیگر از دانشگاه های عالی در لیست ما، دانشگاه ماستریخت است. این موسسه دارای بیش از 50 درصد دانشجوی بین المللی است و دوره های تحصیلی با جهت گیری بین المللی دارند که به کمک به دانشجویان برای آمادگی خوب برای بازار کار تمرکز می کنند. تقریباً نیمی از دوره های کارشناسی به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود، در حالی که نیمی دیگر به طور کامل یا بخشی از آن به زبان هلندی ارائه می شود. اکثر دوره های کارشناسی ارشد و دکتری نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیو اِس ۲۰۲۴: رتبه ۲۵۶

دوره‌های محبوب: کارشناسی اقتصاد و اقتصاد بازرگانی، علوم زیست پزشکی، حقوق اروپا، مطالعات اروپا، علوم داده/ کارشناسی ارشد علوم داده برای تصمیم گیری، تحقیقات تجاری، حقوق هلند، تحقیقات اقتصادی و مالی، تجارت و اقتصاد دیجیتال و اقتصاد

میانگین شهریه: کارشناسی حدود ۸۰۰۰ یورو در سال و کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۱۲۰۰۰ یورو در سال

ارزان ترین دانشگاه های هلند

دانشگاه علوم کاربردی برِدا

دانشگاه علوم کاربردی برِدا یک موسسه دولتی است که با ثبت نام بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی هلندی و بین المللی از بیش از ۸۰ کشور، یکی از بهترین دانشگاه‌های ارزان هلند برای دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه به پنج دانشکده تقسیم می‌شود؛ دانشکده سرگرمی‌های دیجیتال؛ دانشکده تفریح و سرگرمی، دانشکده مدیریت هتل و تسهیلات، دانشکده توسعه شهری و لجستیک و حمل و نقل، دانشکده گردشگری. 

رتبه‌بندی موضوعی کیواِس ۲۰۲۴: رتبه ۲۸

دوره‌های محبوب: کارشناسی مدیریت تسهیلات بین المللی، رسانه‌های خلاق و فناوری‌های بازی، محیط ساخته شده، علوم داده کاربردی و هوش مصنوعی، مدیریت هتل، مدیریت گردشگری و مهندسی لجستیک/ کارشناسی ارشد فناوری بازی، کارشناسی ارشد مطالعات تفریحی و گردشگری، کارشناسی ارشد مدیریت مقصد گردشگری، کارشناسی ارشد نوآوری رسانه و کارشناسی ارشد مهندسی خلاق

میانگین شهریه: کارشناسی ۸۰۰۰ یورو – ۱۰۰۰۰ یورو در سال و کارشناسی ارشد و دکتری ۸۰۰۰ یورو – ۱۳۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه آمستردام

دانشگاه آمستردام به خاطر ارائه آموزش با استاندارد بالا و شهریه پایین شناخته شده است. این دانشگاه از هفت دانشکده اصلی تشکیل شده است: اقتصاد/بازرگانی، علوم انسانی، حقوق، علوم اجتماعی، علوم، دندانپزشکی و پزشکی. علاوه بر این، این موسسه مشارکت قوی با بسیاری از دانشگاه های بین المللی دارد و دوره های تبادلی ارائه می دهد که هر ساله دانشجویان خارجی را به خود جذب می کند. 

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیو اِس ۲۰۲۴: رتبه ۵۳

دوره‌های محبوب: کارشناسی مطالعات باستانی، علوم ارتباطات، علوم روانشناسی، مطالعات اروپایی، مدیریت بازرگانی/ کارشناسی ارشد منطق، ریاضیات، امنیت و مهندسی شبکه، انفورماتیک پزشکی، مدیریت بازرگانی در بازاریابی دیجیتال، اقتصاد بازرگانی و علوم زیست پزشکی

میانگین شهریه: کارشناسی حدود ۹۰۰۰ یورو در سال و کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۱۱۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه خرونینگن

دانشگاه خرونینگن طیف وسیعی از دوره‌ها را به بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی بین المللی ارائه می‌دهد. این موسسه در میان دانشگاه‌های ارزان هلند برای دانشجویان بین المللی، با کسب رتبه برتر هر ساله، برتری خود را حفظ می‌کند. این دانشگاه دارای ۱۱ دانشکده است که شامل چندین دانشکده تحصیلات تکمیلی و موسسات تحقیقاتی برای نخبگان نیز می‌باشد. 

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیو اِس ۲۰۲۴: رتبه ۱۳۹

دوره‌های محبوب: کارشناسی مطالعات آمریکا، مطالعات رسانه، تاریخ هنر، بازرگانی بین المللی، پزشکی و ستاره‌شناسی/ کارشناسی ارشد روانشناسی، زبان شناسی، امور مالی و علوم اطلاعات و مطالعات اروپا

میانگین شهریه: کارشناسی حدود ۹۰۰۰ یورو در سال و کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۱۳۰۰۰ یورو در سال

تحصیل در هلند

ارزان‌ترین دانشگاه‌های مهندسی در هلند

مهندسی دومین رشته محبوب برای دانشجویان بین المللی است که به هلند می‌آیند. هلند بهشتی برای دانشجویانی است که به دنبال تسلط بر رشته‌های مهندسی و فناوری با نرخ‌های ارزان و مقرون به صرفه هستند. این کشور دوره‌های مهندسی در سطح جهانی را ارائه می‌دهد، زیرا میزبان برخی از برجسته‌ترین موسسات در این زمینه مانند دانشگاه صنعتی دلفت و دانشگاه توئنته و غیره است. 

ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند برای رشته بازرگانی

هلند تعدادی از جذاب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین دوره‌های تحصیلی بازرگانی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. بازرگانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین دانشجویان بین المللی است و به همین ترتیب، دوره‌های قوی بازرگانی در بسیاری از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه خرونینگن، دانشگاه تیلبورگ و غیره ارائه می‌شود. 

ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند برای رشته اقتصاد

اقتصاد محبوب‌ترین رشته تحصیلی در هلند برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی است. دوره‌های اقتصاد ارائه شده توسط دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تیلبورگ، دانشگاه اراسموس روتردام، دانشگاه آمستردام در سطح جهانی رتبه بالایی دارند. 

ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند برای رشته هنر و علوم انسانی

دانشگاه‌های ارزان قیمت زیادی در هلند وجود دارد که دوره‌های متنوعی را در زمینه هنر و علوم انسانی ارائه می‌دهند. هلند میزبان بسیاری از دانشگاه‌هایی است که دوره‌های نوآورانه و بین رشته‌ای را در رشته‌هایی مانند روانشناسی، تاریخ، هنرهای آزاد و غیره ارائه می‌دهند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه لیدن، دانشگاه آمستردام و دانشگاه اوترخت به طور مداوم در بین برترین دانشگاه‌های جهان برای هنر و علوم انسانی قرار دارند و مقاصد بسیار مناسبی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند. 

نتیجه گیری

هلند نه تنها به دانشگاه‌های مشهور جهان می‌بالد، بلکه فرصت‌هایی را برای کسب تجربه کاری ارزشمند نیز فراهم می‌کند. هلند با طیف گسترده‌ای از دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی و فرصت‌های فراوان برای کسب تجربه کاری، همچنان مقصدی برتر برای کسانی است که به دنبال تحصیل در هلند و مقصدی مناسب برای مهاجرت تحصیلی هستند. 

تحقیق در مورد دوره‌های خاص و شهریه‌ها قبل از تصمیم گیری، برای دانشجویان گرامی ضروری است و به اطمینان از مسیر تحصیلی موفق و رضایت بخش کمک می‌کند. تیم لتس گو یونی با بررسی شرایط فردی نیز می‌تواند گزینه‌های ارزان‌تری به متقاضیان مهاجرت تحصیلی و تحصیل در هلند پیشنهاد دهد.