آب و هوای اسپانیا در طول سال نشانه‌های متفاوتی دارد. هواپیمای شما فرود می‌آید، درها باز می‌شوند و شما از پله‌ها پایین می‌روید و با یک موج هوای گرم روبرو می‌شوید که به شما یادآوری می‌کند هوای اسپانیا چقدر می‌تواند گرم باشد. با این حال، بر خلاف باور عموم، هوای اسپانیا همیشه گرم نیست. اسپانیا با وجود شهرت هوای ملایم، همچنان مانند انگلستان و سایر کشورهای اروپایی دارای تضادهای فصلی خاص خود است. 

در این مطلب، به جنبه‌های مختلف آب و هوای اسپانیا از جمله هوای کلی، میانگین دما، تغییرات فصلی و آب و هوای مناطق شهرهای معروف این کشور می‌پردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به زندگی و تحصیل در اسپانیا هستید، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی، گام اول را بردارید.

آب و هوای اسپانیا در طول سال

آب و هوای اسپانیا در طول سال بستگی به موقعیت مکانی آن دارد. اسپانیا بخش اعظم شبه جزیره ایبری را در انتهای غربی سرزمین اصلی اروپا اشغال کرده است. جاذبه‌های شهری آن از شهرهای بزرگ و بین‌المللی مادرید و بارسلونا تا شهرهای ساحلی مدیترانه‌ای با حال و هوای خاص و تاریخچه رومی و بقایای آشکارتر از دوران حکومت مورها متغیر است. 

مرکز اسپانیا تحت سلطه‌ی یک فلات مرکزی مرتفع وسیع قرار دارد. این فلات توسط دره‌های رودخانه‌ای به چندین رشته‌کوه ناهموار تقسیم شده است. پوشش گیاهی طبیعی در ارتفاعات دشت‌ها کمی بیش از بوته‌های خشک نیست، اما جنگل‌های کاج و جنگل‌های برگ‌ریز به دره‌های رودخانه‌ای و تنگه‌های پایین‌تر می‌چسبند. 

ساحل اقیانوس اطلس مرطوب‌ترین منطقه‌ی این کشور است که در طول سال بارندگی دارد و زمستان‌های خنک و تابستان‌های گرم را تجربه می‌کند. سواحل مدیترانه از جمله جزایر بالئاریک دارای هوای بسیار خشک‌تری است که به ندرت در ماه‌های تابستان باران می‌بارد. این امر باعث شده است که جزایر بالئاریک، کاستابراوا، کوستابلانکا و کوستادل‌سول از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر اروپا باشند و اکثر تفرجگاه‌ها در اوج تابستان حداقل از ۱۰ ساعت آفتاب در روز بهره‌مند شوند.

جزایر قناری که در ۱۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی سواحل آفریقا قرار دارند هم بخشی از اسپانیا به شمار می‌آیند. دما در جزایر آتشفشانی به دلیل اقیانوس اطلس اطراف، در تابستان خنک‌تر از سرزمین اصلی اسپانیا است. با این حال، به دلیل قرارگیری در جنوب، آب و هوا در زمستان بسیار ملایم‌تر است و دما در سطح دریا حتی در شب به ندرت پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بارش اندکی که در اینجا وجود دارد، در ماه‌های زمستان از نوامبر تا مارس رخ می‌دهد. 

اسپانیا کشوری بسیار آفتابی با آب و هوایی گرم در تمام طول سال است که نه تنها میلیون‌ها گردشگر را به این سواحل جذب می‌کند، بلکه هزاران نفر را که به دنبال مهاجرت تحصیلی به اینجا هستند نیز به خود جلب می‌کند. هوای سالانه اسپانیا فوق‌العاده است و ساکنان آن از حدود ۳۰۰۰ ساعت آفتاب در هر سال لذت می‌برند! 

گرم‌ترین ماه‌های سال جولای و آگوست است که هوا گرم و خشک است و دما به راحتی می‌تواند به ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. به طور کلی ملایم‌ترین دماها در بهار و پاییز رخ می‌دهند که آن‌ها را به بهترین فصل‌ها برای گشت و گذار در کشور و گذراندن تایم طولانی در فضای باز تبدیل می‌کند. خوشبختانه، بارش باران به اندازه‌ی انگلستان زیاد نیست، اگرچه گاهی اوقات شبیه به باران‌های موسمی است. مرطوب‌ترین و سردترین ماه‌های سال در اسپانیا دسامبر، ژانویه و فوریه هستند. بهترین دانشگاه های اسپانیا در شهرهای مختلفی واقع شده اند. اما برویم به سراغ بررسی فصل به فصل آب و هوای این کشور.

بهار (مارس تا می) 

بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از اسپانیا است و فرقی نمی‌کند ساکن آنجا باشید یا به قصد گردشگری سفر کنید. در بهار ساعات آفتابی بیشتری وجود دارد، به این معنی که زمان بیشتری را می‌توانید در فضای باز برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و یا حتی رفتن به ساحل بگذرانید. 

بهار همچنین ماهی است که بسیاری از جشنواره‌های اسپانیا در آن برگزار می‌شود. پوشش مناسب برای بهار شامل تیشرت یا بلوزهای آستین کوتاه یا بلند به همراه شلوار جین است. کفش‌های بدون ساق مانند صندل نیز ایده‌آل هستند، اما مراقب باران‌های کوتاه‌مدت بهاری باشید. همچنین عینک آفتابی تقریباً در تمام طول سال ضروری است. 

تابستان (ژوئن تا آگوست) 

همانطور که قبلا ذکر شد، ماه‌های گرم تابستان یعنی ژوئن، جولای و آگوست با دمای روزانه‌ی بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد در جنوب و مناطق داخلی، داغ‌ترین ماه‌های سال در اسپانیا هستند. حتی شب‌ها نیز دما می‌تواند بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد که باعث می‌شود هوا گرم و شرجی شود و خوابیدن را دشوار کند. مناطق شمالی در طول ماه‌های تابستان عموماً معتدل‌تر هستند و برخی استان‌ها مانند گالیسیا، کانتابریا و آستوریاس گاهی شاهد بارندگی‌هایی هستند. 

تی‌شرت و تاپ‌های کوتاه، شلوارک و دمپایی برای تابستان اسپانیا ضروری است. پارچه‌های نرم و خنک کتان یا لینن سفید نیز برای خنک ماندن محبوب هستند. انتظار داشته باشید حداقل دما حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما ۳۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر باشد. البته، شمال کشور کمی خنک‌تر خواهد بود.

پاییز (سپتامبر تا نوامبر) 

با فرا رسیدن پاییز در اسپانیا، دما به خصوص در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر شروع به کاهش می‌کند. برای بسیاری، دمای خنک‌تر پاییز پس از گرمای شدید تابستان اسپانیا، بسیار مطلوب است. کاهش دما همچنین فرصت عالی برای گشتن در کشور و انجام کارهایی است که در اوج گرمای تابستان امکان‌پذیر نیست. پاییز زمانی است که به یک ژاکت یا کت سبک نیاز خواهید داشت. توفان نیز در ماه‌های پاییز اتفاقی رایج است. حداقل دما در ماه‌های پاییز حدود ۱۵ درجه سانتی‌گراد و حداکثر تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. 

زمستان (دسامبر تا فوریه) 

زمستان، سردترین تایم سال در اسپانیا است. اگرچه اسپانیا به طور کلی خیلی بارانی نیست، اما ممکن است گاهی اوقات به چتر و بارانی نیاز داشته باشید و شمال کشور معمولا بارندگی کمی بیشتر را تجربه می‌کند، اگرچه در سایر نقاط کشور بارش نم‌نم و پراکنده است. شمال و مرکز اسپانیا از جمله مادرید بسیار سردتر از استان‌های مرزی مدیترانه در جنوب خواهند بود. لباس گرم برای این فصل ضروری است، از جمله چکمه، ژاکت، جوراب ضخیم و لباس‌های گرم‌تر. 

در جنوب انتظار حداکثر دما حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل ۷ درجه سانتی‌گراد را داشته باشید و در استان‌های مرکزی می‌توانید انتظار حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و حداقل ۴ درجه سانتی‌گراد را داشته باشید. در شمال که معمولاً سردتر است، انتظار حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای حدود ۳ درجه سانتی‌گراد را داشته باشید. 

حقایق آب و هوایی اسپانیا

در زیر لیستی از رایج‌ترین حقایق در مورد آب و هوای اسپانیا آورده شده است: 

  • میزان بارش سالانه: ۶۵۰ میلی‌متر
  • مرطوب‌ترین ماه: نوامبر
  • گرم‌ترین ماه: آگوست
  • سردترین ماه: ژانویه
  • بالاترین دمای ثبت‌شده: ۴۷.۳ درجه سانتی‌گراد - مونتورو، کوردوبا (۲۰۱۷) 
  • پایین‌ترین دمای ثبت‌شده: ۳۲- درجه سانتی‌گراد - دریاچه استانگنتو، لِیدا (۱۹۵۶) 

اصطلاحات رایج آب و هوایی در اسپانیا

یکی از موضوعات رایج گفتگو (به ویژه برای انگلیسی‌ها و متقاضیان خارجی مهاجرت تحصیلی) آب و هوا است. در زیر لیستی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که ممکن است هنگام تحصیل در اسپانیا بشنوید آورده شده است: 

  • Hace (mucho) calor - هوا (خیلی) گرمه
  • Hace (mucho) frío - هوا (خیلی) سرده
  • Hace fresco - هوا خنکه
  • Hace buen tiempo - هوا خوبه
  • Hace mal tiempo - هوا بده
  • Hay viento - باد میاد
  • Hay niebla - مه آمده
  • Me estoy congelando - دارم یخ می‌زنم! 
  • Hace (mucho) sol - هوا (خیلی) آفتابی است
  • Hace un día (muy) soleado - امروز (خیلی) آفتابی است

در ادامه هوای برخی از محبوب ترین شهرهای متقاضیان تحصیل در اسپانیا را بررسی خواهیم کرد.

آب و هوای مادرید در طول سال

آب و هوای مادرید در طول سال به دلیل ارتفاع زیاد ۶۵۰ متری، در تابستان و زمستان کاملاً متفاوت است. مطبوع‌ترین هوای گرم بین آپریل تا اواسط جولای است که میانگین دما بین ۲۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. در اواخر جون و در طول آگوست هوا می‌تواند گرم شود و گاهی اوقات دما به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد. دمای شبانه همچنان در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد باقی می‌ماند. با این حال، رطوبت هوا در مادرید پایین است، بنابراین تحمل دماهای بالا را آسان‌تر می‌کند. 

سپتامبر ماه خوشایندی است و دما دوباره به حدود ۲۵ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. هوای مادرید عمدتاً خشک است، اما به این معنی نیست که هیچ بارانی وجود ندارد؛ به خصوص در ماه‌های زمستان. یک واقعیت کمتر شناخته شده در مورد آب و هوای مادرید این است که به دلیل نزدیکی به رشته کوه‌های سه‌ماسیرا (شمال و شمال شرقی) و گواداراما (شمال شرقی) و تولدو (جنوب و شرق)، یکی از سالم‌ترین و تمیزترین مناطق از نظر هوا در اروپاست و هوای پاک از تقریباً تمام جهات به داخل شهر جریان می‌یابد.

آب و هوای بارسلونا در طول سال

آب و هوای بارسلونا در طول سال به عنوان یک شهر ساحلی در کنار دریای مدیترانه، مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. هوا در تابستان گرم و گاهی بسیار گرم و خشک است. میانگین دما در تابستان حدود ۲۸ درجه سانتیگراد است و گرم‌ترین ماه‌ها جولای و آگوست هستند. 

در زمستان، زمانی که توده هوای مناطق مرتفع به سمت جنوب حرکت می‌کند، بادهای غربی با بارندگی کمی بیشتر در دریای مدیترانه حاکم می‌شود. خود شهر بارسلونا توسط کوه‌های نزدیک آن، از بادهای سردی که اغلب از رشته‌کوه پیرنه در سراسر کاتالونیا می‌وزند، محافظت می‌شود. بنابراین، دما در بارسلونا به ندرت در زمستان زیر ۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و میانگین دمای روز حدود ۱۳ درجه سانتیگراد است. 

در زمستان اگرچه دما به ندرت زیر ۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، بیشتر شاهد آب و هوایی خنک و بارانی خواهید بود. بنابراین، این آب و هوا برای گشت و گذار در موزه‌ها، رفتن به کافه ها، صرف شام در رستورانی خوب و بسیاری از رویدادهای دیگر در شب ایده‌آل است. به خصوص در زمستان هوای پاک و دید واضح وجود دارد و ارزش این را دارد که با لباسی مناسب در شهر رفت و آمد کنید. 

در بهار روزها به طور قابل توجهی طولانی‌تر می‌شوند و دما افزایش می‌یابد. اگرچه همچنان برای مردم محلی هوا نسبتاً خنک است. در اوایل بهار، شهر نسبتاً خلوت است و جاذبه‌های گردشگری بازدیدکننده‌ی کمی دارند؛ پس زمان خوبی برای گشت و گذار در این شهر است.

در ماه سپتامبر دمای اقیانوس همچنان مطبوع است، بنابراین شنا کردن هنوز امکان‌پذیر است. دمای هوا در فضای باز نیز بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد متغیر است. اواخر پاییز، احتمالا برای تورهای شهری بهتر است یک چتر یا بارانی همراه داشته باشید و اواخر پاییز در کنار زمستان، زمان مناسبی برای تفریحات شبانه است.

آب و هوای والنسیا

آب و هوای والنسیا نیز به طور کلی، فرق چندانی با سایر نقاط این کشور ندارد. والنسیا، سومین شهر بزرگ اسپانیا و پایتخت این کشور در طول جنگ داخلی اسپانیا، طی چند دهه گذشته نشان داده است که دیگر راضی به ماندن در سایه نیست. والنسیا با میانگین دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و آب و هوای مدیترانه‌ای با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم، مقصدی ایده‌آل برای بازدید در تمام طول سال است و به ندرت به چتر نیاز خواهید داشت، شاید فقط در ابتدای پاییز. 

نیازی نیست لباس‌های زمستانی ضخیم زیادی هنگام تحصیل در اسپانیا و این شهر بیاورید، اما حتما کرم ضد آفتاب، یک ژاکت اضافی برای مواقع خنک شدن هوا و مقداری خوشحالی را برای گذراندن اوقاتی عالی همراه خود داشته باشید! اگر گرما و رفتن به ساحل را ترجیح می‌دهید، تابستان بهترین فصل برای بازدید از والنسیا است. آب و هوا در پاییز والنسیا به شدت تغییر می‌کند و به خصوص در ماه‌های اکتبر و نوامبر احتمال بارندگی زیاد است. زمستان سردترین فصل والنسیا است، اما دما در طول روز و شب ملایم است و در والنسیا اصولا هرگز برف نمی‌بارد. 

کلام پایانی

اسپانیا بدون شک یکی از بهترین مقاصد برای زندگی و تحصیل است. جدا از آب و هوای عالی، غذا و فرهنگ غنی، این کشور به لطف گزینه‌های مختلف مجوزهای اقامتی، یکی از آسان‌ترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت تحصیلی است. اسپانیا کشوری آفتابی است که سالانه حدود ۳۰۰۰ ساعت آفتاب دارد و بسیاری از مردم به دلیل دمای گرم در تمام طول سال (به ویژه جنوب اسپانیا) به اسپانیا مهاجرت تحصیلی می‌کنند. حتی در زمستان‌ها، بجز شهرهای کوهستانی، هوا آنچنان سرد نیست.