هزینه زندگی در آلمان از مواردی است که برای هر شخصی که قصد سفر نسبتاً طولانی و یا مهاجرت به این کشور را دارد مهم است. اگر شما قصد مهاجرت برای زندگی و تحصیل در آلمان را دارید باید به طور دقیق از میزان هزینه‌ زندگی و مهاجرت در این کشور مطلع باشید تا بتوانید بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. بنابراین ما در این پُست از لتسگو یونی قصد داریم تا شما را با انواع هزینه‌های ضروری در کشور آلمان آشنا کنیم و در نهایت گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای آلمان را نیز به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

هزینه زندگی در آلمان

اگر قصد سفر و مهاجرت به کشور آلمان را دارید بخشی از برنامه‌ریزی‌های سفر شما حتما باید به محاسبه میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی در کشور آلمان اختصاص داشته باشد. هزینه زندگی در آلمان شامل مواردی مانند اجاره خانه، قبض آب و برق، هزینه غذا، حمل و نقل و بیمه سلامت می‌شود. اما نکته مهم و خبر خوب این است که هزینه‌ زندگی با توجه به استاندارد‌های زندگی در آلمان پایین است و امرار معاش در کشور آلمان بسیار راحت و ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر مثل هلند، دانمارک، انگلستان، فرانسه و یا ایتالیا است.

به طور کلی باید گفت برای امرار معاش در کشور آلمان، به طور ماهیانه حدود 1000 یورو و در شهرهای بزرگتر تا 2000 یورو مورد نیاز است. البته دانشجویان می‌توانند با هزینه کمتر و در حدود 840 یورو هم زندگی خود را بگذرانند.

از آنجایی که هزینه‌هایی مثل غذا و نوشیدنی حتی در شهرهای گردشگری آلمان مانند برلین هم پایین است هزینه‌های سفر به کشور آلمان نیز چندان بالا نیست و در نهایت بسیار به صرفه تمام می‌شود. میانگین هزینه زندگی (برای افرادی غیر از دانشجویان) مبلغی حدود 1200 یورو است، که البته همانطور که گفتیم این قیمت به سبک زندگی و شهری که در آن ساکن هستید و میزان خرج و مخارج اضافه نیز بستگی دارد.

به طور کلی میزان هزینه‌ زندگی برای یک فرد در هر ماه در آلمان به شرح زیر است:

  • اجاره: از 500 یورو (برای اجاره در اتاق‌های دانشجویی و یا یک آپارتمان مشترک) تا 850 یورو (برای اجاره آپارتمان یک خوابه در شهر)
  • خدمات کاربردی و روزمره: 250 یورو (شامل اینترنت، قبض تلفن همراه و شبکه‌های کابلی تلویزیون)
  • غذا و نوشیدنی: از 150 تا 200 یورو
  • بیمه درمانی: 105 یورو (البته این مبلغ برای دانشجویان است که هزینه‌های درمانی آنها توسط سیستم‌های بیمه درمانی طولانی مدت عمومی پوشش داده می‌شود و این میزان برای افراد عادی ممکن است بیشتر باشد. بسیاری از افراد هم از طریق شغلشان بیمه می‌شوند و هزینه بیمه از حقوق ناخالص آنها کسر می‌شود.)
  • بیرون رفتن از خانه و گردش: از 50 تا 150 یورو (با توجه به میزان مخارج و سبک زندگی)
  • سایر موارد جزئی: 20 یورو
  • مجموع هزینه‌ها: از 850 تا 1500 یورو

لازم به ذکر است که هزینه‌های زندگی در آلمان برای یک زوج با محل زندگی مشترک تقریبا 50 درصد بیشتر از مقادیر گفته شده است.

هزینه مهاجرت به آلمان

کسانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند و این کشور را به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند، باید این موضوع را در نظر داشته باشند که باید علاوه بر مخارج ماهیانه که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، حتماً مبلغی را برای خرج و مخارج اولیه سفر نیز در نظر بگیرند.

برای مثال شما برای اجاره یک آپارتمان مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت و مبلغ جداگانه‌ای را به عنوان اجاره 3 ماهه اول به صاحبخانه پرداخت می‌کنید. ضمن اینکه این مبلغ شامل هزینه آب و برق و دیگر قبوض نمی‌شود. علاوه بر هزینه‌های اجاره خانه، هزینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، سفر و هزینه حمل و نقل را نیز در نظر باید بگیرید.

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان

آلمان کشوری است که دارای چندین شهر بزرگ و مشهور است و بیشتر کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند این شهرها را برای زندگی انتخاب می‌کنند. در ادامه قصد داریم تا شما را با هزینه‌ زندگی چند شهر معروف کشور آلمان آشنا کنیم.

هزینه زندگی در شهر برلین آلمان

با اینکه برلین از معروف‌ترین شهرهای کشور آلمان و پایتخت این کشور است، اما در عین حال یکی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان محسوب می‌شود. هزینه زندگی یک فرد در برلین ماهانه حدود 940 یورو است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که میزان اجاره‌ها در برلین بسیار متفاوت است و به طور کلی قیمت خانه در غرب برلین بسیار بیشتر از قسمت شرقی آن است.

شما با حداقل مبلغ 1300 یورو می‌توانید یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز برلین و با 900 یورو در بیرون شهر اجاره کنید. همچنین جمعیت چند فرهنگی برلین باعث شده تا انواع غذاهای مختلف و بین‌المللی در سطح شهر قابل تهیه باشند.

هزینه زندگی در مونیخ آلمان

با اینکه مونیخ با نیروگاه‌های شمالی فاصله و حال و هوای شهرستانی دارد، اما همچنان دارای اقتصاد بسیار قوی است و البته هزینه‌های امرار معاش در مونیخ نیز بالاتر از شهر برلین است؛ به طوریکه هزینه زندگی یک ماه در مونیخ 970 یورو و اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه بین 1000 تا 1400 یورو در ماه است.

بنابراین دانشجویانی که قرار است برای تحصیل به شهر مونیخ سفر کنند بهتر است هر چه زودتر برای تأمین محل سکونت اقدام کرده و آن را به نتیجه نهایی برسانند. چون خوابگاه‌های دانشجویی متقاضی و خواستار زیادی دارند.

هزینه زندگی در شهر کلن آلمان

هزینه‌ها در شهر کلن به اندازه فرانکفورت یا مونیخ گران نیست، اما همچنان از میزان هزینه در شهر برلین بیشتر است. برای مثال برای اجاره یک آپارتمان با یک‌خوابه در شهر کلن شما حداقل به مبلغ 900 یورو نیاز خواهید داشت. جمعیت دانشجویان در شهر کلن زیاد است و به همین دلیل رستوران‌ها و مراکز غذاخوری زیادی در این شهر وجود دارد. این به این معنی است که با اینکه هزینه اجاره خانه در شهر کلن بالا است، اما قیمت غذا و خوراکی نسبتاً ارزان است.

هزینه زندگی در شهر هامبورگ آلمان

در شهر هامبورگ هزینه زندگی کمی از شهر کلن بالاتر است و برای مثال شما برای اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه معمولاً به 1000 تا 800 یورو در ماه نیاز دارید. می‌توان گفت بعد از برلین محبوب‌ترین شهر برای دانشجویان و متخصصان جوان و جویای کار شهر هامبورگ است و به همین دلیل تقاضا برای مسکن در هامبورگ زیاد است.

هزینه زندگی در فرانکفورت آلمان

قطعا فرانکفورت یکی از گران‌ترین شهرهای کشور آلمان برای زندگی است و از این لحاظ بعد از مونیخ در رتبه دوم قرار دارد. برای مثال برای اجاره یک واحد آپارتمان یک‌خوابه در فرانکفورت حداقل به 1200 یورو در ماه نیاز خواهید داشت. هزینه زندگی یک فرد در فرانکفورت ماهانه حداقل 980 یورو است.

ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی

با اینکه برلین پایتخت کشور آلمان و یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین شهرهای این کشور با دیدنی‌های بسیار زیاد است، اما هزینه‌ها در این شهر پایین و بسیار مناسب است و به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی در کشور آلمان تبدیل شده است.

اما شهرهای دیگری مانند لایپزیگ، بوخوم و کیل وجود دارند که هزینه زندگی در آنها از برلین هم کمتر است. برای مثال در این شهرها می‌توانید یک آپارتمان یک‌خوابه با قیمت حدود 500 یورو در ماه برای اجاره پیدا کنید.

گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی

مونیخ، به عنوان گران‌ترین شهر آلمان به شمار می‌رود و پس از آن فرانکفورت، اشتوتگارت و هایدلبرگ در این لیست قرار دارند. اصلی‌ترین عاملی که گرانی یا ارزانی یک شهر را تعیین می‌کند میزان اجاره خانه در این شهرها است. اگر قصد زندگی کردن در این شهرها را دارید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانید یک خانه در حومه شهر و بیرون از مرکز شهر پیدا کنید. بد نیست بدانید که قسمت جنوبی آلمان دارای هزینه بالاتری برای زندگی است.

هزینه تحصیل در آلمان به چه صورت است؟

بیشتر دانشگاه های آلمان تحصیلات عالی را به صورت رایگان انجام می‌دهند و تنها مبلغی که از دانشجویان گرفته می‌شود برای مصارفی مانند حمل و نقل، فعالیت‌های اداری، امکانات ورزشی، سالن ورزشی و دیگر خدمات است. البته رایگان بودن تحصیل در کشور آلمان معمولاً شامل حال دانشجویان خارجی نمی‌شود.

اما با این حال باز هم هزینه تحصیل در آلمان بسیار پایین است و بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که می‌تواند بار مالی سنگینی را از روی دوش شما بردارد. به علاوه خود شما هم با انتخاب شهری که می‌خواهید در آن زندگی کنید و تعیین سبک زندگی خود می‌توانید به مقدار زیادی در پس‌انداز و مدیریت مالی خود دخیل باشید.

بهترین مکان برای زندگی در کشور آلمان کجاست؟

جواب این سوال کاملا به خود شما بستگی دارد! شما می‌توانید با در نظر گرفتن تمام مواردی که به آن اشاره کردیم و اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، با توجه به بودجه‌ای که در دسترس دارید و البته سبک زندگی که می خواهید داشته باشید، مکان ایده‌آل برای زندگی کردن در کشور بزرگ و زیبای آلمان را انتخاب کنید. اگر مایلید تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و یا قصد پس‌انداز دارید، باید بین هزینه‌های مربوط به تحصیل، مسکن و غذا مدیریت لازم را داشته باشید.

برای مثال اگر در کشور خود شب‌های زیادی را برای تفریح و گردش به بیرون از خانه می‌رفتید، بهتر است تا مدتی در کشور جدید این تفریحات را کاهش داده تا در هزینه‌های خود به مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید و یا انتخاب مسکن در حومه شهر به جای مرکز شهر می‌تواند به شدت روی میزان هزینه تأثیرگذار باشد و از صرف هزینه بیشتر برای مسکن جلوگیری کند.

همچنین مراجعه به بازارهای محلی برای خرید محصولات غذایی به جای فروشگاه‌ها و یا تهیه غذا از رستوران‌های خیابانی به جای پخت غذا و یا سفارش از رستوران‌های گران‌تر، هر کدام می‌توانند در میزان هزینه‌های مصرفی روزانه شما کاهش چشم‌گیری ایجاد کنند.

آیا آلمان کشور گرانی برای زندگی است؟

می‌توان با قاطعیت گفت که با اینکه آلمان کشور ثروتمند، پیشرفته و دیدنی و دارای دانشگاه‌های معتبر زیادی است و معمولاً این تصور را ایجاد می‌کند که ممکن است برای زندگی کشوری بسیار گران باشد اما اصلاً اینطور نیست. آلمان یکی از کشورهای ارزان برای زندگی کردن در بین دیگر کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

در واقع آلمان از نظر گران بودن، در رده 15 در بین سایر کشورهای قاره اروپا قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت که این کشور، کشور گرانی محسوب نمی‌شود. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که بودجه شما و سبک زندگی که به دنبال آن هستید تأثیر زیادی در این مسئله دارد. برای مثال اگر شما به دنبال یک خانه مستقل در مونیخ هستید مطمئناً به بودجه‌ بیشتری نسبت به فردی که ساکن یک آپارتمان ساده در برلین است نیاز دارید.

سخن پایانی

به طور کلی سفر طولانی مدت و یا مهاجرت به کشورهای دیگر نیازمند داشتن اطلاعات در این زمینه و مهارت‌های زندگی به خصوصی در آن کشور است، که بتوانند روند زندگی و شرایط مالی شما را کنترل کرده و به مدیریت هزینه‌های شما کمک کنند. آلمان یکی از کشورهای محبوب میان مهاجرین و دانشجویان است و به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در مورد هزینه زندگی در آلمان بسیار ضروری است.

هزینه کلی ماهیانه امرار معاش در آلمان به عواملی مانند محل اقامت و نوع سبک زندگی شما بستگی دارد. در شهرهای بزرگ و صنعتی میزان هزینه اجاره خانه، غذا و لباس گران‌تر از دیگر شهرها است. در مقابل، در مناطق کم جمعیت، می‌توانید قیمت‌های ارزان‌تری را برای برخی محصولات و خدمات انتظار داشته باشید. در نهایت، اگر به فکر مهاجرت و زندگی در آلمان و فراهم کردن شرایط مناسب برای اپلای هستید، می‌توانید روی کمک و مشاوره کارشناسان لتسگو یونی حساب کنید.