قبرس شمالی یا جنوبی؟ اگر بخواهیم از نگاه گردشگری به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که بهتر یا بدتر بودن قبرس شمالی و یا قبرس جنوبی کاملا سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان به طور قطع در مورد آن تصمیم‌گیری کرد. اما در حالت کلی بخش شمالی قبرس از اماکن تاریخی و طبیعت بکر و دست نخورده بیشتری برخوردار است و در مقابل آن قبرس جنوبی با ظاهری اروپایی، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌های مدرن جذابیت بیشتری برای گردشگران بین المللی دارد.

با حضور در بخش شمالی قبرس شما با فرهنگ ترکی و غذاهای ارزان و خوش طعم ترکیه‌ای روبرو شده و می‌توانید هزینه‌های خود را به لیر پرداخت کنید، اما در قبرس جنوبی با برندهای بین المللی و سازه های مدرن بیشتری در یک محیط یونانی اروپایی روبرو شده و باید انتظار پرداخت هزینه های بیشتری را به ارز یورو داشته باشید.

اما در کنار جاذبه های گردشگری، بسیاری از مردم دنیا قبرس جنوبی و یا شمالی را به عنوان یکی از مقاصد برتر تحصیلی دنیا می‌شناسند. با نیم نگاهی به مطالب اینترنتی به راحتی می‌توان فهمید که از جنبه تحصیلی و نقطه نظر یک دانشجوی بین‌المللی کمتر به موضوع تفاوت‌ها و مزایای تحصیل در قبرس شمالی و یا جنوبی پرداخته شده است.

بر همین اساس قصد داریم تا در ادامه به توضیح امکانات، مزایا و هزینه‌های تحصیلی بخش شمالی و جنوبی این کشور پرداخته و از این طریق به این جمع‌بندی برسیم که بین دانشگاه‌های قبرس شمالی و جنوبی کدامیک برای تحصیل بهتر است؟

تحصیل در قبرس شمالی 

از ۱۶ آگوست سال ۱۹۶۰ کشور قبرس از استعمار انگلیس درآمد و به کشوری مستقل تبدیل شد. اما در سال ۱۹۷۴ کشور ترکیه طی اقدامی نظامی بخش شمالی یعنی یک سوم قبرس را به تصرف خود درآورد و از آن زمان تاکنون بخش مستقل شمالی قبرس با نام Turkish Republic of Northern Cyprus و یا همان TRNC شناخته می‌شود و تحت کنترل نیروی نظامی ترکیه است.

این در حالی است که بخش جنوبی تحت کنترل دولت قبرس بوده و از سال ۲۰۰۴ جزو کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین قوانین اروپایی تنها در بخش آزاد قبرس جنوبی اعمال می‌شود. از این رو می‌توان اینطور گفت که قبرس جنوبی بخش یونانی نشین، اروپایی و مسیحی ارتدوکس است و در حال حاضر بخش قبرس شمالی متعلق به ترکیه بوده و عمده ساکنان آن ترکیه ای و مسلمانان سنی هستند. 

قبرس شمالی با جمعیت تقریبی ۳۲۶ هزار نفری دارای ۲۵ دانشگاه بین المللی به شرح زیر است:

● دانشگاه غرب قبرس CWU

● دانشگاه آمریکایی قبرس

● دانشگاه آنادولو نیکوزیا - خصوصی

● دانشگاه طراحی و هنرهای خلاقانه آرکین- خصوصی

● آکادمی آموزش معملمان - خصوصی

● دانشگاه باهچه شهیر قبرس Bahçeşehir - دولتی

● دانشگاه City Island - خصوصی

● دانشگاه علوم اجتماعی و سلامت قبرس- خصوصی

● دانشگاه بین المللی قبرس CIU-خصوصی

● دانشگاه علوم قبرس-خصوصی

● دانشگاه علوم اجتماعی قبرس-خصوصی

● دانشگاه مدیترانه شرقی EMU - دولتی 

● دانشگاه رهبری اروپا ELU -خصوصی

● دانشگاه اروپایی لفکه - دولتی 

● دانشگاه بین المللی Final -خصوصی

● دانشگاه آمریکایی گیرنه Girne -خصوصی

● دانشکده بین المللی مدیریت تجارت -خصوصی

● دانشگاه تکنیکال استانبول TRNC - پردیس تحقیقات آموزشی - دولتی

● دانشگاه kyrenia -خصوصی

● دانشگاه مدیترانه ای کارپاسیا -خصوصی

● پردیس قبرس شمالی دانشگاه تکنیکال خاورمیانه - دولتی 

● دانشگاه Near East- -خصوصی

● دانشگاه تحقیقات و علوم مدیترانه ای نتکنت -خصوصی

● دانشگاه رئوف دنکتاش-خصوصی

● دانشگاه غرب اسکاتلند - دولتی 

دولت بخش قبرس شمالی به استثنای ترکیه توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما با این حال دانشجویان بیش از ۱۱۰ کشور دنیا هر ساله به دانشگاه های با کیفیت و معروف بخش شمالی قبرس سرازیر شده و به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و تکمیلی می‌پردازند. 

بنابر آمار سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۶۳ هزار دانشجو در دانشگاه های قبرس شمالی ثبت نام کرده‌اند که از این میان تنها ۱۳ هزار دانشجو قبرس ترک  Turkish Cypriots بوده و الباقی یعنی ۳۵ هزار نفر از ترکیه  و ۱۵ هزار نفر از دانشجویان بین المللی از قاره آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی و کشورهایی نظیر ایران، پاکستان، آذربایجان و قزاقستان هستند.

دانشگاه‌های منطقه قبرس شمالی به عنوان عضوی از سازمان های آموزشی نظیر دانشگاه‌های اتحادیه اروپا و یا اتحادیه بین المللی دانشگاه ها پذیرفته شده‌اند، ولی قادر به شرکت در برنامه‌های بین دولتی دانشگاهی نظیر Bologna Process و یا برنامه Erasmus نیستند. اما به لطف کسب اعتبار از هیئت آموزش عالی ترکیه، مدارک دانشگاهی بخش قبرس شمالی در سراسر دنیا معتبر و قابل شناسایی محسوب می شود.

بنابر تجربه دانشجویان بین‌المللی، یکی از مزایای چشمگیر تحصیل در ناحیه شمالی قبرس استفاده از آن به عنوان سکوی پرشی برای حضور در دانشگاه‌های معروف دنیا در کشورهایی نظیر انگلیس، کانادا و آمریکا است.

به بیانی دیگر، با تحصیل مقطع کارشناسی در قبرس شمالی شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد برای شما بسیار آسان خواهد شد.

در عین حال شهریه های منطقی و مناسب دانشگاه های این بخش از قبرس یکی دیگر از دلایلی است که هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

برای مثال شهریه سالانه دانشگاه E.M.U یا همان مدیترانه شرقی چیزی در حدود ۶ تا ۸ هزار دلار است، این در حالی است که بورسیه تحصیلی ۵۰ درصدی برای بیش از ۳ تا ۱۶ هزار دانشجوی واجد شرایط دانشگاه در دسترس است.

یعنی این امکان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که رشته تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های مطرح بخش شمالی قبرس و مورد تائید وزرات علوم ایران نظیر دانشگاه EMU و یا دانشگاه بین المللی قبرس انتخاب کرده و از طریق بورسیه ۵۰ درصدی نصف شهریه یعنی ۴ هزار دلار در سال برای تحصیل در دانشگاه های مطرح این کشور بپردازند. (البته این میزان شهریه شامل رشته های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی نمی شود.)

همچنین در بزرگترین دانشگاه قبرس شمالی یعنی Near East با ۲۲ هزار دانشجو، میانگین شهریه اغلب رشته ها چیزی در حدود ۳۸۰۰ دلار است، این در حالی است که شهریه رشته های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی برابر با ۱۷.۵۰۰ هزار دلار در سال است. 

با توجه به این که بخش شمالی قبرس تحت کنترل دولت ترکیه است، دانشجویان ایرانی می توانند بدون نیاز به دریافت ویزای تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند.

در عین حال، زبان تدریس مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های قبرس شمالی به انگلیسی و یا ترکی استانبولی است. اما با این وجود الزامی برای ارائه مدرک زبان آیلتس و تافل وجود نداشته و فرد می‌تواند با استفاده از امتحان تعیین سطح دانشگاه و یا دوره‌های آمادگی زبان خود را برای ترم تحصیلی دانشگاه آماده کند.

همچنین روند پاسخگویی به درخواست پذیرش تحصیلی متقاضیان ادامه تحصیل در بخش از قبرس بسیار سریع بوده و ظرف 2 هفته کاری به درخواست افراد رسیدگی شده و پاسخ موافقت و یا رد آن داده می‌شود.

شما می‌توانید در صورت تمایل برای برخورداری از اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب راهنمای جامع تحصیل در قبرس مجله lets go uni مراجعه کنید.

تحصیل در قبرس جنوبی 

همانطور که گفتیم کشور قبرس جنوبی جزو اعضای اتحادیه اروپا بوده و ورود به آن با اهداف توریستی، تحصیلی و غیره نیازمند دریافت یکی از انواع ویزای قبرس است. در عین حال سیستم اروپایی قبرس جنوبی اینطور ایجاب می‌کند که تراکنش ها، خریدها، تمامی داد و ستدهای تجاری و پرداخت شهریه دانشگاه به ارز یورو باشد.

در بخش اروپایی و مدرن قبرس جنوبی نیز دانشگاه های معتبری از جمله دانشگاه انگلیسی قبرس (وابسته به UCLAN)، دانشگاه مرکزی لنکشایر، کالج لارناکا، کالج CTL لیماسول قبرس و کالج City Unity  Nicosia نیکوزیا وجود دارند که همچون دانشگاه های قبرس شمالی مدارک معتبر و ارزشمند دانشگاهی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

چنانچه قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه های دولتی کشور قبرس جنوبی را داشته باشید، باید از مهارت و دانش بالای زبان یونانی برخوردار باشید، این بدین خاطر است که دروس ارائه شده در این مقطع تحصیلی اغلب به زبان یونانی تدریس می‌شود.
البته این امکان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد تا با پرداخت شهریه بیشتر و انتخاب دانشگاهی خصوصی در بخش جنوبی، به زبان انگلیسی تحصیلات خود را ادامه دهند.

با در نظر گرفتن هزینه بیشتر تحصیل و زندگی در قبرس جنوبی، نیاز به دانستن زبان یونانی و دریافت ویزای تحصیلی، می‌توان گفت که قبرس شمالی برای متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در خارج مناسب تر بوده و تنها برای اهداف گردشگری، دریافت ویزای قبرس و حضور در قبرس جنوبی توجیه پذیر است.

بر همین اساس، با فرض استفاده از مزیت بورسیه تحصیلی 50 درصدی، امکان کار دانشجویی پاره وقت در حین تحصیل، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، هزینه های تحصیل و زندگی پایین‌تر در مقایسه با قبرس جنوبی و سایر کشورهای اروپایی، نبود نیاز به ارائه مدرک زبان و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، به طور حتم قبرس شمالی گزینه بهتری محسوب می‌شود.

اگر به دنبال تحصیل با کیفیت در محیطی خوش آب و هوا، امن و چند فرهنگی هستید و می‌خواهید تا در بهترین دانشگاه های قبرس این مهم را با کم‌ترین هزینه تجربه کنید،کافیست با خدمات مشاوره و ارزیابی تحصیلی و دریافت پذیرش دانشگاهی lets go uni تماس برقرار کرده و از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در برترین مقاصد تحصیلی دنیا بهره‌مند شوید.