تحصیل دکتری در استرالیا به دلیل ارائه آموزش با کیفیت جهانی، شهرت دارد. با حضور ۲۰ دانشگاه در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه‌بندی تایمز هایر اجوکیشن ۲۰۲۴، مطمئن باشید که مقصد مهاجرت تحصیلی خود را اشتباه انتخاب نکرده اید. استرالیا به دلیل دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی، مناظر طبیعی بی‌نظیر و فرصت‌های تحصیلی منحصر به فرد، بسیار محبوب است. 

این کشور عاشق دانشجویان بین‌المللی است و تقریباً نیم میلیون دانشجو از ۱۹۲ کشور در این کشور تحصیل می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید یکی از متقاضیان خوش شانس تحصیل در استرالیا باشید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، رزومه خود را بررسی کنید. 

تحصیل دکتری در استرالیا

تحصیل دکتری در استرالیا شامل تحقیق مستقل به مدت سه سال برای دانشجویان تمام‌وقت است و ارزیابی معمولاً بر اساس کیفیت پایان‌نامه نهایی انجام می‌شود. در واقع، تعداد دانشجویانی که در استرالیا مدرک دکتری خود را به پایان می‌رسانند در دو دهه گذشته افزایش یافته است و از حدود ۴.۰۰۰ نفر به حدود ۱۰.۰۰۰ نفر در سال رسیده است! 

تحصیل دکتری در این کشور نه تنها آموزش با کیفیت بالا، بلکه یک تجربه آکادمیک منحصر به فرد را نیز ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، ارزیابی دکتری‌های استرالیا اغلب بدون امتحان شفاهی سنتی (viva voce) انجام می‌شود، که این موضوع تاکید بیشتری بر نتایج تحقیق دارد. علاوه بر این، استرالیا فرصت‌های ویژه‌ای برای تحصیل دکتری در زمینه‌هایی مانند زیست‌شناسی دریایی و علوم محیطی ارائه می‌دهد، که به دلیل اکوسیستم متنوع و مناظر طبیعی این کشور ممکن است. 

تحصیل در استرالیا در مقطع دکتری معمولاً شامل نگارش پایان‌نامه‌ای مستقل بر اساس تحقیقات مستقل است. تحصیل به صورت پاره‌وقت نیز ممکن است و تا شش سال طول می‌کشد که امکان انجام شغل‌های پاره‌وقت یا سایر تعهدات را فراهم می‌کند. با در نظر گرفتن ساعات لازم برای تحقیق در هر هفته و درس‌های دانشگاهی، دانشجویان می‌توانند به خوبی زمان خود را طی دوره دکتری برنامه‌ریزی کنند. 

با وجود ۴۳ دانشگاه عمومی و مجموعه گسترده‌ای از موسسات آموزش فنی و بیشتر (TAFE)، شما هیچ کمبودی در موسسات مختلف برای اخذ مدرک دکتری خود در استرالیا نخواهید داشت. از دانشگاه‌های کلیدی این مقطع برای تحصیل در استرالیا می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد: 

  • دانشگاه ملبورن
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه ملی استرالیا
  • دانشگاه کوئینزلند
  • دانشگاه موناش

دوره‌های محبوب دکتری در استرالیا

هنگام تحصیل در استرالیا، دانشجویان می‌توانند دوره‌های دکتری را در تخصص‌هایی مانند علوم اجتماعی، آموزش، مهندسی و فناوری، مدیریت بازرگانی و غیره بگذرانند. محبوب‌ترین دوره‌های دکتری عبارتند از: 

دکتری فناوری اطلاعات: 

این دوره پژوهش‌محور پیشرفته، درک عمیقی از علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط ارائه می‌دهد و شامل موضوعاتی مانند اصول امنیت اطلاعات، داده‌کاوی، مهندسی نرم‌افزار و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی است. پس از اتمام این دوره، فارغ‌التحصیلان دکتری می‌توانند در موقعیت‌های آکادمیک و حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند. 

دکتری علوم ریاضی: 

این دوره متقاضیان تحصیل در استرالیا را به جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌های تحقیق در ریاضیات و آمار مجهز می‌کند و مناسب داوطلبانی است که مایل به انجام تحقیق در زمینه‌هایی مانند جبر و هندسه، آمار، احتمالات و غیره هستند. 

دکتری اقتصاد: 

دکتری اقتصاد شامل موضوعاتی مانند نظریه‌های اقتصاد کلان و خرد، تحلیل اقتصادی کاربردی و اقتصادسنجی است و دانشجویان بر اساس علاقه خود می‌توانند موضوعاتی مانند اقتصاد رفتاری، اقتصاد سلامت، سازمان صنعتی و اقتصاد کار را برای تحقیق انتخاب کنند. 

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دکتری در استرالیا

اپلای برای دکتری در این کشور شامل چندین مرحله کلیدی و رعایت معیارهای مختلف است. ابتدا باید با یک استاد یا سوپروایزر ارتباط بگیرید. این فرد باید سرپرست یک پروژه یا گروه تحقیقاتی باشد که با علاقه‌مندی‌های شما همسو است. برای شروع درخواست پذیرش رسمی خود، نیاز به یک اظهارنامه از سوی سوپروایزر دارید که تایید کند که علاقه‌مند به حضور شما در مجموعه خود است. 

فرآیند اپلای معمولاً نیاز به ارائه مدارکی از جمله مدارک تحصیلی قبلی، پیشنهاد تحقیق، انگیزه نامه و توصیه‌نامه‌های تحصیلی یا کاری دارد. شرایط ورود معمولاً شامل داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس در یک رشته مرتبط است. بیشتر پذیرش‌ها شامل یک مصاحبه احتمالی از طریق ویدئو کنفرانس هستند. اگرچه مهلت دقیق برای اپلای وجود ندارد، توصیه می‌شود حداقل چهار ماه قبل از تاریخ شروع مورد نظر برای تحصیل در استرالیا اپلای کنید. فرآیند پذیرش می‌تواند از طریق وب‌سایت دانشگاه یا نمایندگان در کشور محل اقامتتان تکمیل شود. 

هر دانشگاه فرآیند اپلای خاص خود را دارد، بنابراین الزامات را با دقت بررسی کنید. فرم اپلای شما باید شامل سوابق تحصیلی و مدارک شخصی باشد و برخی دانشگاه‌ها ممکن است تأییدیه‌ای از واجد شرایط بودن شما برای ورود به استرالیا بخواهند. در نهایت، ساختار هزینه‌ها را بررسی کنید و آماده پرداخت هزینه‌های پردازش درخواست فرم پذیرش تحصیلی یا اپلیکیشن فی (از ۵۰ تا ۱۵۰ دلار استرالیا) باشید. 

الزامات دانشجویان بین‌المللی برای دکتری در استرالیا

مدرک تحصیلی: مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در یک رشته مرتبط که شامل یک جزء تحقیقاتی قابل توجه باشد

حداقل معدل: متقاضی باید حداقل معدل ۵.۵ از ۷.۰ داشته باشد

نمره GMAT یا GRE: برای دکتری در مدیریت بازرگانی نمره GMAT ۶۸۰ یا نمره GRE ۳۲۴ لازم است

نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی: مثلا آیلتس ۷.۰

انگیزه نامه

توصیه نامه

علاوه بر این‌ها، داشتن یک سابقه تحصیلی قوی و رزومه‌ای قوی‌تر که از طریق نمرات بالا و مقالات پژوهشی نشان داده شده است، می‌توانند به طور قابل توجهی شانس شما را برای پذیرش در یک دوره دکتری در این کشور افزایش دهند. 

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا ممکن است کمی گران‌تر از سایر کشورها باشد. اما کیفیت آن چیزی است که بابت آن هزینه می‌کنید: مراکز پژوهشی در سطح جهانی، دانشگاه‌های دارای رتبه بین‌المللی و همچنین خورشید، دریا و ساحل‌های زیبا که هر کسی آرزوی آن را دارد! شما همچنین می‌توانید تا ۴۰ ساعت در هر دوره دو هفته‌ای کار کنید و در دوره‌های تعطیلات به صورت نامحدود به کار بپردازید. حال بیایید ببینیم که این مقصد آفتابی چه هزینه‌ای برای شما خواهد داشت. 

به عنوان یک متقاضی تحصیل در استرالیا، شما باید شهریه‌ها را با نرخ بالاتری پرداخت کنید. دولت استرالیا برآورد کرده است که هزینه‌های معمول دکتری برای دانشجویان بین‌المللی بین ۲۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال است. با این حال، احتمال زیادی وجود دارد که تمام هزینه‌ها را پرداخت نکنید، زیرا گزینه‌های حمایت مالی بسیاری وجود دارد. 

بسیاری از دکتری‌های استرالیا به عنوان پروژه‌های از پیش تامین شده، به ویژه در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و پزشکی (STEM)، تبلیغ می‌شوند و شرکت‌های فعال در زمینه‌های STEM، بانکداری، انرژی و داروسازی از جمله کارفرمایان برتر هستند که فرصت‌های شغلی جذابی برای دانشجویان دکتری ارائه می‌دهند. 

هزینه‌های زندگی

استرالیا استاندارد بالایی از زندگی دارد، اما این استاندارد با هزینه‌های زندگی بالاتر از میانگین همراه است. طبق اطلاعات سایت Numbeo، هزینه زندگی در این کشور به طور میانگین ۵.۱۷ درصد بیشتر از ایالات متحده است. البته این شامل اجاره نمی‌شود که به طور میانگین ارزان‌تر است. همچنین هزینه‌های زندگی بستگی به مکانی دارد که می‌خواهید در این کشور زندگی کنید و سبک زندگی که می‌خواهید داشته باشید. دولت استرالیا تخمین می‌زند که دانشجویان حداقل به ۲۴.۵۰۵ دلار استرالیا برای هر سال از دوره تحصیلی خود نیاز دارند که این مبلغ پولی است که باید برای درخواست ویزای دانشجویی در دسترس داشته باشید. 

سایر هزینه‌ها

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، شما (و هر کسی که با شما می‌آید) نیاز به بیمه سلامت دارید تا مدت اقامت خود را پوشش دهید. ارائه‌دهندگان مختلفی برای انتخاب وجود دارند، اما باید مطمئن شوید که آن‌ها با استانداردهای تعیین شده توسط راهنمای بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی (OSHC) استرالیا همخوانی دارند. 

تخفیف‌های ویژه دانشجویان نیز وجود دارد، پس به دنبال بهترین پیشنهاد بگردید. یک برآورد کلی از بیمه ahm OSHC برای فردی مجرد برای یک سال نشان داد، حدود ۵۷۰ دلار استرالیا بیمه حدودا آب می‌خورد. دانشگاه شما می‌تواند در انتخاب بهترین بیمه به شما کمک کند. همچنین باید برای ویزا درخواست دهید. استرالیا اکنون تنها یک نوع ویزا برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد: ویزای دانشجویی استرالیا (زیرگروه ۵۰۰) که هزینه استاندارد آن ۷۱۰ دلار استرالیا است. 

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در استرالیا

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در استرالیا و گرفتن بورسیه فول فاند چندان برای دانشجویان بین المللی آسان نیست با این حال گزینه‌هایی وجود دارند که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست. دانشگاه‌ها و دولت استرالیا گزینه‌های مالی سخاوتمندانه‌ای ارائه می‌دهند و علاوه بر این، بورسیه‌های مختلفی از منابع گوناگون از جمله بورسیه‌های دانشگاهی، مشوق‌های دولتی و برنامه‌های ویژه‌ای مانند برنامه آموزش پژوهشی وجود دارد. برخی از بورسیه‌های محبوب در این کشور برای دانشجویان دکتری عبارتند از: 

بورسیه‌های Australia Awards: این بورسیه‌ها برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه است که برای تحصیل تمام‌وقت در دانشگاه‌های مشارکت‌کننده استرالیا پذیرش می‌گیرند و کل شهریه، سفر هوایی برگشت و کمک‌هزینه‌ای معیشتی را پوشش می‌دهد. 

بورسیه University of Adelaide Global Citizens: این بورسیه‌ها به دانشجویانی با شایستگی تحصیلی اثبات‌شده در مطالعات قبلی، تخفیف ۱۵ یا ۳۰ درصدی روی شهریه دکتری بین‌المللی ارائه می‌دهند. 

برنامه آموزش پژوهشی دولت استرالیا: این برنامه برای دانشجویان بین‌المللی با کیفیت بالا که در دوره‌های پژوهشی ثبت‌نام می‌کنند، تخفیف در شهریه و یک کمک‌هزینه ارائه می‌دهد و مهلت درخواست آن ۱۰ مه و ۲۲ اکتبر است. 

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن: این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی تخفیف کامل شهریه به مدت حداکثر دو سال، کمک‌هزینه زندگی به مبلغ ۳۷.۰۰۰ دلار استرالیا در سال و کمک‌هزینه جابه‌جایی به مبلغ ۲.۰۰۰ دلار استرالیا ارائه می‌دهند. 

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی بین‌المللی Flinders: این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی (به جز نیوزیلند) که قصد ثبت‌نام در زمینه‌های تحقیقاتی خاص دارند، هزینه‌های شهریه بین‌المللی و کمک‌هزینه ارائه می‌دهند. 

به دلیل رقابت برای این منابع مالی، بهتر است طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها را جستجو کنید و برای تعداد بیشتری از آنچه نیاز دارید درخواست دهید. به خاطر داشته باشید که هر کمکی که دریافت می‌کنید، بار مالی شما را کاهش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد بیشتر روی پژوهش خود تمرکز کنید. 

اقامت پس از تحصیل دکتری در استرالیا

پس از اخذ مدرک دکتری، قدم بعدی چیست؟ استرالیا فرصت‌ها و مسیرهای شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان دکتری ارائه می‌دهد. ویزای فارغ‌التحصیلی پس از تحصیل در استرالیا به شما اجازه می‌دهد که حداقل چهار سال در استرالیا زندگی و کار کنید. فرصت‌های شغلی، هرچند بیشتر در شهرها متمرکز هستند، اما متنوع‌اند. 

این فرصت‌ها شامل حوزه‌های تجاری، دولتی و بخش غیرانتفاعی است و به شما اجازه می‌دهد که دانش دانشگاهی خود را به کار ببرید و تجربه حرفه‌ای کسب کنید. با این حال، باید در نظر داشت که قوانین مهاجرت ممکن است فرصت‌ها را محدود کند، مگر اینکه مدارک تحصیلی شما با کمبود مهارت‌های شناسایی‌شده مطابقت داشته باشد. انواع ویزاهای موجود برای زمان پس از تحصیل در استرالیا، عبارتند از: 

ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (زیرگروه ۴۸۵): به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد تا پس از اتمام تحصیلات به طور موقت در استرالیا زندگی، تحصیل و کار کنند. 

ویزای فارغ‌التحصیلان مهارتی شناخته‌شده (زیرگروه ۴۷۶): به فارغ‌التحصیلان مهندسی از مؤسسات و دانشگاه‌های شناخته‌شده اجازه می‌دهد تا تا ۱۸ ماه تجربه کاری در زمینه مهارتی کسب کنند. 

ویزای مستقل مهارتی (زیرگروه ۱۸۹): ویزای مبتنی بر امتیاز برای کارگران ماهری که تحت حمایت کارفرما، یک ایالت یا منطقه یا یک عضو خانواده نیستند. 

طرح برگزیده کارفرما (زیرگروه ۱۸۶): برای کارگران ماهری است که می‌خواهند در استرالیا کار کنند و توسط یک کارفرمای استرالیایی انتخاب شده‌اند. 

کلام آخر

مسیر تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا ممکن است چالش‌برانگیز اما پربار باشد. سال تحصیلی دانشگاهی در استرالیا معمولاً از مارس آغاز می‌شود و بیشتر دانشگاه‌ها دو ترم دارند. از منظر فرهنگی متنوع، فرصت‌های علمی برجسته و محیط دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی، استرالیا می‌تواند بهترین مقصد مهاجرت تحصیلی برای سفر تحصیلی شما باشد. پس، مرتباً اهداف خود را بر اساس پیشرفت، بینش‌های جدید پژوهشی و بازخوردهای سوپروایزر خود مرور و تنظیم کنید تا سریع‌تر روند مهاجرت شما پیش رود و زودتر تجربه تحصیل در استرالیا را داشته باشید.