معایب و مزایای تحصیل در استرالیا و آگاهی از آن‌ها به متقاضیان مهاجرت تحصیلی کمک می‌کند تا بهتر برای مسیر آینده خود تصمیم گیری کنند. وقتی به استرالیا فکر می‌کنیم، سواحل شنی زیبا، صخره‌های مرجانی و حیات وحش شگفت‌انگیز به ذهن خطور می‌رسد. اما مطمئناً چیزهای جالب‌تری در مورد این کشور وجود دارد. 

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور در استرالیا را دارید، دانستن جزئیات مهم در مورد این کشور جزیره‌ای، از جمله غذا، فرهنگ، تاریخ و هنجارهای اجتماعی، ضروری است. برای اینکه کار را برای شما آسان‌تر کنیم، لیستی از مواردی که باید قبل از تحصیل در خارج از کشور در استرالیا بدانید و برخی از مزایا و معایب تحصیل در استرالیا را گردآوری کرده ایم. در آخر، اگر برای مقصد انتخابی خود دچار تردید بودید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی اقدام و رزومه خود را بررسی نمایید.

مزایای تحصیل در استرالیا

مزایای تحصیل در استرالیا باعث شده تا این کشور یکی از مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی شود و کسانی که قصد حضور داخل استرالیا را دارند، فرصتی برای گسترش دیدگاه‌ها و کسب تجربه‌ای ارزشمند خواهند داشت. استرالیا به دلیل داشتن سیستم آموزشی با کیفیت بالا، جامعه‌ای با فرهنگ‌های مختلف و طبیعتی خیره کننده، به مقصدی محبوب برای تحصیل دانشجویان از سراسر جهان تبدیل شده است. در ادامه به برخی از مزایای حضور در این مقصد اشاره می‌کنیم: 

۱. کیفیت بالای آموزش

دولت استرالیا برای تبدیل شدن به مقصد اصلی مهاجرت تحصیلی دانشجویان سراسر جهان، تمام تلاش خود را به کار گرفته است. آن‌ها تضمین کرده‌اند که تمام جنبه‌هایی را که باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی بتوانند به راحتی از پس هزینه‌های این کشور برآیند، در نظر بگیرند. برخی از مهم‌ترین عواملی که تأثیر ویژه‌ای در دستیابی به این هدف داشته‌اند عبارتند از: 

  • سبک زندگی با کیفیت و مقرون به صرفه و امتیازات ویژه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی
  • بهبود مستمر رتبه‌بندی دانشگاه‌های داخلی
  • تمرکز بسیار زیاد بر قانون و نظم و امنیت دانشجویان بین‌المللی
  • هزینه کلی تحصیل پایین‌تر در مقایسه با همان سطح کیفیت آموزشی در ایالات متحده

۲. رزومه تحصیلی چشمگیر

ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در این مقصد می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی حرفه‌تان داشته باشد، زیرا مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های استرالیا ارزش بالایی دارد. دانشگاه‌ها در پروژه‌های فعال متعددی با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که دانشجویان علاوه بر کارآموزی، تجربه عملی بهتری کسب می‌کنند. در نتیجه، علاوه بر کارآموزی، گواهینامه دیگری از تجربه حرفه‌ای به رزومه دانشجو اضافه می‌شود. در نهایت، اکثر دوره‌ها و آموزش‌هایی که دانشجویان بین‌المللی در این مقصد می‌گذرانند تحت پوشش چارچوب صلاحیت‌های استرالیا (AQF) قرار می‌گیرند که از اعتبار و شهرت بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار است.

3. بار مالی کمتر

با وجود محبوبیت استرالیا برای تحصیل، دانستن این نکته هم مهم است که زندگی در این مقصد کمی گران است. طبق گزارش وب‌سایت World Population Review، استرالیا دهمین کشور گران دنیا برای زندگی به شمار می‌رود. با این حال، هزینه زندگی و تحصیل در استرالیا نسبت به سایر مقاصد مهاجرت تحصیلی محبوب آمریکا، ایرلند و سنگاپور پایین‌تر است. همچنین، هزینه تحصیل این کشور در مقایسه با آمریکا پایین‌تر است. 

گرچه استرالیا میزبان برخی از گران‌ترین شهرهای دنیا است، اما در عین حال، برخی از ارزان‌ترین مقصدها را هم در خود جای داده است. بنابراین، با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای زندگی در این مقصد، برنامه‌ریزی برای سفرتان اهمیت دارد. به طور مثال اگر بجای سیدنی، گلد کوست را انتخاب کنید، اجاره خانه‌ی شما تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. دانشگاه‌ها نیز امکاناتی برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا با کار نیمه‌وقت در داخل دانشگاه، هزینه‌های خود را تامین کنند. علاوه بر این، دانشجویان در صورت داشتن زمان کافی، می‌توانند کار نیمه‌وقت خارج از دانشگاه نیز داشته باشند.

۴. ویزای کار پس از تحصیل و اقامت دائم آسان (PR) 

دانشجویانی که به دنبال دلیلی برای حضور در این کشور هستند، می‌توانند در مورد مزایای کار در این مقصد پس از تحصیل مطمئن باشند. مزیت بزرگ دیگر این مقصد، ویزای کار پس از تحصیل (PSW) طولانی‌مدت است که برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس است و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های استرالیا برای درخواست این ویزا نیازی به اسپانسر یا شغل ندارند و می‌توانند ۲ تا ۴ سال پس از اتمام تحصیل به زندگی و کار در استرالیا ادامه دهند. 

این ویزا که به نام مجوز کار پس از تحصیل یا ویزای فارغ‌التحصیلی موقت (زیرمجموعه ۴۸۵) شناخته می‌شود، به دانشجویان بین‌المللی حق کار پس از تحصیل طولانی‌تری می‌دهد و آن را به یکی از طولانی‌ترین ویزاهای موجود برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند. اقامت دائم دلیل دیگری است که استرالیا را به مقصد مورد علاقه دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند. دولت استرالیا گزینه‌های ویزای متعددی را برای تبدیل شدن دانشجویان به مقیم دائم ارائه می‌دهد. در این روش، می‌توانید سال‌های قابل توجهی کار کنید و واجد شرایط دریافت ویزای PR شوید. بنابراین، اگر دانشجویی هستید که به دنبال اقامت در مقصد خود پس از فارغ‌التحصیلی یا کارشناسی ارشد هستید، استرالیا انتخاب عالی است. 

۵. زبان انگلیسی

زمانی که مانع زبانی نباشد، زندگی در خارج از کشور برای برقراری ارتباط و جستجوی کار بسیار راحت‌تر می‌شود. در این مقصد، انگلیسی‌زبانان می‌توانند به راحتی با مردم صحبت کنند. با این حال، به دلیل تمایل استرالیایی‌ها به کوتاه کردن کلمات و استفاده از اصطلاحات عامیانه‌ای که برای خارجی‌ها ناآشنا است، ممکن است با چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای نیز روبرو شوید؛ پس همیشه و همه وقت به فکر پیشرفت زبان انگلیسی خود باشید.

6. نرخ بیکاری پایین و دستمزد بالا

نرخ بیکاری استرالیا که به طور قابل توجهی از اکثر کشورهای اروپایی پایین‌تر است، شما را مجذوب خواهد کرد. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که یافتن شغل در این مقصد به خصوص اگر مایل به نقل مکان و انعطاف‌پذیر بودن در مورد ماهیت شغل خود باشید، بسیار محتمل است. حتی اگر شرح شغل چندان جذاب به نظر نرسد، بدون شک حقوق آن پرسود است.

۷. مطمئناً تنها نخواهید بود

نیازی نیست نگران این باشید که در این مقصد احساس غریبی کنید. استرالیا با قرار گرفتن در رتبه سوم بعد از ایالات متحده و بریتانیا از نظر تعداد کل دانشجویان بین‌المللی، در چند سال گذشته شاهد حضور حداقل ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های خود بوده است. تقریباً همه دانشگاه‌های بزرگ برنامه‌ها و خدماتی را ارائه می‌دهند که به طور خاص برای کمک به دانشجویان جدید برای اسکان یافتن، ایجاد روابط دوستانه و نهایت استفاده از تجربه بین‌المللی‌شان طراحی شده است. 

۸. گزینه‌های زیادی برای بورسیه تحصیلی وجود دارد

در حالی که مؤسسه آموزشی شما احتمالاً بودجه‌ای برای دانشجویان دارد، منبع عالی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در تلاش برای مقرون به صرفه کردن تجربه بین‌المللی خود از آن استفاده کنید. دولت استرالیا هر سال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را به طور خاص برای دانشجویان بین‌المللی، اختصاص می‌دهد. این بودجه برای دانشجویان سراسر جهان در دسترس است و برای درخواست برخی از آن‌ها شرایط خاصی وجود دارد. (معدل قبولی، نیاز مالی و غیره) 

۹. مقصدی عالی برای ماجراجویان و عاشقان طبیعت و سفر

استرالیا مقصدی عالی برای ماجراجویان است. گزینه‌های گشت و گذار و طبیعت‌ها در این مقصد واقعاً بی‌پایان هستند و ماجراجویی‌های آخر هفته شما می‌تواند شامل چنین مواردی شود: سقوط آزاد در خلیج بایرون، غواصی اسکوبا در صخره بزرگ مرجانی، کمپینگ در استرالیای مرکزی، قایق‌رانی در جزایر ویتساندی، ژست گرفتن با شادترین حیوان دنیا در جزیره راتنست، در آغوش گرفتن یک بچه کوالا، سواحل سیدنی و موارد دیگر! 

۱۰. بهترین شهرهای دانشجویی

استرالیا برخی از بهترین شهرهای دانشجویی را دارد. چندین شهر استرالیا در رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS ۲۰۲۴ قرار دارند که این شهرها سیدنی، کانبرا، ملبورن، آدلاید، بریزبن، گلدکوست و پرت هستند. این رتبه‌بندی عواملی مانند رضایت، مقرون به صرفه بودن و نظر محبوب دانشجویان را در نظر می‌گیرد. ملبورن و سیدنی از سال ۲۰۱۴ جزو برترین شهرها بوده‌اند و این مورد نیز در لیست مزایای این کشور برای دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

معایب تحصیل در استرالیا

معایب تحصیل در استرالیا نیز در کنار مزایای آن باید مورد تحقیق و تفکر قرار بگیرند. در حالی که حضور در این مقصد مزایای زیادی دارد، معایب و چالش‌هایی هم وجود دارد که دانشجویان بالقوه باید قبل از تصمیم‌گیری از آن‌ها آگاه باشند. در ادامه به برخی از معایب یا چالش‌هایی که ممکن است در هنگام حضور در این کشور با آن‌ها روبرو شوید، اشاره می‌کنیم: 

۱. گزینه‌های حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی در استرالیا چندان مناسب نیست و دسترسی به آن آسان نیست. تمام روش‌های حمل و نقل وجود دارد، اما یا مسیر مورد نیاز را پوشش نمی‌دهند یا خیلی گران هستند. استرالیا به عنوان یک کشور بیشتر به جاده‌ها برای حمل و نقل متکی است. بنابراین، شبکه جاده‌ای و خیابانی عالی است، اما با توجه به وسعت زیاد زمین، هزینه سفر جاده‌ای معمولاً در سطح بالایی قرار دارد و یک دانشجوی معمولی ممکن است نتواند به طور مرتب هزینه آن را بپردازد.

با این حال، دولت استرالیا برای رفت و آمد دانشجویان بین‌المللی تخفیف‌هایی ارائه می‌دهد که می‌توانید از این تخفیف‌ها برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل خود استفاده کنید. علاوه بر این، برای اکثر دوره‌ها خوابگاه‌های داخل دانشگاه ارائه می‌شود که رفت و آمد شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

۲. برخوردهای فرهنگی

استرالیا سرزمینی با فرهنگ‌های مختلف است، اما بخش‌هایی از استرالیایی‌های محلی نسبت به قومیت‌های دیگر چندان پذیرا نیستند. نژادپرستی در این مقصد چندان غیرمعمول نیست؛ بنابراین، دانشگاه‌های استرالیا دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای برای کنترل هرگونه تبعیضی دارند. قانون هیچ گونه رواداری با نژادپرستی ندارد؛ با این حال، پیش‌داوری‌ها همچنان وجود دارد و برای دانشجویان بین‌المللی عاقلانه است که از افراط‌گرایان دوری و با گروهی از دانشجویان هم نوع و روشنفکر معاشرت داشته باشند. البته تبعیض‌های نژادی در خیلی از کشورها وجود دارد و حقیقتا این کشور جزو سردسته‌های این امر محسوب نمی‌شود. 

۳. شرایط آب و هوایی خاص

استرالیا به خاطر شرایط آب و هوایی بسیار گرم و سرد در تابستان و زمستان شناخته شده است. این کشور در مناطق مرکزی بیابانی خود تابستان‌هایی بسیار گرم، خشک و طولانی دارد که در آن دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد بالا می‌رود. روزهای بسیار طولانی و گرم برای دانشجویانی که از مناطق سردتر می‌آیند تقریباً غیرقابل تحمل است و ممکن است برای آسایش مجبور شوید در خانه و زیر کولر بمانید. 

زمستان در مناطق مرتفع استرالیا دارای سرمایی زیر نقطه انجماد است که باز هم برای دانشجویانی که از کشورهای گرمسیری می‌آیند، شدید است. با این حال، دانشجویان با گذشت زمان با پوشیدن لباس مناسب و در صورت لزوم ماندن در خانه، با این شرایط آب و هوایی شدید سازگار می‌شوند.

۴. دوری از خانه

این مورد تنها شامل استرالیا نمی‌شود و مهاجرت تحصیلی همیشه این مشکل را با خود دارد. زندگی در استرالیا مگر اینکه اهل نیوزلند یا جزایر اقیانوس آرام جنوبی باشید، به معنای دوری از خانه است. دوری از خانواده اغلب به عنوان مهم‌ترین نقطه ضعف زندگی در استرالیا تلقی می‌شود. بازگشت به خانه نه تنها پرهزینه است، بلکه به دلیل مسافت زیاد، در مواقع اضطراری گاها غیر عملی است. 

کلام پایانی

تمام کشورهایی که مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی هستند، مجموعه مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور و وفق دادن خود با محیط، کار یک شبه نیست. این کار ممکن است به چند ماه یا شاید یک سال زمان نیاز داشته باشد. سعی شد تا با گفتن موارد فوق به سریع‌ترین شکل ممکن شما را با فرهنگ استرالیا آشنا کنیم. اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید یا در مورد شهرهای دانشجویی استرالیا دچار تردید هستید، می‌توانید با مشاوران تیم لتس گو یونی در ارتباط باشید.