درباره آزمون MCAT و نقش آن در تحصیل پزشکی چیزی شنیده‌اید؟ اگر به دنبال تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستید حتماً این مطلب را که درباره آزمون اِم کَت است با دقت مطالعه نمایید. بهتر است بدانید متقاضیان رشته پزشکی که رویای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی آمریکا یا کانادا را در سر دارند، لازم است درباره صفر تا صد آزمون MCAT " ام کت" اطلاعات کافی داشته باشند.

در مهاجرت تحصیلی با فرآیندی رو‌به‌رو هستیم که مراحل مختلفی داشته و مستلزم ارائه مدارک متفاوتی می‌باشد در این میان بخشی از مراحل و مدارک خواسته شده برای تمام رشته ها در دانشگاه‌های تمام کشورها مشترک است مانند مدارک هویتی، ریز نمرات، مدرک زبان و ... اما دسته‌ای دیگر از مراحل و مدارک وجود دارند که ویژه تحصیل در یک رشته خاص هستند.

بر همین اساس جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای آمریکا و کانادا به دلیل حساسیت خاصی که برای کار در این رشته وجود دارد مدرک جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است که با عنوان آزمون MCAT شناخته می‌شود. در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم از جزئیات این آزمون باخبر شویم.

آزمون MCAT

این آزمون که نام کامل آن Medical College Admission Test می‌باشد یک آزمون جهانی به زبان انگلیسی است که هرساله توسط سازمان کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) با هدف جذب دانشجویان بین‌المللی در یکی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی برگزار می‌شود. 

دو کشور آمریکا و کانادا بر اساس نمره کسب شده در آزمون MCAT و کیفیت رزومه تحصیلی متقاضیان، پذیرش دانشجو در رشته پزشکی را انجام می‌دهند. MCAT یا همان آزمون پذیرش کالج پزشکی یک آزمون بین‌المللی، استاندارد و چند گزینه‌ای است که قدمتی 90 ساله دارد.

انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا در این کشور و کانادا، نتایج MCAT را روشی معتبر برای ارزیابی دانشجویانی می‌داند که رویای پزشک شدن در بهترین دانشگاه‌های این دو کشور را در سر دارند. پذیرش دانشجوی پزشکی در تقریبا تمام دانشکده‌های علوم پزشکی ایالات متحده آمریکا و تعداد زیادی از دانشکده‌های کانادا بر اساس نمره قبولی در آزمون MCAT صورت می‌گیرد.

همچنین بسیاری از مدارس آموزش رشته‌های بهداشتی و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، در حال حاضر نمرات آزمون MCAT را به عنوان معیاری معتبر برای پذیرش دانشجو در نظر می‌گیرند. امتحان MCAT مهارت و دانشی را ارزیابی می‌کند که پزشکان، دانشجویان پزشکی و دستیاران به عنوان پیش نیازهای کلیدی موفقیت در دانشکده پزشکی به آن نیاز دارند.

سرفصل‌هایی که در آزمون تستی MCAT مورد پرسش قرار می‌‌گیرد عبارتند از:

  • مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زنده
  • مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی
  • مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال

AAMC این آزمون را توسعه داده و هر سال کیفیت سوالات آن را مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد. این آزمون چندین بار در سال از اواخر ژانویه تا سپتامبر، در مراکز معتبر وابسته به ایالات متحده آمریکا و کانادا در مکان‌های منتخب در سراسر جهان برگزار می‌شود. حتی اگر متقاضی تحصیل پزشکی بدون کنکور در آمریکا یا کانادا هستید در اکثر موارد لازم است که مدارک جانبی لازم مانند MCAT را در دست داشته باشید.

توجه داشته باشید که شرکت در آزمون MCAT تنها یک مرحله مهم در فرآیند اپلای شما برای تحصیل در رشته پزشکی را تشکیل داده و بخشی از درخواست کلی شما می‌باشد. کمیته‌های پذیرش معیارهای متعدد دیگری نیز برای قبول درخواست در نظر دارند که نقاط قوت تحصیلی، تجربیات حرفه‌ای و علایق شخصی، پتانسیل کمک انسانی و علمی به دانشگاه و کشور محل تحصیل، انگیزه برای همدلی با دیگران و ویژگی‌های شخصیتی از جمله آن هستند.

لازم به ذکر است که اگرچه ارائه نمره MCAT برای تحصیل پزشکی در آمریکا و کانادا ضرورت دارد اما تنها کاربرد آن نیست.  نمره بالا در مدرک MCAT می‌تواند از جمله عوامل تقویت کننده و درخشان رزومه مهاجری باشد که به دنبال کار و زندگی در آمریکا و کانادا است.

به عنوان یک مهاجر با رزومه تحصیلی و حرفه‌ای خوب، با در دست داشتن مدرک MCAT شما شانس بالاتری برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی وابسته به حوزه بهداشت و درمان در شرکت‌های خصوصی و مراکز دولتی خواهید داشت. علاوه بر این می‌تواند نقش موثری در تسهیل فرآیند دریافت ویزا داشته باشد. تحصیل پزشکی در آمریکا تنها با ارائه درک MCAT امکان‌پذیر است.

در حالت عادی متقاضیان باید تنها برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی اقدام به شرکت در آزمون نموده و این مورد را در تاییدیه ثبت نام خود ذکر کنند. در صورتی که برای منظوری به غیر از تحصیل پزشکی به دنبال دریافت مدرک MCAT هستید باید حتما با AAMC مکاتبه نموده و مجوز لازم را دریافت نمایید.

شرایط و ضوابط شرکت در آزمون ام کت

آزمون MCAT یک سنجش بین‌المللی است که متقاضیان تحصیل پزشکی در دو کشور آمریکا و کانادا، هر کجای جهان که باشند در صورتی که واجد شرایط تعیین شده باشند، مجاز به شرکت در آن خواهند بود. افراد واجد شرایط باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • محدودیت سنی تعریف نشده اما فرد باید به سنی رسیده باشد که از مدارک و شرایط مورد نیاز آزمون برخوردار باشد.
  • متقاضی باید در حال تحصیل در یک برنامه آموزشی در رشته‌های مرتبط با MMBS بوده یا مدرک آن را دریافت کرده باشد.  
  • متقاضی باید قصد کار و زندگی در رشته‌های زیر گروه پزشکی در دو کشور آمریکا یا کانادا باشد.
  • متقاضی باید مدارک تحصیلی معتبر، مدارک هویتی و اصل پاسپورت خود را در اختیار داشته باشد.

سیستم نمره‌دهی در MCAT چگونه است؟

آزمون از 4 بخش تشکیل شده و کارنامه دارای 5 نمره می‌باشد. 4 نمره برای هر یک از بخش‌های امتحانی و یک نمره کلی که امتیاز اصلی شما در امتحان را نشان می‌دهد. نمرات هر یک از چهار بخش از 118 تا 132 متغیر می‌باشد. در نهایت این نمرات ترکیب شده و یک امتیاز کلی را تشکیل می‌دهند که از 472 تا 528 امتیاز، متغیر است.

بر همین اساس اگر به دنبال درک سطح نمره متوسط در این آزمون هستید باید به دامنه‌های گفته شده دقت کنید. میانه‌ در هر یک از 4 زیر بخش حدود 125 نمره بوده و متوسط امتیاز کل در این آزمون حدود 500 می‌باشد. اگر به دنبال قرار گرفتن در 10% شرکت‌کنندگان برتر هستید نمره کلی شما باید در بازه 514 تا 528 قرار بگیرد. 

کسب میانگین نمره 508 تا 513 شما را در فضایی رقابتی با متقاضیانی قرار می‌دهد که شانس بالاتری برای قبولی دارند. در صورتی که امتیاز شما کمتر از این و در بازه 500 تا 507 باشد احتمالا شانس بالایی برای رقابت نخواهید داشت زیرا امتیاز شما کمتر از 50% حد نصاب نمره‌ی خوب می‌باشد.

زمانی که کارنامه خود را دریافت می‌کنید با چهار عنوان برای امتیاز خود روبه‌رو هستید که لازم است معنای دقیق هر کدام را بدانید:

Score : این قسمت همان امتیازی است که نمره هر یک از 4 بخش آزمون و نمره کلی را به شما نشان می‌دهد.

percentile rank : اگر میخواهید شانس خود در برابر سایر شرکت کنندگان در امتحان بسنجید باید به نمراتی که در این قسمت نوشته شده‌ است توجه کنید. در این قسمت نمرات خود را به شکل درصد بر اساس عملکرد دیگر آزمون دهندگان مشاهده می‌کنید.

Confidence band : سازمان کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) بر این باور است که اگر نمره به شکل یک عدد دقیق محاسبه شود احتمالا از خطا برخوردار بوده و نتیجه درست را به خوبی نشان نمی‌دهد. بر همین اساس نمره بندی را به شکل یک بازه تعریف نموده است.

در کارنامه نیز این سیاست به کار گرفته شده است. پس از آنکه در ستون Score نمره دقیق خود را مشاهده کردید سپس در کنار آن در ستون Confidence band بازه‌ای از نمره خود را مشاهده می‌کنید برای مثال اگر در ستون اول 128 باشد در ستون دوم همین نمره بین 129-127 در نظر گرفته خواهد شد. این نوع امتیازبندی شانس شما برای رقابت با دیگران و قبولی در یک برنامه پزشکی یک دانشگاه را افزایش می‌دهد.

Score profile : قسمت آخر به شکل یک بردار نمره نمایش داده شده و هدف از آن بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت کننده در هر یک از 4 بخش آزمون می‌باشد.

یکی از نکات مثبت امتحان MCAT عدم وجود نمره منفی است. نتایج آزمون شما تنها بر اساس تعداد سوالاتی که به درستی پاسخ داده‌اید محاسبه می‌شود و هیچ گونه نمره منفی وجود ندارد بنابراین در صورت کمبود وقت، می‌توانید حتی سوالاتی که به پاسخ آن‌ها شک دارید را با خیال راحت علامت بزنید.

اکثر متقاضیان، یک سال پیش از ورود به دانشگاه خارجی برای تحصیل، جهت شرکت در امتحان و رسیدن به نمره قابل قبول تلاش می‌کنند. موکول کردن شرکت در این آزمون به ماه‌های آخر می‌تواند فرآیند پذیرش و حضور شما در دانشگاه را دچار مشکل کند. به یاد داشته باشید که نتیجه آزمون حداقل 30 تا 35 روز پس از روز برگزاری گزارش می‌شود.

چطور برای آزمون MCAT آماده شویم؟

پیش از هر اقدامی توجه داشته باشید که AAMC پس از دهه‌ها برگزاری این امتحان، در سال 2015 تغییرات اساسی در آن ایجاد  نموده و علاوه بر اضافه کردن مباحث جدید به سوالات، مدت زمان آن را نیز از حدود سه ساعت به حدود شش تا هفت ساعت نیز افزایش داده است. بنابراین اگر دوست، والدین یا استادانی دارید که پیش از این تغییرات در آزمون شرکت کرده‌اند احتمالا نمی‌توانند راهنمای دقیقی برای موفقیت شما باشند.

لازم است که برای موفقیت و کسب نمره حداکثری در این آزمون، راهنمای خود را از میان مشاورانی انتخاب کنید که در حوزه مهاجرت تحصیلی تجربه داشته و یا در چند سال اخیر به موفقیت در این آزمون رسیده‌اند. اگر می‌خواهید نمره بالا کسب کنید حتما باید برای آمادگی در آزمون وقت و انرژی بگذارید. MCAT آزمون آسانی نیست.

از جمله بهترین منابع برای آمادگی که در اختیار تمام ثبت نام کنندگان قرار دارد سایت اصلی AAMC است که بانک سوالات و تمامی آزمون‌های قبلی را در اختیار متقاضیان قرار داده و پاسخنانه تمام بخش‌ها را نیز ارائه کرده است. با جستجو در مباحث این سایت می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در خصوص موضوعات، کیفیت سوالات و سطح آن‌ها به دست آورید.

حال ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا می‌توان بدون شرکت در کلاس و به صورت خودخوان برای آزمون MCAT آماده شد باید بگوییم که بلکه امکان‌پذیر است و هر ساله تعداد بسیار زیادی از متقاضیان با همین روش موفق به کسب نمره دلخواه می‌شوند. در این مسیر کتا‌ب‌های معتبر و مفید متعددی وجود دارد که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • MCAT Secrets Study Guide
  • Test Prep & Practice Test Questions for MCAT
  • MCAT Practice Questions

آزمون MCAT چه زمانی برگزار می‌شود؟

از جمله ویژگی‌های مثبت و امیدبخش امتحان MCAT، برگزار شدن مکرر آن در طول یک سال می‌باشد. به این صورت که اگر متقاضی بار اول موفق به کسب نمره لازم نشد می‌تواند در همان سال برای بار دوم شانس خود را امتحان کند البته این شانس دارای محدودیت نیز هست به این صورت که یک متقاضی می‌تواند تا 3 بار در یک سال، 4 بار در دو سال و نهایتا تا 7 بار در طول عمر تحصیلی خود برای شرکت در MCAT اقدام کند.

همچنین خوب است بدانید که تعداد دفعات برگزاری آزمون ثابت نبوده و برای هر سال تحصیلی بر اساس ظرفیت پذیرش و میزان نیاز دانشکده‌های علوم پزشکی آمریکا و کانادا توسط AAMC تعیین می‌شود اما به طور کلی می‌توان میانگین دفعات برگزاری آن را 25 تا 35 بار در سال دانست که در طول ماه‌های ژانویه تا سپتامبر برگزار می‌گردد.

زمان ثبت نام آزمون MCAT

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم آزمون MCAT برای چندین بار هر ساله در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر برگزار می‌شود بنابراین اگر به دنبال اطلاع از زمان دقیق برگزاری هر یک از آن‌ها هستید باید سایت اصلی AAMC به زور منظم رصد کنید. بر اساس تنظیمات این سایت هر متقاضی وابسته به جایی که در آن زندگی کرده و از آنجا در آزمون شرکت می‌کند در یک منطقه خاصی قرار می‌گیرد.

این مناطق به سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم می‌شوند. دقت داشته باشید که قرار گرفتن در هر یک از این مناطق هیچ تاثیری بر کیفیت سوالات و سیستم نمره‌دهی نداشته و تنها شاخصی برای زمان‌بندی برگزاری آزمون است. متقاضیان منطقه طلایی تا 29 روز، منطقه نقره‌ای تا 15 روز و منطقه برنزی تا 8 روز پیش از تاریخ برگزاری هر آزمون مجاز به ثبت نام در آن هستند. 

مدت اعتبار آزمون MCAT چقدر است؟

نتایج این آزمون تنها برای 3 سال اعتبار داشته و پس از آن متقاضی باید به طور مجدد در امتحان شرکت کند. به یاد داشته باشید که تا 3 بار در طول یک سال مجاز به شرکت در آزمون هستید و برای شرکت مجدد نیازی به از بین رفتن مدت اعتبار آزمون قبلی نیست.

هزینه شرکت در آزمون MCAT

این هزینه ثابت نبوده و بسته به شکل برگزاری آزمون و منطقه‌ای که متقاضی در آن امتحان می‌دهد متفاوت می‌باشد. به طور کلی در سال 2022 هزینه ثبت نام از 315 تا 360 دلار متغیر می‌باشد.

آزمون MCAT در کجا برگزار می‌شود؟

این آزمون به طور کلی یک امتحان حضوری بوده و در تمام مراکزی که از نظر AAMC تایید اعتبار شده باشد قابل انجام است. کشورهایی که هر ساله اقدام به برگزاری شکل حضوری این امتحان می‌کنند متفاوت بوده و برای اطلاع از اینکه چطور و در کدام حوزه امتحانی مجاز به شرکت در آزمون هستید لازم است که شرایط خود را سایت اصلی AAMC دنبال کنید.