آزمون SAT ترکیه برای ارزیابی آن دسته از افرادی طراحی شده که قصد ورود به دانشگاه را در کشور ترکیه دارند. برای تحصیل در ترکیه باید اطلاعات مختلف این آزمون از مدارک مورد نیاز و هزینه‌ها گرفته تا منابع و زمان و مکان آن را به دست آورید. در این مطلب قصد داریم راهنمای آزمون SAT را ارائه کنیم.

آزمون SAT ترکیه

در ابتدا به این سوال پاسخ بدهیم که اصلا آزمون SAT ترکیه چیست؟ SAT مخفف scholastic Aptitute Test است. این آزمون به منظور ارزیابی استعداد و توانایی علمی افرادی طراحی شده که قصد ورود به دانشگاه را دارند. SAT برای اولین بار در کشور آمریکا برگزار شد و از آن پس کشورهای مختلفی از این آزمون برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های خود استفاده کردند. ترکیه هم یکی از همین کشورهاست.

SAT به عنوان یک آزمون استاندارد شناخته می‌شود که سطح مهارت داوطلبان را در مباحث محاسباتی و همچنین درک مطلب و نوشتن می‌سنجد. آزمون SAT ترکیه مخصوص آن دسته از افرادی است که قصد تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را داشته باشند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه که برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند از این آزمون به عنوان یکی از شروط پذیرش تحصیلی دانشجویان استفاده می‌کنند.

ساختار آزمون SAT چگونه است؟

آزمون SAT دارای سه قسمت شامل موارد زیر می‌شود:

1- بخش ریاضی: 58 سوال
بخش ریاضی از مباحث توانایی حل مسئله، جبر و تحلیل اطلاعات تشکیل شده است. سوالات این بخش به دو قسمت 20 و 38 سوالی تقسیم می‌شود که برای بخش اول 25 دقیقه و برای بخش دوم 55 دقیقه زمان خواهید داشت. دقت داشته باشید که استفاده از ماشین حساب در بخش اول سوالات ریاضی، مجاز نیست اما در بخش دوم می‌توانید از آن استفاده کنید.

2- بخش درک مطلب: 52 سوال
این بخش از سوالات تستی و تشریحی تشکیل می‌شود. این بخش نیز مانند ریاضیات به دو قسمت تقسیم می‌شود که برای قسمت اول 25 دقیقه و برای قسمت دوم 20 دقیقه زمان دارید. در بخش درک مطلب باید به سوالات مربوط به 5 متن مختلف پاسخ دهید. تعداد سوالات تستی درک مطلب بیشتر از سوالات تشریحی است. ضمنا برای جواب‌های نادرست هم نمره منفی در نظر گرفته نشده است.

3- بخش نگارش (Writing)
در این بخش باید به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ بدهید و یک مقاله را نیز بنویسید. بخش Writing به سه قسمت درک مطلب، تحلیل متن و نگارش تقسیم می‌شود که در دو بخش اول باید به سوالات پاسخ دهید و در بخش سوم باید نگارش مقاله مرتبط با هدف، رشته و دانشگاه انتخابی خودتان را انجام دهید. در بخش نگارش حدوداً 50 دقیقه زمان خواهید داشت. 

منابع آزمون SAT ترکیه

طراحی سوالات آزمون SAT ترکیه و همچنین نحوه برگزاری آزمون به عهده هیئتی است که توسط دانشگاه تعیین می‌شود. اطلاع دقیق از منابع SAT می‌تواند کمک بسیار زیادی برای قبولی در این امتحان باشد. در ادامه به معرفی متداول‌ترین منابع این آزمون پرداخته‌ایم:

  • مجموع کتاب های Barron’s SAT
  • PWN SAT
  • کتاب کالج هیئت کتاب راهنمای رسمی SAT با عنوان کتاب آبی یا The Blue Book
  • راهنمای کامل برای SAT Vocabulary
  • بررسی پرینستون، ۱۱ تست تمرین برای SAT و PSAT
  • آکادمی khan
  • PrepScholar
  • Vocabulary.com
  • Magoosh.com

تاریخ آزمون SAT ترکیه و محل آن

آزمون SAT ترکیه به طور معمول 6 یا 7 بار در طول سال و طی ماه‌های اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس، می، ژوئن و آگوست برگزار می‌شود. البته از زمان شیوه ویروس کرونا، زمان بندی اس ای تی نیز به هم ریخته و چند آزمون به دلیل همه گیری کرونا لغو شده است. برای تعیین تاریخ آزمون حدودا تا یک ماه قبل از آزمون فرصت خواهید داشت. آزمون اس ای تی ترکیه در شهرهای استانبول، آنتالیا، آنکارا، ازمیر و ارزروم برگزار می‌شود.

ثبت نام آزمون SAT ترکیه

ثبت نام در SAT به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت collegeboard انجام می‌شود. با ورود به این سایت، گزینه SAT را انتخاب و در پایین صفحه گزینه Register for the SAT را انتخاب می‌کنید. در این صفحه می‌توانید تاریخ‌های و مراکز برگزاری آزمون را مشاهده کنید. با ورود به صفحه Dates and Deadlines تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنید و دکمه Register را بزنید.

سپس باید یک حساب کاربری برای خود ایجاد و فرم ثبت نام را پر کنید. بعد از ثبت اطلاعات مختلف از جمله اطلاعات شخصی و تحصیلی و پرداخت هزینه، فرآیند ثبت نام شما در اس ای تی تکمیل خواهد شد. 

هزینه آزمون SAT ترکیه

به طور کلی برای شرکت در اس ای تی در ترکیه باید مبلغ 99 دلار را بپردازید. اگر بخواهید در بخش مقاله آزمون (Essay) هم شرکت کنید باید مبلغ 16 دلار دیگر هم پرداخت کنید. همچنین ثبت نام با تاخیر در آزمون شامل 30 دلار جریمه خواهد بود. در صورتی که قصد تغییر زمان و مکان آزمون را داشته باشید هم باید 30 دلار اضافه بپردازید. 

آزمون SAT در ایران

با توجه به اینکه آزمون اس ای تی توسط یک سازمان آمریکایی برگزار می‌شود، کشور ایران جزو مراکز برگزاری نیست. در نتیجه، داوطلبان ایرانی باید برای شرکت در این آزمون به سایر کشورها از جمله ترکیه، آذربایجان یا امارات بروند. اکثر داوطلبان ایرانی با توجه به نزدیکی کشور ترکیه و برخی موارد دیگر، کشور ترکیه را برای امتحان دادن انتخاب می‌کنند.

نمره قبولی آزمون SAT چند است؟

نتایج آزمون SAT معمولاً بین 2 الی 6 هفته پس از برگزاری آزمون اعلام خواهد شد. این موضوع به نوع آزمون اس ای تی و همچنین زمان انتخابی شما بستگی دارد. نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون اس ای تی ترکیه توسط دانشگاه‌های این کشور تعیین می‌شود، اما برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های خوب باید حداقل نمره 130 را به دست بیاورید. نمره کامل این آزمون 1600 است.

در صورتی که نسبت به نمره خود اعتراض داشته باشید تا چند ماه پس از اعلام نتایج می‌توانید به نمره خود اعتراض کنید. برای بررسی مجدد هر بخش از آزمون باید مبلغ 55 دلار پرداخت کنید. البته در صورتی که اعتراض شما درست باشد، این مبلغ بازگردانده خواهد شد. نتایج بررسی مجدد اس ای تی معمولا طی 3 الی 5 هفته اعلام می‌شود.

آزمون SAT برای پزشکی و دندانپزشکی ترکیه

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه جزو رشته‌های محبوب هستند و افراد زیادی علاقه دارند در این رشته‌ها تحصیل کنند. با توجه به همین موضوع، دانشگاه‌های پزشکی ترکیه شرط پذیرش دانشجویان را کسب نمره قبولی در آزمون اس ای تی قرار داده‌اند. این نمره در دانشگاه‌های مختلف ترکیه فرق می‌کند و ورود به هر یک از دانشگاه‌ها شرایط خاص خود را دارد.

نکاتی در مورد آزمون SAT

در رابطه با اس ای تی برخی نکات وجود دارد که دانستن آنها کمک کننده خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنیم:

  • مدت زمان اعتبار آزمون SAT دو سال است
  • در زمان حضور در جلسه آزمون باید حتما کارت شناسایی معتبر مانند پاسپورت همراه خود داشته باشید
  • تسلط بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این امتحان ضروری است
  • SAT نمره منفی ندارد
  • یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در اس ای تی، مدیریت زمان است
  • همراه داشتن وسایل الکترونیکی در آزمون ممنوع است

در حال حاضر، دانشگاه‌های مطرح ترکیه از جمله دانشگاه آنکارا، حاجت تپه، قاضی، آتا تورک و... از آزمون اس ای تی برای پذیرش دانشجویان استفاده می‌کنند. اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه و شرکت در آزمون SAT ترکیه را دارید، بهتر است از موسسات فعال در این حوزه مشاوره بگیرید تا با بیشترین آمادگی ممکن وارد این آزمون شوید.

برای تحصیل در ترکیه از مشاوران ما در لتسگو یونی راهنمایی بگیرید و فرآیند دریافت پذیرش تحصیلی را با خیال راحت به لتسگو یونی واگذار نمایید.