بهترین مدرک زبان برای تحصیل در کانادا کدام است؟ انتخاب مدرک مناسب می‌تواند، مهاجرت تحصیلی شما را ساده‌تر کند. در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، زبان اصلی آموزش انگلیسی است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا نیازمند سطح بالایی از مهارت زبان انگلیسی است. 

هدف این وبلاگ شفاف‌سازی در مورد این سوال مهم و کمک به دانشجویان برای انتخاب آگاهانه از بین گزینه‌های برجسته است. در پایان، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی با کارشناسان لتس گو یونی در ارتباط باشید تا به شما در جمع آوری مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی کانادا کمک کنند. 

بهترین مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

بهترین مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا و شناخت آن به شما کمک می‌کند تا بهتر برنامه ریزی کرده و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. قبل از اینکه وارد جزئیات این آزمون‌ها شویم، اجازه دهید ابتدا کمی با آزمون‌های معروف آشنا شویم. 

آزمون PTE/ پی تی‌ای (آزمون پیرسون انگلیسی)، آیلتس (سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی) و تافل (آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی)، آزمون‌های پیشرو برای سنجش مهارت زبان انگلیسی هستند که توسط موسسات آموزشی کانادا به رسمیت شناخته می‌شوند. 

برای تحصیل در کانادا، هیچ آزمون نسبت به آزمون دیگر برتری خاصی ندارد. با این حال، ممکن است ترجیحات یا گرایش‌های فردی در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و رشته‌های تحصیلی خاص وجود داشته باشد. در چنین مواردی، ترجیح برای آزمونی خاص می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد، از جمله: 

سابقه‌ی پذیرش: برخی از موسسات ممکن است سابقه‌ی طولانی‌تری در پذیرش یک آزمون خاص داشته باشند و فرآیندها و معیارهایی را بر اساس آن آزمون ایجاد کرده باشند. 

گرایش‌های منطقه‌ای: برخی از استان‌ها یا مناطق کانادا ممکن است به دلیل مشارکت یا توافقات، به یکی از آزمون‌ها اعتقاد بیشتری داشته باشند. 

ساختار و محتوای آزمون: ساختار و محتوای هر آزمون می‌تواند بر ترجیح آن‌ها تأثیر بگذارد. برخی از موسسات ممکن است فرمت یک آزمون را بیشتر با الزامات دوره یا روش‌های ارزیابی خود همسو بیابند. 

شناخت جهانی: شناخت جهانی یک آزمون نیز می‌تواند نقش داشته باشد. مؤسسات ممکن است آزمونی را ترجیح دهند که در سطح بین‌المللی به طور گسترده شناخته شده باشد تا طیف وسیعی از دانشجویان را جذب کند. 

مهارت‌های ارتباطی: برخی از دوره ها، به ویژه دوره‌هایی که تاکید زیادی بر مهارت‌های ارتباطی دارند، ممکن است به سمت آزمون‌هایی تمایل داشته باشند که شامل جلسه صحبت کردن رو در رو، مانند آیلتس، باشند. 

شرکت‌های آموزشی همکار: توافق‌نامه‌های همکاری یا مشارکت بین مؤسسات و سازمان‌های برگزار کننده آزمون می‌تواند منجر به ترجیح برای آزمون‌های خاص شود. 

بهترین مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

با این وجود، مؤسسات به‌طور کلی هدفشان این است که فرصت‌هایی را برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان با پیشینه‌های مختلف فراهم کنند، بنابراین تمایل دارند طیف وسیعی از آزمون‌های شناخته شده مهارت زبان انگلیسی را بپذیرند. یکی از مزایای تحصیل در کانادا همین موضوع است. جدا از بحث دانشگاه‌ها و کالج ها، اداره مهاجرت کانادا چند آزمون مخصوص را تایید کرده است که در بخش زیر از مجله لتس گو یونی به آن‌ها می‌پردازیم. 

مدارک زبان مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای اهداف مهاجرتی

همانند دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) نیز از افرادی که برای مسیرهای مهاجرتی درخواست می‌دهند، مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی را می‌خواهد. این کار به منظور اطمینان از ادغام موفقیت‌آمیز مهاجران در جامعه کانادا و مشارکت آن‌ها در اقتصاد کشور صورت می‌گیرد. 

اطلاع از لیست این آزمون‌ها برای کسانی که می‌خواهند پس از تحصیل در کانادا ماندگار شوند خالی از لطف نیست. در ادامه، سه آزمون برتر مهارت زبان انگلیسی که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای اهداف مهاجرتی پذیرفته می‌شوند، به ترتیب اولویت آورده شده است: 

۱. آیلتس (IELTS) 

آیلتس یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی برای مهاجرت به کانادا است که چهار مهارت زبانی خواندن، نوشتن، شنیداری و گفتار را می‌سنجد. دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: جنرال (عمومی) و آکادمیک. برای اهداف مهاجرتی، معمولا آزمون جنرال هم کافی است. پیشنهاد تیم لتس گو یونی انتخاب این آزمون است.

۲. برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP) 

سلپیپ آزمونی دیگر برای سنجش مهارت زبان انگلیسی است که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای اهداف مهاجرتی پذیرفته می‌شود. این آزمون کامپیوتری، چهار مهارت زبانی خواندن، نوشتن، شنیداری و گفتار را می‌سنجد و در دو نسخه ارائه می‌شود: جنرال (عمومی) و جنرال ال‌اس (مهارت‌های زندگی). 

۳. پی‌تی‌ای کور (PTE Core) 

از ابتدای سال ۲۰۲۴، افرادی که برای مسیرهای مهاجرتی طبقه اقتصادی به کانادا درخواست می‌دهند، می‌توانند آزمون پی‌تی‌ای کور را به عنوان یک آزمون زبان تعیین‌شده انتخاب کنند. اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) پی‌تی‌ای کور را به عنوان مدرکی برای اثبات مهارت زبان برای اهداف مهاجرتی می‌پذیرد. 

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

مدرک زبان برای دانشگاه‌ های کانادا

مدرک زبان برای دانشگاه‌ های کانادا برای تحصیل در کانادا ضروری هستند. در برخی از رشته‌های خاص ممکن است نمرات زبان بالاتری نیاز باشد. برای اطلاع از حداقل نمره زبان در رشته مورد نظرتان باید به وب سایت دانشگاه مراجعه و یا با بخش پذیرش دانشگاه تماس بگیرید. لتس گو یونی نیز می تواند آخرین اطلاعات لازم را به شما دهد.

اگر قبلاً نیز در یک موسسه آموزشی انگلیسی‌زبان یا فرانسوی‌زبان تحصیل کرده‌اید، ممکن است بتوانید از مدرک تحصیلی خود به جای مدرک زبان استفاده کنید؛ که این مورد چندان برای متقاضیان ایرانی صدق نمی کند. به طور کلی، مدرک زبان مورد نیاز برای دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان عبارتند از:

  • آیلتس: نمره کلی حداقل 6 و حداقل نمره 5.5 در هر مهارت
  • تافل: نمره iBT حداقل 86 و حداقل نمره 20 در هر مهارت
  • پی تی ای (PTE): نمره کلی حداقل 650 و حداقل نمره 50 در هر مهارت
  • CELPIP: نمره کلی حداقل 6 و حداقل نمره 5.5 در هر مهارت

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا یکی از دغدغه‌های متقاضیان گرامی می‌باشد. سیستم امتیازدهی آیلتس بر اساس مقیاسی از ۰ تا ۹ عمل می‌کند و به هر بخش و نمره کل یک «بند» اختصاص داده می‌شود. داوطلبانی که به دنبال ویزای دانشجویی هستند، باید حداقل نمره کل ۶ در آیلتس داشته باشند، در حالی که اکثر مؤسسات نمره ۶.۵ را الزامی می‌دانند. برای دوره‌های ارشد و دکتری در دانشگاه‌های برتر کانادا، میانگین نمره آیلتس ۶.۵ لازم است. 

همچنین، اکثر دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه مک‌گیل، نمرات آزمون نشانگر آیلتس (IELTS Indicator) را نمی‌پذیرند. آیلتس ایندیکیتور (IELTS Indicator) آزمونی آنلاین است که توسط برگزارکنندگان آزمون آیلتس (IELTS) ارائه می‌شود و جایگزینی برای آزمون حضوری آیلتس در شرایطی است که امکان برگزاری آن به صورت حضوری وجود نداشته باشد. نمونه‌هایی از نمره آیلتس لازم در برخی دانشگاه‌های کانادا عبارتند از: 

  • دانشگاه تورنتو: حداقل نمره کل ۶.۵، هیچ‌بندی کمتر از ۶ نباشد. 
  • دانشگاه مک‌گیل: نمره بند ۶.۵ یا بالاتر، هیچ‌بندی کمتر از ۶ نباشد. 
  • دانشگاه مونترال: نمره کلی آیلتس ۶.۵ با حداقل نمره ۶ در هر بند. 
  • دانشگاه آلبرتا: ۶.۵ بدون اینکه هیچ‌بندی کمتر از ۶ باشد. 
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: نمره کل ۶.۵ و حداقل ۶ در هر بخش. 

آزمون های زبان انگلیسی

اما! 

شما کدام آزمون زبان انگلیسی را باید شرکت کنید؟ 

در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام آزمون زبان را باید شرکت کنید وجود ندارد، در اینجا چند نکته برای اطمینان از انتخاب آزمون مناسب برای رسیدن به اهدافتان و پروسه ویزای دانشجویی راحت‌تر آورده شده است: 

۱. الزامات موسسه را بررسی کنید. 

اولین قدم این است که نیازمندی‌های موسسه که برای آن درخواست می‌دهید را بررسی کنید. در حالی که بسیاری از موسسات چندین آزمون مهارت زبان انگلیسی را می‌پذیرند، آیلتس شناخته‌شده‌ترین آزمون است که توسط بیش از ۱۱.۵۰۰ سازمان در سراسر جهان، از جمله دانشگاه‌ها، کارفرمایان و ادارات مهاجرت، پذیرفته می‌شود. پی تی‌ای و سی اِی‌ای (CAE) نیز گزینه‌های محبوبی هستند، اما در مقایسه با آیلتس پذیرش کمتری دارند. DET نیز از طرف دیگر، یک آزمون نسبتاً جدید است و به طور گسترده شناخته شده نیست. 

۲. نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید. 

بسیار مهم است که نقاط قوت و ضعف خود را در مهارت‌های زبانی در نظر بگیرید. در آیلتس یک بخش اسپیکینگ یا مکالمه رو در رو صورت می‌گیرد که به داوطلبان امکان می‌دهد مهارت‌های ارتباطی خود را در یک محیط واقعی به نمایش بگذارند. در حالی که پی تی‌ای نیز دارای بخش گفتاری است، اما این کار از طریق رایانه انجام می‌شود و برخی از داوطلبان ممکن است این روش را نپسندند. CAE و DET نیز دارای بخش گفتار هستند، اما آن‌ها به اندازه آیلتس یا پی تی‌ای شناخته شده نیستند. آزمون مورد تایید بر پروسه ویزای دانشجویی شما نیز تاثیر می‌گذارد.

۳. فرمت آزمون و سیستم امتیازدهی را در نظر بگیرید. 

عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، فرمت آزمون و سیستم امتیازدهی است. آیلتس هر دو فرمت کاغذی و کامپیوتری را ارائه می‌دهد که انتخاب را برای متقاضیان راحت می‌کند. علاوه بر این، این آزمون بر اساس یک سیستم نمره بند (band score) درجه‌بندی می‌شود که توسط موسسات در سراسر جهان به طور گسترده شناخته شده و پذیرفته می‌شود. 

پی تی‌ای کامپیوتری است، اما سیستم امتیازدهی آن بر اساس یک سیستم امتیازی است که ممکن است برای برخی از موسسات کم‌تر آشنا باشد. CAE و DET هر دو دارای فرمت‌ها و سیستم‌های امتیازدهی متفاوتی هستند که در مقایسه با آیلتس و پی تی‌ای ممکن است توسط موسسات کمتر مورد استقبال قرار گیرند. 

۴. زمان‌بندی و آمادگی خود را برای شرکت در آزمون در نظر بگیرید. 

در نهایت قبل مهاجرت تحصیلی، زمان‌بندی و آمادگی خود را برای شرکت در آزمون در نظر بگیرید. آیلتس در طول سال همیشه برگزار می‌شود و نتایج معمولاً طی ۳ تا ۱۳ روز اعلام می‌شود که به داوطلبان امکان می‌دهد برنامه‌ریزی درستی داشته باشند. پی تی‌ای نیز مکررا انجام می‌شود و نتایج را به سرعت ارائه می‌دهد. CAE و DET نیز تاریخ‌های متعددی برای آزمون دارند، اما زمان پردازش نتایج آن‌ها ممکن است بیشتر از آیلتس و پی تی‌ای طول بکشد. 

مدرک زبان برای دانشگاه‌ های کانادا

بهترین مدارک آزمون زبان فرانسه برای تحصیل در کانادا

به دلیل اینکه فرانسوی نیز یکی از دو زبان رسمی کانادا است و بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌هایی به این زبان نیز ارائه می‌دهند، بررسی مدارک مورد تایید فرانسوی جهت مهاجرت تحصیلی به کانادا و اخذ ویزای دانشجویی نیز خالی از لطف نیست. همانند آزمون‌های انگلیسی، آزمون‌های مهارت زبان فرانسه نیز برای سنجش توانایی فرد در درک، گفتار، خواندن و نوشتن به زبان فرانسه استفاده می‌شوند. برخی از آزمون‌های رایج مورد تایید کانادا عبارتند از: 

آزمون تف (TEF): این آزمون برای سنجش مهارت فرد در زبان فرانسه در زمینه‌های مختلف طراحی شده است و توسط اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) برای اهداف مهاجرتی شناخته شده است. این آزمون در چندین قالب از جمله TEF Canada، TEF pour la naturalisation و TEF pour l'immigration au Québec ارائه می‌شود و نتایج آن در مقیاسی از ۰ تا ۱۰۰۰ گزارش می‌شود. 

آزمون DELF و DFP: این آزمون‌ها برای سنجش مهارت فرد در زبان فرانسه در یک زمینه بین‌المللی طراحی شده‌اند و توسط دولت فرانسه به رسمیت شناخته می‌شوند. این آزمون‌ها در چندین سطح از A۱ تا C۲ ارائه می‌شود و نمره آن از ۱۰۰ تا ۲۰۰ داده می‌شود. 

همانطور که پیش‌تر گفتیم، در کانادا، بسیاری از دانشگاه‌ها از زبان فرانسه به عنوان زبان اصلی آموزش خود استفاده می‌کنند. کبک استانی در شرق کانادا است که در آن اغلب به زبان فرانسه صحبت می‌شود. در واقع، در اکثر دوره‌های تحصیلی آن‌ها از زبان فرانسه به عنوان زبان آموزش استفاده می‌شود. 

مشابه مفهوم آزمون زبان انگلیسی، دانشجویانی که زبان مادری آن‌ها فرانسه نیست، برای مهاجرت تحصیلی باید در مجموعه‌ای از امتحانات زبان فرانسه شرکت کنند. چندین آزمون زبان فرانسه در دسترس است، اما TEF رایج‌ترین آزمون پذیرفته شده است و در پروسه ویزای دانشجویی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

حداقل نمرات مورد نیاز برای برخی از دانشگاه‌ها: 

  • دانشگاه اتاوا: سطح B۲
  • دانشگاه مونترال: اکثر رشته‌ها B۲، برخی رشته‌های خاص C۱

سخن آخر

حالا که با جزئیات مربوط به هر آزمون به خوبی آشنا شدید، انتخاب آزمونی که برای شما و پروسه ویزای دانشجویی تان مناسب‌تر است، آسان‌تر خواهد بود. پس از انتخاب آزمون، می‌توانید در اسرع وقت با استفاده از مواد آمادگی تمرین و مطالعه را شروع کنید تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کرده و شانس خود را برای آمدن به کانادا افزایش دهید. نگران نحوه درخواست پذیرش در این دانشگاه‌ها و اخذ ویزای دانشجویی نیز نباشید؛ چرا که با استفاده از تجربه تیم لتس گو یونی، در طول فرایند پذیرش دوره و دانشگاه انتخابی‌تان راهنمایی می‌شوید. همین امروز برای یک جلسه مشاوره مهاجرت تحصیلی اقدام کنید!