راهنمای جامع ویزای تحصیلی انگلیس با جدیدترین آپدیت‌های سال ۲۰۲۴ به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر برای این پروسه سخت آماده شوید. انگلیس به لطف دانشگاه‌های معتبر جهانی و میراث فرهنگی غنی خود، همچنان یکی از مقاصد برتر برای دانشجویان بین‌المللی است. 

هرساله دانشجویان بین‌المللی زیادی برای کسب مدارک معتبر به انگلستان می‌آیند. با این حال، دانشجویان خارج از کشور برای تحصیل در انگلستان باید برای ویزا اقدام کنند. این مطلب را تا انتها بخوانید تا در مورد ویزای دانشجویی انگلستان، از جمله شرایط، فرآیند، دستورالعمل‌ها و غیره، اطلاعات کسب کنید. در آخر می‌توانید شانس خود را برای گرفتن ویزای دانشجویی انگلیس برای بهترین دانشگاه‌های این کشور در جلسه مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی بررسی کنید. 

ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس برای تحصیل در انگلستان به عنوان یک دانشجو یا دانش آموز بین‌المللی نیاز است. ویزای دانشجویی Tier ۴، که اکنون به طور رایج به عنوان ویزای مسیر دانشجویی شناخته می‌شود، مسیر اصلی برای کسانی است که مایل به ادامه تحصیل خود در انگلستان و مهاجرت تحصیلی هستند. سیستم ویزای Tier در انگلستان یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که وضعیت ویزا را تعیین می‌کند. 

به منظور واجد شرایط بودن برای ویزا در انگلستان، از متقاضیان انتظار می‌رود که در یک آزمون ارزیابی که عواملی مانند سن، تسلط به زبان انگلیسی و غیره را در نظر می‌گیرد، به تعداد مشخصی امتیاز دست پیدا کنند. این عوامل با سطح ویزای درخواستی متقاضی مرتبط هستند. ویزای دانشجویی Tier ۴ (عمومی) انگلستان به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد در یک مدرسه، کالج یا دانشگاه در این کشور تحصیل کنند. برای درخواست ویزای Tier ۴ در انگلستان، متقاضی باید: 

  • دانشجوی بین‌المللی باشد که می‌خواهد در انگلستان تحصیل کند، یا
  • از قبل در انگلستان باشد و مایل باشد برای تحصیل در کشور بماند، یا
  • در حال حاضر در انگلستان اقامت داشته باشد و بخواهد به ویزای دانشجویی تغییر وضعیت دهد. 

پس از تایید درخواست ویزا، مرحله مهم بعدی مهاجرت تحصیلی، دریافت کارت مجوز اقامت بیومتریک (BRP) است. این مجوز به عنوان یک سند شناسایی رسمی عمل می‌کند و حاوی جزئیات ضروری مانند تاریخ انقضای ویزا و سایر شرایط است. 

هر BRP صادر شده برای یک دانشجو دارای یک شماره مجوز اقامت منحصر به فرد است که به ویزای فرد مرتبط است و در اسناد و فرآیندهای رسمی مختلف استفاده می‌شود. دانشجویان باید با این شماره آشنا شوند، زیرا اغلب از آن استفاده خواهند کرد. 

به عنوان بخشی از فرآیند مهاجرت تحصیلی و درخواست ویزای دانشجویی انگلستان، از متقاضیان خواسته می‌شود اطلاعات بیومتریک، از جمله اثر انگشت و عکس، ارائه دهند. این اطلاعات برای تایید هویت ضروری است و برای ایجاد BRP استفاده می‌شود. پس از اخذ ویزای دانشجویی انگلیس، دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به کار تمام وقت در خارج از ترم تحصیلی خود هستند و در طول ترم، زمانی که کلاس‌ها برگزار می‌شود، آن‌ها مجاز به کار تا ۲۰ ساعت در هفته هستند. 

ویزای تحصیلی انگلیس

دانشجویان ارشد کورس‌بیس مجاز به کار تمام وقت در تعطیلات کریسمس، عید پاک و تابستان هستند. با این حال، تقویم تحصیلی برای این دانشجویان اغلب کوتاه‌تر است، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که در طول این تعطیلات ترم همچنان در تمام جلسات رسمی تحصیل و تدریس شرکت می‌کنید. مانند دانشجویان مقطع کارشناسی، شما این امکان را دارید که تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید، اما در ترم تابستان پس از ارسال پایان نامه نهایی خود، شرایط اضافی برای ترم تحصیلی دارید. 

دانشجویان ارشد و دکتری تِز بیس در طول کل سال «در ترم» در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. شما می‌توانید از مرخصی سالانه استفاده کنید اما باید مجوز کتبی از سرپرست خود را دریافت کنید و با مجوز آن‌ها می‌توانید در این مدت دور از تحصیل خود به صورت تمام وقت کار کنید. به طور کلی، مدت ویزای متقاضیان ویزای دانشجویی به دوره تحصیلی شما و تحصیلاتی که قبلاً در انگلستان گذرانده‌اید بستگی دارد. 

ویزای تحصیلی انگلیس برای کودکان

ویزای تحصیلی انگلیس برای کودکان بین المللی بین ۴ تا ۱۷ سال است که مایل به تحصیل در مدارس مستقل در انگلستان هستند. این دسته ویزا به کودکان امکان می‌دهد در یک محیط حمایتی به تحصیلات ابتدایی و متوسطه دسترسی داشته باشند و در عین حال آن‌ها را برای فرصت‌های آموزش عالی آماده کند. 

ویزای انگلیس برای کودکان معمولاً برای مدت دوره با زمان اضافی بسته به سن کودک و طول دوره اعطا می‌شود. ویزای زیر ۱۶ سال به طور کلی برای مدت دوره، حداکثر ۶ سال، با چهار ماه اضافی پس از آن صادر می‌شود. این ویزا امکان ورودهای متعدد به انگلستان را فراهم می‌کند و به کودک امکان می‌دهد بین تعطیلات مدرسه رفت و آمد کند. همچنین شامل حقوق خاصی برای کودک برای داشتن محل اقامت مناسب، حمایت تحت قوانین حمایت از کودکان در انگلستان و دسترسی به بیمه می‌باشد. 

شرایط ویزای تحصیلی انگلستان

شرایط ویزای تحصیلی انگلستان طبق سیستم امتیازدهی این کشور پیش می‌رود. متقاضی برای اخذ ویزای دانشجویی به ۷۰ امتیاز نیاز دارد که ۵۰ امتیاز برای نیاز «تحصیلی»، ۱۰ امتیاز برای نیاز «مالی» و ۱۰ امتیاز برای نیاز «زبان انگلیسی» اختصاص داده شده است. 

زودترین زمانی که می‌توانید برای آن اقدام کنید، شش ماه قبل از تاریخ شروع دوره شما است و فرآیند درخواست شامل یک فرم درخواست آنلاین و ثبت اطلاعات بیومتریک است. متقاضیان باید قبل از سفر به انگلستان برای شروع تحصیل، در کشور خود یا کشور محل اقامت خود درخواست دهند. برای واجد شرایط بودن برای ویزای دانشجویی Tier ۴، متقاضی باید: 

  • ۱۶ سال یا بالاتر باشد
  • در یک دوره تمام وقت در یک دانشگاه، کالج یا ارائه دهنده آموزش تایید شده در انگلستان پذیرفته شده باشد
  • پول کافی برای تامین مخارج خود و پرداخت هزینه دوره را داشته باشد
  • در صورت نیاز، گواهی ATAS معتبر داشته باشد
  • اگر متقاضی زیر ۱۸ سال است، باید مدرکی دال بر رضایت والدین یا قیم قانونی دیگر ارائه دهد

نکته: گواهی ATAS مدرکی است که دانشجویان و محققان بین‌المللی (به غیر از اتباع معاف) که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های حساس در انگلستان را دارند، باید قبل از دریافت ویزای تحصیلی انگلستان آن را دریافت کنند. این طرح توسط اداره امور خارجه و مشترک‌المنافع انگلستان (FCO) برای جلوگیری از استفاده از دانش و فناوری برای اهداف نظامی یا تروریستی ایجاد شده است. برخی رشته‌هایی که نیاز به این گواهی دارند، عبارتند از مهندسی بیوتکنولوژی، مهندسی هسته‌ای، مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی مخابرات، مهندسی هوافضا و غیره. 

شرایط ویزای تحصیلی انگلستان

در زیر برخی از مدارکی که دانشجویان هنگام مهاجرت تحصیلی و برای ویزای تحصیلی انگلستان نیاز دارند، آورده شده است: 

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی
  • شماره مرجع تاییدیه پذیرش برای تحصیل (CAS) 
  • عکس‌های رنگی پاسپورتی
  • نتایج آزمایش‌های پزشکی

شرایط سنی ویزای تحصیلی انگلیس

شرایط سنی ویزای تحصیلی انگلیس به صورت رسمی و از طرف دولت این کشور چارچوب‌بندی نشده است. اگر ۱۶ سال یا بیشتر سن دارید و پذیرش در یک دوره تحصیلی را دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای ویزای دانشجویی Tier ۴ (عمومی) برای تحصیل در انگلستان اقدام کنید. 

متقاضیان در هر سنی می‌توانند برای ویزای دانشجویی درخواست دهند، به شرطی که معیارهای واجد شرایط مربوطه را داشته باشند، از جمله پذیرش توسط یک موسسه آموزشی معتبر، نشان دادن بودجه کافی برای پوشش هزینه‌های شهریه و زندگی و رعایت سایر الزامات مهاجرتی. ممکن است ویزای متقاضیانی که بیش از ۲ سال از آخرین مدرک تحصیلی‌شان گذشته باشد رد شود. با این حال، طبق تجربه تیم لتس گو یونی می‌توانیم شرایط سنی را اینطور تعریف کنیم: 

کارشناسی

  • حداکثر سن: ۲۲ سال
  • بهترین زمان: بلافاصله پس از اتمام دبیرستان یا ۲ تا ۳ سال بعد

کارشناسی ارشد

  • حداکثر سن: ۳۰ تا ۳۱ سال
  • گپ تحصیلی: حداکثر ۵ سال بین کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • بهترین زمان: بلافاصله پس از کارشناسی یا ۲ تا ۳ سال بعد

دکتری

  • حداکثر سن: ۳۵ سال
  • بهترین زمان: بلافاصله پس از کارشناسی ارشد یا ۲ تا ۳ سال بعد

نکته: 

با افزایش سن، شانس پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان کاهش می‌یابد. 

هزینه ویزای تحصیلی انگلستان

هزینه ویزای تحصیلی انگلستان در شرایط فعلی ۴۹۰ پوند برای هر متقاضی است. اگر نیاز به پردازش سریعتر از طریق خدمات اولویت یا فوق اولویت دارید، هزینه اضافی خواهد داشت. برای خدمات اولویت، دانشجویان باید علاوه بر هزینه درخواست، ۵۰۰ پوند اضافی پرداخت کنند. خدمات فوق اولویت، برای هر دو متقاضی خارج از کشور و داخل کشور، ۱۰۰۰ پوند اضافی هزینه دارد. 

دانشجویان به طور کلی ملزم به پرداخت هزینه اضافی بیمه به عنوان بخشی از درخواست خود نیز هستند که امکان دسترسی به NHS را می‌دهد. با این حال، دارندگان ویزا کوتاه مدت واجد شرایط خدمات NHS نیستند و باید در طول اقامت خود بیمه درمانی خصوصی تهیه کنند. NHS به معنای سرویس سلامت ملی است که برای سیستم‌های بهداشت همگانی تأمین‌شده از بودجه عمومی در بریتانیا به کار می‌رود. 

ویزای همراه تحصیلی انگلیس

میزان تمکن مالی برای ویزای دانشجویی انگلیس

میزان تمکن مالی و شرایط تهیه آن برای پیشبرد مهاجرت تحصیلی را می‌توانید به طور کامل در مطلب تمکن مالی برای تحصیل در انگلیس لتس گو یونی مطالعه فرمایید. اما به طور خلاصه، از آوریل ۲۰۲۳، حداقل نیاز به هزینه زندگی برای کسانی که در لندن تحصیل می‌کنند ۱۳۳۴ پوند در ماه و برای کسانی که خارج از لندن تحصیل می‌کنند ۱۰۲۳ پوند در ماه است. دانشجویان همچنین باید مدرکی دال بر داشتن بودجه برای پرداخت شهریه یک سال را ارائه دهند، که می‌تواند برای دانشجویان بین المللی بین دوره‌ها و دانشگاه‌ها متفاوت باشد. 

ویزای همراه تحصیلی انگلیس

ویزای همراه تحصیلی انگلیس (Dependant Visa) به همسر یا فرزندان (مجرد) اجازه می‌دهد تا برای مدت زمانی که به فرد اصلی ویزا داده شده است به انگلستان سفر کنند. پردازش این ویزا حدود ۱۵ روز طول می‌کشد و هر فرد وابسته نیز مشمول هزینه اضافی بیمه می‌شود که بر اساس اینکه متقاضی بزرگسال یا کودک باشد، تعیین می‌گردد. 

از جولای ۲۰۲۳، دولت تعداد درخواست‌های ویزای همراهی را که می‌توان با درخواست ویزای دانشجویی ارائه کرد، کاهش داده است. طبق قوانین جدید مهاجرتی ویزای دانشجویی و همراه، یک دانشجوی بین‌المللی، نمی‌تواند از مزایای ویزای همراه استفاده کند، مگر اینکه دانشجو در یک دوره ارشد تز بیس یا دکتری ثبت‌نام کرده باشد. 

ویزای تحصیلی انگلیس بدون مدرک زبان

ویزای تحصیلی انگلیس بدون مدرک زبان ممکن نیست و برای درخواست آن، سطح زبان انگلیسی شما باید حداقل B۲ بر اساس چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها (CEFR) باشد. این سطح را می‌توان با قبولی در یک آزمون زبان انگلیسی اثبات کرد. دانشگاه‌ها ممکن است برای پذیرش در دوره‌های خاص، استاندارد زبان بالاتری بخواهند و شما اغلب باید در درخواست خود به توانایی‌های زبان خود اشاره کنید. 

کسب نمره B۲ در چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها (CEFR) به طور تقریبی معادل نمره ۸۷ تا ۱۰۹ در آزمون تافل یا نمره ۶ تا ۶.۵ در آزمون آیلتس آکادمیک است. 

ویزای تحصیلی انگلیس چقدر طول میکشه

ویزای تحصیلی انگلیس چقدر طول میکشه؟ پس از ارسال درخواست، روند بررسی آغاز می‌شود. این فرآیند به طور کلی حدود سه تا چهار هفته طول می‌کشد. برای بار اول دانشجویان نیاز است برای انجام بیومتریک و مصاحبه در کشور خود حضور داشته باشند. درخواست ویزای تحصیلی کودکان نیز معمولا ظرف سه هفته پردازش می‌شود. بهتر است حداقل سه ماه قبل از شروع دوره خود درخواست دهید. 

سخن پایانی

بدون شک، انگلستان فرصت‌های آموزشی عالی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد و ویزا کلید بسیاری از دانشجویان بین المللی برای دستیابی به این چشم اندازها است. با این حال، مهم است که برای جلوگیری از هرگونه تاخیر یا اشتباه در فرآیند، کاملاً آماده و آگاه باشید. برای کسب اطلاعات کامل در مورد دوره‌های ارائه شده در انگلستان، موسسات آموزشی برتر و راهنمایی ویزا، با مشاوران متخصص لتس گو یونی در ارتباط باشید.