آیا از شرایط کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی اطلاع دارید؟ در این محتوا به بررسی مجوز کار دانشجویان خارجی در این کشور می‌پردازیم. هلند را می‌توان یک مقصد عالی برای دانشجویان بین‌المللی دانست که به دنبال تحصیل باکیفیت در اروپا هستند. علاوه بر تحصیل، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای کار در هلند همراه با تحصیل نیز اقدام کنند.

از جمله دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در هلند به عنوان یک مقصد برای مهاجرت تحصیلی، دوستانه بودن محیط و مردم این کشور در برخورد با دانشجویان خارجی می‌باشد. مردم هلند از حضور دانشجویان بین‌المللی با استعداد و نخبه در دانشگاه‌های کشور خود استقبال نموده و پذیرای آن‌ها هستند.

ارائه دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی، شهریه پایین، هزینه مقرون به صرفه زندگی و استاندارد بالای آموزشی از دیگر دلایل استقبال دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت به هلند و ادامه تحصیل در این کشور می‌باشد اما شرایط کار در هلند برای این مهاجران درس‌خوان و پرتلاش چگونه است؟

بدون شک اشتغال آسان همراه با درآمد بالا از جمله اهداف اصلی دانشجویانی است که علاوه بر صرف هزینه، دشواری‌های مهاجرت را از سر می‌گذرانند و سختی تحصیل در دانشگاهی بین‌المللی به زبانی خارجی را به جان می‌خرند. بنابراین امکان کار در حین تحصیل و اشتغال آسان پس از فارغ‌التحصیلی نقش مهمی در انتخاب مقصد مهاجرتی یک دانشجو دارد.

بر همین اساس در این محتوا از مجله لتسگو یونی می‌خواهیم بدانیم که شرایط کار در کشور هلند برای دانشجویان بین‌المللی چگونه است؟ آیا دانشجویان خارجی اجازه کار همراه با تحصیل را در این کشور دارند؟ میانگین درآمد کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی چقدر است؟ 

کار در هلند برای دانشجویان بین المللی

شرایط کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی

اگر تصمیم دارید که به عنوان یک دانشجو بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های هلند اقدام کنید شرایط کار در این کشور همراه با تحصیل، احتمالا یکی از دغدغه‌های اصلی شما می‌باشد زیرا زمانی که به عنوان یک دانشجو خارج از اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا (non-EU/EEA student) در یک کشور اروپایی شروع به تحصیل می‌کنید برای کار قانونی و دانشجویی نیاز به دریافت مجوز کار دارید. حال می‌خواهیم بدانیم که این شرایط در کشور هلند چگونه است؟

در هلند دانشجویان بین‌المللی می‌توانند کار و تحصیل را با یکدیگر ادغام نموده و همراه با تحصیل خود درآمد نیز داشته باشند. حتی در بسیاری از موارد دیده شده که دانشجویی پس‌ از فارغ‌التحصیلی در همان شرکتی که به عنوان یک دانشجو و نیروی پاره‌وقت فعالیت داشته، به طور تمام وقت استخدام شده است.

از دیگر مزایای کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی این است که از یک سو هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبتا پایین بوده و از سویی دیگر سیستم آموزشی کمک هزینه دولتی و حمایت‌های مالی متعددی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد بنابراین دانشجویان می‌توانند درآمد خود هنگام تحصیل را پس انداز نموده و به عنوان سرمایه‌ای پس از فارغ‌التحصیلی روی آن حساب باز کنند.  

کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی که از طریق ویزای تحصیلی در این کشور اقامت دارند بدون مجوز کار امکان‌پذیر نیست؛ مگر اینکه شهروند اتحادیه اروپا باشند. دانشجویان اتحادیه اروپا و سوئیس (به غیر از کرواسی) برای کار در کشور هلند همزمان با تحصیل، نیاز به ارائه مجوز ندارند اما دانشجویان خارج از این گروه باید از طریق کارفرمای خود مجوز کار دریافت کنند.

دانشجویان بین‌المللی پس از اخذ مجوز کار می‌توانند تا 16 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و به طور تمام وقت در طول تعطیلات کار کنند. ماه‌هایی که دانشجو می‌تواند در آن‌ها به طور تمام وقت کار کند عبارتند از: ژوئن، جولای و آگوست.

همچنین توجه داشته باشید که شرکت در دوره‌های کارآموزی و کار در مشاغل صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی تنها در صورتی از سوی دانشگاه پیگیری می‌شود که در برنامه آموزشی دانشجو گنجانده شده باشد. با این حال این دوره‌های کارآموزی می‌توانند تمام وقت باشند و محدودیتی برای کسب درآمد دانشجو وجود ندارد.

بر همین اساس اگر دانشجو در حال گذراندن دوره کارآموزی به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود باشد نیازی به دریافت مجوز کار جداگانه ندارد اما کارفرمای محل کارآموزی باید با دانشجو و دانشگاه محل تحصیل او، قرارداد امضا نماید. درآمد دوره کارآموزی بسته به نوع کار، شرکت طرف قرارداد و رشته تحصیلی متفاوت بوده و به طور میانگین از 500 تا 800 یورو در ماه متغیر است.

بنابراین اگر به دنبال کار در هلند به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی هستید لازم است ابتدا کار مورد نظر خود را پیدا نموده و بعد از طریق کارفرمای خود برای دریافت مجوز کار (TWV) اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در حالت معمول صدور مجوز کار حدود 5 هفته به طول می‌انجامد و مدت زمان مجاز کار دانشجویی در طول سال تحصیلی برای تمام مجوزها حداکثر 16 ساعت در هفته است.

شرایط کار دانشجویی در هلند

همانطور که گفته شد دانشجو شخصا باید برای پیدا کردن کار و درخواست مجوز از کارفرما اقدام نماید. دانشجویان بین‌المللی برای پیدا کردن کار در هلند می‌توانند در وبسایت‌های کاریابی و آگهی‌های آنلاین جستجو کنند، از طریق دانشگاه و در ارتباط با اساتید خود به دنبال کار باشند و یا یک پرونده در آژانس‌های کاریابی هلند باز کنند.

پس از صدور مجوزهای اولیه، دانشجو باید برای دریافت کارت بیمه خود اقدام نماید. بنابراین می‌توان گفت که در دست داشتن مجوزهای دریافت شده از سوی کارفرما و کارت بیمه از شروط اصلی کار در کشور هلند برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. همچنین خوب است بدانید که دانشجویان و محققان بین‌المللی که مایل به انجام کار داوطلبانه در هلند هستند نیازی به دریافت مجوز کار TWV ندارند.

کسانی که با ویزای تحصیلی وارد هلند شده و تنها دانشجو هستند نیازی به دریافت کارت بیمه جداگانه نداشته و بیمه خدمات درمانی بخشی از برنامه تحصیلی آن‌ها می‌باشد اما زمانی که دانشجو به صورت قانونی مشغول به کار پاره وقت  همزمان با تحصیل در هلند شود باید برای دریافت کارت بیمه خدمات درمانی خود به طور جداگانه اقدام نماید. 

درآمد دانشجویان بین‌المللی در هلند

دانشجویان بین‌‌المللی در هلند که مجاز به کار پاره وقت بین 10 تا 16 ساعت در هفته هستند می‌توانند تا 20 یورو در ساعت درآمد داشته باشند. میانگین درآمد یک دانشجو بین‌المللی در این کشور حدود 11 تا 14 یورو در ساعت است اما در برخی موارد برای مشاغلی با سختی کار بیشتر و مهارت تخصصی، امکان دریافت تا ساعتی 20 یورو نیز وجود دارد. 

بر اساس آخرین آمار، میانگین حداکثر درآمد یک دانشجو خارجی در هلند حدود 580 یورو در ماه می‌باشد که این درآمد ماهیانه به سن دانشجو نیز بستگی دارد. برای مثال میانگین درآمد ماهیانه دانشجویان دوره کالج و کارشناسی که حداکثر 19 سال سن دارند، تا سقف 260 یورو می‌باشد در حالی که این مبلغ برای دانشجویان 23-22 ساله به 430 یورو در ماه می‌رسد. 

دانشجویانی که برای تحصیل دکتری در هلند اقدام نموده‌اند معمولا از شرایط کاری بهتر و درآمد بالاتری برخوردار هستند چرا که علاوه بر سن بیشتر، مهارت تخصصی و دانش آکادمیک بالاتری داشته و در بسیاری موارد این دانشجویان دکتری می‌توانند از طریق اساتید خود و در محیط دانشگاهی مشغول به کار پاره وقت با درآمد مطلوب شوند.

یکی دیگر از نکاتی که در خصوص کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی حائز اهمیت است پرداخت مالیات کاری می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی که در هلند مشغول به کار همزمان با تحصیل هستند نیز مانند سایر شاغلین در این کشور باید مالیات درآمد خود را بپردازند اما سقف مشخصی برای این درآمد وجود دارد.

بر اساس قوانین کشور هلند در صورتی که درآمد ماهیانه دانشجو بین‌المللی بیشتر از 6475 یورو در سال باشد باید مالیات پرداخته شود و در صورتی که مجموع درآمد قانونی سالیانه او کمتر از این رقم باشد نیازی به پرداخت مالیات نیست. مالیات قابل پرداخت 36% از کل درآمد سالیانه می‌باشد. 

مجوز کار همسر دانشجو در هلند

بسیاری از دانشجویان همراه با خانواده خود به هلند مهاجرت می‌کنند. در صورتی که فرد متقاضی با ویزای تحصیلی وارد هلند شود می‌تواند پس از مدت زمان مشخص (معمولا 3 تا 4 ماه) درخواست ویزای الحاقی برای خانواده درجه یک خود نماید که شامل همسر با سن بالای 21 سال و فرزندان می‌شود. 

در صورتی که همسر یک دانشجو بین‌المللی از طریق الحاق به ویزای تحصیلی همسر خود در هلند اقامت داشته باشد با همان ویزا مجاز به کار نیست و باید مجوز کار جداگانه دریافت نماید. در این شرایط فرد متقاضی باید از طریق مسیرهای کاریابی که پیشتر گفته شد، کار مورد نظر خود را پیدا نموده و از طریق کارفرما مجوزهای لازم را کسب نماید. میزان کار مجاز همسر نیز همانند فرد دانشجو است.

قوانین کار دانشجویان بین المللی درهلند

پیدا کردن کار دانشجویی در هلند

حال می‌خواهیم بدانیم که آیا پیدا کردن کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی آسان است؟ چه فرصت‌های شغلی در دسترس یک دانشجوی خارجی قرار دارد؟ آیا کارفرمایان هلندی تمایلی به بستن قرارداد کاری با دانشجویان بین‌المللی دارند؟

اگرچه هلند به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی به ویژه در بخش آموزش شناخته می‌شود و هرساله در دانشگاه‌های خود میزبان تعداد زیادی از متقاضیان خارجی است اما می‌توان گفت که پیدا کردن کار در هلند برای دانشجویان بین‌المللی همیشه کار آسانی نیست به خصوص اگر به دنبال یک کار با درآمد خوب باشید.

نیاز به تسلط به زبان هلندی در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، تمایل پایین کارفرمایان برای درگیر شدن در فرآیند دریافت مجوز کار و عدم تطابق بین مدرک تحصیلی دانشجو و تقاضا در بازار کار از جمله موضوعاتی است که پیدا کردن کار در هلند برای مهاجران تحصیلی را دشوار می‌کند.

اگرچه موقعیت‌های شغلی متعددی به ویژه در داخل دانشگاه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد که تنها با تسلط بر زبان انگلیسی قابل انجام است اما در بسیاری از موارد آگاهی به زبان هلندی و توانایی صحبت به این زبان از جمله شرایط کارفرمایان برای استخدام یک دانشجو بین‌المللی می‌باشد.

کار دانشجویی در هلند به دو نوع کارآموزی و کار پاره وقت قابل تفکیک است. در خصوص شرایط کارآموزی در بخش قبل توضیح دادیم. کاره پاره وقت را می‌توان به دو بخش کار در داخل دانشگاه و کار خارج از دانشگاه تقسیم کرد.

کار در داخل دانشگاه که معمولا از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد استقبال قرار می‌گیرد شامل موقعیت‌هایی مانند دستیاری اساتید، کار در کتابخانه، آزمایشگاه و یا مشارکت در پروژه های تحقیقاتی می‌باشد همچنین امکان انجام کارهای خدماتی در بخش‌های مختلف پردیس دانشگاهی مانند رستوران، فروشگاه و .... نیز وجود دارد که مورد آخر معمولا شامل حال دانشجویان کارشناسی می‌شود. 

مشاغل خارج از دانشگاه در هلند که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در آن‌ها به آسانی یک موقعیت کاری پاره وقت پیدا کنند عبارتند از: گارسون، تحویل کالا، آشپز، مراقبت از سالمندان و کودکان در منزل، تدریس خصوصی در منزل، منشی اداری، کارشناس فناوری اطلاعات و برنامه نویسی در شرکت‌های استارتاپی کوچک، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا دیجیتال و ....

در صورت تمایل به تحصیل در هلند میتوانید از طریق شرکت لتسگو یونی شرایط خود را برای اپلای دانشگاه‌های این کشور ارزیابی نمایید.