با محدودیت سنی برای تحصیل در خارج از کشور از جمله محدودیت سنی برای تحصیل در کانادا، انگلیس،ایتالیا، اوکراین، چین، مالزی، قبرس و ترکیه آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم تا کشورهایی که برای تحصیل محدودیت سنی ندارند، رشته های بدون محدودیت سنی و همچنین شرایط محدودیت سنی برای تحصیل در کشورهای مختلف را به شما اطلاع دهیم.

برای شروع مبحث محدودیت سنی تحصیل در خارج از کشور، اول باید بدانید که گپ تحصیلی چیست و چه تاثیری در روند دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی دارد. به فاصله زمانی از آخرین مدرک تحصیلی دریافتی توسط دانشجو گپ تحصیلی گفته می شود. با افزایش گپ تحصیلی قطعاً سن متقاضی نیز بالا رفته و شرایط دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی برای وی سخت تر خواهد شد.

به طور معمول، گپ تحصیلی بین 2 تا 5 سال از آخرین مدرک تحصیلی، برای دریافت پذیرش دانشگاه قابل توجیه بوده و بیش از این مقدار ممکن است برای فرد مشکل ساز شود. گپ تحصیلی و شرط سنی دو موضوع متفاوت اما مربوط به هم برای تحصیل در خارج از کشور هستند.

در واقع می توان به مقوله محدودیت سنی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی از دو زاویه نگاه کرد: شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه و شرایط مورد نیاز صدور ویزای تحصیلی توسط سفارت و کنسولگری.

از جنبه پذیرش تحصیلی دانشگاه خارجی، سختگیری کمتری در رابطه با گپ تحصیلی و شرط سنی دانشجو وجود دارد و در اغلب موارد در صورت وجود مدارک تحصیلی، توانایی پرداخت شهریه و نامه تمکن مالی قابل قبول متقاضی، نامه پذیرش تحصیلی برای وی صادر می‌شود.

اما در اکثر اوقات، اخذ نامه پذیرش تحصیلی به تنهایی ملاک نبوده و نمی تواند موجب مهاجرت تحصیلی دانشجو شود. از این رو فرد باید با در دست داشتن پذیرش تحصیلی، مدارک هویتی، تحصیلی و مالی، برای دریافت ویزای تحصیلی از سفارت اقدام نماید.

به طور کلی، وجود گپ تحصیلی زیاد و سن بالای متقاضی برای ادامه تحصیل، نشان از این دارد که فرد دارای آمادگی لازم برای قرارگیری در محیط آموزشی نبوده و شانس بالایی برای موفقیت در دوره های آموزشی و تکمیل مقطع دانشگاهی ندارد.

این یک موضوع نسبی است و نمی توان به طور قطع در مورد آن صحبت کرد. برای مثال، اگر فرد دارای گپ تحصیلی دو تا 7 سال باشد و نامه پذیرش دانشگاه را برای مقطع کارشناسی ارشد دریافت کرده باشد، می تواند با ارائه دلایل قابل توجیهی نظیر جمع کردن بودجه مورد نیاز برای تحصیل، گذراندن دوره زبان، خدمت اجباری، انجام کار مرتبط با تحصیل و مواردی از این قبیل، افسر مهاجرت را قانع کرده و ویزای تحصیلی خود را دریافت نماید.

اما اگر برای مثال، فردی با مدرک دیپلم و با گپ تحصیلی 10 ساله قصد دریافت ویزای تحصیلی و ادامه تحصیلات در خارج از کشور را داشته باشد، بدین معنی است که با سن تقریبی 29 تا 30 سال قصد شروع مقطع لیسانس را دارد که از دید افسر مهاجرت بسیار زیاد بوده و حتی در صورت ارائه دلایل مختلف و قانع کننده، احتمال ریجکت ویزا برای متقاضی بسیار زیاد خواهد بود.

اکنون که کمی با مفاهیم اولیه محدودیت سنی و گپ تحصیلی آشنا شدید، به سراغ سایر اطلاعات مهم این مقوله از جمله فهرست کشورهای بدون محدودیت سنی برای ادامه تحصیل می‌رویم.

شرط سنی برای تحصیل در خارج از کشور

محدودیت سنی تحصیل در خارج از کشور

بنابر آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده در اینترنت، شرط سنی و محدودیت سنی جزو فاکتورهای اصلی کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس برای پذیرش دانشجویان بین المللی و ادامه تحصیلات در دانشگاه های این کشورها نیست؛ بلکه تصمیم نهایی برای صدور نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی شینگن براساس رزومه و شرایط تحصیلی دانشجو و سوابق کاری مرتبط وی است.

این در حالی است که محدودیت سنی برای تحصیل در مقاصد تحصیلی دیگری نظیر لهستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، مالت و اسپانیا به شرح زیر است:

مقطع کارشناسی: حداکثر 27 سال

مقطع کارشناسی ارشد: حداکثر 31 سال

مقطع دکترا: حداکثر 35 تا 40 سال

چنانچه متقاضی دارای محدوده سنی بیشتر از اعداد اعلام شده در بالا است، بهتر است به سراغ رشته‌های تحصیلی برود که سوابق کاری مرتبط در آنها امتیاز بالایی برای اپلای داشته و برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی تاثیرگذار است.

اگر قصد تحصیل در مقاصدی را داشته باشید که نیازی به اخذ ویزای تحصیلی ندارند، شرط سنی و گپ تحصیلی آنچنان مطرح نبوده و می توان با سختی کمتری برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه اقدام کرد. از این رو تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه و یا قبرس شمالی گزینه بسیار خوبی برای متقاضیان دارای سن بالا محسوب می‌شود.

رشته های بدون محدودیت سنی

بنابر تجربه کارشناسان اعزام دانشجو به کشورهای خارجی، معمولاً دوره‌های ارشد رشته‌های حوزه مدیریت رشته MBA از جمله مدیریت اجرایی، مدیریت برند، مدیریت فرآیند تجارت، مدیریت بازاریابی، مدیر ارتباطات و سایر رشته‌های مشابه فاقد محدودیت سنی بوده و از متقاضیان دارای شرط سنی و گپ تحصیلی زیاد نیز پذیرش به عمل می‌آورند.

البته باز هم باید به این موضوع توجه داشته باشید که با آماده‌سازی مدارک تحصیلی قبلی، ارائه اطلاعات کامل تحصیلی، ارائه دلایل موجه دوری از محیط آموزشی و پیدایش گپ تحصیلی، به خوبی افسر پرونده را برای صدور ویزای تحصیلی قانع کنید؛ چون اخذ پذیرش تحصیلی خوان اول روند مهاجرت تحصیلی است و نیازمند مدرک مهم ویزای دانشجویی برای تکمیل این پروسه است.

در نقطه مقابل رشته های مدیریت، رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی قرار دارند که اغلب در مورد محدودیت سنی دانشجو، سخت‌گیری زیادی از خود نشان می‌دهند.

رشته های تحصیلی بدون محدودیت سنی

محدودیت سنی برای تحصیل در کانادا

اگر مایل به تحصیل در کانادا هستید، باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که برخی از کالج‌ها نسبت به دانشگاه‌های این کشور شرایط پذیرش تحصیلی آسان تری دارند و نسبت به سن متقاضی آنچنان حساسیتی از خود نشان نمی‌دهند و در واقع محدودیت سنی تحصیل در کانادا حساسیت کمتری دارد.

اما در حالت کلی، محدودیت سنی تحصیل در کانادا با دامنه سنی استاندارد بین 18 تا 35 سال اعلام شده است و گپ تحصیلی 2 تا 5 سال دانشجو توجیه پذیر و قابل قبول تلقی می‌شود. البته دامنه سنی اعلام شده و محدودیت سنی تحصیل در کانادا اغلب برای مقاطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه ها و یا کالج های کانادا بوده و محدوده سنی برای مقاطع دکترا و فوق دکترا تا حداکثر 45 سال و یا حتی بیشتر نیز مجاز خواهد بود.

بهتر است برای اطلاع از محدودیت سنی تحصیل در دانشگاه‌های خارجی به وبسایت دانشگاه و دپارتمان پذیرش مراجعه کنید و به خوبی در مورد محدودیت سنی هر یک از مقاطع تحصیلی و یا رشته‌های دانشگاهی تحقیق کنید.

محدودیت سنی برای تحصیل در انگلیس

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه کنت و همچنین دانشگاه کمبریج انگلیس، محدودیت سنی ادامه تحصیل در انگلیس در مقاطع دانشگاهی مختلف این کشور وجود نداشته و تنها حداقل سن برای تحصیل در دانشگاه اعلام شده است.

بر همین اساس، در خصوص محدودیت سنی تحصیل در انگلیس، حداقل سن مورد نیاز برای شروع یک مقطع تحصیلی دانشگاهی در انگلیس، 17 سال است. یعنی متقاضی تحصیلات در دانشگاه‌های انگلیس تا 20 سپتامبر سال تحصیلی و شروع ترم، حداقل 17 سال سن داشته باشد.

این در حالی است که در برخی از دانشگاه‌های انگلیس نظیر کمبریج، محدودیت سنی بدین شکل تعریف شده که حداقل سن قانونی برای شروع مقطع کارشناسی، 18 سال بوده و دانشجویانی که بیش از 21 سال سن دارند و به تازگی می خواهند مقطع اولیه کارشناسی دانشگاه را شروع کنند، در بخش دانشجویان بزرگسال یا همان mature قرار خواهند گرفت.

البته نبود محدودیت سنی تحصیل در انگلیس و ویزای تحصیلی انگلیس مشمول متقاضیان کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نظیر ایران نمی شود و فرد باید در صورت داشتن گپ تحصیلی و سن زیاد، تلاش زیادی برای اخذ نامه پذیرش دانشگاهی و خصوصاً ویزای تحصیلی انگلیس بکند.

محدودیت سنی تحصیل در انگلیس

محدودیت سنی برای تحصیل در ایتالیا

همانطور که در مطلب شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و مهاجرت تحصیلی به این موضوع اشاره کردیم، محدودیت سنی تحصیل در ایتالیا و مورد قبول دانشگاه‌های ایتالیا بین 18 تا 36 سال است، البته ممکن است بنابر مقطع تحصیلی و رشته دانشگاهی، نظیر رشته های تخصصی دکترا و فوق دکترا، از متقاضیان با دامنه سنی 40 تا 45 سال نیز پذیرش تحصیلی به عمل بیاید.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که مقاصد تحصیلی اروپایی نظیر ایتالیا و فرانسه جزو کشورهای حوزه شنگن محسوب شده و دارای قوانین دولتی تقریباً یکسانی هستند؛ این بدین معنی است که به دلیل امکان سفر آزادانه و حضور در 26 کشور حوزه شنگن با استفاده کارت و ویزای تحصیلی شینگن، سخت گیری نسبتاً زیادی بر سر صدور ویزا برای متقاضیان دارای مشکل اعمال می شود.

در واقع گپ تحصیلی، شرط سنی بالا و نبود تمکن مالی قابل قبول، جزو فاکتورهایی هستند که موجب شک افسر پرونده شده و در ریجکت درخواست ویزای تحصیلی شینگن تاثیر بسیار زیادی دارند.

محدودیت سنی برای تحصیل در اوکراین

ممکن است اینطور فکر کنید که مقصد تحصیلی اوکراین به دلیل قرار نگرفتن در حوزه شینگن، از شرایط پذیرش و صدور ویزای آسان تری برخوردار است و به قانون محدودیت سنی در روند پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی اهمیتی داده نمی شود؛ اما باید این موضوع را بیان کنیم که بنابر آمار وب سایت studyinukraine، محدودیت سنی برای تحصیل در اوکراین دارای محدودیت سنی مختص به خود است.

بر همین اساس، محدودیت سنی تحصیل در اوکراین به این صورت است که دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی در اوکراین نباید بیش از 28 تا 30 سال سن داشته باشند و سن متقاضیان تحصیل در مقطع ارشد این کشور نیز نباید بیش از 35 سال باشد.

این در حالی است که محدوده سن دانشجویان تبادلی، حداکثر 28 سال و محدودیت سن دانشجویان آموزش زبان، حداکثر 32 سال اعلام شده است. همچنین دانشجویان مقاطع دکترا و فوق دکترای دانشگاه‌های اوکراین نیز نباید بیش از 40 سال در زمان ثبت نام دانشگاه و اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی سن داشته باشند.

محدودیت سنی تحصیل در ایتالیا

محدودیت سنی برای تحصیل در چین

کشور چین یکی دیگر از مقاصد برتر تحصیلی در دنیاست که از دانشگاه‌های بسیار معتبر و دارای رنکینگ بالایی در جهان برخوردار است. بنابر آخرین آمار اینترنتی، محدودیت سنی تحصیل در چین بین 18 تا 30 سال است. در این بین، تعداد کمی از دانشگاه‌های چین، محدودیت سنی برای تحصیل در چین را در نظر نمی‌گیرند و از دانشجویان بالای 30 سال با توجه به رزومه تحصیلی و ارائه دلایل موجه گپ تحصیلی، پذیرش به عمل می‌آورند.

مهاجرت تحصیلی به چین نیز همانند کشورهای اروپا، کانادا و یا انگلیس نیازمند دریافت ویزای تحصیلی است، از این رو فرد باید از مدارک کامل و آمادگی بالایی برای انجام مصاحبه ویزا و ارائه دلایل قانع کننده به افسر پرونده برخوردار باشد.

محدودیت سنی برای تحصیل در مالزی

اگر مایل به تحصیل در مالزی و دانشگاه های با کیفیت و تراز اول این کشور هستید، باید به این موضوع توجه کنید که محدودیت سنی برای تحصیل در مالزی اغلب برای پذیرش تحصیلی و ثبت نام در مقطع کارشناسی خصوصاً کارشناسی علوم دانشگاه‌های مالزی اعمال می شود و حداکثر 30 سال است.

اما برای سایر رشته ها و مقاطع تحصیلی، آنچنان محدوده سنی دانشجو در روند پذیرش دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی تاثیرگذار نیست و رزومه، نمرات و سوابق کاری مرتبط فرد از اهمیت بیشتری نسبت به شرط محدودیت سنی تحصیل در مالزی برخوردار است.

لازم به ذکر است که محدودیت سنی متقاضیان دوره های زبان در مالزی بین 18 تا 35 سال اعلام شده است و به استثنای برخی از دانشگاه های دارای رنکینگ جهان در مالزی، سن دانشجو مشکل چندانی به شمار نمی‌رود.

محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس

محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس

تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی یکی از بهترین پیشنهادها برای دانشجویانی است که دارای شرط سنی و گپ تحصیلی زیاد هستند و شانس چندانی برای اخذ ویزای شینگن و یا سایر انواع ویزای تحصیلی ندارند.

بنابر آخرین آمار اینترنتی در خصوص محدودیت سنی تحصیل در قبرس حداکثر سن مجاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس شمالی 30 سال اعلام شده است، اما برای سایر مقاطع تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد و دکترا، محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس آنچنان ملاک نبوده و در روند اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه تاثیر خیلی زیادی ندارد.

نبود الزام به دریافت ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیلات در قبرس، فرصت بسیار خوبی برای متقاضیان تحصیلی دارای سن و گپ تحصیلی بالا محسوب می‌شود.

محدودیت سنی برای تحصیل در ترکیه

خوشبختانه، محدودیت سنی تحصیل در ترکیه کم اهمیت است و به متقاضیان دارای گپ تحصیلی و شرط سنی بالا نیز اجازه ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی داده می‌شود. فقط باید این نکته را بخاطر داشته باشید که دانشگاه‌های دولتی و کم هزینه ترکیه علاوه بر نامه پذیرش تحصیلی، نیازمند آزمون ورودی دانشجو و مهارت زبان ترکی استانبولی تومر هستند.

از این رو بهتر است حالا که محدودیت سنی تحصیل در ترکیه وجود ندارد، خود را به خوبی برای آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه و آزمون زبان ترکی تومر آماده کنید و یا اینکه به سراغ تحصیل و کسب دانش در دانشگاه‌های خصوصی و نسبتاً پرهزینه کشور ترکیه بروید.

امیدواریم از این پُست مجله لتسگویونی که درباره محدودیت سنی تحصیل بود استفاده بُرده باشید. در صورت نیاز به مشاوره تحصیلی روی کمک لتسگو یونی حساب کنید و همین حالا وقت مشاوره تحصیلی رزرو نمایید.