sop چیست؟ چگونه sop بنویسیم؟ نحوه نوشتن انگیزه نامه و نمونه sop را در این پست لتس گو یونی بررسی میکنیم. بهتر است قبل از هر چیز بدانید، انگیزه نامه برای اپلای بسیار مهم است.

اگر قصد ادامه تحصیل در خارج را داشته باشید، علاوه بر رزومه تحصیلی و مدرک زبان به یک SOP برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود نیاز دارید.

بنابر نظر بسیاری از افراد در دنیا سخت‌ترین بخش هر نوشتاری نقطه شروع آن است. از این رو داشتن یک فرمت خاص نوشتاری نه تنها به شما راهنمایی سریع در مورد آنچه که می‌خواهید بنویسید می‌دهد، بلکه دستورالعمل پایان بندی مناسب آنرا نیز به شما بازگو خواهد کرد.

بر همین اساس، lets go uni سعی کرده تا در این مطلب راهنمایی سریع و مفیدی در رابطه با SOP و چگونگی نوشتن آن برای شما فراهم کند. تا از این طریق از یک صفحه خالی شروع کرده و به سمت نوشتن پیش نویس‌هایی موفق برای تهیه یک انگیزه نامه SOP قدم بردارید.

 sop نوشتن انگیزه نامه

SOP چیست

در زمینه درخواست پذیرش دانشگاهی خارجی، SOP یک مقاله است که به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک تحصیلی و جوانب درخواست پذیرش شما محسوب می‌شود، این بدین خاطر است که یک انگیزه نامه به دپارتمان پذیرش می‌گوید که شما چه کسی هستید، چرا درخواست داده‌اید، چرا یک متقاضی خوب و واجدشرایط ادامه تحصیل محسوب می‌شوید و قصد دارید تا در آینده چه کاری انجام دهید.

برخی اوقات به این مدرک نامه SOP، انگیزه‌نامه، بیانیه هدف، مقاله درخواست، سوابق شخصی، اهداف تحصیلات تکمیلی، کاور لتر و یا مواردی مشابه گفته می‌شود.

انگیزه نامه

انگیزه نامه و یا همان sop، نه تنها خصوصیات شما را به عنوان یک متقاضی ادامه تحصیل منعکس می‌کند، بلکه توانایی و مهارت‌های نویسندگی شما را نیز نشان می‌دهد. چون برای مثال در دانشگاه های کانادا، به طور حتم متن‌های زیادی را خواهید نوشت. پس باید به گونه‌ای خود را برای ادامه تحصیل در خارج آماده کنید که نوشتن 10 تا 20 صفحه و یا حتی بیشتر مطلب برای شما امری عادی جلوه کند.

با این تفاسیر، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در SOP خود را به عنوان یک نویسنده قابل توجه و لایق نشان دهید. 

نکات مهم نوشتن انگیزه نامه

• بیانیه هدف شما نباید دارای هیچگونه خطا و اشتباه املایی و یا گرامری باشد.

• از نوشتاری قوی، واضح و مختصر استفاده کنید.

• از بیان جملات کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کنید.

• از استفاده از زبان بیش از حد غیر رسمی و خودمانی دوری کنید.

• ضرباهنگ مثبت و مطمئنی را در کل نوشتار SOP خود جاری سازید.

فرمت کلی انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

فرمت اصلی و کلی بیانیه هدف مشابه سایر متون کتبی آکادمیک بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

• فونت سایز 12 با تم Times New Roman 

• حاشیه‌های 1 اینچی از هر طرف متن

• فاصله خط 1.5

این فرمت موجب می‌شود تا خواندن مقاله SOP شما راحت‌تر شود. همچنین این فرمت مورد انتظار و متداول انگیزه نامه تحصیلی بوده و امتیازی برای قالب بندی خاص بصری برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود. از این رو بهتر است تا بر روی محتوای بیانیه هدف خود تمرکز کرده و موجب شوید تا مخاطب شما جذب اطلاعات ارائه شده گردد.

آیا لازم است نام خود را در انگیزه نامه تحصیلی بیاوریم؟

در حالت کلی، نیازی به ذکر نام در SOP نیست. این بدین خاطر است که بیانیه هدف شما بخشی از درخواست پذیرش تحصیلی شما به دانشگاه است که دارای تمام مشخصات هویتی متقاضی است. البته، باید به الزامات خاص رشته تحصیلی مورد نظر خود توجه کنید، چنانچه بنابر الزامات رشته و یا درخواست دپارتمان پذیرش دانشگاه، آوردن نام در متن بیانیه هدف مورد نیاز باشد، باید آنرا رعایت کنید.

نکات نوشتاری sop

مقدار کلمات و صفحات انگیزه نامه SOP چقدر باید باشد؟

یک انگیزه نامه تحصیلی باید تنها در یک صفحه ارائه شود. البته در صورت نیاز می‌توانید تا حداکثر یک و نیم صفحه بنویسید، اما بیش از این حد به هیچ وجه مجاز نیست.

دلیل وجود این قانون اینست که شما به بهترین نحو و به صورت خلاصه اطلاعات مهم را ارائه دهید. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که دپارتمان پذیرش دانشگاه روزانه ده‌ها درخواست پذیرش را دریافت می‌کند، از این رو بیانیه هدف SOP شما باید به طور دقیق، شفاف و خلاصه مطلبی که می‌خواهید را عنوان کند.

نوشتن بیش از 1 تا 1.5 صفحه انگیزه نامه تحصیلی نشان دهنده این موضوع است که شما از تمرکز و شفافیت لازم برای اهداف تحصیلی خود برخوردار نیستید.

نمونه انگیزه نامه برای اپلای

به دلیل الزام به رعایت خلاصه‌گویی، فهمیدن اینکه در هر بخش از نوشتار SOP چه چیزی را بیاورید کمی سخت خواهد بود. انگیزه نامه‌ای که در ادامه به آن می‌پردازیم یک نمونه مقاله ساده 5 پاراگرافی است که به شما کمک می‌کند تا به تمامی جنبه‌هایی که ناظران پذیرش از شما انتظار دارند، بپردازید.

پاراگراف اول- چه کسی هستید و قصد انجام چکاری را دارید؟

در پاراگراف اول، شما باید خود را با توضیح مختصری از سوابق و بیان هدف شغلی فعلی و یا سایر اهداف معرفی کنید. معرفی‌نامه شما باید با رشته تحصیلی که برای آن درخواست داده‌اید مرتبط باشد. 

از این رو، بیان اینکه عاشق آشپزی هستید، وقتی که برای ادامه تحصیل در دانشکده پزشکی درخواست داده‌اید هیچ کمکی به شما نمی‌کند. در واقع هر اطلاعاتی که در بخش معرفی‌نامه میاورید، باید قابل بازگشت و ارتباط به جنبه‌های خاص رشته تحصیلی انتخابی شما باشد.

برای مثال، این بخش از مقاله توضیحی برنامه علوم وفناوری دانشگاه هاروارد – ام آی تی (HST) را در نظر بگیرید: " دانشجویان HST میاموزند که چگونه تخصص مهندسی و علمی خود را از میزهای آزمایشگاهی به تخت بیماران حمل کنند و بالعکس، بینش بالینی خود را از تخت بیمار به آزمایشگاه انتقال دهند."

اگر قرار بود که برای چنین رشته‌ تحصیلی درخواست دهید، به احتمال زیاد باید از سوابق مرتبطی که با تحقیقات علمی و یا تعاملات کنار تخت بیمار داشتید، صحبت می‌کردید. 

اهداف شغلی و تحصیلی شما باید این موضوع را به وضوح در SOP نشان دهد که این کاری است که می‌خواهید در آینده نزدیک به صورت جدی انجام دهید.

بر همین اساس، به خوبی در مورد جزئیات رشته تحصیلی مورد نظر خود تحقیق کرده و از این موضوع مطمئن شوید که به طور مستقیم متن انگیزه نامه شما به جزئیات خاص توضیحات رشته تحصیلی دانشگاه ارتباط دارد.

پاراگراف دوم – چرا قصد انجام این کار را دارید؟

در این پاراگراف، شما باید این موضوع را توضیح دهید که چگونه به این رشته تحصیلی علاقه‌مند شدید. اکنون که در پاراگراف قبلی این موضوع را به خوبی روشن کردید که دارای سابقه و هدف مرتبط با این رشته تحصیلی هستید، در مورد علایق خود در این زمینه توضیح دهید.

در واقع در این بخش از SOP ، انگیزه نامه شما به مسئول پذیرش دانشگاه دلیل درخواست این رشته را بازگو می‌کند.

از این رو از ارائه دلایل کلی نظیر: "من دوست دارم به مردم کمک کنم" صرف نظر کنید. دلایل کلی در متقاعدسازی مسئول پذیرش دانشگاه برای پذیرش شما به عنوان یک متقاضی واجدشرایط کمکی نمی‌کند.

این بدین خاطر است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا این دلیل را در SOP خود استفاده کرده‌اند. البته در واقعیت، اینکه دوست داشته باشید تا به مردم کمک کنید هیچ ایرادی نداشته و بسیار خوب است، اما برای نوشتن انگیزه نامه درست و حسابی زمان آن فرا رسیده که عمیق‌تر به مسائل نگاه کنید.

چرا دوست دارید به مردم کمک کنید؟ چگونه به این باور رسیدید که دوست دارید به مردم کمک کنید؟ چرا قصد دارید از طریق ادامه تحصیل در این رشته به مردم کمک کنید؟ هر چقدر بتوانید این دلایل را خود نخست درک کنید، توانایی بیشتری برای قانع کردن مسئول پذیرش دانشگاه در انگیزه نامه خود پیدا خواهید کرد.

نمونه انگیزه نامه sop

پاراگراف‌های سوم و چهارم – چرا خود را یک متقاضی مناسب ادامه تحصیل در این رشته به حساب می‌آورید؟

در پاراگراف سوم، به طور خلاصه هر تجربه‌ای که در این زمینه تحصیلی داشته‌اید را توضیح دهید. به شغل، کارآموزی، پروژه‌ها و مواردی از این قبیل که انجام داده‌اید فکر کنید.

برای برخی از افراد فکر کردن به هرگونه تجربه کاربردی که در گذشته داشته‌اند سخت است. چنانچه شما هم جزو این دسته افراد هستید، بهتر است با دوستان و یا افرادی از خانواده که به خوبی می‌شناسید صحبت کنید. این مکالمات ممکن است در فکر کردن به تجارب مرتبط با رشته تحصیلی کمک کند.

نگاهی به عقب و سوابق و اهداف کاری در پاراگراف اول بیندازید. این موارد باید نقطه مرجع شما برای صحبت درباره تجارب مرتبط  در SOP باشند. از توضیحات رشته تحصیلی وب‌سایت دانشگاه به عنوان یک راهنما استفاده کرده و درباره تجارب مرتبط خود با این رشته صحبت کنید.

هر چقدر تجربه ذکر شده سر راست و مستقیم باشد، گزینه بهتری محسوب می‌شود. چنانچه هیچگونه تجربه مستقیمی در ارتباط با رشته تحصیلی نداشتید، مرتبط‌ ترین تجربه خود را برای بازگو کردن در انگیزه نامه انتخاب کنید.

حتما از این موضوع مطمئن شوید که به نحوه ارتباط و ارجاع تجربه ذکر شده با رشته تحصیلی اشاره کنید. انجام این کار نشان دهنده این موضوع است که دارای درکی شفاف از برنامه تحصیلی پیش رو و چگونگی مطابقت با آن هستید.

بعد از این بخش نوبت به پاراگراف چهارم می‌رسد، جایی که می‌توانید به توضیح هر تجربه دیگری که در تصمیم‌گیری در رابطه با حوزه و رشته تحصیلی و یا آماده‌سازی تحصیلات تکمیلی به شما کمک کرده بپردازید.

سعی کنید این بخش را نیز به صورت خلاصه انجام دهید و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید حتماً نکات نگارش انگیزه نامه را در مجله لتس گو یونی مطالعه نمایید.

اگر باز هم اطلاعات دیگری بود که فکر می‌کنید مسئول پذیرش دانشگاه باید از آن مطلع شود، آنرا در این پاراگراف مطرح کنید. بر روی مهم بودن این مسئله تاکید کنید که مسئول پذیرش باید از این اطلاعات باخبر باشد. 

از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید ارزش مشخصی که این تجربیات در SOP اضافه کرده‌اند را به وضوح بیان کنید. انجام اینکار موجب می‌شود که انگیزه نامه شما از سایرین متمایز شود، اما در عین حال باید تمرکز ویژه‌ای بر روی این موضوع داشته باشد که چرا شما یک کاندیدای مناسب برای ادامه تحصیل در این رشته محسوب می‌شوید.

روش نوشتن انگیزه نامه sop

پاراگراف پایانی - چکاری می‌خواهید در آینده انجام دهید؟

در پاراگراف نهایی شما باید به صورت خیلی خلاصه اهداف بلند مدت کاری خود را توضیح دهید. سعی کنید تا حد ممکن این بخش را واضح و مشخص بنویسید. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که چگونه موضوع عنوان شده با هدف فعلی شما در پاراگراف اول کمی تفاوت دارد.

در پاراگراف اول شما در مورد اینکه در حال حاضر چه کاری دوست دارید انجام دهید و یا به بیانی دیگر، دستاورد بعدی خود به عنوان یک هدف صحبت کردید.

پاراگراف پایانی در مورد این مسئله صحبت می‌کند که می‌خواهید در سالهای آتی در چه جایگاهی باشید. برای مثال، شاید قدم بعدی شما تبدیل شدن به یک مدیر در حوزه کاری است، اما هدف بلند مدت شما تبدیل شدن به یک مدیر عامل CEO و یا رهبر گروه باشد.

تا این لحظه شما در SOP خود در رابطه با گذشته و حال خود صحبت کرده‌اید که برای نشان دادن واجد شرایط بودن برای این رشته تحصیلی بسیار مهم است. از جانب دیدگاه پذیرش دانشگاه، آنها به دنبال انتخاب دانشجویی هستند که دارای دید و اهداف بلند مدت مرتبط با رشته تحصیلی باشد.کسی که از آموخته‌های خود برای رشد حقیقی و شرکت در زمینه تحصیلی استفاده کند. 

چگونه از فرمت نوشتاری SOP به طور موثر استفاده کنیم؟

اکنون که دارای یک ایده اولیه درباره فرمت SOP هستید، بهتر است برای موفقیت در دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی دست به کار شوید. اما اگر هنوز نمی‌توانید فرمت انگیزه نامه تحصیلی  را در عمل تصور کنید، بهتر است چندین نمونه مقاله بیانیه هدف را مطالعه نمایید.

در هنگام خواندن این نمونه‌ها، به این توجه کنید که چگونه نویسنده انگیزه نامه از قالب بالا تبعیت کرده و یا آنرا تغییر داده است و به ارزیابی این موضوع بپردازید که آیا نویسنده درباره انگیزه نامه خود شفاف و خلاصه عمل کرده است و اینکه چه تفاوت‌هایی را می‌خواهید در SOP خود قائل شوید. 

بهتر است به هنگام خواندن نمونه انگیزه نامه‌ها نکات مهم را یادداشت کرده و از آنها به عنوان یک مرجع استفاده کنید.
با اتمام انگیزه نامه SOP چه کاری باید انجام دهید؟

به طور کلی نوشتن و ویرایش کردن آن هم زمانی که به زبان مادری نباشد مقوله‌ای بسیار پیچیده است و این مطلب به منظور بالا بردن درک شما از فرمت اولیه انگیزه نامه و نحوه نوشتن آن تهیه شده است، اما برای یک SOP موجه و قابل قبول، نکات بیشتری به غیر از فرمت اولیه نوشتار وجود دارد. 

اینکه از فعل‌های مناسب در جمله بندی خود استفاده کنید و با ترکیب صحیحی از جملات کوتاه، گویا و جالب توجه میانبر زده و علاوه بر رساندن پیام خود به مسئول پذیرش دانشگاه، نظر وی را نیز به خوبی جلب کنید.

یک مقاله خوب انگیزه نامه در واقع تفکری روشن و قابل مشاهده است. زمانی که تنها به اندازه یک صفحه فرصت دارید تا یک فرد غریبه را متقاعد کنید که آینده شما باید همان چیزی که فکر می‌کنید بشود؛ به یک متن بسیار خوب احتیاج خواهید داشت.

زمانی که شما در حال نوشتن نوشتاری به اهمیت یک SOP هستید، یک ویرایش کامل و دقیق، سرنوشت موافقت با درخواست پذیرش دانشگاه و یا ریجکت درخواست شما را رقم می‌زند.

در صورتی که با عدم موافقت دانشگاه مورد نظر خود روبرو شدید، بهتر است بلافاصله برای ارسال یک انگیزه نامه دیگر اقدام نکنید، بلکه در صورت تمایل برای تلاش دوباره و دریافت پذیرش آن دانشگاه، برای چند ماه و حتی یکسال صبر کرده و مجددا اقدام به تهیه و ارسال انگیزه نامه کنید.

همچنین می‌توانید جهت دریافت ارزیابی و مشاوره تحصیل در خارج از کشور با کارشناسان Lets go uni تماس گرفته و از کمک و همراهی ما در تمامی مراحل دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کشور مورد نظر خود استفاده کنید.