با تحصیل کارشناسی در فرانسه میتوانید به تحقق رویای زندگی در این کشور نزدیک شوید. برای آگاهی از شرایط و مدارک تحصیل کارشناسی در فرانسه با این پُست لتسگو یونی همراه باشید. بهتر است بدانید کشور فرانسه به دلیل برخورداری از فرهنگ غنی و تاریخچه‌ای پُربار، همواره یکی از مقصدهای مهاجرتی پرطرفدار برای مردم سرتاسر دنیا بوده است. تحصیل کارشناسی در دانشگاه های این کشور می‌تواند راهی آسان جهت اخذ ویزای فرانسه و اقامتی طولانی در این سرزمین اروپایی باشد.

اگر رویای آغاز تحصیل آکادمیک در خارج از کشور را در سر می‌پرورانید، فرانسه به دلایل زیادی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو باشد. در عرصه جهانی، فرانسه همواره کشوری تاثیرگذار در صنعت، هنر، مد و حتی غذا بوده است. شهرهای این کشور و به ویژه پایتخت رویایی آن، پاریس، سرشار از نمادهای ماندگار عظمت و پیچیدگی زندگی انسان در طول تاریخ می‌باشند که هر ساله گردشگران بی‌شماری را از اقصی نقاط جهان به خود فرامی‌خوانند.

اما شهرت کشور فرانسه و پایتخت آن پاریس تنها محدود به فضاهای شهری و آثار تاریخی بی‌شمار نیست بلکه کشور فرانسه به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی از سوی دانشجویان بین‌المللی شناخته شده و بسیاری از دانشگاه‌های آن در صدر رتبه بندی جهانی قرار دارند. دانشگاه های این کشور برنامه های آموزشی متعددی برای رشته های مختلف در تمام سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند که تحصیل کارشناسی در این مراکز می‌تواند یکی از سریع‌ترین و بهترین راه های مهاجرت به فرانسه و پلی برای ورود به دانشگاه‌های سایر کشورهای تراز اول مانند کانادا و امریکا باشد.  

اگر تحصیلات دوران متوسطه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون به دنبال ادامه تحصیل در فرانسه هستید برای اطلاع از جزئیات شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش مقطع کارشناسی در موسسات آموزش عالی فرانسه، چگونگی امکان تحصیل بدون مدرک زبان، هزینه تحصیل در فرانسه و سایر مزایای این انتخاب تا انتها با ما همراه باشید.

تحصیل کارشناسی در فرانسه

مزایای تحصیل کارشناسی در فرانسه

دانشجویان بین‌المللی تجربه خود از تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه را همراه با رضایت و لذت تفسیر می‌کنند. به دنبال آخرین نظرسنجی که از 7000 دانشجو حاضر در این کشور با هدف ارزیابی میزان رضایتمندی آن ها از تحصیل و کیفیت زندگی در شهرهای کشور فرانسه انجام شد رتبه رضایتمندی دانشجویان از کیفیت سیستم آموزش عالی این کشور میانگین 8.3 از 10 را به دست آورد که امتیاز قابل توجهی است.

به گفته دانشجویانی که در دانشگاه‌های فرانسه حضور دارند تحصیل در این کشور تجربه آموزشی چند فرهنگی را ارائه می‌دهد که چشمه‌ای از آداب و رسوم سراسر جهان را در یک نقطه گردهم آورده است. دانشجویان بین‌المللی در شهرهای بزرگ کشور فرانسه و حتی شهرهای کوچک آن، امکان تحصیل در فضایی زیبا، توسعه یافته با تنوع کم‌نظیری از زندگی اجتماعی صلح آمیز را گزارش می‌کنند.

سالانه بیش از 17000 دانشجوی بین‌المللی برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه و سایر شهرهای بزرگ آن می‌شوند همچنین به طور میانگین 10 درصد دانشجویان پذیرفته شده در کالج‌های این کشور از دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. سیستم آموزش عالی فرانسه به دلیل بهره‌مندی از اساتید و تمرکز بر پژوهش‌های علمی همواره در سطح جهانی مورد ستایش قرار گرفته و اعتبار مدارک دریافتی از موسسات آموزش عالی این کشور می‌تواند کلیدی طلایی برای ادامه تحصیل و اشتغال در بهترین مراکز علمی و بازار کار جهانی باشد.

به ویژه دانشجویانی که علاقه به تحصیل کارشناسی در رشته‌های هنر، معماری و تاریخ دارند برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های کشور فرانسه، به دلیل قدمت تاریخی در این حوزه‌ها، می‌تواند بهترین گزینه برای ادامه تحصیل باشد. تحصیل در دانشگاه های فرانسه با امکان زندگی در جوار سایر کشورهای برتر اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، المان، لوکزامبورک و بلژیک همراه است که امکان سفر آسان و سریع به این مناطق می‌تواند فرصتی برای تجربه و یادگیری در محیط واقعی باشد.

حال باید بدانیم به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه های فرانسه برخورداری از چه شرایطی الزامی است؟

شرایط تحصیل کارشناسی در فرانسه

تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های کشور فرانسه برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی امکان پذیر است که دوره 12 ساله دیپلم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون به دنبال ادامه تحصیل در مقطع لیسانس هستند و یا دانشجویانی که قبلا در یک رشته تحصیلی مدرک دانشگاهی دریافت کرده و تمایل به ادامه تحصیل کارشناسی برای یک رشته جدید دارند.

در حالت دوم فرد متقاضی باید توجه داشته باشد که شرایط سنی و برخورداری از سابقه تحصیلات آکادمیک برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه بسیار تاثیرگذار می‌باشد. 

در برخی موارد جهت پذیرش تحصیل کارشناسی، دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی مانند نمره زبان بالاتر از میانگین و یا کسبحداقل نمره در یک سری دروس دوره متوسطه را در نظر داشته باشند که برای آگاهی از این شرایط باید به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید اما شرایط پذیرش مقطع کارشناسی برای تحصیل در فرانسه به طور کلی عبارت است از:

  • مدرک دیپلم 12 ساله 
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی (بستگی به زبان برنامه آموزشی دارد)

نکته قابل توجه این است که اگر مدرک تحصیلی دوران دبیرستان شما فنی حرفه‌ای یا کار و دانش می‌باشد برای اخذ پذیرش، لازم است مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت کنید و یا پس از گذراندن دوره کاردانی برای پذیرش مقطع لیسانس تلاش نمایید.

طول مدت تحصیل کارشناسی در فرانسه به رشته مورد نظر و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که اکثر برنامه‌های آموزشی مقطع لیسانس حداکثر 4 سال به طول می‌انجامند و دانشجو می‌تواند پس از آن برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام کند. 

شرایط تحصیل کارشناسی در فرانسه

مدارک لازم تحصیل کارشناسی در فرانسه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فرانسه برای مقطع کارشناسی به دو دسته قابل تفکیک است. دسته نخست مدارکی است که جهت ثبت نام و دریافت پذیرش از دانشگاه به آن نیاز داریم و دسته دوم مربوط به مدارکی است که برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه و ارائه به سفارت باید آماده شود.

مدارکی که اکثر دانشگاه های فرانسه برای پذیرش درخواست می‌کنند عبارتند از:

  • مجوز ورود به پردیس آموزشی فرانسه
  • کپی مدرک و ریز نمرات فارغ‌التحصیلی
  •  رسید پرداخت هزینه درخواست
  •   گواهی مسئولیت مدنی
  • مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی
  •  گواهی تمکن مالی
  • مدارک شناسایی

مدارکی که فرد متقاضی جهت اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه باید به سفارت این کشور ارائه دهد به شرح زیر می‌باشد:

  •  تکمیل فرم درخواست ویزا
  •  مدارک هویتی
  •  رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 99 یورو
  •  گواهی سوء پیشینه
  • پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار باقیمانده
  • نامه پذیرش در دانشگاه
  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی 
  • پرداخت حق بیمه (بیمه با حداقل پوشش دهی 30000 یورو معادل 40150 دلار امریکا)
  •  بلیط هواپیما
  •  تعیین محل اقامت (خوابگاه دانشجویی، واحد اقامتی و یا سکونت در منزل یکی از اقوام و نزدیکان)
  •  مدرک زبان 
  •  مدارک تحصیلی ترجمه شده

در صورتی که بخوهید با ویزای دانشجویی وارد خاک کشور فرانسه شوید باید به سفارت این کشور اثبات کنید که توانایی مالی لازم جهت تحصیل و زندگی در فرانسه را دارید. در حال حاضر مبلغ تمکن مالی 615 یورو معادل 820 دلار آمریکا برای هر ماه است که باید از طریق ارائه صورت حساب بانکی در اختیار سفارت قرار گیرد.

مدرک زبان برای مقطع کارشناسی در فرانسه

در کشور فرانسه اکثر برنامه‌های آموزشی دوره کارشناسی به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند اما وجود دارند معدود رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که کلاس‌های آن‌ها به زبان انگلیسی برگزار شود. بنابراین مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه بستگی به زبان دوره‌ای دارد که دانشجو در آن موفق به دریافت پذیرش شده است. به طور کلی می‌توان گفت که فرد متقاضی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه باید مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 و سطح B2 زبان فرانسوی را ارائه دهد. در ادامه به مدارک آزمون‌هایی که از سوی دانشگاه های این کشور برای دانشجویان خارجی مورد تایید هستند می‌پردازیم:

مدرک زبان فرانسه

  •  آزمون DALF
  •  آزمون DELF
  • آزمون TEF

دو آزمون نخست به نوعی تکمیل کننده یکدیگر بوده و می‌توان گفت که مدرک آزمون DELF دیپلم مقدماتی زبان فرانسوی و مدرک آزمون DALF دیپلم پیشرفته این زبان است که در مجموع 6 سطح دانش زبانی A1.A2.B1.B2.C1.C2 را شامل می‌شود. اگرچه اکثر دانشگاه های فرانسه تسلط بر سطح B1 و B2 را برای تحصیل کارشناسی مجاز دانسته‌اند اما در معدود مواردی ممکن است دانشگاه الزام بر ارائه مدرک سطح C1 داشته باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که در یک فضای رقابتی تسلط بیشتر بر زبان شانس شما برای دریافت پذیرش را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. تفاوت مدرک آزمون TEF با دو آزمون دیگر در این است که اعتبار آن بر خلاف آزمون‌های DALF و DELF دائمی نبوده و تنها برای مدت دو سال اعتبار دارد. 

مدرک زبان انگلیسی

  •  آیلتس آکادمیک
  • تافل IBT
  •  PTE اکادمیک

هزینه تحصیل دوره کارشناسی در فرانسه

هزینه تحصیل در هر کشوری برای یک دانشجوی بین‌المللی تنها محدود به شهری دانشگاه نمی‌شود بلکه سایر هزینه‌ها از جمله رفت و آمد، اجاره خانه شخصی یا خوابگاه و خوراک بخش قابل توجهی از این هزینه را تشکیل می‌دهند. بنابراین هزینه تحصیل کارشناسی در فرانسه برای هر فرد ارتباط مستقیمی با سبک زندگی او دارد. برای اطلاع دقیق از شهریه هر برنامه آموزشی لازم است به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید اما به طور کلی می‌توان گفت که میانگین شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه سالانه حدود 170 یورو و در دانشگاه‌های خصوصی بالغ بر 2770 یورو در سال می‌باشد.

تعدادی از دانشگاه‌های خوب فرانسه که علی رغم کیفیت آموزشی بالا در مقطع کارشناسی شهریه سالیانه پایینی دارند عبارتند از:

  • University of Orleans (170-601 یورو در سال)
  • University of Strasbourg (184-610 یورو در سال)
  •  Grenoble INP Institute of Engineering Univ. Grenoble Alpes (122-470 یورو در سال)
  •  University of Burgundy (170-601 یورو در سال)

سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در فرانسه نیز همانطور که پیشتر گفته شد به سبک زندگی دانشجو و شهری که در آن تحصیل می‌کند بستگی دارد. برای مثال میانگین هزینه ماهیانه زندگی دانشجویی در پاریس در صورت اقامت در خانه شخصی از 1200 تا 1800 دلار در ماه می‌باشد که این مبلغ در صورت استفاده از خوابگاه دانشگاه به 900 تا 1400 یورو در ماه می‌رسد.

میانگین هزینه زندگی در سایر شهرهای فرانسه از جمله لیون، نانت، بوردو و تولوز بین 800 تا 1000 یورو در ماه است.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در فرانسه

بورسیه تحصیل دوره کارشناسی در فرانسه

در کشور فرانسه نیز مانند اکثر کشورهای اروپایی بورسیه و کمک هزینه تحصیلی اغلب به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در مقطع لیسانس هستید باید به دقت در دانشگاه‌های مختلف جستجو کنید تا بتوانید در برخی از رشته‌ها بورسیه جهت تحصیل در دوره کارشناسی را پیدا کنید. علت این امر را می‌توان هزینه پایین تحصیل مقطع لیسانس در دانشگاه‌های دولتی فرانسه دانست که در صورت تسلط بر زبان فرانسوی دانشجو را تا حد زیادی از دریافت بورسیه بی‌نیاز می‌کند. 

در صورتی که برای رشته شما در دانشگاه مورد نظر بورسیه و کمک هزینه تحصیلی تعریف شده باشد باید بدانید که شرایط دریافت این کمک هزینه‌ها بسیار رقابتی بوده و تنها دانشجویانی موفق به دریافت آن‌ها می‌شوند که رزومه تحصیلی بسیار چشمگیری داشته باشند برای مثال:

  • معدل سطح A (حداقل 17)
  • مدرک زبان با نمره عالی
  • حداقل شرایط سنی
  • رزومه پژوهشی
  • کسب مقام در المپیادها و مسابقات بین‌المللی

 
بهترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی در فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه تقریبا تمام رشته ها را تحت پوشش قرار داده و هر ساله طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را ارئه می‌دهند. در این بخش به رشته‌هایی اشاره می‌کنیم که در چند دهه اخیر جزء محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بوده‌اند:
داروسازی
جغرافیا
فارماکولوژی
تاریخ هنر
زبان شناسی
جامعه شناسی
فرهنگ های اروپایی و مدیترانه ای
فناوری ارتباطات و اطلاعات
مطالعات فرانسه
مدیریت بازرگانی بین المللی
سینما
روابط بین‌الملل
مدیریت مالی
امور مالی بین الملل
مطالعات ادبی
هنرهای خلاق
روانشناسی
اقتصاد بین المللی

بهترین دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی

کشور فرانسه مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌ها را در خود جای داده است که تعدادی از آن‌ها در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند با این وجود برخی از موسسات آموزش عالی این کشور برنامه‌های آموزشی متنوع‌تر و باکیفیت‌تری را ارائه می‌نمایند که از این میان می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:

  •  INSA Lyon
  •  Institut Polytechnique de Paris
  •  ESCP Business School
  •  Emlyon Business School
  •  École Polytechnique
  •  Montpellier Business School
  •  HEC Paris School of Management

ددلاین ثبت نام مقطع کارشناسی در فرانسه

ددلاین ارائه درخواست جهت پذیرش مقطع کارشناسی در دانشگاه های فرانسه بستگی به ترم ورودی دانشجو دارد. دانشگاه‌های فرانسه هر سال در دو ترم دانشجو می‌پذیرند که یکی از اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر و دیگری از ماه فوریه آغاز می‌شود. دانشجو متقاضی باید پس از آگاهی از ددلاین تعیین شده در دانشگاه مورد پذیرش، از حداقل 3 ماه پیش از مهلت نهایی، فرآیند ارائه درخواست و ثبت نام خود را اغاز نماید.

آیا می‌توان بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی در فرانسه تحصیل کرد؟

بله این امکان وجود دارد. شرایط برخی از دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که دانشجو می‌تواند ابتدا در دوره یک ساله آموزش زبان ثبت نام کرده و پس از آن به تحصیل کارشناسی بپردازد اما اکثر دانشگاه‌ها تاکید بر ارائه مدرک زبان در زمان اخذ پذیرش دارند.

آیا همزمان با تحصیل کارشناسی امکان کار در فرانسه وجود دارد؟

بله دانشجویان مقطع کارشناسی که با ویزای تحصیلی وارد فرانسه شده و در یک دوره آموزشی تمام وقت تحصیل می‌کنند، مجاز به حداکثر 10 ساعت کار در هفته می‌باشند.

در نهایت در صورت علاقمند بودن به این کشور و تحصیل در مقطع کارشناسی، حتماً از مشاوره تخصصی سایت لتسگویونی بهره مند شوید.